Lumet ja ukot tippuvat alas katoilta

HutC
Jäsen
Jäsen

Lumet ja ukot tippuvat alas katoilta

Viesti Kirjoittaja HutC »

Pähkäilin pitkään lumien pudottamista katolta ja kuullessani, että eräästä läheisestä yliopistosairaalasta löytyy kaksi huoneellista katolta pudonneita - päätin ratkaista asian palkkaamalla ulkopuolista lihasvoimaa.

Oli aika mukava seisoskella pihalla keikutin kourassa ja katsoa kun mopoikäiset sankarit putsasivat katon alta aikayksikön. Pojat saivat bensarahaa ja minulla ei mennyt viikonloppu pilalle ensiavussa makoillessa. Roblem solved, sano ameriikan serkku. Ja kylmä keiku maistui pikkupakkasessa hyvälle.
sakari75
Jäsen
Jäsen

Re: Lumet ja ukot tippuvat alas katoilta

Viesti Kirjoittaja sakari75 »

Olikohan noillakaan vakuutuksia voimassa tohon hommaan. Meinaan äkkiä joutuu maksumieheksi jos jotain sattuu.
Se mikä ei tapa,vituttaa.
Amnes
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Amnes »

Onko kellään tietoa paljonko maksaa lumen pudotus katolta ammattilaisen tekemänä?
tee-se-itse
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tee-se-itse »

kuulin jotain että riihimäessä olis ollu 36e/h +alv
"Ellei vikaa ole, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha - älä silloinkaan rupea korjaamaan."
tuner
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tuner »

Amnes kirjoitti:Onko kellään tietoa paljonko maksaa lumen pudotus katolta ammattilaisen tekemänä?
Täällä on tippunut postilaatikkoon vaikka minkälaisia "ammattilaisten" mainoksia katon putsaamisessa. Hinta on ollu jotain parin huntin luokkaa.

Eräässäkin hienosti neliväripainatetussa mainoksessa oli avainsanoja "ammattilainen", "kotitalousvähennys" jne. Firman nimellä ei löytynyt YTJ:stä mitään. Y-tunnuksella löytyi joku aivan kummallinen firma, joka oli kaksi viikkoa aikaisemmin vaihtanut päätoimialakseen kiinteistönhuolto.

Kävin sitten itse ostamassa kiskurihintaiset turvavaljaat ja menin itse katolle. Etelänpuoleiselta lappeelta oli jo tullut lumiesteet alas ja pohjoisen puolella sisäänkäynnin kohdalla oli niin uhkaavat jäälautat että katsoin parhaaksi suojella vaimon ja lapsen henkeä.
Amnes
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Amnes »

Sitäkin olen miettinyt että jos menisin tuonne katolle turvavaljaissa niin mihin ihmeeseen kiinnittäisin sen köyden? :oops:
Akuankka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Akuankka »

Amnes kirjoitti:Sitäkin olen miettinyt että jos menisin tuonne katolle turvavaljaissa niin mihin ihmeeseen kiinnittäisin sen köyden? :oops:
- Riittävän pitkä köysi ja heität harjan yli, toiselle puolelle taloa maan rajaan kiinni esim. peräkärryyn tms riittävän painavaan
- Irroitat yhden harjatiilen, poraat koukun siihen. Peltikatolla tietty ei passaa
- Savupiipun ympärille
Kauppis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://palaios.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kauppis »

Piippu, tmv kiinteä paikka, mihin saa kiinnityksen toimimaan. Kärri tulee helposti ja pitkälle perässä, jos äijä putoaa köyden varaan.

Kiipeilyvaljaat on niitä turvavaljaita kevyemmät ja halvemmat kamppeet ja ne on tehty niissä roikkumista varten.

Tuo riittävän pitävä kiinnike on sitten melkoinen jööti. Ei riitä saparokoukku pellistä kattotuoliin vedettynä. Tulee perässä katolta alas.
(kikka nelonen, jota en sitten kertonut kellekään: Rautakankeen järeä silmukka päähän + orsi poikittain noin 20cm silmukan alle. Sen voi sujauttaa savupiippuun ja kun naru on silmukassa ja orsi eessä, niin se ei ihan heti sinne piippuun solahda - ja kestää melkoista rynkytystä)

Turvaköysi on sitten pidettävä aina sopivan tiukalla. Jos se on jaloissa/käsissä löysänä välillä Sinä - kiinnityspiste, on se liian löysällä. Siinä on meinaan melkoiset voimat liikkeellä, kun normivartaloinen henkilö tipahtaa metrinkin vapaalla. Mielummin turvaköysi kireällä, niin lankeemus on luokkaa jalat alta. Sen vapaan pään voi heittää toselle puolelle lapetta, niin painovoima pitää sen melko hyvin poissa haitoilta.
isompi leka tänne!
tuner
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tuner »

Itse kiinnitin narun antenniputkeen. Sellainen kun löytyy katon harjalta ihan keskeltä. On kiinnitetty sen verran tukevasti kattotuoleihin että taatusti pysyy. Valjaiden mukana tulevassa narussa on muuten kätevä "kelkka", jolla narun saa pidettyä todella helposti kireänä.
vesamaan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Kattoa maalatessa oli päällä töistä lainatut turvavaljaat. Kiinnitysnarusta otti löysät pois auton turvavyön tapainen, n. 3m pitkä tarrain, kutakuinkin tuollainen http://kauppa.suojalaite.fi/epages/Suoj ... /MI1008334 Oli hyvä peli, ei tosin mikään ihan halpa :?
Pitäiskin muistaa palauttaa kamat takaisin työmaalle.... :roll:
mich
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja mich »

Oli hyvä peli, ei tosin mikään ihan halpa
Hah, mistät tiedät hyväksi kun et pudonnut! Etkä munkaan antanut kokeilla, höh.

Olen kaavaillut turvaköyden kiinnittämistä silmukalla kaulaan. Eipä jää sitten ainakaan kitumaan jos putoo...
Kauppis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://palaios.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kauppis »

:roll: on niitä virityksiä nähty.

Ite luotan kiipeilykasiin, tarrain olisi fiksumpi, mutta kun nyt ei moista ole, niin pärjään sujuvasti ilman.

Kun olette niissä turvavöissä, niin kokeilkaa, miltä niissä tuntuu roikkua. Oikein silleesti rynkyttämällä roikkua.
Aika äkkiä sitä osaa vetää kaikki remelit tiukalle. Etenkin ne reisien ympäri tulevat. :oops:

Sattuu meinaan aikalailla mehevästi, kun löysät reisiremmit muuttuvat ns pähkinänsärkijöiksi. Tehostettuna löysällä vyöllä + mahdollisilla henkseleillä.

koettu-opittu :cry:
isompi leka tänne!
kappalainen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kappalainen »

Akuankka kirjoitti:
Amnes kirjoitti:Sitäkin olen miettinyt että jos menisin tuonne katolle turvavaljaissa niin mihin ihmeeseen kiinnittäisin sen köyden? :oops:
- Riittävän pitkä köysi ja heität harjan yli, toiselle puolelle taloa maan rajaan kiinni esim. peräkärryyn tms riittävän painavaan
- Irroitat yhden harjatiilen, poraat koukun siihen. Peltikatolla tietty ei passaa
- Savupiipun ympärille

Ajan kohtainen asia jälleen. Tuli tuosta mieleen enoni, joka laittoi auton peräkoukkuun valjaat ja emäntä siirsi auton pois, kun oli ihme paikassa.

Lämmityslaite suojasäällä peltikaton alla vintillä sulattaa usein sen verran märäksi alusta, että lumi humahtaa alas. Pitää muistaa tulipalovaara.
Edellisessä asunnossa olleessa naapuri laittoi pannun kuuman ja käyttöveden liki sataan asteen ja letkulla harjata kattoon. Tuli myös lumet äkkiä alas.

No itse nyt tässä pähkäilen saman asian kanssa, millä lumet pois livalta haarjakatolta. Kattotuolit tehty laajennusosaassa vajaasta 2 x 4:sta, ei oikein vakuuta. Keväällä korjaan asian.
Taitaa olla niin että ihan lapetikas hommaksi menee ja niitä sitten siirtelee.
Yksi alkoi nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin koko roskan.
TeemuHL
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TeemuHL »

- Savupiipun ympärille
Tästä muistui mieleeni kuinka eräs isäntä kiinnitti köyden auton peräkoukkuun ja siitä katon harjan yli ja itse oli köyden toisessa päässä pudottelemassa lumia. No emäntä päätti ykskaks yllättäen lähteä kauppaan. Loppu on historiaa. Ei naurun asia mutta ajatus kuitenkin huvittavaa. :-D
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Kesällä katselin Tammisaaressa just tällaista tapausta, kun kolmikerroksisen katolla tehtiin hommia. Auto ajettiin jalkakäytävälle ja köysi peräkoukkuun tukevasti kiinni. Mutta auton avain pantiin visusti housuntaskuun ja kun kaveri huomasi minun katselevan, niin taputti taskua merkitsevästi ja hymyili muikeasti. Oli vissiin kuullut saman tarinan.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Vastaa Viestiin