Kuistin katto -ja itse pitäis osata ..

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Vasarajanauloja
Uusi jäsen

Kuistin katto -ja itse pitäis osata ..

Viesti Kirjoittaja Vasarajanauloja »

Nyt hyvät ihmiset neuvokaa. Rahat on loppu ja minua naisena yritetään jatkuvasti vaan k'''settaa näillä markkinoilla. En ymmärrä mikä näissä pikku remonteissa maksaa. :oops:
Joka tapauksessa- talo rakennettu -54 ja siinä on ollut kylmä eteinen joka kolme vuotta sitten lisäeristettiin ja laitettiin patteri. Kuistissa on kuitenkin outo haju ja ulkoa tajuaa ylöspäin katsellessa että vähintäänkin muutama "räystäslauta" on vaihdettava ja mahdollisesti kuistin katon sisälläkin on purut kastuneet josta haju. Katon ja seinän välinen lauta on osittain mustunut. Haju ei tunnu siis pakkasilla lainkaan. Muutama työmies täällä on käynyt ihmettelemässä eivätkä suostu hinta-arviota antamaan enkä minä taas enää suostu ihan mihin tahansa jälkilaskuihin. Sisäpuolelle kattoon on laitettu kolme vuotta sitten kipsilevy joten eiköhän se olisi jo toki kuprulla/vetinen jos vettä sieltä ihan alvariinsa tulisi mutta jotain mätää siinä kuistissa on. Asiaa painaa ja olen ihan viittä vaille etten vedä sitä kattoa itse jollain sisäkautta auki..(työvälineet jo valmiiksi kaiveltu :wink:)
Kuisti on vielä niin pirun korkealla että onko muuta keinoakaan kuin aloittaa sisäkautta.
Olen vielä ihan aloittelija tämän talon kanssa enkä edes tiedä mitä sieltä pitäisi oikeastaan löytyä. Pahoin pelkään että se vedettiin tietämättömänä silloin aikaisemminkin vain villaa täyteen katsomatta puruja ja rakennetta lainkaan. Kuistin katosta on yhteys talon kattoon sisäkautta mutta liian ahdas ryömittäväksi. Kattomateriaali jotain aaltopeltiä jota ei varmaan ihan helppo ole taivutella yläkautta.
Tuosta hajusta vielä. Täällä on käynyt ties mitä tarkastajia ja mittaajia ja kukaan ei tiedä mikä toi haju on eikä lähdettä oikein löydy. Lähinnä asiaa vähätellään mutta itse olen huolissani kun on pieniä lapsia jotka nytkin räkätaudissa. Että josko on sitten homeessa ja mädäntyykö koko hökkeli sen minkä ehtii..
Kiitokset neuvoista jo etukäteen.
DyyD
Jäsen
Jäsen

Re: Kuistin katto -ja itse pitäis osata ..

Viesti Kirjoittaja DyyD »

Hei!

En osaa itse tuosta hajusta sanoa tai kustanteistakaan mitään, mutta. Jos tarkoitus on asia jokatapauksessa tarkistaa, ja asialle jotain tehdä, niin miksei sitten niin voisi toimia. Jos avaat rakenteita itse varoen ja paljastat ongelmapaikat valmiiksi, voit myös saada parempia hinta-arvioita remonttireiskoilta. Samallahan saattaa käydä niin että innostut itse laittamaan ne rakenteet kiinnikin. Mistä sitä tietää. :wink:
On kaksi tapaa rempata rintsikkaa, sinnepäin ja jotensakin niin.
Petsamo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Petsamo »

Jos haju on voimakas, niin kyllä rakenteisiin kurkistaminen on suositeltavaa. Asian voi tehdä myös porausaukkojen kautta. Asuintalojen asumisturvallisuus(terveys) on myös kunnan terveystarkastajan tonttia, eli jos teillä on jatkuvia oireita niin kannattaa ottaa kuntaan yhteyttä. Nyt kun lumi on vielä maassa, niin luotettavien sisäilmanäytteiden ottaminen vielä onnistuu. Sulan maan aikana näytteitä ei voi enää ottaa.

Jos itse alkaa työhön niin pintojen purkaminen ja eristeiden poistaminen onnistuu kohtuu helposti, takaisin laittaminen on kinkkisempää. Jos itse ryhdyt puuhaan, niin ehdottomasti kunnollinen P3 luokan hengityssuojain päälle, niitä saa ihan rautakaupasta.

Yksi vaihtoehto on kysellä tällä foorumilla hyviä ja luotettavia remonttimiehiä. Myös kokemuksia asiallisista ja pätevistä kuntotarkastajista voi kysellä.
Vasarajanauloja
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Vasarajanauloja »

Heps, kunnan terveystarkastaja tilattu ja aikaa kuluu vielä kaksi kuukautta ennenkuin tulevat. Se vaan just hirvittää että jos ottavat näytteitä ja tuleekin isot korjausvelvoitteet. Eivät kuulemma kyllä suosi näytteenottoa koska siitä ei ole ollut juurikaan hyötyä. Kertoi puhelimessa että ovat käyneet selvästi ongelmaisissa esim päiväkodeissa ja näytteeseen eivät ole saaneet mitään. On kuulemma turhauttavaa.
Mistään epävarmasta ei viittisi vielä 500 euroa maksaa.

Kustannuksista vielä sen verran että insinööritoimistoon otin yhteyttä ja kun meinasin muuttaa kuistia hiukan ( kun se nyt joka tapauksessa avataan) -sisäänkäynti suuremmaksi ja ovet toiselle puolelle niin lasku olis kuulemma 2000 euroa. Abbajee.. :shock:

Ehkä otan sen nyt itse auki vaan kunhan lämpenee ja otan jonkun joka erikoistunut kattorakenteisiin ja korjausrakenteisiin korjaamaan mikäli joutuu enemmänkin lautaa vaihtelemaan.

Saa vinkata jos tällainen kunnollinen lähipiirissä.. :-) Asustelen Espoossa.
JukkaK
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JukkaK »

Vasarajanauloja kirjoitti:Kustannuksista vielä sen verran että insinööritoimistoon otin yhteyttä ja kun meinasin muuttaa kuistia hiukan ( kun se nyt joka tapauksessa avataan) -sisäänkäynti suuremmaksi ja ovet toiselle puolelle niin lasku olis kuulemma 2000 euroa.
Elikkäs n. 1 vk kirvesmiestyötä olettaen jotain materiaalikulujakin?

Jos oikein ymmärsin että kyseessä on oviaukon suurentaminen ja ns. tuplaoveksi vaihtaminen, niin tuohan pitäisi hoitua päivässä. Enintään 2 päivää jos generoi jotain ylimääräistä siihen ympäristöön. Toinen juttu on sitten se jos joutuu sen parioven ostamaan kun nehän tuppaa maksamaan varmaan jo lähemmäs tonnin ellei ylikin. Jos hinnassa on pariovi mukana niin sitten se on kyllä jotensakin hehtaarilla pienellä urakkamarginaalilla varustettuna.

Jos siis ymmärsin oikein niin kohtuullinen työkorvaus rakennusliikkelle olisi luokkaa 500-600EUR ja materiaalit päälle. Joku itsenäinen kirvesmies sen tekis varmaan vielä halvemmalla.
-----------------------------------------------
Parasta työtä on tekemätön työ!

T. Tietoteknikko
Petsamo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Petsamo »

Vasarajanauloja kirjoitti:Heps, kunnan terveystarkastaja tilattu ja aikaa kuluu vielä kaksi kuukautta ennenkuin tulevat. Se vaan just hirvittää että jos ottavat näytteitä ja tuleekin isot korjausvelvoitteet. Eivät kuulemma kyllä suosi näytteenottoa koska siitä ei ole ollut juurikaan hyötyä. Kertoi puhelimessa että ovat käyneet selvästi ongelmaisissa esim päiväkodeissa ja näytteeseen eivät ole saaneet mitään. On kuulemma turhauttavaa.
Mistään epävarmasta ei viittisi vielä 500 euroa maksaa.

Kustannuksista vielä sen verran että insinööritoimistoon otin yhteyttä ja kun meinasin muuttaa kuistia hiukan ( kun se nyt joka tapauksessa avataan) -sisäänkäynti suuremmaksi ja ovet toiselle puolelle niin lasku olis kuulemma 2000 euroa. Abbajee.. :shock:

Ehkä otan sen nyt itse auki vaan kunhan lämpenee ja otan jonkun joka erikoistunut kattorakenteisiin ja korjausrakenteisiin korjaamaan mikäli joutuu enemmänkin lautaa vaihtelemaan.

Saa vinkata jos tällainen kunnollinen lähipiirissä.. :-) Asustelen Espoossa.

Jos tuo insinööritoimiston lasku on ollut pelkästä suunnittelusta niin siinä on n. 90% ilmaa. Kuisti ei ole kuitenkaan mikään erikoinen rakenne, joten kokenut kirvesmies selviytyy siitä kyllä. Urkkaa ei tarvi myöskään hommasta sopia, sillä alkuspeksit ovat sellaiset, että tuntityö on parempi.
Vastaa Viestiin