Pikkuniksi lattialautojen kiristykseen
-
- Moderaattori
Pikkuniksi lattialautojen kiristykseen
Otinpa tuossa yläkerran aulan lattiaa tehdessä kuvan siitä miten lattiaa tehdessä saa leveätkin laudat kiristettyä nopeasti. Kupletin juonena on ottaa tuollainen suuren nitojan niitin näköinen hollihaka, kopsauttaa se lattianiskaan ja sitten loivalla kiilalla kiilata laudat tiukkaan. Kakkosnelosen pätkä on välttämätön tuolla välissä, koska kiila ei luista suoraan hakaa pitkin.
Hollihakoja löytyy melko helpolla kaikenlaisia vajoja tyhjentäessä, mutta noita on helppo tehdä itsekin. Esim. 12 mm harjateräksestä saa ihan mainiot haat, vääntää vain mutkille ja terottaa päät loivasti. Hakoja tarttee esim. lattiaa tehdessä aina vähintänsä kaksi, mutta samalla vaivalla niitä tekee muutaman kerralla. Vähänkään pidempää lattiaa tehdessä kahden haan kanssa tulee löysä lattia.
Pekka
Hollihakoja löytyy melko helpolla kaikenlaisia vajoja tyhjentäessä, mutta noita on helppo tehdä itsekin. Esim. 12 mm harjateräksestä saa ihan mainiot haat, vääntää vain mutkille ja terottaa päät loivasti. Hakoja tarttee esim. lattiaa tehdessä aina vähintänsä kaksi, mutta samalla vaivalla niitä tekee muutaman kerralla. Vähänkään pidempää lattiaa tehdessä kahden haan kanssa tulee löysä lattia.
Pekka
- Liitteet
-
- 400.jpg (47.52 KiB) Katsottu 16847 kertaa
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Re: Pikkuniksi lattialautojen kiristykseen
Minulla oli lattioita laittaessa käytössä juuri tuollaiset raudat. Itse kutsun niitä (alkuperän mukaan) "kustavin pappan lattianasennusraudoiksi". Hän oli kirvesmies ja raudat on sepällä teetetty joskus 1900-luvun alkupuolella. Erittäin toimivat kun niitä on kaksi. Tällöin pystyy itsekseen asentamaan helposti ja joutuisasti lattiaa ja tulee tiukka.
Meillä käytettiin samaa niksiä, mutta ilman hollihakaa. Tuo kiilanmuotoinen lauta oli samaa kuin lattialankutkin, että sen sai hyvin ponttiin vahingoittamatta lattialankkuja. Vastapuu ruuvattiin nopeasti akkuruuvarilla pariin juoksuun vinosti kiinni. Nopeasti sitä oppi siirtämään ja näkemään asemoinnin. Akkuporakoneella ei kauan nokka tuhissut, vaikka niitä laittoi pahimmissa paikoissa kaksi tai kolmekin. Mutta onhan tuo hollihaan hakkaaminen varmaan miehisempää puuhaa (jos sellaisen haan sattuu jostain löytämään).
Näppärä niksi tosiaan on tuo kiilaaminen. Meille sen neuvoi lattialankkujen tekijä, Tuulipuu.
Alli
ps. Tietysti meillä käytettiin myös ihan tavallista leveää talttaa suurimmassa osassa kiristyksiä. Taltta napautettiin juoksuun ja lautaa kiskottiin kiinni asennuspalikkaa vasten. Asennusrauta olisi ollut vähän parempi, kun se on pidempivartinen, mutta eipä sitä tarvittu, kun oli taltta ja kiilasysteemit. Kiilaa käytettiin vain timakammissa paikoissa, kun asensimme leveitä lankkuja, joista osa vähän vänkesi.

Näppärä niksi tosiaan on tuo kiilaaminen. Meille sen neuvoi lattialankkujen tekijä, Tuulipuu.
Alli
ps. Tietysti meillä käytettiin myös ihan tavallista leveää talttaa suurimmassa osassa kiristyksiä. Taltta napautettiin juoksuun ja lautaa kiskottiin kiinni asennuspalikkaa vasten. Asennusrauta olisi ollut vähän parempi, kun se on pidempivartinen, mutta eipä sitä tarvittu, kun oli taltta ja kiilasysteemit. Kiilaa käytettiin vain timakammissa paikoissa, kun asensimme leveitä lankkuja, joista osa vähän vänkesi.
Viimeksi muokannut Alli, Ma Tammi 18, 2010 1:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä nyt omalla pihalla nuotiopaikka pitää olla.
Tollanen mullakin apuna. Kummisetä semmosen joskus tehnyt, jonkun vanhan mallin pohjalta. Kiiloja en käyttänyt ja vaan yks haka käytössä. Löin haan viistosti lattiajuoksuun, toinen kärki valmiin lattian päälle. Sit vaan paino hieman alas ja sai kiristettyä. Ja sit edeltävän juoksun kohalta lauta kiinni. Hankala näin kirjallisesti selittää. Ihan hyvä tuli tolleenkin. Ja suht nopeeta, kun rytmiin pääsi..
Ite kun tekee, niin tulee mitä sattuu...
-
- Moderaattori
Mä oon itse käyttänyt aiemmin tuota Allin ruuvauskonstia, mutta kyllä tää on aika tavalla nopeempi. Toisekseen ainakin noiden 135 ja 150 mm lautojen kanssa ei tahdo ruuvissa voima riittää (tai sitten pitää käyttää niin isoa ruuvia että voima loppuukin akkuporakoneesta). Itse olen saanut kyllä niitä klossin kiinnitysruuveja poikki ja mutkille kiilatessa. Mutta kyllä se kiilaaminen ihan hyvin ruuvaamallakin menee, paljon tiukemman lattian sillä tavalla saa kuin ilman kiilaamista.
Kun viimein hoksasi että noista raudoista on paljon hyötyä muuallakin kuin ihan raa'assa hirrenveistossa, niin niitä on tietty ruvennut etsimään ihan toisella silmällä. Kun on pitänyt silmiä auki, niin noitahan löytyy vaikka mistä. Itse oon vissiin neljästä eri paikasta kerännyt hakoja talteen.
Pekka
Kun viimein hoksasi että noista raudoista on paljon hyötyä muuallakin kuin ihan raa'assa hirrenveistossa, niin niitä on tietty ruvennut etsimään ihan toisella silmällä. Kun on pitänyt silmiä auki, niin noitahan löytyy vaikka mistä. Itse oon vissiin neljästä eri paikasta kerännyt hakoja talteen.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Joo, mäkin törmäsin viime viikolla yhtä pihavarastoa penkoessani tollasiin, jotain kolme paria niitä oli, enkä edes tienny niille nimeä ennenkuin Pekka kertoi! Tarttee ottaa käyttöön tulevia lattioita yksin kiinnittäessä.
pelkka
pelkka
pelkka kirjoitti:Joo, mäkin törmäsin viime viikolla yhtä pihavarastoa penkoessani tollasiin, jotain kolme paria niitä oli, enkä edes tienny niille nimeä ennenkuin Pekka kertoi! Tarttee ottaa käyttöön tulevia lattioita yksin kiinnittäessä.
pelkka
Oiskoon niistä yksi pari meidän

No ei vainen,kyllä ne on pari kymmentä vuotta olleet pitkässä lainassa ihan jossain omalla kylällä.
Ketuttaa kun nuo vähätkin vanhat työkalut mitä on säilynyt häviää noin.
Ei pitäis lainata...
Olikohan meillä sitten tehokkaampi akkuväännin, kun lattialankut olivat 150-300 mm leveitä ja 33 mm paksuja, eikä ruuveja mielestäni kiilatessa poikki mennyt. Mutta varmaan tuo hollihaka nopeuttaisi hommaa. Onhan tässä vielä yläkerran lattiat laittamatta, joten ei kun hollihakaa etsimään. Tai mihis tässä nyt niin kiire ois, valmiissa maailmassa...Pekka Huhta kirjoitti:Mä oon itse käyttänyt aiemmin tuota Allin ruuvauskonstia, mutta kyllä tää on aika tavalla nopeempi. Toisekseen ainakin noiden 135 ja 150 mm lautojen kanssa ei tahdo ruuvissa voima riittää (tai sitten pitää käyttää niin isoa ruuvia että voima loppuukin akkuporakoneesta).Pekka
Alli
Kyllä nyt omalla pihalla nuotiopaikka pitää olla.
Nostetaas taas vanhaa kelpo hollihakavinkkiä kun löytyi hyvä kuva! http://salonrakennusvaraosa.fi/galleria ... G_8090.JPG
-
- Jäsen
Itse käytin hiljattain katkaistua parkettirautaa, jonka pätkät oli hitsattu kiinni kuormaliinan koukkuihin. Eli räikkä välissä. Olin positiivisesti yllättynyt kuinka hyvin toimi. Ja aivan riitävän nopeasti sen siirsi aina uuteen kohtaan. Tässä etuna hollihakaan verrattuna se, ettei aluspaperiin tule tehtyä reikiä.