Kuinka oleellista on käyttää lauteiden kasaamisessa rosteriruuveja ja -kulmalevyjä, kun ne eivät pääosin kuitenkaan ole näkyvissä? Eikö sinkitty riittäisi?
Ja mistä rosterikulmalevyjä edes saa? Ei ainakaan tusinarautakaupasta.
Lauteet ja rosterikiinnikkeet
Re: Lauteet ja rosterikiinnikkeet
Kyllä sinkitty kestää yhtäkauan kuin puuosatkin....
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Jos nyt ylipäänsä kulmalevyjä haluat käyttää, niin ehdottomasti rosterisia ja rosterisin ruuvein. Saunassa on kosteaa ja kuumaa, ruostuminen kiihtyy kuumassa siinä kuin muutkin kemialliset reaktiot. Sinkkilevyt menee alkuun vain ruman ja rupisen näköisiksi, pinta on semmosita valkoista nöyhtäistä kukkaa täynnä, mutta äkkiä se sinkkikin kuluu pois. Ruostuvat ruuvit ovat ruskeina jo muutaman kuukauden jälkeen noissa oloissa. Paria naulauslevyillä kasattua laudetta olen entraillut, mutta ei niistä hyviä tule.
Mä olen zzz:n kanssa täsmälleen eri mieltä. Se sinkitty kulmarauta saattaa kestää kyllä, mutta tavalliset ruostuvat ruuvit on muutamassa vuodessa niin happamia että jos ne ei poikki sentäs menekään, niin pehmittävät pehmeän laudenpuun kumminkin ympäriltään niin ettei ruuvi pidä. Ylipäänsä on aika pitkälle hölmön hommaa kömpiä koko perheen voimin puolentoista metrin korkeudella olevalle lavalle joka on ylhäällä muutamalla ruuvilla ja jollain säälittävillä lapunkäikäleillä. Mutta eihän niiden tänä päivänä tartte kestää, sittenhän ne on loppu kun ruuvit alkaa pettää. Vaikka muissa osissa ei mitään vikaa oliskaan.
Hiukan mietin että missä kohtaa lauteissa ylipäänsä niitä kulmia tarttee? Seinäkiinnitykseen on seinään kiinnitetty klossi paljon parempi, ja kyllähän nyt itse lauteet saa läjättyä ilmankin.
Pekka
Mä olen zzz:n kanssa täsmälleen eri mieltä. Se sinkitty kulmarauta saattaa kestää kyllä, mutta tavalliset ruostuvat ruuvit on muutamassa vuodessa niin happamia että jos ne ei poikki sentäs menekään, niin pehmittävät pehmeän laudenpuun kumminkin ympäriltään niin ettei ruuvi pidä. Ylipäänsä on aika pitkälle hölmön hommaa kömpiä koko perheen voimin puolentoista metrin korkeudella olevalle lavalle joka on ylhäällä muutamalla ruuvilla ja jollain säälittävillä lapunkäikäleillä. Mutta eihän niiden tänä päivänä tartte kestää, sittenhän ne on loppu kun ruuvit alkaa pettää. Vaikka muissa osissa ei mitään vikaa oliskaan.
Hiukan mietin että missä kohtaa lauteissa ylipäänsä niitä kulmia tarttee? Seinäkiinnitykseen on seinään kiinnitetty klossi paljon parempi, ja kyllähän nyt itse lauteet saa läjättyä ilmankin.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Se nyt vähän riippuu kuinka paljon haluaa nuoleskella. Jos niitä rostereita ei tusinarautakaupasta löydy niin tuskinpa ne lauteet sen kummempaa vaatii. En ole käyttänyt kulmarautoja ollenkaan.
shit happens
Muistaakseni tunnetussa laatuliikkeessä nimeltä Biltema on rosteriruuveja saatavilla edullisesti, venekäyttöön tarkoitettuja.
Tuttavan alta sortuivat aikoinaan kyläreissulla lauteet, kun isäntä ei muistanut kertoa, että ne eivät olleet aivan valmiit. Kävi niin huonosti, että mies kiilautui hajonneiden lauteiden ja kiukaan väliin, ja pyöri siinä pitkään ja perusteellisesti ennen kuin sai itsensä irti. Kesti tosi kauan, ennen kuin hän pystyi taas syömään grillilihaa: haju on aivan sama.
Tuttavan alta sortuivat aikoinaan kyläreissulla lauteet, kun isäntä ei muistanut kertoa, että ne eivät olleet aivan valmiit. Kävi niin huonosti, että mies kiilautui hajonneiden lauteiden ja kiukaan väliin, ja pyöri siinä pitkään ja perusteellisesti ennen kuin sai itsensä irti. Kesti tosi kauan, ennen kuin hän pystyi taas syömään grillilihaa: haju on aivan sama.
Kyllä niitä ainakin Turun tusinarautakaupasta löytyi ihan hyllystä, muistaakseni sekä Bauhausista että K-raudasta. Itse juuri tein lauteet ja käytin rosterikulmarautoja, helpottivat ainakin tämän amatöörin elämää.