Päivää tietäjät,
Meillä tuon kellarikylppärin lattialaatoista kun on muutama kopoja, ja laattojen väritkin on 70-luvulta(tumman vihreä ja vaalean ruskea), on remppa edessä.
Seinät meinasin kaakelilujasta tehdä, lattiaa en ala pois piikkaamaan ja tekemään alusta asti uusiksi.
Jos 70-luvulta tähän päivään on vain pari laattaa irronnut, pääsee kosteus ilmeisesti hyvin sisälle kuivumaan. Sitähän tässä funtsin että jos pamauttaisi koko lattian noista mosaiikki laatoista, tulisi ainakin sitä sauma pinta-alaa reilusti. Niistähän se kuivuminen ilmeisesti tapahtuu?
Neuvoja vielä kaipaisin noista aineista, mitkä ovat ne laastit ja saumausaineet joita suosittelette?
Lattian sisäänpäin kuivuminen
-
tomimikael
- Jäsen

- Viestit: 12
- Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 22:00
- Paikkakunta: Kymenlaakso
Re: Lattian sisäänpäin kuivuminen
Itsellä on vastaava remppa aluillaan ja olen kiinnostuksella lukenut ardex.fi etusivulta löytyvää linkkiä "kapillaarinen kosteus". Siellä on yksi versio aiheesta märkätiloihin. Jos joku on tuon toteuttanut, kommentteja kaipaisin itsekin. Aineet odottaa jo hyllyssä sopivaa työtilannetta.
-
PaleRock68
- Jäsen

- Viestit: 70
- Liittynyt: Ma Syys 24, 2007 11:56
- Paikkakunta: Uusikaupunki, Varsinais-Suomi
- Paikkakunta: Uusikaupunki
Re: Lattian sisäänpäin kuivuminen
Jos itse tekisin nyt kylppärin kellariin... käyttäisin laattojen alla Ins.tsto Sulinin myymää Maxseal:ia..
Ks. http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=17&t=5120
Ks. http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=17&t=5120
Re: Lattian sisäänpäin kuivuminen
Tuli itse tehtyä radikaali ratkaisu ton kellari saunan ja pesuhuoneen kanssa. Alkuperäinen rakenne 50-luvun alkupuolelta. Savilaatta ja sen alla betonilaatta, ei lattialämmitystä (muksuilla hampaat kalisi kun oli aina niin kylmä vaikka olis lämmittänyt saunaa 2 tuntia ovet auki).
Piikkasin laatat irti, ei kosteuuta missään eli betoni oli kauttaaltaan kuiva. Siihen saneerauslattialämmityskaapelit... (huomaa ei mitään vedeneristysmateriaaleja) sitten lattialämmityslaasti ja sillä kaatoja korjailtiin. Pintaan laatta missä ei ole ns. lasitusta, laatta on myös "karkea" ei muksut liukastele eikä aikuiset. Normaali saumalaasti. Kyllä lattia kuivaa ja sitten hengittää.
Tää oli tapa millä meillä tehtiin, mutta varmaan on paljon muitakin "oikeita" tapoja tehdä.
Piikkasin laatat irti, ei kosteuuta missään eli betoni oli kauttaaltaan kuiva. Siihen saneerauslattialämmityskaapelit... (huomaa ei mitään vedeneristysmateriaaleja) sitten lattialämmityslaasti ja sillä kaatoja korjailtiin. Pintaan laatta missä ei ole ns. lasitusta, laatta on myös "karkea" ei muksut liukastele eikä aikuiset. Normaali saumalaasti. Kyllä lattia kuivaa ja sitten hengittää.
Tää oli tapa millä meillä tehtiin, mutta varmaan on paljon muitakin "oikeita" tapoja tehdä.
