Aurinkosähköä

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
koulukoti
Jäsen
Jäsen
Viestit: 193
Liittynyt: La Tammi 26, 2008 20:15
Paikkakunta: halikko

Aurinkosähköä

Viesti Kirjoittaja koulukoti »

Aurinkoenergia on vienyt mielenkiintoni lähes täysin.... Nyt ovat paneelien hinnatkin jotakuinkin mahdollisia taviksenkin kukkarolle..

Meillä on 4 kpl aurinkokeräimiä, joihin olemme olleet enemmän kuin tyytyväisiä ja nyt on haaveissa läjäyttää aurinkosähköpaneelit katolle. Haluaisin systeemin joka invertterin kautta menee suoraan verkkoon - silläkin riskillä että ylimääräinen tuotto menee ilmaiseksi valtakunnan verkkoon :shock: vai meneekö?? Kuulemma homma toimii niin, että käytän aurinkosähköä ja verkkovirta toimii tasaussähkönä. On kyllä TÖRKEETÄ ettei tässä valtakunnassa ole mahdollista yksityisen tuottaa sähkö verkkoon ja maksaa sitten vaikka nettokulutus yhtiölle ( tai edes osittain vähentää verkkoon tuotettu ylimääräinen sähkö)...mitenköhän tässä käy? Olisi hienoa kuulla, jos laajassa foorumissa olisi käyttäjäkokemuksia, ideoita tai mielipiteitä...tai kenties kontakteja ministeriöön, että kannattaako edes haaveilla, että tulevaisuudessa pientalon omistajankin tuottamalla sähköllä on hinta?

koulukoti
Avatar
tareone
Jäsen
Jäsen
Viestit: 177
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 21:48
Paikkakunta: Järvenpää
Järvenpää
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Aurinkosähköä

Viesti Kirjoittaja tareone »

Lampopumput.info sivuston "sisarsivusto":

http://ilmaisenergia.info/foorumi/

Tuolla luulis olevan keskustelua.
Anu
Jäsen
Jäsen
Viestit: 246
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 19:41

Re: Aurinkosähköä

Viesti Kirjoittaja Anu »

Miten teillä toimii nuo keräimet? Lämmittä veden? Meillä olisi haaveissa, että varaajan tullessa tiensä päähän, hankkisimme samalla myös aurinkokeräimet. Kuulisin mielelläni kokemuksia!! Jos olet jo kertonut niistä jossain, linkittäisitkö keskustelun tänne. En löytänyt. Mutta ei siis tarvitse uudelleen kertoa samoja juttuja.
Avatar
Kauppis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 873
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 10:34
Paikkakunta: Kiihtelysvaara - idässä
Kotisivu: http://palaios.com
Viesti:

Re: Aurinkosähköä

Viesti Kirjoittaja Kauppis »

Kysy suoraan sähköyhtiöltäsi - onnistuu, mutta voipi maksaa melkolailla.
isompi leka tänne!
Avatar
petej
Jäsen
Jäsen
Viestit: 928
Liittynyt: La Heinä 14, 2007 7:37
Paikkakunta: ylämaa
Viesti:

Re: Aurinkosähköä

Viesti Kirjoittaja petej »

Aihehan ei juurikaan minuu kiinnosta... http://www.y-energia.com/aurinkolampo/s ... ranta.html
Se sähkön tuotantohan on ihan mukava harrastus... :mrgreen:
Jos köyhtyminen loppuu vois kyllä tuota suoraan käyttöön systeemiä harkita,takaisinmaksuaikaa ei kyllä kannata laskee,tulee vaan pahamieli...
http://saisto.wordpress.com/ tuolla on jonkunlainen voimala.
koulukoti
Jäsen
Jäsen
Viestit: 193
Liittynyt: La Tammi 26, 2008 20:15
Paikkakunta: halikko

Re: Aurinkosähköä

Viesti Kirjoittaja koulukoti »

Kiitos sisarlinkistä!

Tässä lainaus yhdestä vanhasta viestistäni koskien meidän aurinkokeräimiä (jotka käyttöönoton jälkeen on lähes puolittanut sähkölaskumme):

Tuolta Y-energiasta on meidän aurinkokeräimet peräisin. Sieltä saa myös itserakentajat eri komponentteja järjestelmään, uskoisin edullisesti. Rihmassa esitetty hinta-arvio m2/1000€ on kyllä ihan tuulesta temmattu. Meillä on keräinpinta-alaa n. 8m2 ja hinnaksi tuli koko systeemille muistaakseni alle puolet tuosta (järjestelmä keräimiltä lattiaan ja suihkuun -kaikki, 4 v sitten).
Tonnin varaajan (nk. akkuvaraaja) vesi ei suinkaan kierrä keräimissä, vaan keräimistä tulee kiertovesipumpulla toimiva Glukoli täytteinen suljettu putkisto joka siirtää auringon lämmön kierukalla akkuvaraajan alaosaan. Akkuvaraajan vesi sen sijaan kiertää märkätilan lattiassa. Käyttövesi on ehkä vain noin 10 litraa joka lämpiää kierukoissa akkuveden sisällä, siis auringolla tai yösähköllä. Yösähköt laitetaan päälle lokakuun lopulla, alas vain n. 30 astetta esilämmitystä, jotta syksyisistäkin säteistä saadaan esilämmitystä. Pumppu lähtee käyntiin anturilla kun keräimen lämpötila on korkeampi kuin varaajan alaosan lämpötila. Varaajan keskiosassa yösähkö on 60 asteessa. Ja taas keväällä huhtikuussa viimeistään otetaan sähkölämmitys pois varaajasta.
Lattialämmityksessä on tietty oma kiertovesipumppu joka ottaa lämmintä vettä varaajan ylä- ja keskiosasista Damfossin termostaatin kautta.
Keskusteluissa on myös heitetty että käyttöveden lämmityskulut olisivat pienet - no, puulämmittäjällä käyttöveden lämmityskulut ovat suhteessa suuret ja sähkölaskumme pieneni huomattavasti aurinkojärjestelmän käyttöön oton jälkeen (varsinkin kun huushollissa on ympärivuotisesti suihkusta nauttivaa nuorisoa!). Lisäksi järjestelmä tuo iloa, siihen suorastaan hullaantuu: varsinkin keväällä kun pumppu herää talvihorroksesta ja alkaa kehrätä auringonlämpöä hissuksiin (pumppu on kyllä pyörähtänyt käyntiin tammikuussakin!).
Kesällä pesemme pyykit myös aurinkolämpimällä vedellä ja ylitarjonnan ollessa kuumimmillaan kierrätämme vettä reilusti saunan ja märkätilan lattiassa. :-)

Lainaus loppuu tähän.

Nimenomaan sähköntuotanto ON kiva harrastus - sähköyhtiöillä ei oikein EITÄ kummempia vastauksia....Odotan aikaa, joilloin meilläkin, niinkuin Saksassa, saavat yksityisetkin kehittää sähkö verkkoon, kuka mitenkin...syöttötariffijärjestelmä tai nettolaskutus puuttuu enää Suomesta ja Tsekeistä...

Mutta olen huomannut aiemminkin että aurinkosähkökeskustelu ärsyttää... :shock: :?: :-) Joka tapauksessa aurinkosähkön saa liitettyä verkkoon ja näin pienentää omaa valtakunnan ydinvoima-verkkoyhtiöille menevää rahavirtaa. Tökkii tuo korkea sähkön siirtohinta jota ei voi kiertää...

koulukoti

koulukoti
Avatar
Kauppis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 873
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 10:34
Paikkakunta: Kiihtelysvaara - idässä
Kotisivu: http://palaios.com
Viesti:

Re: Aurinkosähköä

Viesti Kirjoittaja Kauppis »

Siis sitä sähköä voi ja saa myydä - taulu menee uusiksi ja tulee kaksi mittaria, toinen kertoo, paljonko on ostettu ja toinen, paljonko on myyty. Siitä sitten lasketaan, kuka maksaa paljonko ja kenelle. Niiden kun on otettava se vastaan, jos se on teknisesti mahdollista. Oliko se nyt sähkömarkkinalaissa, vaiko missä, ei muista.

Se oma tuotantoprosessi ja sen hinta ratkaissee sitten, onko hommalla taloudellista mahdollisuutta, so maksaako tehty investointi ittensä järjellisessä ajassa poikkeen ja alkaa "tuottamaan" taloudelle.


Parhaat lähtökohdat oisi biokaasulla, mutta järjellisen kokoinen kaasutussysteemi ja generaattorisysteemit siihen maksaa noin luokkaa 50-100.000€. Siitä tosin lauhdelämpönä saisi samoin tein lämmitysvedet ja ainakin suuren osan lämpimästä käyttövedestä.

Täällä päin on muutamia, joilla on tontillaan oma (pien-)hakevoimala ja myyvät ylimäärän, jos sitä tule, sähköverkkoon. Ensisijaisesti tekevät voimaa omaan tarpeeseen.
isompi leka tänne!
Avatar
petej
Jäsen
Jäsen
Viestit: 928
Liittynyt: La Heinä 14, 2007 7:37
Paikkakunta: ylämaa
Viesti:

Re: Aurinkosähköä

Viesti Kirjoittaja petej »

Tuo Saisto mitä olen mielenkiinnolla seuraillut...
Siinä tais olla noin 1200€ paneelit ja tuottoa tulee n.300kwh vuoteen,tosin tuo tuotto on ravisteltu hihasta...
Kunhan saa vuoden kerättyä tietoa tuossa huhti-toukokuussa näkee tarkemmin...
Sit pitää viel se invertteri,kytkennät kaapeloinnit... Ei ihan heti hanki hintaansa...
Mutta vähentää osto energiantarvetta,päästöjä.... :mrgreen:
zzz
Jäsen
Jäsen
Viestit: 328
Liittynyt: To Marras 15, 2007 19:17
Paikkakunta: Tampere

Re: Aurinkosähköä

Viesti Kirjoittaja zzz »

Ei sitä sähköä ihan tosta noin vaan saa verkon suuntaan työntää.
Siinä on sellainen periaatteellinen turvalisuus ongelma eli sähköverkko pitää tarvittaessa saada jännitteettömäksi.
Eli pientuottajilla pitää olla välissä rele, joka irroittaa systeemin verkosta tarvittaessa.

Muutenhan aurinkosähkö on nimenomaan HARRASTUS ei sillä kauheesti sähköä 230 V verkkoon tehdä. Taajuusmuuttaja + kaapelihäviöt kun syö pienten panelien tehon yksinään... 12 tai 24 voltinsysteemit on oma asiansa, silloinkin suurin hyöty tulee kun esim. valot muutetaan ledeiksi ja muut kulutuskohteet toimimaan tuolla pienemmällä jännitteellä.

Pienimuoteoisessa tuotannossa tuulimylly on kyllä se parasvaihtoehto ja jos sopiva paikka on olemassa niin vesivoimala (hakee romuttamolta ison sähkömoottorin ja laittaa akseliin lavat), TAMU:lla saa muuten epätasaisen taajuuden vakioitua 50 Hz:iin. TAMU:kaan ei ole vältämätön, jos syöttää pelkästään sähköpattereita, lämminvesivaraajaa ja hehkulamppuja (vastukselle ei ole taajuudella mitään merkitystä).
petej kirjoitti: Mutta vähentää osto energiantarvetta,päästöjä.... :mrgreen:
Osta sähkö kraft&kulturilta saat halvalla (EMV mukaan tällä hetkellä Suomen halvinta sähköä) ja päästöt on nolla (100% vesivoimaa) :-D
koulukoti
Jäsen
Jäsen
Viestit: 193
Liittynyt: La Tammi 26, 2008 20:15
Paikkakunta: halikko

Re: Aurinkosähköä

Viesti Kirjoittaja koulukoti »

Kotitarpeisiin aurinkosähköpaneeleja ei kytketä verkkoon taajuusmuuntajalla...vaan sähkö kytketään tauluun haluttujen vaiheiden taakse invertterillä - näin mä sen aurinkoharrastajana ymmärrän :-) ...

mm. tuossa Saistolla jännitteistä: http://saisto.wordpress.com/2008/10/

Ymmärrän myös ettei sähköä voi noin vain valuttaa verkkoon päin, jos vaikka joku on linjan korjaushommissa :shock: , joo toki se täytyy olla hallinnassa ja aurinkosähkörakennelmat verkonhaltijalla tarkkaan tiedossa...on luvanvaraista toimintaa.

koulukoti
Avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17208
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: Aurinkosähköä

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Toki nuo panelit ovat kehittyneet mutta kaukana siitä että muuta kuin lukulamppuja polttelisi. Toki harrasteena ihan mainio ja kaikki on kotiinpäin, joskus.

Kuva

Jos olisi vähän enemmän pellon sarkaa kuin 1000m2 tontilla niin ei tarvisi kuin peilejä ja sysimustan pallukan. Höyrygeneraattori sitten jauhamaan sähköä siellä kiehuvasta vedestä, kesäisin. Lauhdevesillä sitten kellarinkokoinen varaaja lämpimäksi, josta sitten "maalämpöpumpulla" imuroisi lämmöt talvella, ja kesällä lataisi jälleen uudestaan. Helppoa mutta niin vaikeaa :wink:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Avatar
heikkih
Jäsen
Jäsen
Viestit: 425
Liittynyt: Ke Heinä 18, 2007 10:40
Paikkakunta: Oulu

Re: Aurinkosähköä

Viesti Kirjoittaja heikkih »

Oisko tuo Stirling -kone hyvä vekotin pyörittämään generaattoria?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Stirlingmoottori

Kesällä siihen toisi poppaa aurinkokeräimillä ja talvella voisi poltella haketta yms. roskaa stokerilla.

Ja kun sitä stirlinkiä pitää jäähdyttääkin niin sillä voisi lämittää jotenkin vaikka mitä.
Avatar
maanma
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 2371
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2005 22:21
Paikkakunta: Turku
Paikkakunta: 80m2, talo -48/50, pelletti, aurinko, sähkö, öljy

Re: Aurinkosähköä

Viesti Kirjoittaja maanma »

koulukoti kirjoitti:On kyllä TÖRKEETÄ ettei tässä valtakunnassa ole mahdollista yksityisen tuottaa sähkö verkkoon ja maksaa sitten vaikka nettokulutus yhtiölle ( tai edes osittain vähentää verkkoon tuotettu ylimääräinen sähkö)...mitenköhän tässä käy?
Onkohan hiukan menneet puurot ja vellit sekaisin?

Sähkömittarin kulutus/talon sisäpuolelle kytketty verkkoinvertteri (esim stacca tai mastervolt) tuottaa tehoa sisäverkkoon, kun sen omasta aurinko/tuuli/muu gen. tehonlähteestä tehoa on saatavissa. Alijäämä katetaan aina automaattisesti valtakunnan verkosta. Jos jostain käsittämättömästä syystä sattuisi tulemaan ylijäämää niin se todennäköisesti virtaisi valtakunnan sähkönkulutusta kompensoimaan (ainakin vanhoissa mittareissa).

Omissa laskelmissani 1,5 kWh invertteri mitoitus olisi riittävä.

Ei ole tiedossani että voiko pyörömittari pyöriä myös toiseen suuntaan. Tästähän tulisi tavallaan täysimääräisesti hyvitys.
peruskorjaaja
Jäsen
Jäsen
Viestit: 112
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 21:30
Paikkakunta: Lappeenranta
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Aurinkosähköä

Viesti Kirjoittaja peruskorjaaja »

Emännän siskooflikka asuu Belgiassa. Ja se laittoi katolleen aurinkosähköpaneeleja lappeen täydeltä. Ja myy myös ylijäämä sähköä valtakunnan verkkoon. Sähkö muunnetaan invertterillä vaihtosähköksi 230 V ja vaiheistetaan verkkoon. Ja sähkömittari alkaa pyörimään väärään suuntaan. Siis silloin kun oma tuotanto ylittää oman kulutuksen; systeemissä on kait jokin haistelija, joka pysäyttää valtakunnan verkon syötön tälläisessä tapauksessa. Olikohan niitä paneeleja noin 20 k€ edestä, eli aika monta. Ja aurinko paistaa Belgiassa enemmän kuin Suomessa. Pitääpä tiedustella takaisinmaksuaikaa ja ottaa kuvatuksia, kun piakkoin käväisen Brysselissä.

Kuulin, että vain Romaniassa ja Suomessa Euroopan maista ei myynti valtakunnanverkkoon ole mahdollista.
Avatar
maanma
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 2371
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2005 22:21
Paikkakunta: Turku
Paikkakunta: 80m2, talo -48/50, pelletti, aurinko, sähkö, öljy

Re: Aurinkosähköä

Viesti Kirjoittaja maanma »

peruskorjaaja kirjoitti:systeemissä on kait jokin haistelija, joka pysäyttää valtakunnan verkon syötön tälläisessä tapauksessa.
Mitään haistelijaa valtakunnan verkon suhteen ei tarvita. Sellaisesta "kytkimestä" syntyisi jännitepiikkejä.

Täytyy muistaa että Jännite on potentiaaliero, jota ei synny jos sisäverkon jännite on sama. Jännitteestä ei kuitenkaan vielä makseta vaan virrasta. Virtaus taloon alkaa kun kulutuslaite kytketään.

Virtaus tapahtuu käsittääkseni käyttöpaikan suhteen edullisimmasta potentiaalista. Mikäli se (esim. mastervolt) ei ole talon sisällä alkaa virtaus sähköyhtiön kulutusmittarin läpi. Vastaavasti jos talon sisäverkon potentiaali ei riitä kattamaan kulutusta tulee valtakunnan verkon potentiaali sitä kompensoimaan.

Joku paremmin tietävä oikaiskoon jos puhun puuta heinää.
Vastaa Viestiin