Pakastin pakkasessa?
Pakastin pakkasessa?
Osaako joku sanoa, kuinka kylmään tilaan pakastimen voi sijoittaa?
Mitä kylmempi, sitä enemmän säästyy sähköä, mutta missä menee raja?
Voiko vekottimen laittaa kylmälle (lue: melkein ulkolämpötilaiselle) kuistille?
Mitä kylmempi, sitä enemmän säästyy sähköä, mutta missä menee raja?
Voiko vekottimen laittaa kylmälle (lue: melkein ulkolämpötilaiselle) kuistille?
Re: Pakastin pakkasessa?
Meidän arkkupakastin on ollut kaksi talvea kylmällä kuistilla, ja toimii ainakin vielä. Jostain kuulin, että vanhan liiton koneet kestää pakkasta paremmin kuin uudet. Kylmäaineet vaihtuneet, tai jotain. Parempi sitä olisi kai pitää sisällä, mutta kun ei mahu. Ja ihme homma on se, että -25 pakkasellakin kompura käy aina silloin tällöin. Lämmittääkö pakastin silloin itseään vai mitä lie puuhaa?
- vesahy
- Jäsen

- Viestit: 3354
- Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
- Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa
Re: Pakastin pakkasessa?
Joskus selvittelin tätä itsekin ja silloin kiellettiin laittamasta pakastinta ulkotilaan. Koneisto ei ole tarkoitettu pakkasasteisiin, laakerit voivat takerrella ja sähköpuolen johdotuksia ja laitteita ei ole suunniteltu kosteisiin tiloihin. Viileälle verannalle tai autotalliin voi kuulemma sijoittaa mutta ei parvekkeelle vaikka olisi lasitettukin.
-
?keskellä kämmentä
- Jäsen

- Viestit: 745
- Liittynyt: Su Loka 14, 2007 23:03
- Paikkakunta: Tampere
- Paikkakunta: Tampere
Re: Pakastin pakkasessa?
Mitä jos sille koneistolle laittaa pakkasvahdin?
Taimikäsenniminytolikaan... joka pitää aina plussan puolella,
käytetään mm kellareissa?
Taimikäsenniminytolikaan... joka pitää aina plussan puolella,
käytetään mm kellareissa?
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)
-
tallukka
- Jäsen

- Viestit: 55
- Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 22:50
- Paikkakunta: Iitti
- Kotisivu: tervaharju.blogspot.fi
Re: Pakastin pakkasessa?
Toistakymmentä vuotta sitten lehdissä oli jonkunverran juttuja tästä. Pakastinta ei kuulemma saa pitää pakkasessa. Sähköhommat vaurioituu ja runko voi tulla jännitteiseksi. Muistaakseni joku lapsi oli kuollut pakastimesta saatuun sähköiskuun (vai olikohan se kaupunkilegendaa..).
Mitä sahkömiehet tuumaa?
Tallukka
Mitä sahkömiehet tuumaa?
Tallukka
Älä tee tänään sitä, minkä huomennakin voit jättää tekemättä.
Re: Pakastin pakkasessa?
Pakkaseen en sijoittaisi, mutta ajatuksissa on ollut hyödyntää kakkospakastinta viileän vaatehuoneen (eristetty sivu-ullakko jossa ei kuitenkaan ole lämpöpatteria) lisälämmittimenä. Pakastinhan on lämpöpumppu jonka ulkoyksikkö on kaapin sisällä, ja sieltä pumpattu lämpö siirtyy takaseinän ritilän kautta ulkoilmaan. Jos vaatehuone uhkaa lämmetä liikaa, toinen paikka on talon kylmähkö pohjoisnurkka keskikerroksessa. Viileässä ympäristössä pakastin tekee vähemmän työtä, ja toisaalta tuotetusta lämmöstä on siinä kohdassa hyötyä.
Lapsuudenkodissa laitettiin 1970-luvulla silloin suosittu kotikylmiö, jonka kylmäkone tuli seinän toiselle puolelle autotalliin. Sen jälkeen ei autotallin patteria juuri tarvinnut päällä pitää.
Lapsuudenkodissa laitettiin 1970-luvulla silloin suosittu kotikylmiö, jonka kylmäkone tuli seinän toiselle puolelle autotalliin. Sen jälkeen ei autotallin patteria juuri tarvinnut päällä pitää.
Re: Pakastin pakkasessa?
Mulla on kellarissa pienessä kopissa jossa ei ole lämmitystä, tuo pakastin lämmittää ja tietty naapurihuoneista siirtyy lämpöä rakenteiden läpi.
Kosteusprosentti tilassa huitelee 60-70% välillä ja lämpötila 10 asteen molemmin puolin riippuen onko ulkona pakkasta vai ei, saa nähä miten kestää.
Kosteusprosentti tilassa huitelee 60-70% välillä ja lämpötila 10 asteen molemmin puolin riippuen onko ulkona pakkasta vai ei, saa nähä miten kestää.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Re: Pakastin pakkasessa?
Anopilla oli iso arkkupakastin kylmässä ulkovarastossa parikymmentä vuotta, en muista tuliko sitten käyttöikä täyteen vai loppuiko vaan pakastustilan tarve. Ei siitä kuitenkaan sähköiskua saatu.
Re: Pakastin pakkasessa?
Tässä meilläpäin paloi jokin aika sitten talo. Syynä pakastin kuistilla.
Re: Pakastin pakkasessa?
Meillä oli toissatalven pieni kaappipakastin kylmällä terassilla. Tai ei se kestänyt edes koko talvea kun termostaatti kusahti. Silloin arveltiin sen johtuneen pakkasesta.
/tame
/tame
Re: Pakastin pakkasessa?
Ei missään tapauksessa pakastinta ulkoilmaan. Aiheuttaa tulipalon vaaran.
Niinpä.
- Kauppis
- Jäsen

- Viestit: 873
- Liittynyt: To Huhti 10, 2008 10:34
- Paikkakunta: Kiihtelysvaara - idässä
- Kotisivu: http://palaios.com
- Viesti:
Re: Pakastin pakkasessa?
Ei kestä kompurassa öljyt ja pakastimen kylmäaineet oikein kunnolla alle 10 asteen lämpötiloja.
Kysyin kylmälaitepuolen asentajalta joku aika sitten.
Siis se itse kylmäaine kun on kompuran jälkeen nestemäisenä, että voi sitten pakastimessa höyrystyä ja jäähdyttää sitä sisältöä.
Toinen heikko kohta on niiden vehkeiden virtapuolen johdot. Menee mm liitosjohto aika koppuraksi pakkasissa ja saattaa eristeet murtua.
Kysyin kylmälaitepuolen asentajalta joku aika sitten.
Siis se itse kylmäaine kun on kompuran jälkeen nestemäisenä, että voi sitten pakastimessa höyrystyä ja jäähdyttää sitä sisältöä.
Toinen heikko kohta on niiden vehkeiden virtapuolen johdot. Menee mm liitosjohto aika koppuraksi pakkasissa ja saattaa eristeet murtua.
isompi leka tänne!
-
Kukkaron pohja
- Jäsen

- Viestit: 11
- Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 11:53
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Pakastin pakkasessa?
Kuten joku jo totesi, nykyajan pakastimet ei kestä "ulkoilmaa". Eikä oikeen mitään muutakaan. Lapsuudenkodissani oli arkkupastin, joka hankittiin -70 luvun alussa. Koko elinkaarensa se oli kuistilla ja käytössä, kuistilla kesäisin on kuuma ja talvella pakkanen. Tänä vuonna, toukokuussa -09 pakastin sanoi sopimuksensa irti.
- vesahy
- Jäsen

- Viestit: 3354
- Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
- Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa
Re: Pakastin pakkasessa?
Tähän erittäin löysästi liittyen muistuttaisin, että sisäkäyttöön tehtyjä lämminilmapuhaltimia ei saa laittaa auton sisätilaa lämmittämään. Niiden moottorit saattavat juuttua pakkasessa pyörimättömäksi ja aiheuttaa ylikuumenemisvaaran. Jos auto palaa sen takia, niin korvaus voidaa evätä.
Re: Pakastin pakkasessa?
Tämä riippuu oleellisesti käytetystä kylmäaineesta. Esimerkiksi uusissa kodin kylmälaitteissa yleinen kylmäaine R600a (isobutaani) kiehuu noin -12 asteessa joten tuota kylmemmässä se ei toimi, sillä pakastimessa/jääkaapissa lämmönsiirtoprosessiin kuuluu olennaisesti kylmäaineen höyrystyminen (=kiehuminen).Kauppis kirjoitti:Ei kestä kompurassa öljyt ja pakastimen kylmäaineet oikein kunnolla alle 10 asteen lämpötiloja.
Kysyin kylmälaitepuolen asentajalta joku aika sitten.
Siis se itse kylmäaine kun on kompuran jälkeen nestemäisenä, että voi sitten pakastimessa höyrystyä ja jäähdyttää sitä sisältöä.
Toinen asia on todellakin kompressorissa käytetty öljy. Jos kylmälaitteen suunnittelulähtökohtana on käyttö noin normaali-huonelämpötilaa vastaavassa ympäristössä on olemassa riski ettei kompressori jaksa lähteä käyntiin liian jähmeän öljyn takia. Tämä on aivan sama ilmiö kun autoa kovalla pakkasella käynnistettäessä.. kevväämmällä-kevväämmällä...
ei oo rintamamiestalo eikä mikään jos tulilankaa ja nalleja ei rempassa löydy


