Läskit lompakot

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
zac
Jäsen
Jäsen

Läskit lompakot

Viesti Kirjoittaja zac »

Ostin peruskuntoisen rintamamiestalon vähän aikaa sitten, ja oli tarkoitus alkaa hiljalleen kunnostelemaan.
Tänään kävi rakennesuunnittelija, joka oli kiinnostunut myöskin vastaavan mestarin paikasta, ja joka oli erityisesti perehtynyt puutaloihin ja niiden kunnostukseen.
Palkkapyyntö oli keskustan parkkimittariakin kovempi; eli euro minuutilta ja siis 60 tunnilta; olen alkanut tottumaan näihin rakennusammattilaisten palkkapyyntöihin ja ymmärtänyt, miksi jokainen kynnelle kykenevä yritys teettää Kiinassa/tai muualla tarvitsemansa työn.

Hämmästyttävintä oli kuitenkin rakennesuunnittelijan esittämä kustannusarvio remontista:
- Kellarin kuntoonlaitto kokonaisuudessaan 80 tuhatta, jossa vaikka huonekorkeutta ei tarvitsisi nostaa, niin kuitenkin olisi syytä piikata lattiaa puoli metriä auki ja ulkopuolelle sitten normaali salaojitus. Sisäpuolelle tuolla olisi tarkoitus saada sorat, vesieritykset ja lattialämmitys ja saunan kunnostus.
- keskikerros oli halvin, johon menisi ainoastaan 30 tuhatta, käsittäen keittiön ja pienen vessan uusimisen ja muualla pintaremontin.
- Yläkertaan tulisi varata ainakin 50 tonnia, jos mielii saada toimivan suihkun ja jonkin verran siirrellä seiniä sekä muuttaa pari muutman neliön kylmää tilaa lämpimäksi.
Annettiin ymmärtää, etä omalla työllä näitä kustannuksia olisi mahdollista saada alaspäin, mutta sillä tuskin olisi tuntuvaa vaikutusta kokonaiskustannuksiin, ja lähinnä voi itse päättää, haluaisiko käyttää tämän rahasumman remontiin kerralla vai pidemmän ajan kuluessa, koska juurikaan tämän halvemmalla ei päästäisi.
Myöskään kaukolämpöön siirtyminen ei vielä ollut tässä kustannuslaskelmassa.

Voiko kaikki olla näin järjettömän kallista?
Jos näin on asianlaita, talon osto on ollut aivan järjetöntä, koska ostohinnalla ja esitetyillä remonttikustannuksilla rakennuttaa jo hyvän kivitalon, ilman että juurikaan tarvitsee pihistellä.
Koskaan ei tuota rahaa tule tuosta talosta myydessä saamaan, koska vaikka kuinka hyvin kunnostaisi, niin eihän siitä uutta tule eikä uuden hintaista.
En ajatellutkaan tätä sijoituksena vaan kotina, mutta moisilla rahasummilla kunnostelu on normaalille palkkatyöläiselle järjetön harrastus, ja ehkäpä olisi sittenkin mukavampaa vaikkapa vaan matkustella koko rahan edestä...
Putkimiess

Re: Läskit lompakot

Viesti Kirjoittaja Putkimiess »

Me laajennettiin faijan kanssa yläkerta aniin että lappeet käyttöön puolesta tilasta. Kylppäri vielä rakentamatta.

En oo laskenut kustannuksia mutta ehkä max 2 tuhatta mennyt materiaaleihin. Suunnitelmat päätettiin tehdä jälkikäteen ettei tarvi sitten uusiksi piirtää, vanhoista rakenteista kun ei tiedä mitä löytyy.
Ari
Admin

Viesti Kirjoittaja Ari »

Jos tämä noin kallista olisi kuin tämä asiantuntija on laskenut, niin ei näitä oli yhtäkään enää pystyssä. Vanhaa korjatessa tai muutettaessa ei (välttämättä) pureta kaikkea vanhaa pois ja rekenneta uudelleen - siitä niitä kustannuksia tulisi. Asioita ehkä kannattaa ajatella hieman toisin, eli esimerkiksi mitä tarvitsee purkaa tai voiko asian ratkaista siirtämättä olemassa olevaa seinää.

Arvioita ja toteutuneita kustannuksia löytyy paljon foorumin haulla.
--------------------------------------------------------------------------------------------
tcb1967
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tcb1967 »

Kovia summia heitetty peliin.
Me laajennettiin vanhaa taloa jokunen vuosi sitten. ~75 neliöstä tuli ~220 neliötä. Alkubudjetti oli muistaakseni 80.000, mut loppupeleissä vähän yli 90.000.
Aaltju
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Aaltju »

zac kirjoitti:Voiko kaikki olla näin järjettömän kallista?
Kyllä voi olla, varsinkin jos alat väkisin tekemään vanhasta uutta ja kaikki pitää saada viimeisen päälle valmiiksi nyt ja heti. Rakennustarvikkeet ja -materiaalit ovat aivan poskettoman hintaisia ja työvoima on vielä poskettomamman hintaista.

Jos kuitenkin käyttää hieman järkeä ja harkintaa niin sitä remonttilainaa ei tarvitse heti lähteä hakemaan talon hintaa. Omalla työllä voi säästää ja itse asiassa oman työn osuuden pitäminen lähellä 100%:a on oikeastaan tärkein tapa saada kustannukset pysymään järkevällä tasolla. Kustannusten viilaaminen muuten lähtee parhaiten siitä että miettii mikä on oikeasti tarpeellista, mikä vain sisustuslehden hömppää, ja mitä ilman voi elää mitä ilman taas ei voi elää. Loppujen lopuksi kuitenkin viihtyisä koti syntyy huomattavan halvoista elementeistä ja pienellä asioimisella rautakaupassa.

Yksi asia mitä kannattaa myös tarkkaan miettiä kun suunnittelee noita remontteja on rahoitus... toki sitä on yleensä pakko miettiä niin paljon että päähän sattuu, mutta kannattaa miettiä tulorahoitusta pankkilainan sijaan vaikka se saattaa utopistiselta kuulostaakin. Kun itse tekee sen mitä työtyöltään ehtii niin materiaalivirta taloon päin on varsin verkkainen ja rautakaupasta kyllä myydään lautaa vaikka yksi kerrallaan. Onhan se rakennustyömaalla asuminen välillä hieman haastavaa ja hermoja repivää, mutta maltilla ja suunnitelmallisuudella siitä selviää... harkiten vain yksi homma kerrallaan valmiiksi asti... ihminen on kuitenkin aika sopeutuvainen eläin.

Kannattaa myös aktiivisesti kyseenalaistaa näiden kaikenkarvaisten "ammattilaisten" juttuja oikeista ja vääristä rakenneratkaisuista... ehjää ja toimivaa ei tarvitse korjata vaikka se olisi kuinka perseelleen tehty nykytietämyksen mukaan (joka sekin saattaa jo ensivuonna olla täysin perseellään)... talo seissyt sijoillaan ainakin 50 vuotta (?) ja toiminut kotina sen ajan, ei se sorru tai muutu asumiskelvottomaksi vain koska joku "asiantuntija" sanoo että nyt pitää tunkea satoja tuhansia remonttiin. Pitää muistaa että rakennustekniikka on aivan normaalijärjellä ymmärrettävää asiaa ja itse rakentaminen ei vaadi mitään mutanttivoimia... kaikki on tavallisen ihmisen opittavissa ja opettelu maksaa itsensä takaisin varsin nopeasti (varsinkin kun se ei yleensä maksa mitään :-) )
tumppi776
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tumppi776 »

Kyllä se on järjettömän kallista. Varsinkin kotimainen työvoima. Ei mitään tolkkua 50€/h alv22%, vaikka olis millainen säätäjä.

Mä olen suositellut tutuille sellaista nyrkkisääntöä omoan kokemuksen perusteella vaan: että kun olet arvioinut ja laskenut kaiken tosi tarkkaan ja sulla on joku arviosumma. Kerrot sen vielä kahdella niin alkaa olla lähellä.

Nuo suunnittelijan arvio noilla hommilla on varmaa kohtuu hyvät. Se onko niitä mitään järkeä tehdä on toinen hommeli. Vaikka olis ongelmia, niinkuin meiän kellarissa hometta, niin ei sentään tuollaista operaatiota taikka kustannuksia olla saatu kasaan. sanottaisko 60% tuosta kuitennii :-) jo
zzz
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja zzz »

Perusohje, mikä tälläkin palstalla on sanottu monta kertaa on että asukaa vuosi siinä talossa ennenkuin teette mitään suurempaa.
Vuodessa ehtii tajuamaan mikä on oikeasti tarpeellista ja mikä ei. Vuoden aikana voi sitten vaikka kahlata tämän sivuston läpi ja etsiä tietoa mitä tarvii korjata ja mitä ei.

Rakennusliikkeet haluavat kamalan mielellään esimerkiksi aina oikaista kaiken mahdolisen. Oikaiseminen on yleensä työlästä (eli maksaa paljon) ja RMT:ssä nyt vaan seinien ja lattian pienillä vinoutumisilla ei ole mitään merkitystä. Lattia voi ihan hyvin olla pari kolme senttiä kallellaan eikä sitä huomaa kuin vatupasilla. Älä siis osta vatupassia :-D
Ikkunoiden vaihtaminen uusiin on yleensä täysin turhaa touhua.

Ja kuten Aaltju sanoi tekee pikku hiljaa niin ei tunnu niin pahalta ja jos iskee raha pula niin pitää pienen tauon tai tekee jotakin halpaa ja työlästä.
Me ostettiin kohtuu hintainen RMT (eipä pankki olisi enempää lainaa antanutkaan) ja nyt ollaan joka vuosi vähän jotakin tehty, aina raha tilanteen mukaan. Toissa kesänä maalattiin talo, koska se oli halpaa vaikka koko kesä menikin. Tänä kesänä ei sitten tehty yhtään mitään koska työnantaja muisti ylimääräisellä lomalla....

Loppujen lopuksi hiljalleen tekemällä talo on tuskin sen halvempi kuin olisi uuden tehnyt mutta eipä tarvitse kerralla sitoa itseensä jumalattomaan lainaan vaan voi aina maksukyvyn mukaan tehdä lisää.
jämä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jämä »

Kait se riippuu juurikin siitä mitä haluaa ja mitä haluaa muiden tekevän itselle. Itse olen jumalattoman nuuka ja olen näpräillyt vuoden päivät tuota kellaria (olen myöskin hidas) ja rahaa siihen on nyt menny ehkä joku 1200-1300€. Portaikko on vielä tekemättä mutta kyllä sinne kellariin sukkasillaan pääsee jo pyykkejä koneeseen viemään. Ja se olikin tarkoituksena, että tiloja voi ilman suurempaa ahdistusta käyttää mutta ei tarvitse sen kummemmin viihtyä siellä. En ole piitannut juurikaan nykysäännöksistä ja voi olla, että olen tehnyt vääriäkin ratkaisuja mutta alkuperäinen rakenne ei ole juurikaan muuttunut ja olen itse tyytyväinen. Mekin tosiaan joku puolitoistavuotta asusteltiin ennenkuin tehtiin mitään kellarille. Siinä ehti suunnitelmatkin muuttua moneen kertaan ja hyvä niin.
"...pankkitilit pyörii väärinpäin..."
jargon
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jargon »

zac kirjoitti:Ostin peruskuntoisen rintamamiestalon vähän aikaa sitten, ja oli tarkoitus alkaa hiljalleen kunnostelemaan.
Tänään kävi rakennesuunnittelija, joka oli kiinnostunut myöskin vastaavan mestarin paikasta, ja joka oli erityisesti perehtynyt puutaloihin ja niiden kunnostukseen.
Palkkapyyntö oli keskustan parkkimittariakin kovempi; eli euro minuutilta ja siis 60 tunnilta; olen alkanut tottumaan näihin rakennusammattilaisten palkkapyyntöihin ja ymmärtänyt, miksi jokainen kynnelle kykenevä yritys teettää Kiinassa/tai muualla tarvitsemansa työn.
Tohon on pakko sanoa suunnittelijan roolissa, että ei mikään mahdoton liksa. Eihän tuosta jää nettopalkaksi kuin pyöreät 25 e/h (siis vähennettynä kaikki sos.kulut, juoksevat..ym.ym) , mikä sinänsä on hyvä, mutta kun nuo laskutettavat tunnit jäävät ehkä noin neljään/päivä. Tällä saisi nettopalkaksi 2000e/kk. Kuitenkin firman pyörittämiseen menee täydet työpäivät, ehkä enemmänkin..Oikeastaan jopa pikkuisen korventaa ajattelutapa johon usein olen törmännyt, että mitään ei saa maksaa, nopeasti pitää saada, ja kaiken olisi itsekin osannut suunnitella..

Hankkikaa se suunnittelija sieltä Kiinasta.
pexi67
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pexi67 »

Olen törmännyt aivan samaan, et jos timpuri veloittaa 30,-/h + alv, että se olisi riistoa, rahastusta, ym,ym.
siitä tuntiveloituksesta ei jää ku noin 7- 8,- egee tuloksi, sekä lisäksi se yrittämisen riski, asiakkaat maksaa lähes aina viimeiseksi tälle "riistäjälle",
esim: syyskuulta seitsemästä laskutetusta, kuusi on jo myöhäs.
mutta on se kivaa kun saa päivät pitkät "nikkaroida" :-D :-D :-D
kaikki, on helppoa kun sen vaan oppii?
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Joo, se on "yrittämättömän" ihmisen helpohko kadehtia noita ammatti-ihmisten tuntiveloituksia, niitä kun helposti tulee verrattua omaan tuntipalkkaan. Tulipa eilen itekkin leikillään murjaistua (ei-merkki-)autohuollossa että jos mä vielä uuden ammatin hankin niin se on kyllä automekaanikko - tajuten kuitenkin samalla ettei ne kaverit rahassa kieri, vaan painavat pitkää päivää epävarmoissa oloissa.

Luulen, ettei kovinkaan moni ajallaan saapuvan säännöllisenkokoisen palkkapussin omistaja suostuisi tekemään kahta viikkoa kauempaa duunia, jossa ei työpäivän pituudesta ja liksan saapumisesta olisi ennalta varmuutta. Jossa laskut kirjoittamalla ja ne lähettämällä ker(j)äisit palkkasi työstä, jonka jo olet tehnyt.

Tää on tietenkin aika ikuinen vastaanasettelu, mutta itse toivoisin että ihmiset ymmärtäisivät katsoa asioita useammalta kantilta kuin vain omaltaan. Sillä yrittäjälläkin on usein suita ruokittavana, asuntolaina maksettavana ja muut tavallisen ihmisen huolet.

Mitä itse asiaan tulee, niin komppaan edellisiä ja suosittaisin sitä vähintään vuoden asumista talossa ennenkuin aletaan suunnitella mitään isompaa remppaa. Tutustutaan siihen taloon, ja katsotaan 1) mitä talo tarvitsee 2) mitä siinä asuvat ihmiset tarvitsevat. Puhutaan, suunnitellaan, haaveillaan. Kerätään lehtileikkeitä ja piirustetaan tupakkiaskin taakse. Sitten kun tiedetään, palkataan se suunnittelija suunnittelemaan, ei ideoimaan. Jos antaa suunnittelijalle vapaat kädet, niin hänhän suunnittelee: se on hänen työnsä. Mutta asukas ja talon omistaja on se, joka on työnantajan / työn tilaajan roolissa, ja jonka täytyy pystyä sanomaan mitä tarvitaan.

Ja niitä remppahommia voi ja kannattaa opetella tekemään itse. Tulee halvaksi, on joskus mukavaakin, ja oppii paljon tärkeitä asioita. Eikä ole ydinfysiikkaa (paitsi joissakin rm-foorumin lämmityspuolen keskusteluketjuissa!). Ja tätä palstaa kun jonkin aikaa lukee niin melkein tietää jo mistä päin taloa niitä hommia kannattaa itselleen haalia. Tervetuloa.

pelkka

(dyykkari ja free-lance pätkätyöläinen, määräaikainen työsopimus vuoden loppuun) (uusitaan jos olen kiltisti)
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

zac, noi remppahinnat oli laskettu sen mukaan että joku ulkopuolinen ne rempat tekee. On tietenkin hommia (sähkö-, putki-) joita tavallinen ihminen ei voi tehdä (paitsi osia niistäkin pystyy) mutta köyhä ja järkevä rintamamiestalollinen kilpailuttaa ulkopuolisten tekemät proggikset hyvissä ajoin (syksyllä - talvella seuraavan kevät- ja kesäkauden duunit) ja valitsee sopivan tekijän & hinnan. Laiska ja viimetippainen voi joutua maksamaan "listahintaa" jonkun vilunkipetterin kädenjäljestä. Tämä näin vähän kärjistäen.

Oulun(kin) seudulta on täällä foorumilla paljon väkeä, ja uskon että palstan kautta saa kenties parhaimmat ja ajantasaisimmat tiedot lähiseudun reiluista ja osaavista tekijöistä, sitten kun on sen aika. Nyt vain syvään hengittämistä ja rentoutumista...

pelkka
Alli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Alli »

Kallista on jos teettää. Ja joitakin juttuja on pakko teettää. Mininoi ne ulkopuoliset pakkotyöt ja opettele tekemään itse. Esim. sähkötöitä voi tehdä pitkälle, kunhan sähkömies käy tekemässä kytkennät. Samoin putkihommia voi tehdä omaan taloonsa jonkun verran itsekin, jos ehtii ja opettelee. Puu- ja eristyshommat (myös kosteuseristys), samoin pelti-, levy- ja maalaushommat ovat helppoa kauraa tehdä itsekin, kunhan vähän opiskelee.

Pienikin pyörähdys sähkö- tai putkimieheltä maksaa hinajaa. Jos sieltä tulee kolme jeppeä, joista kaks kattoo ja yks tekee, niin laskussa on tunnit x 3. Etkä sinä voi näköjään vaikuttaa siihen montako henkilöä sieltä tulee, jos firmalta tilaat. Meillä kävi vedenlämmityspönttöä vaihtamassa juuri kaksi putkimiestä ja yksi harjoittelija. Yksi varsinainen teki ja toinen selosti harjoittelijalle mitä tässä tehdään ja päivitteli myös meille kuinka oikeaan aikaan se pönttö just osattiin vaihtaa, siis juuri ennen kuin se alkoi vuotaa (vakiotarina, sen olen kuullut myös kaverin ja vanhempien pönttöä vaihdettaessa). Harjoittelija kävi kerran hakemassa autosta yhden liittimen, muuta hän ei tehnyt. He olivat paikalla vajaan 2 tuntia kaikkiaan. Laskussa oli 7 tuntia työtä (tavaroiden keruu ja matkat lasketaan työhön ja tietysti kaikkien on saatava palkkansa, meille sanottiin kyn kyselimme laskusta). Täytyy yrittää saada joku pienen firman (yksi) tekijä kun laitetaan vielä yksi suora korjausosa viemäriin.

Sähkötyöt isommasta liikkeestä olivat myös hinnakkaita. Kun otimme pienen firman reippaan yrittäjän, jonka näennäistuntihinta oli sama, niin hommat sujuvat nopeasti ja laskua kertyy selvästi vähemmän. Hän myös laskutti tunnit mielestämme oikeammin, ei alkavilta tunneilta, vaan oikeasti työhön käytetyiltä.

Suunnittelu- ja valvontatyö se vasta kallista on. Jos on pakko ottaa vastaava mestari valvomaan jotain isompaa muutostyötä, niin pakkohan se tosiaan on. Meidän uuden liiterin rakennuksessa vastava mestari ei käynyt paikalla kertaakaan sen jälkeen kun rakennuksen paikka oli tikuilla määritetty. Pyydettiin kyllä, mutta eipä tullut. Hänestä ei ollut apua mihinkään, mutta 600e oli pakko maksaa, että sai pyöreän leiman paperiin. Tuli oikein venäjämeininki mieleen. Sen jälkeen ei ole vastaavia mestareita tänne päästettykään.

Tärkeä ohje on se, että suosi pieniä ja paikallisia firmoja, jos jotain pitää teettää. Esim. keittiön saimme aika tarkkaan puolet halvemmalla paikalliselta tekijältä kuin Puustellista (se oli kallein, tarjouksia teetimme monta). Laatuerokin asettautui paikallisen kaappifirman puolelle. Mekanismit ja vetimethän kaikilla on suht samat, mutta joustoa kaappien kokoihin ja muotoihin sai nyt rajattomasti. Ovet ovat puuta ja tasot kiveä. Asennushintakin oli tasan puolet siitä Puustellihinnasta. (Itsekin voi asentaa keittiön, mutta katsoimme tuon hinnan edulliseksi ja ostamme tämän palvelun. Siitähän saa 60% verotuksessa pois.)

Mutta kyllä rakentaminen, myös korjausrakentaminen on kallista aina. On aina ollut ja on nytkin. Kuten todettiinkin jo, niin rahaa voi käyttää rintamamiestyylisesti, eli tulojen mukaan, ei aina lisälainalla. Isäni osti aikanaan ensimmiseen, sodanjälkeiseen taloonsa aina naulalaatikon tai lautapinon joka tilipäivänä (tilipäivä oli silloin viikon vai kahden välein) ja paukutti ne paikalleen ennen seuraavaa tilipäivää. Äiti sitten keksi ruokaa perheelle minimibudjetilla. Heidänkin talonsa valmistui parissa vuodessa ja siitä tuli hyvä. Hitaasti voi nykyisinkin korjauksen tehdä (kuten vaikka me), sehän on samalla harrastusta. Nuorempana oltais jaksettu tehdä enemmän/ yöllä myöhempään, mutta nyt ei oo pikkulapsia tässä mukana hääräämässä. Ei sekään este olisi, mutta hidaste.

Alli
Kyllä nyt omalla pihalla nuotiopaikka pitää olla.
zzz
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja zzz »

jargon kirjoitti:
zac kirjoitti:Ostin peruskuntoisen rintamamiestalon vähän aikaa sitten, ja oli tarkoitus alkaa hiljalleen kunnostelemaan.
Tohon on pakko sanoa suunnittelijan roolissa, että ei mikään mahdoton liksa. Eihän tuosta jää nettopalkaksi kuin pyöreät 25 e/h (siis vähennettynä kaikki sos.kulut, juoksevat..ym.ym) , mikä sinänsä on hyvä, mutta kun nuo laskutettavat tunnit jäävät ehkä noin neljään/päivä. Tällä saisi nettopalkaksi 2000e/kk. Kuitenkin firman pyörittämiseen menee täydet työpäivät, ehkä enemmänkin..Oikeastaan jopa pikkuisen korventaa ajattelutapa johon usein olen törmännyt, että mitään ei saa maksaa, nopeasti pitää saada, ja kaiken olisi itsekin osannut suunnitella..

Hankkikaa se suunnittelija sieltä Kiinasta.

Itse olen suunnittelija/asiantuntija teollisuudessa ja töissä pienessä konsulttifirmassa. Firma kun vuokraa mut eteenpäin niin tuntilaskutus asiakkaalta (toiselta firmalta) on 40-45 ekee / h. Firmojen välinen laskutus on kait 0% alv, joten alvillisena tuntilaskutus on 49 - 55 ekee / tunti.
Toi laskutushinta siis sisältää minun työnantajan kulut (sos. kulut + työtarvikkeet + muut kiinteät kulut) + katteet + lomat + yrittäjän riskin + mun palkan + yms.
Noissa hinnoissa pitää lisäksi huomioida, että kun mua myydään niin myydään vain työtä eli katetta ei voida piilottaa materiaaleihin kuten tehdään rakennuspuolella.
Toisin sanoen rakennuspuolellakin pitää saada asiantuntija komiasti alle 60 eken/h ja tekijä alle 55 e/h. Jos hinnat menee ton yli niin joku ryöstää.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

pexi67 kirjoitti:Olen törmännyt aivan samaan, et jos timpuri veloittaa 30,-/h + alv, että se olisi riistoa, rahastusta, ym,ym.
siitä tuntiveloituksesta ei jää ku noin 7- 8,- egee tuloksi, sekä lisäksi se yrittämisen riski, asiakkaat maksaa lähes aina viimeiseksi tälle "riistäjälle"
Juu. Koulussa oli yrittäjyydenkurssi, jossa laskettiin erinäisiä yrittämisestä koituvia kuluja. Kurssilla jokainen perusti leikkimielisesti oman yhden miehen yrityksen ja sitten alettiin ynnäillä, että mitä kaikkea on oman työn hintaa arvioitaessa huomioitava... Lopputulos omalla "firmallani" oli se, että jos olisin halunnut itselleni palkaksi 10 euroa tunnilta, josta vielä olisin maksanut luonnollisesti verot, niin asiakkaalta olisi pitänyt laskuttaa 32 euroa tunnilta.

(Lisäys. Asiakkaalta veloitettavan hinnan olisi saanut oleellisesti pinemmäksi sillä, että yrittäjänä olisin jättänyt palkalliset lomat pitämättä ja hoitanut kaiken oheistyön omalla ajallani. Eipä tarvi ihmetellä, jos joku yrittäjä nitkahtaa työtaakkansa alle :? )

Eikä mun "firmalla" ollut edes toimitiloja omassa kämpässä pidettävän tietokonepisteen lisäksi tai uuden karheaa pakettiautoa! :mrgreen: Jollakin se 10 vuotta vanha paku ja peräkärry piti maksaa, sekä tietysti ne timpurin perustyökalut, työvaatteet, kengät jne. Enkä mä noissa laskelmissani edes päivittänyt niitä työkalujani kohtuuttomalla tahdilla. Työkalut olivat muutenkin varsin köykäistä kaliiberia eli koko omaisuus olisi sopinut sinne pakuun.

Elämä on.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Vastaa Viestiin