Oma nurkka

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
tuuma
Jäsen
Jäsen

Re: Oma nurkka

Viesti Kirjoittaja tuuma »

jtbo kirjoitti:Tuo sininen maali tahtoo olla sellainen, että se on tosi ruma ja kauhtunut, mutta jos sitä vahailee, niin siitä saa kyllä ihan nätin.

Viimeisenä minä sitä sinistä oikeastaan tahtoisin alkaa kauppaamaan, mutta katsoo nyt miten asiat edistyvät.

Jahas, Tuumallakin ollut jarrujen suhteen jotain hauskaa, kerran minä ihan varmasti laitoin jarrupalat takaisin, no en ollut laittanut, onneksi vain pihalla siirtelin autoa, kun poljin painui pohjaan, ei pitäisi laittaa rengasta eikä satulaakaan paikoilleen kesken homman :lol:

pvalila, ei se ihan sama ole mistä aloittaa, kun leimaamattomana ei kannata myydä ja sitten eri yksilöt vaativat erilaisen määrän pääomia leiman hankkimiseksi.

Mahdollisimman pienillä rahallisilla panoksilla kun pääsee alkuun, niin parempi.
Juurikin se, oikeastaan kun muistelen, niin kovin harvinainen väri ko. autossa :roll:

Mikään ei ole vaarallisempi tilanne kuin se että on aivan varma... :lol:

Leimaamaton auto on kai vähän rinnastettavissa purkukuntoisen rintsikan myymiseen, mukaan pitää laskea itselle koituvat purkukulut ja silti voi tulla nurinaa ostajataholta, kaikesta muustakin. Mustikanvarvutkin voivat olla ostajan mielestä väärään asentoon kääntyneet :roll:

Leimattu auto tai paperein myytävä motskari on aina jotain muuta kuin satasia. Motskareita kun ei vielä katsasteta niin... Aika pahaa palautetta muuten tullut tuosta motskarikatsastuksesta. Oikeutettua on se että mitään näyttöä ei oikeastaan ole että teknisten vikojen johdosta olisi noita äksidenttejä tullut, pari promillea. Liki oli toki yksi :roll:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

tuuma kirjoitti: Juurikin se, oikeastaan kun muistelen, niin kovin harvinainen väri ko. autossa :roll:

Mikään ei ole vaarallisempi tilanne kuin se että on aivan varma... :lol:

Leimaamaton auto on kai vähän rinnastettavissa purkukuntoisen rintsikan myymiseen, mukaan pitää laskea itselle koituvat purkukulut ja silti voi tulla nurinaa ostajataholta, kaikesta muustakin. Mustikanvarvutkin voivat olla ostajan mielestä väärään asentoon kääntyneet :roll:

Leimattu auto tai paperein myytävä motskari on aina jotain muuta kuin satasia. Motskareita kun ei vielä katsasteta niin... Aika pahaa palautetta muuten tullut tuosta motskarikatsastuksesta. Oikeutettua on se että mitään näyttöä ei oikeastaan ole että teknisten vikojen johdosta olisi noita äksidenttejä tullut, pari promillea. Liki oli toki yksi :roll:
Toki se on vähän varjo vain siitä mitä oli ennen kuin rintsikkaan muutti ja oli aikaa puunata ja puleerata, jotain 8-9 vuotta sitten, mutta kunhan tuohon tasoon sen teen, niin eiköhän se sitten viedä käsistä :lol:
Kuva

No, siihen on kyllä hieman matkaa, ellen aivan väärin ihmetellyt, niin taitaa tankissakin olla jotain vuotoa jo, täytyy hieman tutkia asiaa, mutta mieluusti sitä vain ehjäisi ja pitäisi naftaliinissä tallin suojissa tuota, kunnes museointi-ikä koittaa. 5 vuotta vielä siihen taitaa olla, pari muuta onkin jo museoikäisiä ja ruksuttimen osalta mielestäni museoinnissa ei ruosteiden laiton jälkeen pitäisi olla mitään esteitä, periaatteessa kolme kohtaa joista kaksi tosin noin 0.5m pitkiä, ne laittamalla se olisi jo aika lähellä, joten eiköhän se ennen syksyä pidä kokeilla.

Sitä vaan mietin, että kolmella autollahan sitä jo ajaisi 90 päivää vuodessa, ja museorekisterissä ne maksut ei olisi aivan niin hirmuisia käsittääkseni...

No polttoainetta menisi kumminkin, joten parempi se on myydä pois.
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:Toki se on vähän varjo vain siitä mitä oli ennen kuin rintsikkaan muutti ja oli aikaa puunata ja puleerata, jotain 8-9 vuotta sitten, mutta kunhan tuohon tasoon sen teen, niin eiköhän se sitten viedä käsistä
Varmasti viedään mutta mutta. Ainahan tuossa on sekin pointti että säilyttää ja löytää jonkin joka säilyttää vielä siitä eteenpäin, kuten joku ihme Consul:in omistaja :roll:

Miten tuo vaihtomunuaisen omstaja löysi paikkansa sun viereen :-D
tuuma
Jäsen
Jäsen

Eikös se museokatsastusjuttujen jälkeen ole enemmän tai vähemmän herrasmies/nainen -sopimuksella se 30 päivää? Vaikea tie se kuitenkin kai on.

Hieno juttu on se että uusi kuvio antaa mahdollisuuden eli voi katsastaa vaikka on rujoja mutta toimivia, eikä tarvitse kiiltää kun eivät ole uutenakaan kiiltäneet. Joku verbi sille oli ja hiljattain tullut mutten tiedä onko mennyt läpi moinen ajatus että on käytönjälkiä, toiveuniakin olen nähnyt jo jostain 20v. lähtien...
jtbo
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti: Varmasti viedään mutta mutta. Ainahan tuossa on sekin pointti että säilyttää ja löytää jonkin joka säilyttää vielä siitä eteenpäin, kuten joku ihme Consul:in omistaja :roll:

Miten tuo vaihtomunuaisen omstaja löysi paikkansa sun viereen :-D
Kyllä kai se säilyttäminen olisi parasta, yhdelle ehkä nyt kohtuulliset tilatkin olisi, ettei taivasalla tarvitseisi pitää.

Siellä taisi olla jotenkin vähissä ne parkkipaikat, se oli ajettava siihen mihin pääsi, ei kai se muuten, kun vaikka se tuolloin taisi olla ihan uusimpia malleja niin eihän siinä edes maalipinta kiiltänyt :lol:

Korrekin Cleaner ja Turtlen Original tai Platina vaha, eipä siihen muuta tarvita, että saa maalipinnan näyttämään hyvältä, ei maksa paljoa ja suhteellisen helpolla työlläkin onnistuu. Vielä kun kakaroiden tekemät naarmut ja lommot häviäisi yhtä helposti (niin, asuin joskus kerrostalossa).
Yksi päivä siihen oikeastaan menee, että pesee hyvin ja sitten tekee tuon kunnollisen vahauksen.

Tuosta näkee aika hyvin senkin, kuinka konepellissä tuolloinkin oli vikaa yms. pientä puutetta, mutta noin muutoin ihan kohtuullinen wet look :)
Kuva

Automallihan toki on sellainen, että kovasti on aliarvostettu eikä monikaan pidä minään, mutta kaikessa on puolensa, mulle yksinkertainen tekniikka tarkoittaa toimintavarmuutta, vaikka se tekniikka välillä piiputtaisikin, helppo sentään pistää takaisin toimintaan :mrgreen:
jtbo
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:Eikös se museokatsastusjuttujen jälkeen ole enemmän tai vähemmän herrasmies/nainen -sopimuksella se 30 päivää? Vaikea tie se kuitenkin kai on.

Hieno juttu on se että uusi kuvio antaa mahdollisuuden eli voi katsastaa vaikka on rujoja mutta toimivia, eikä tarvitse kiiltää kun eivät ole uutenakaan kiiltäneet. Joku verbi sille oli ja hiljattain tullut mutten tiedä onko mennyt läpi moinen ajatus että on käytönjälkiä, toiveuniakin olen nähnyt jo jostain 20v. lähtien...
Näkyvää ruostetta ja nykyajan kotkotuksia ei saa olla, ehjä, toimiva ja jos kunnostettu, niin ajan hengessä, sitten lisävarusteitakin voi olla jos ne ovat sellaisia mitä siihen aikaan on saanut, kun auto ollut uusi. Esim. Motskareissa on kelvannut uudet peilit, jos ne ovat alkuperäisen tyyliä, autoihin voi laittaa turvavyöt jne.

Muutoin ei kai se kovin mahdoton ole, tuolla on jotain juttua pyörien osalta:
http://www.savonkonepyorailijat.net/toi ... eorek.html
tuuma
Jäsen
Jäsen

Onko tuo optinen harha että volvossasi ovat erilaiset etulamput kuin muuten suomessa? Kaikenlaiset eriskummallisuudet nostavat hintaa mutta mitä sen on väliä, sinähän teet autokatoksen ja säilytät :-D

Juu, ruostetta ei saa olla muttei tarvitse tehdä mitään timanttiakaan tai yliammuttua sen suhteen mitä luin, olisiko se sitten "semi-museoitu" :roll:

Minusta voisi kategoroida nämä museojutut siten että säilytetään pelit, jotka edes toimii ja toiseksi ne, jotka sitten hieroo niitä vuosikausia tai kymmeniä. Mutta, meitä on moneksi.

Tuo sun Volvo on kyllä niin hieno että sopisi kumpaankin kategoriaan. Tunnetta,tunnetta.

Taas jälleen toistan itseäni: Tumman harmaa 360GLT olisi ihan kiva, toimivana. Haluja on monenlaisia :-D
jtbo
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:Onko tuo optinen harha että volvossasi ovat erilaiset etulamput kuin muuten suomessa? Kaikenlaiset eriskummallisuudet nostavat hintaa mutta mitä sen on väliä, sinähän teet autokatoksen ja säilytät :-D

Juu, ruostetta ei saa olla muttei tarvitse tehdä mitään timanttiakaan tai yliammuttua sen suhteen mitä luin, olisiko se sitten "semi-museoitu" :roll:

Minusta voisi kategoroida nämä museojutut siten että säilytetään pelit, jotka edes toimii ja toiseksi ne, jotka sitten hieroo niitä vuosikausia tai kymmeniä. Mutta, meitä on moneksi.

Tuo sun Volvo on kyllä niin hieno että sopisi kumpaankin kategoriaan. Tunnetta,tunnetta.

Taas jälleen toistan itseäni: Tumman harmaa 360GLT olisi ihan kiva, toimivana. Haluja on monenlaisia :-D
Ei ne kai sinällään erilaiset, mutta ne ei tuolloin ainakaan olleet vielä täysin harmaantuneet, kun yleensä heijastimet ovat menneet harmaaksi noissa.

Harmillisesti aikoinaan ei ollut mahdollisuutta ostaa lamppuja varastoon, kun noita vielä sai, nythän ei enää saa umpioita hankittua. Sama ovien pohjapelleissä yms. Ei saa oikein mitään enää ja jatkuvasti osien saatavuus vähenee jatkuvasti.

Talliin vähän pitää raivata tilaa ja sinne varmaankin sitten työntelee, kunhan nyt ensin noita muita saa leimattua ja tehtyä niin että tietää jääkö minkä verran tarpeita tehdä tuota eteenpäin. Tallissa mua ei huvita hitsailla eikä rälläköidä.

7kpl 360 malleja näkyi olevan nettiautossa, välillä siellä on vain 1-3kpl, huomaa kyllä, että alkavat olemaan aika harvinaisia pian. Mun versio ei tihkua öljyä lainkaan, kun tiivistelin koneen. No loota kyllä tihkuaa, mutta se on vähän hankala yksinään ottaa pöydälle, etenkin ilman monttua. Mun tallissa tosin joskus oli monttu, vaan se on pistetty umpeen jossain kohtaa historiaa.
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:Ei ne kai sinällään erilaiset, mutta ne ei tuolloin ainakaan olleet vielä täysin harmaantuneet, kun yleensä heijastimet ovat menneet harmaaksi noissa.

Harmillisesti aikoinaan ei ollut mahdollisuutta ostaa lamppuja varastoon, kun noita vielä sai, nythän ei enää saa umpioita hankittua. Sama ovien pohjapelleissä yms. Ei saa oikein mitään enää ja jatkuvasti osien saatavuus vähenee jatkuvasti.

Talliin vähän pitää raivata tilaa ja sinne varmaankin sitten työntelee, kunhan nyt ensin noita muita saa leimattua ja tehtyä niin että tietää jääkö minkä verran tarpeita tehdä tuota eteenpäin. Tallissa mua ei huvita hitsailla eikä rälläköidä.

7kpl 360 malleja näkyi olevan nettiautossa, välillä siellä on vain 1-3kpl, huomaa kyllä, että alkavat olemaan aika harvinaisia pian. Mun versio ei tihkua öljyä lainkaan, kun tiivistelin koneen. No loota kyllä tihkuaa, mutta se on vähän hankala yksinään ottaa pöydälle, etenkin ilman monttua. Mun tallissa tosin joskus oli monttu, vaan se on pistetty umpeen jossain kohtaa historiaa.
Vähiin käy ennenkuin loppuu, sanonta... Ei tarvi kovinkaan järjen jättiläinen kai olla kun tuommoisia sanontoja laukoo...

Tarkoittanet heijastimia eli umpioita. H4 kai on polttimo. Silloin kun aloittelin motoristin uraa niin oli hehku etulampussa. Aivan naurettavia olivat mutta silloin ei uskaltanut lainsäädännöstä poiketa. Lentokoneen laskeutumisvalo olisikin oikein hyvä, autoissa kun on kaksi lamppua niin olisi oikeus ja kohtuus motukkaan laittaa vain yksi mutta riittävä :roll:

Jaahas, sitä alkaa muistella aikaa parempaa... Samaan aikaan liittyi Amazon GT 123... Korttia ei toki ollut ja kortitta en ole koskaan ajanut kunhan vain kivien rapinaa lokasuojissa kuunnellut. Those were the days; nro XXX

Yök, olen siis oikeasti tulossa vanhan ikäväksi eli tylsäksi, öitä.

Pvalila. Kysyin jo kauan sitten että tänä vuonnako se katto? Saattoi hukkua tähän viestitulvaan mutta ei kai kysyvä rintsikasta eksy?
jtbo
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti: Vähiin käy ennenkuin loppuu, sanonta... Ei tarvi kovinkaan järjen jättiläinen kai olla kun tuommoisia sanontoja laukoo...

Tarkoittanet heijastimia eli umpioita. H4 kai on polttimo. Silloin kun aloittelin motoristin uraa niin oli hehku etulampussa. Aivan naurettavia olivat mutta silloin ei uskaltanut lainsäädännöstä poiketa. Lentokoneen laskeutumisvalo olisikin oikein hyvä, autoissa kun on kaksi lamppua niin olisi oikeus ja kohtuus motukkaan laittaa vain yksi mutta riittävä :roll:

Jaahas, sitä alkaa muistella aikaa parempaa... Samaan aikaan liittyi Amazon GT 123... Korttia ei toki ollut ja kortitta en ole koskaan ajanut kunhan vain kivien rapinaa lokasuojissa kuunnellut. Those were the days; nro XXX

Yök, olen siis oikeasti tulossa vanhan ikäväksi eli tylsäksi.
Aivan tarkasti se taitaa mennä jotenkin niin, että umpio on kokonaisuus, joka sisältää lasin, heijastimen sekä polttimon tai ainakin polttimon pidikkeen, mutta lyhty mikä lyhty. Mun mielestä nykyään on paljon harmaammat omassakin nuo heijastimet, ikävä ilmiö, jolle ei paljoa voi.

Eihän se tylsyys mitään, mutta huomasin tässä, että mulla kädet tärisee vähän ikäänkuin jatkuvasti, niin se vanhuus vaan etenee...
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
tuuma kirjoitti: Vähiin käy ennenkuin loppuu, sanonta... Ei tarvi kovinkaan järjen jättiläinen kai olla kun tuommoisia sanontoja laukoo...

Yök, olen siis oikeasti tulossa vanhan ikäväksi eli tylsäksi.
Aivan tarkasti se taitaa mennä jotenkin niin, että umpio on kokonaisuus, joka sisältää lasin, heijastimen sekä polttimon tai ainakin polttimon pidikkeen, mutta lyhty mikä lyhty. Mun mielestä nykyään on paljon harmaammat omassakin nuo heijastimet, ikävä ilmiö, jolle ei paljoa voi.

Eihän se tylsyys mitään, mutta huomasin tässä, että mulla kädet tärisee vähän ikäänkuin jatkuvasti, niin se vanhuus vaan etenee...
Niin, no olihan tuo oikeastaan melko edistyksellinen tapa toteuttaa lamppu, tuskin sitäkään oikeastaan kovin moni tajuaa.

Mun vasen käsi studaa aikalailla, oikea suht' vakaa. Mitäs noista.
jtbo
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti: Niin, no olihan tuo oikeastaan melko edistyksellinen tapa toteuttaa lamppu, tuskin sitäkään oikeastaan kovin moni tajuaa.

Lyö oikean käden pöydänkulmaan, niin on hetken tasapainossa :lol:

Heijastimethan on tosiaan aika veikeä systeemi noissa ajovaloissa, ei ole ihan tuosta vaan sellainen muoto tempaistu, että valo tulee juuri oikeaan paikkaan. H4 sitten toki toi mukana häikäistymisen estoa, esimerkiksi noissa pikkuvolvon umpioissa on tosi hyvin tehty se häikäistymisen esto, kun katsoo kirkkaassa päivänvalossa seisaaltaan, niin meinaa olla vaikea nähdä onko siellä joku tuikku, pitää laskeutua alemmas kurkkimaan, niin jo näkyy. Tuli huomattua tuossa yksi päivä kun valoja korjailin variaattorivetoisesta.

Silti ne valaisee tietä ihan välttävästi, ei niin hyvin kuin 240, mutta kuitenkin välttävästi ja paremmin kuin monessa muussa.

Noissa nykymopoissahan on 35W halogeenit, H4 polttimot kumminkin, 35W xenon olisi sellainen hyvä upgrade pyöriin mun mielestä.

Edit: Tästä saa Tuuma fiiliksiä sitten kun lyö käden pöydänkulmaan, ei puutu enää kuin haju, tuntoefektit on sitten jo valmiiksi mukana :lol: :
http://www.youtube.com/watch?v=VOnGUBt0ydY
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
tuuma kirjoitti: Niin, no olihan tuo oikeastaan melko edistyksellinen tapa toteuttaa lamppu, tuskin sitäkään oikeastaan kovin moni tajuaa.

Lyö oikean käden pöydänkulmaan, niin on hetken tasapainossa :lol:

Heijastimethan on tosiaan aika veikeä systeemi noissa ajovaloissa, ei ole ihan tuosta vaan sellainen muoto tempaistu, että valo tulee juuri oikeaan paikkaan. H4 sitten toki toi mukana häikäistymisen estoa, esimerkiksi noissa pikkuvolvon umpioissa on tosi hyvin tehty se häikäistymisen esto, kun katsoo kirkkaassa päivänvalossa seisaaltaan, niin meinaa olla vaikea nähdä onko siellä joku tuikku, pitää laskeutua alemmas kurkkimaan, niin jo näkyy. Tuli huomattua tuossa yksi päivä kun valoja korjailin variaattorivetoisesta.

Silti ne valaisee tietä ihan välttävästi, ei niin hyvin kuin 240, mutta kuitenkin välttävästi ja paremmin kuin monessa muussa.

Noissa nykymopoissahan on 35W halogeenit, H4 polttimot kumminkin, 35W xenon olisi sellainen hyvä upgrade pyöriin mun mielestä.

Edit: Tästä saa Tuuma fiiliksiä sitten kun lyö käden pöydänkulmaan, ei puutu enää kuin haju, tuntoefektit on sitten jo valmiiksi mukana :lol: :
http://www.youtube.com/watch?v=VOnGUBt0ydY
Ei taida enään autaa vastaiskut ranteeseen :roll: Kummasti kylläkin helpottaa, noin niinkuin muuten.

Mulla on laatikossa 35W Xenon, ehkä ensimmäinen motskari malli, joka liittyy ruiskusysteemeihin kun motskareissa on aika rajallinen tuo virransaanti ja laskin ettei ole varaa menettää yhtään ampeeria tehokkaamman bensapumpun johdosta ja sitten kai mussa on jotain muutakin vikaa. Väliin tuntuu että moni ajattelee erilailla tai siis muulla tavoin, kiva olla kummajainen. Hyvä etten ahdistu ja ala syömään mieliala lääkkeitä vai menikö tuo taivutus oikein?
jtbo
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti: Ei taida enään autaa vastaiskut ranteeseen :roll: Kummasti kylläkin helpottaa, noin niinkuin muuten.

Mulla on laatikossa 35W Xenon, ehkä ensimmäinen motskari malli, joka liittyy ruiskusysteemeihin kun motskareissa on aika rajallinen tuo virransaanti ja laskin ettei ole varaa menettää yhtään ampeeria tehokkaamman bensapumpun johdosta ja sitten kai mussa on jotain muutakin vikaa. Väliin tuntuu että moni ajattelee erilailla tai siis muulla tavoin, kiva olla kummajainen. Hyvä etten ahdistu ja ala syömään mieliala lääkkeitä vai menikö tuo taivutus oikein?
Miksi vika olisi sinussa, miksi vika ei olisi muissa? Miksi vika ei olisi epämääräisessä joukossa, jolla ei ole kollektiivistä mieltä, mutta joka silti omaa tietyn asennoitumisen ja kovin usein ahtaan näkökulman?

Onko lasi puolityhjä vai puolitäysi? Mun mielestä lasi on aina täysi, jos ei nestettä, niin ainakin ilmaa, sillä eihän lasit juurikaan tyhjiöitä ole, mutta kun lomakkeessa on moinen kysymys niin onko siinä tuota vaihtoehtoa? Niin, ei ole ei, sitä ei ole osattu ottaa huomioon, ei ole ajateltu asiaa ja siitä tulee se kapeakatseisuus/ahdasmielisyys, josta ne kärsivät jotka uskaltavat astua kapeasta normin polusta ulkopuolella ja havaita että ympärillähän on kokonainen maailma.

Ajatteli nekin aikoinaan toisin, jotka purjehtivat maailman laidalle ja huomasivat, että ei täältä tipahtanutkaan vaan löytyi uusia mantereita, pitää vain uskaltaa olla se omanlainen itsensä ja nauraa muille niissä pienissä lasimaljoissaan kiertämässä turvallista kehää, kuvitellen, että maailma loppuu sen kehän ulkopuolella :-D

Kannattaa aina kysyä "entäs sitten?", jos ajattelee eritavalla, niin entäs sitten, mitä se tekee, mitä se tekisi eritavalla jos ei ajattelisi eritavalla?

Jos jokin toimija/henkilö/taho ei kykene näkemään erilaisuuden rikkautta, niin senpähän se ongelma sitten on, miksi se erilaisuus olisi vika, kun se on vain ominaisuus, joka on rikkautta, joka taas tuo paljon jotain lisää, sehän on uuteen johtava voimavara.

Ajatteles nyt vaikka kukkia, niitä kasvatetaan kai miljardeittain puutarhoissa, niistä halutaan tietyillä ominaisuuksilla olevia ja jos poikkeaa liiaksi sellainen heitetään pois, eikä ne kukat kehity oikein mihinkään, samanlaisia vuosikymmenistä toiseen, mutta ne muutamat jotka heitetään pois ovat omanlaisia, niistä saattaisi muodostua jotain aivan uutta ja erikoista, kokonaan uusi lajike, joka voisi syrjäyttää vanhan lajikkeen, mikä ei tietenkään sovi joillekkin tahoille, jotka jäisivät sitten nuolemaan näppejään, joten on muotoutunut käytäntö, jossa poikkeavat kukat hävitetään.

Samoin yhteisöissä kautta aikain on muotoutunut tietty malli, jonka mukaan halutaan kaiken tapahtuvan, koska pelätään että uuden mallin myötä jäätäisiin rannalle, eikä se tietenkään sovi, joten erilaisuus pyritään tukahduttamaan, ei toki tietoisesti, mutta kuitenkin tiedostamattaan yhteisössä suljetaan ulos se eroavaisuus, hyvinkin helposti.

Se tuskin on poikkeavuuden vika, vaan yhteisön.

Vaan yhteisötkin mukautuvat, kehittyvät, oppivat, yhä enemmän osataan nähdä erilaisuuden rikkaus, tulevaisuudessa entistä enemmän, mutta massalla on aina hitaus eikä asiat aina tapahdu kovinkaan nopeasti, monia sukupolvia kestää uuden näkökulman omaksuminen.

edit: Tässä ei ole penkinpäälliset lainkaan sellaiset kuin mitä verhoilua alunperin autossa on käytetty:
http://www.nettiauto.com/volvo/343/5719292

Ei se mun remmivetoinen niin kamalan kaukana tuosta kunnosta ole sitten kun saan sen valmiiksi, toivottavasti tämän kuun aikana.
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
Miksi vika olisi sinussa, miksi vika ei olisi muissa? Miksi vika ei olisi epämääräisessä joukossa, jolla ei ole kollektiivistä mieltä, mutta joka silti omaa tietyn asennoitumisen ja kovin usein ahtaan näkökulman?

Onko lasi puolityhjä vai puolitäysi? Mun mielestä lasi on aina täysi, jos ei nestettä, niin ainakin ilmaa, sillä eihän lasit juurikaan tyhjiöitä ole, mutta kun lomakkeessa on moinen kysymys niin onko siinä tuota vaihtoehtoa? Niin, ei ole ei, sitä ei ole osattu ottaa huomioon, ei ole ajateltu asiaa ja siitä tulee se kapeakatseisuus/ahdasmielisyys, josta ne kärsivät jotka uskaltavat astua kapeasta normin polusta ulkopuolella ja havaita että ympärillähän on kokonainen maailma.

Ajatteli nekin aikoinaan toisin, jotka purjehtivat maailman laidalle ja huomasivat, että ei täältä tipahtanutkaan vaan löytyi uusia mantereita, pitää vain uskaltaa olla se omanlainen itsensä ja nauraa muille niissä pienissä lasimaljoissaan kiertämässä turvallista kehää, kuvitellen, että maailma loppuu sen kehän ulkopuolella :-D

Kannattaa aina kysyä "entäs sitten?", jos ajattelee eritavalla, niin entäs sitten, mitä se tekee, mitä se tekisi eritavalla jos ei ajattelisi eritavalla?

Jos jokin toimija/henkilö/taho ei kykene näkemään erilaisuuden rikkautta, niin senpähän se ongelma sitten on, miksi se erilaisuus olisi vika, kun se on vain ominaisuus, joka on rikkautta, joka taas tuo paljon jotain lisää, sehän on uuteen johtava voimavara.

Ajatteles nyt vaikka kukkia, niitä kasvatetaan kai miljardeittain puutarhoissa, niistä halutaan tietyillä ominaisuuksilla olevia ja jos poikkeaa liiaksi sellainen heitetään pois, eikä ne kukat kehity oikein mihinkään, samanlaisia vuosikymmenistä toiseen, mutta ne muutamat jotka heitetään pois ovat omanlaisia, niistä saattaisi muodostua jotain aivan uutta ja erikoista, kokonaan uusi lajike, joka voisi syrjäyttää vanhan lajikkeen, mikä ei tietenkään sovi joillekkin tahoille, jotka jäisivät sitten nuolemaan näppejään, joten on muotoutunut käytäntö, jossa poikkeavat kukat hävitetään.

Samoin yhteisöissä kautta aikain on muotoutunut tietty malli, jonka mukaan halutaan kaiken tapahtuvan, koska pelätään että uuden mallin myötä jäätäisiin rannalle, eikä se tietenkään sovi, joten erilaisuus pyritään tukahduttamaan, ei toki tietoisesti, mutta kuitenkin tiedostamattaan yhteisössä suljetaan ulos se eroavaisuus, hyvinkin helposti.

Se tuskin on poikkeavuuden vika, vaan yhteisön.

Vaan yhteisötkin mukautuvat, kehittyvät, oppivat, yhä enemmän osataan nähdä erilaisuuden rikkaus, tulevaisuudessa entistä enemmän, mutta massalla on aina hitaus eikä asiat aina tapahdu kovinkaan nopeasti, monia sukupolvia kestää uuden näkökulman omaksuminen.

edit: Tässä ei ole penkinpäälliset lainkaan sellaiset kuin mitä verhoilua alunperin autossa on käytetty:
http://www.nettiauto.com/volvo/343/5719292

Ei se mun remmivetoinen niin kamalan kaukana tuosta kunnosta ole sitten kun saan sen valmiiksi, toivottavasti tämän kuun aikana.
Ah, taas jaksaa ainakin viikon. Kiitos.

Niin, 343:n ihannointi on vähintäänkin kummallista, ei sitä ns. normi-ihminen näe kuin poikkeavuutena. Ei siinä ole oikeastaan mitään järkeä. 99tbo:n penkitkin moni (kaikki muut) näkee tavallisina penkkeinä, mä näen ne erilaisuuden riemuvoittoina, muut ehkä sen johdosta pitävät osin kummajaisena.

Mikä saa suurimman osan ihmisistä menevän töihin klo 07:00? Se on kai normaalia? Epänormaalia on sekin jos aloittaa päivän 04:00, muttei pidetä haloota kun tuommoinen on kuulemma superahkera. Ne jotka valuvat töihin 08:00-09:00 ovat siinä ja siinä jossain rajoissa. Auta armias jos aloittaa klo 10:00 niin olet laiska-luopio-tyhmä-patalaiska- jne. jne. Samaiset solvaajat tiputtavat hanskat jo kahden kahvitunnin jälkeen, joka sekin heille supertärkeä hetki, kuten lounastauko ja muut kaffetunnit siinä välissä. Eivät he näe sitä että joku ratkaisee ongelmia kellonympäri ja unohtaa välissä syödäkin jaskanjauhaminenkin päivän aikana saattaa jäädä muutamaan sanaan kun työt huutavat selvittämisiä.

Klo 14:00 suurin osa jo järjestelee iltatoimia ja viimeistään klo 15:00 aivot ovat jo muualla. Entäs sitten se klo 10:00-11:00 tulija? Klo 16:00 hänelle koittaa kulta-ajat. Saa olla rauhassa, pohtia, kummastella, opiskella, ratkaista. Klo 18:00, joskus jopa klo 03:00 ongelma on ratkaistu ja seuraava aamu koittaa. Ei hän valita vaan aloittaa taas uudet työt :-)

Niin, itserakkaaksi usein kutsutaan eikä kaikilla ole mahdollisuuksia valita työaikoja, sanotaan. Toki jotkut ammatit vaativat aukioloaikoja mutta tällaista kuvailemaani on suurimmaksi osaksi vallalla aloilla, joilla ei ole aukioloaikoja ja olet useimmiten vain luopio, jonka tekemisiä ei kukaan näe koska ei tule valituksia sillä hommat tehdään ja ne toteutetaan jopa.

Äh, Jtbo. Meitä on moneksi mutta jotkut ovat vähemmistöjä ja niitähän saa mollata, henkisesti ainakin.

Kaikenlaiset maanantaipalaverit saisivat vetää vessanpöntöstä alas tai oikeammin suoraan puuceen luukun alle! Taas mä innostuin ennenkuin edes lopetin, eli lopetan tähän!

Pistä 343 kuntoon, ajele tännepäin, huomaat kuinka katseet kääntyvät ja ehkä joku porschen omistaja ostaa sen sulta kun huomaa että saa siten enempi silmäpareja kuin 600 000 kulkineensa koskaan. Ei tuo 343 enään mikään tavallinen näky ole liikenteessä! Poikkeavan ihmisen leiman saat ainakin, jos ei muuta...
Vastaa Viestiin