Oma nurkka

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
jtbo
Jäsen
Jäsen

Re: Oma nurkka

Viesti Kirjoittaja jtbo »

pvalila kirjoitti:Tuosta luontaistaloudesta tulee ehkä vähän liian ruusuinen kuva, kun jtbo:n tekstejä selektiivisesti lukee.

Ei meikä tuohon pystyisi, mutta onneksi ei tarvitsekaan.

Eikä jtbo kuitenkaan ole immuuni näille yleistalouden huolille, aivan liian matala se omavaraisuusaste vielä on.
Ei vielä tosiaan, mutta aika pitkästi niistä sivuun pääsee tulevaisuudessa, ei tietty kokonaan, valtiohan keksii kyllä verottaa vaikka omalla maalla käppäilyäkin jos kassassa vajetta on, maatakin on liian vähän, että voisi perustaa oman valtion ja elellä siinä valtion sisällä kokonaan :lol:

Alle 2 tunnin ei sapuskaakaan oikein voi tehdä, jos sataa, niin tiskit saa pestä sateessa, ämpäri ja kauha kuljettaa ja valuttaa vettä, ei suihkua ei vesihanaa, saunomisen jälkeen kun peseytyy, niin tahtoo siinäkin kuuma tulla, mutta omavaraisuusastetta voi nostaa vain vähentämällä sitä mitä ostaa ja tekemällä enemmän tunteja itse asioiden eteen, ei päivää ilman hikeä ja päivässä ei montaa hetkeä ilman hikeä, helpoksi en väittäisi, mutta haastavuus on erilaista, ei se ole sillätavalla henkisesti painostavaa, kuten nykyinen luonnoton tahti kännyköiden ja muiden vimpeleitten ansiosta, jossa jatkuvasti olet virittyneessä tilassa ja se nakertaa sitten pikkuhiljaa ihmisen ontoksi kuoreksi joka vain suoriutuu ja suorittaa, muttei uskalla enää pysähtyäkkään, kun se ontto kuori saattaa pettää.

Talvikelissä etenkään ei mitään helppoa ole elo, kalat on haeskeltava kauempaa ja hangessa joutuu tarpomaan, on kylmäkin, jäiset kalat kun siivoaa ja kohmeisin sormin yrittää viritellä tulia savutuslootan alle, niin ei voi helpoksi sanoa, mutta siinä 5min sinne tai tänne ei merkitse yhtään mitään.

Myös se, että läskit sulaa ja peruskunto kohoaa, jolloin ihminen on merkittävästi terveempi ja tuo elinikä on mahdollisesti pisempi, kovin lyhyeksi nimittäin jää ikä jos ruudun ääressä koko ikänsä istuu, se on hyvin vahingollista ihmisen fysiikalle.

Ehkä kovemmin joutuu tekemään töitä, mutta toisaalta kova työ pitää ruumiin paremmassa kunnossa, eikä yläpää joudu ehkä niin koville.

Ostosähköstä eroonpääseminen olisi sellainen iso askel, jolla saisin aika paljon jo liikkumavaraa, mutta sitten joskus, enemmänkin tämä on vielä totuttelua ja opiskelua erilaiseen terveempään elämäntapaan, siinä sivussa sitten laajentaa osaamisrepertuaaria niin, että olisi yhä enemmän niitä täkyjä joilla saisi sen välttämättömän määrän työtä myytyä, tosissaan omavaraisuusastetta ei oikein voi nostaa ennenkuin lainat on maksettu, vuodessa ei riitä tunnit sekä työhön että omavaraisuuteen, kun kiinteitä kuluja on lainasta johtuen sen verran paljon, osittainenkin omavaraisuus mahdollistuu lähinnä siten, että pystyy riittävän vähäisellä määrällä työtä kattamaan vuoden menot, jotta jää riittävästi aikaa siihen ravinnon ja lämmitysenergian tekoon.

Niin, sen karhun kellistämiseenkin tarvitsee enemmän porukkaa, kun sitä pitäisi jonkun hämätäkkin ennenkuin se seivästäminen onnistuisi, se pitää saada häkeltymään useasta kohteesta, karhu on aivan liian hyvä yhden kohteen kanssa kamppailemaan.
Peurat on helpompia jousella pyydystää, karhua on vähän huono jousella pyydystää, kun hyvänkin osuman jälkeen siinä on vielä potkua hetken aikaa, sydämeen on tosi vaikea osua luotettavasti, eikä oikein muu suht heti pysäytä, yleensä keuhkoon puhkaistaan reikä ja hetken otus riehuu ennenkuin tukehtuu.

Maalämmölle kai on energiatodistuksiin tulossa joku 1.7 kerroin, koska käyttää hirvittävän kamalaa sähköä, eiköhän ilppilämmittäjillekkin tule sitten joku korotuskerroin samasta syystä, näin se valtion takki pyörähtää, kun rahalle on tarvetta, jossain vaiheessa varmaankin kiinteistöverosta tulee maksettavaa sen mukaan mitä energiatodistuksessa seisoo, arvoja joilla ei ole mitään yhteyttä todelliseen kulutukseen.

Kyllä sitä yläkertaan pitää alkaa harkitsemaan tulisijaa, hormin reikäkin olisi jo valmiina, joku aika pieni kamina/hella varmaankin harkittava laittaa.

Vesivessasta olen ajatellut myös luopua, jonkinsortin kuivakäymälä kyhäiltävä, valmiit maksaa liikaa, joten itse pitää tehdä, tai ehkä kopioida kunnon kiinatyyliin joku noista kalliista malleista.

Kun pitää välttää niitä kiinteitä kuluja ja isoja investointeja, niin pitää pyrkiä muuttamaan toimintaa siten, että halvimman mukaan saa kierrettyä valtion järjestelemän tuen jätevesijärjestelmien myyjille.
Sellainen systeemi pitää kehitellä ettei ole mitään pakkomaksuja vuosittain.

Lisäksi kun mulla on vähän sukset ristissä valtion pakkomaksujen määräysinnon kanssa, niin tahdon maksaa mahdollisimman vähän veroja protestina järjetöntä talouspolitiikkaa kohtaan, sekin tekee omat haasteensa kuvioon, mutta niin kauan kun aika ei ole se haaste, on kaikenlaiset haasteet ihan mukavia.
jtbo
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:Jtbo, http://www.youtube.com/watch?v=NfDoPUqOklA

Tämmöistä tämä on oman itsensä kanssa kiukuttelua. Parempipuoli jo laittoikin horoskooppien kautta että voisin ymmärtää itseäni ja ennenkaikkea mikä tärkeintä muita ympärillä olevia. Hassusti sattuvat mutta en tiedä, ei ole totuuspohjaa :-)

Köhät sinänäsä mukavan soitannan väliin ei oikein sopineet mutta aitoon tunnelmaan ne kuuluvat, ei niitä tarvi feidata pois kun tilanne on autenttinen.
Nämähän on vähän vanhoja, mutta eipä parempaakaan ole kukaan kyennyt vielä tekemään ;)
http://www.youtube.com/watch?v=pmdAsL1n6q4

http://www.youtube.com/watch?v=kjB8P-rZG-4
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

jtbo kirjoitti:
Nämähän on vähän vanhoja, mutta eipä parempaakaan ole kukaan kyennyt vielä tekemään ;)
http://www.youtube.com/watch?v=pmdAsL1n6q4

http://www.youtube.com/watch?v=kjB8P-rZG-4
Maisema sinällään helpottaa tekemään johtopäätöksiä :-D

Hienoja otoksia.

Edit: Meitä on ollut vasta niin vähän aikaan niin toivon että jotkut sallinevat poikkeavuudetkin. Villi länsi toki jokseenkin aina koukuttaa kunhan on tarpeeksi pahat näyttelijät ja hyvis silti voittaa.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
jtbo
Jäsen
Jäsen

Hmm, minähän en juhlimista ole koskaan oppinut ymmärtämään, enkä varmaan koskaan opikkaan, joten mulle tämä Juhannus on vähän kumma ilmiö.

Jos 20 ihmistä kuolisi hukkuen ja muissa onnettomuuksissa, sekä rettelöissä, niin se olisi ilmeisesti noin 4 miljoonaa euroa suoraan menetettyinä työvuosina, toki siihen vaikuttaa myös uhrien ikäkin.

Sitten loukkaantumisia, vammautumisia yms. sattuu paljon enemmän, terveydenhoitokulut, turvallisuuden ylläpitäminen, hädänailaisista huolehtiminen yms. maksanee useamman miljoonan sekin.

Lapset kasvavat ilman vanhempia vähän huonommin ja se voi tehdä myös sitten lisää kustannuksia.

Tokihan arvonlisävero myös tuottaa Juhannuksena enemmän, mutta korvaako se kuitenkaan noita kuluja yhteiskunnalle, epäilen, ainakaan se ei korvaa menetettyjä isiä ja äitejä jne.

Silti sitä hetken hurmaa pidetään niin tärkeänä, että ollaan valmiita ottamaan niitä isojakin riskejä.

Suurimmalle osalle toki kaikki käy hyvin, mutta jokainen vuosi jokunen promille ihmisistä ei selviä juhannuksesta hengissä.

Minä yleensä vietän juhannusta lukittautumalla visusti sisätiloihin, vaikka se tilastollisesti onkin vaarallisempaa kuin kulkea maanteitä pitkin :lol:
tuuma
Jäsen
Jäsen

Niin no, juhlimiset ovat täälläkin päässä aika vähässä. Motskariajelulla käytiin, kylläpä on lähikaupungeissa hiljaista: Ei autoja, eikä ihmisiä. Autiolta vallan näytti! Ne ovat kaikki tulleet sinne Keski-Suomeen sekoilemaan :mrgreen: Se on varmaan aikamoinen rasite viranomaisille siellä kun täältä ne eivät kumminkaan siirry mukana.

Vielä tuosta omavaraisuudesta. Se on totta että jos kaikki alkaisivat tavoittelemaan samaa niin seuraamukset olisivat vähintäänkin hirvittävät!

Voin jopa uskoa että tuo on seuraava trendi, sillä täälläpäin ainakin nykynuoriso jokseenkin tarkkaan seurailee onko lähiruokaa, luomua, jne. Yht'äkkiä jos tuosta tulee sellainen buumi niin koko kulutusyhteiskunta heittää härän pyllyä ja niin heittää sitten kaiken ylenpalttisen kulutuksen varaan rakennettu verojärjestelmäkin. Sitten kun se joskus ehtii mukaan niin tulee varmaankin noita kävelyveroja, aurinkoveroja sun muita, pakkohan se on koneistolle rahaa keksiä samanverran sillä koneisto on kuitenkin niin kankea ettei se tajua ohentaa omaa kulutustaan.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Pitää vaan toivoa, että se on riittävän kankea, jotta siinä vaiheessa kun koneisto alkaa kävelystä verottamaan, sitä on ollut jo turpeessa pisemmän aikaa :lol:

Tuo jos siellä kaupungissa lähiruokaa ja luomua katselevat, niin sehän toisaalta vain lisää työpaikkoja siihen lähiseudulle, sillä ehkä saataisiin osa työpaikoista pidettyä tässä maassa, kun ei kelpaa se hollantilainen leipä eikä tanskalainen kääretorttu.

Siitä ovat tietty valmiita enemmän maksamaan ja siitä jää verotulot kotimaahan sitten vielä lisäksi, niin nehän on oikeastaan tuota nykysysteemiä tukevia.

Muoti ja muut turhakkeet pitävät sitä kertakäyttökulutusta yllä ihan kiitettävästi ja varmaankaan ei kertakäyttöisestä ajatusmallista tai siitä että uusi olisi parempi nuo nuoretkaan ala luopumaan, niin kulutushysteriaa kyllä riittää, lisäksi kun oikein opetetaan että ostamalla enemmän uudempaa ekompaa maailma pelastuu, niin kyllä se tuhlaileva kulutus jatkuu vielä pitkään.

Mulla on yhä työkaluja käytössä, jotka ovat jopa 60-luvulta, joitain työkaluja tarvitsee hankkia vain yksi eläessään ja se riittää vielä seuraavallekkin sukupolvelle, jolloin mielestäni saavutetaan paljon suurempi eko kuin jatkuvasti uudempaan vaihtamalla, vaikka se uusi kuinka kuluttaisi 0.2% vähemmän käytännössä kuin vanha.

Eli luulen ainakin, että kovin pitkästi menee siihen, että omavaraisuudesta tehdään tyystin mahdotonta säädöksin.

1-2kk myytyä työtä vuodessa pitäisi riittää laskelmieni mukaan sitten joskus, tosin nykytyyliin jos talouskuviot kehittyy, niin eipä oikein hyvä ole, esimerkkinä nykytilanteesta, jotain 180 työpaikkaa koko maakunnassa haettavissa ja ei ole aivan mitättömän pieni alue, noista suurin osa on yhdessä kaupungissa, kun sitten ajatellaan että yli 100 henkeä on meidänkin kylällä vailla työtä ja näitä kyliä, että jopa kaupunkeja on aika monta, niin siitä voi vetää johtopäätöksiä ja siitä voi arvella myös sitä, että kuinka tarpeen oikeasti on saada muualta tekijöitä tässä tilanteessa ja siitähän ei voida olla lainkaan varmoja, että nousua olisi tulossa tämän maan osalle ihan heti ja että jos tuleekin niin onko se kuinka vahvaa, perinteisesti kun muut ovat menneet nousuissa ohi ja lujaa, meillä on lasku jatkunut.

Työmarrkkinoilla kokonaisuudessaan on se tilanne, että paikat vähenee ja lisää jää vaille töitä, enää vain suurimmissa kaupungeissa ja kasvukeskittymissä on vetoa, mutta on merkkejä, että niissäkin alkaa veto hyytymään, joka yleensä tarkoittaa sitä, että taantuma pahenee, huolimatta kauniista puheista ja uskomuksista.

Vuosi sitten tilanne oli merkittävästi parempi, muistelen, että noin neljä kertaa parempi, meille on luvassa vaikeat pari vuotta ainakin, ellei enemmänkin.

1/4 työvoimasta on täällä kuitenkin poissa pelistä, siihen suuntaan se on muuallakin menossa.

Juhlijoiden määrä alkaa vaan vähentymään täällä, ei ole edes kesäviikonloppuisin ollut sellaista liikehdintää kuin joskus, mutta sellaisen olen huomannut, että on osa joilla on paljon millä juhlia ja sitten on loput, siihen on tullut suurempia eroja.

Katselin myös vähän keskituloja, esimerkiksi atk-asentajalle 2800 luokkaa jopa tulot, minä en ole ikinä saanut missään hommassa yli 1800, mutta noissa taulukoissa on aivan hirmuisia lukuja nykyään, isoissa kaupungeissa täytyy olla hurjat ne tulotasot verrattuna syrjempään, jotta nuo keskiansiot nousee noin korkeaksi. Viimeisimmässä hommassa noin 1700 oli bruttoa kuussa ja eihän niissä taulukoissa meinaa edes löytää niin pieniä lukuja :shock:

Luulen, että on tapahtunut suurta alueellista eriarvoistumista tulotasojen suhteen ja päätöksiä tehdään noiden keskitulojen mukaan, mutta jos yleinen palkkataso ei monella alueella tahdo yltää siihen 1.desiiliinkään, (kaupungeissa paljon väkeä, korkeampi alinkin tulotaso, jolloin syrjäseudut jäävät 'varjoon' eli syrjäseudun keskiansio pienestä väkimäärästä johtuen voi jäädä 1.desiilin alle) niin tällöin päättjien päätökset voivatkin olla huomattavan kalliita suurta aluetta maasta asuttavalle ihmismäärälle.

Tuosta seuraa isoja yhteiskunnallisia ongelmia hyvin nopeasti sitten. Muistaakseni esimerkiksi Halonen varoitteli siitä kautensa loppupuolella useastikkin.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Syrjäseutujen huono tulotaso on ongelma myös kaupunkien väestölle: olisi kaikille hyvä, jos maaseudulla pyörisi jokin tuottava bisnes.

Maatalouden runsaskätinen tukeminen johti siihen, ettei maaseudulla muut elinkeinot kyenneet kilpailemaan maanviljelyn kanssa.

Taulukkopalkkoja olen minäkin ihmetellyt, kovin korkeilta tuntuvat.
Arveccio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Arveccio »

Itestä tuntuu että taulukkopalkkojen on melkein oltava vuosiansio jaettuna 12:sta. Tai sitten suurissa kaupungeissa on julmetun paljon kovempi tulotaso.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Kyllähän Helsingissä nyt ainakin on huimasti kovempi tulotaso, mutta onhan ne menotkin etenkin asumisen osalta merkittävästi korkeammat. Syrjemmässä sitten menoja on auton pakollisesta käytöstä aika paljon ja tulotaso on tosi paljon pienempi, pikkukaupungissa kun muut veteli yli 2000 palkkoja järkiään isommissa kaupungeissa, itse sain tyytyä alle 1500 bruttoon kuussa, eli hakeudu sinäkin hyvin palkatulle it-alalle.

Indeksikorotuksia tuli vain kerran neljässä vuodessa.

Isossa kaupungissakin jotenkin onnistuin kyllä löytämään homman jossa palkkaus oli hyvin alhainen, ympäri vuorokauden päiviä sai silti joustaa eikä niistä ylimenneistä tunneista kukaan mitään maksanut, ei mulle koskaan ole maksettu ylitöistä, mutta olen tunnollisena niitä paljon tehnyt, koska jos et joustanut niin ei hommat jatkuneet.

Kaikilla työnantajilla on sama virsi, ettei raha riitä maksaa enempää.

Luulen kuitenkin, että isoissa kaupungeissa on paljon noita paikkoja, joissa sitten on varmaankin se tulotaso aivan jotain muuta, ehkä myös pienissä, mutta olen kiertänyt niin monta paikka jo, ettei mulla ole mitään harhakuvitelmia siitä, että pääsisin koskaan edes lähelle listapalkkoja.

Tosin ainoa keino ylipäätään saada rahaa taitaa olla alkaa itse yrittäjäksi, mutta voi kuinka se on tehty hankalaksi hyppäykseksi tässä maassa.

Eikä yrittäjä saisi sitten sairastuakkaan.

Tänään mulle tuli yks kaks kummaa huimausta, näkökin hämärtyi ja taju oli lähteä ihan yks kaks, kovasti sai ponnistella ettei vintti pimentynyt, sitten korvat meni yks kaks lukkoon ja alkoi korvissa vinkumaan, aivan älyttömästi hikeäkin pukannut koko päivän ja jatkojohtoa kannoin, niin siinäkin jo kädet puutui ja tuntui kovin raskaalta. Oletettavasti jonkinlaisen sairaskohtauksen kai sitten sain, henki ei ole kyllä kulkenut koko päivänä ja äänikin vähän kähisee, juuri ja juuri pystyy puhumaan kun ponnistelee, että joku vika sitä taas tuli päälle.

Kaikesta huolimatta ponnistelin niin kuin taisin ja muutamat latvukset karsin, katkoin ja pilkoin. Kävin myös hakemassa naapurista puuta, kun vaihdoin kattohuopaa kuiviin klapeihin, vielä pitää käydä lisääkin, mutta äärimmilleen sai ponnistella, että niitä klapeja sai kannettua, ei voi ymmärtää mikä tässä kropassa on hajalla ja miksi se välillä on tätä helvettiä ja välillä pelaa kuten kuuluukin. Ei sitten lähellekkään edes puolta kuutiota saanut aikaiseksi tänään, vaikka tarkoitus oli kaikki tehdä.

Mutta mitään vikaa ei ole, täysin terve yksilö, joten sen täytyy olla vain mun kuvitelmaa.

Niin turhauttavaa, niin turhauttavaa.
petej
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja petej »

Miten nuo punkkeihin liittyvät jutut,niissä lienee kaikenlaista oiretta.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Juu, ei ole yhtään nastaa jos terveys pätkii!!!

Ei tarvi olla kuin nuha niin äkkiä kääntyy katse jopa omasta navasta nokkaan päin ja keskittyy siihen. Tuollainen totaalinen puutuminen voi ollakin punkkien aikaansaamaa mutta voi olla ihan mitä vain muutakin. Mulla tuollaisia hetkiä on myös mutta niihin tiedän sentäs syyn: Aikainen herääminen, liian vähät unet ja joku hirveä härdelli päälle heti noustua tai sitten joku soittaa aamulla siten että herää puhelimen pirinään ja on joku tekninen mysteerio päällä, jonka yrittää ratkaista siltä seisomalta; myrkkyä sydämelle!

Veikkaisin näin tekniikan pohjalta että saattaa pumppu piiputtaa tai olla epärytmissä hetken aikaa. Itse ainakin menen tosi veltoksi ja kalpeaksi noina hetkinä ja koko päivän paha olo.

Mulle ei siis kannata soittaa ennen puoltapäivää :mrgreen:

Toki tyhmähän mä olen kun pidän puhelimen päällä mutta pakkohan se on, jollakin voi olla oikeasti hätä.

Vaimo kohta kommentoi tietty että miksi mä iltaisin sitten "hukkaan" kännykän jonkun takin taskuun...

Itse saan heikkouskohtauksen ihan vain siitäkin että yli-innostun jostain. Magnesium auttaa, kokeile, jos et ole kokeillut, vihreitä lehtiä jos vallan vieroksuu ruokavaliossaan.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Laita verenpainemittari hankintalistalle, saat vähän dataa googlettamisen pohjaksi.

Jokin sporttracker-juttu voisi olla mielekäs malli, siitä olisi iloa myös kuntoilun näkökulmasta.

Tuo punkkijuttu ei mulle tullut edes mieleen. Nuo taitavat kyetä sekä tappamaan että invalidisoimaan, nuo punkin matkassa matkustavat pöpöt, mutta jtbo taitaa asustaa aika kaukana pahimpien pöpöjen kotisijoilta.

Kissoilla jos tuollaisia oireita olisi, niin rahat hoitoon jtbo kaivaisi vaikka kiven alta.

Kun kyse on ukosta itsestään, niin selvittämättä taitaa jäädä.

Tai sitten ei: jos kovasti nuorena kuupahtaa niin kyllä patologi syyn esiin kaivaa.

Mikähän on muuten niiden sun kattiesi ennuste, jos teikäläisen käy heikosti?

Lekurissa käyminen on eräs uhkapelin muoto: rahat menee takuuvarmasti, hyödyn saaminen on vähän herrassaan.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Käsittääkseni lekurilla käynyt, monestikin. Arvaa kuinka monta kertaa olet korjannut jonkin teknisen vimpaimen saamatta selville lopulta mikä oikeasti oli vikana. Ihminen on monimutkaisempi.

Tuo Mg on äitini keino kaikkeen, eli ei sitä ainakaan kannata ottaa vakavasti!

Eläin on eläin, sen eteen toki tekee kaikkensa kun heidät olemme mukamas kesyttäneet ja toivomme että jotain myötätuntoa tulisi. Pah, ruokaa ne vain tarvitsee. Sen jälkeen toki jotain muuta, kuten me ihmisetkin; virikkeitä, ajanvietettä ja sitten taas ruokaa :mrgreen:
jtbo
Jäsen
Jäsen

Magnesiumia kyllä tulee käytettyä, koska mun rehkimisen määrällä ei muutoin tulisi yhtään mitään mistään.

Välillä mulla on vaan selittämättömiä huonoja päiviä, jolloin kroppa ei toimi, se on sitten sellaista, mutta mitään vikaa mussa ei ole virallisten testien mukaan mitä ne arvauskeskuksissa tekevät.

Luulotautiseksi kai ovat jo merkanneet.

Tosiasiassahan syynä on se, että tutkimukset vaatisivat paljon rahaa ja mua ei priorisoida niin tärkeäksi, jos mulla olisi vaikkapa työntekijöitä, niin sitten paljon paremmin tehtäisiin testejä, mutta sitäpä se on tämä nykyaika ja sen julkiset salaisuudet.

Kissojen osaltahan tilanne olisi huono jos mulle kävisi kehnosti, tässä maassa kun ei noita villejä niin arvosteta, tuo yksikin puree hyvin innokkaasti jos sitä yrittää nostaa, kun se pelkää niin kovin, ainakin neljä ekaa vuotta se on elänyt ilman ihmiskontaktia, joten sehän lopetettaisiin alta aikayksikön vaarallisena.

Mutta jos mulle käy huonosti, niin eipä se mun ongelma enää sitten olisi, maalliset murheet siinä vaiheessa taitaa kadota aika totaalisesti ja mun näkemyksen mukaan katoaa kaikki muukin, sitä vaan lakkaa olemasta kun ruumis menehtyy ja sähkökemialliset prosessit lakkaavat.

Mulla kun ei ole niin tarvettä jättää jälkeä jälkeeni maailmaan, niin se on sinällään merkitystä mitä tapahtuu sitten kun henki menee. On myös ihan riittävästi mulle murehtimista siinä, mitä eläessäni on, sehän kävisikin työlääksi jos joutuisi miettimään mitä sen jälkeen kun henki menee, ihan tarpeeksi tässä elävässä elämässäkin on tekemistä, etenkin purukasan kun on ottanut vaivoikseen.

Olen viilannut muuten useampaan kertaan yhden oven lukon vastakappaletta, mutta edelleen se ovi toimii huonosti, siihen pitää ihan tosissaan nojailla, että pysyy kiinni, tai ihan reippaasti kiskaista se kiinni, jotenkin tuo kieli ei kunnolla mene koloseensa, eipä siinäkään taida muu auttaa kuin viilata vaan reilummin.

Katit on jo tuhonneet uudet tiivisteet mitkä keväällä laitoin toisesta ovesta, räystäät odottaa edelleen tekijäänsä yms. 'pientä'. Pitäisi myös katolla käydä katselemassa onko peltikaton ruuveissa kiristeltäviä, siellä on aika monta noitakin ja lumi on muotoillut parissa kohtaa peltejä vähän uuteen muotoonkin.

Perunoiden varsiakaan ei ole noussut kuin muutamasta perunasta, taitaa jäädä laihaksi perunasato.

Ajelin variaattorivolvolla pihoilla, kävin naapurin mökkiläisen liiteristä puita kärryn kera, sillä voi ihan hyvin ajella pihoja pitkin, tässäkin on melkein puoli kilsaa mitä saa ajella ihan luvallisesti, variaattori vaikutti ainakin joltain osin pelaavan, pitää testailla vähän enemmän tuota vielä, mutta jos se nyt on viimeinkin kunnossa, niin pitää tilata siihen vesipumppu (nykyinen vähän tihkuttaa) korjata pari sähkövikaa (valot ei toimi, katkaisin sökö, sisätilanpuhallin ei toimi, pyyhkijät ei toimi), sekä fiksailla parit ruostekohdat ja tehdä maalipinnan kunnostus (puhumattakaan talvisäilytyksen aikana tulleet parit lommot oikoa), sekä jos kokeilisi leiman ihan saada siihen.

Niin, polttoainemittarikin pitää korjata ja sitten jos vielä olisi niin paljon kykyä, että ottaisi tuulilasin pois, korjaisi ympärystän siitä ja sitten laittaisi vielä tuulilasin takaisinkin, niin sehän olisi jopa kunnossa sen jälkeen. Töitähän siinä silti vielä riittäisi, mutta noita ei nyt hirveästi ole markkinoilla ja tuo olisi museoitavissa jo myöskin, jos sen verran jaksaisi nähdä vaivaa, niin mulla olisi yli 1500 euroa mahdollista saada siitä rahaa, jos sitikasta vielä 700, niin ihan hyvä, 360 olisi aika isotöinen, samoin 240, mutta jos niille vielä saisi tehtyä edes jotain, niin saisi niistäkin jotain rahaa ja pääsisin todella lähelle tilannetta, jossa kiinteät kulut leikkautuisi sen 200 kuussa.
Vaan tämäkin on riskihommaa, kun joutuu koko kassan pistämään kunnostuksiin ja leimaukseen ja sitten pitäisi onnistua myymäänkin ja vieläpä asiallisella hinnalla, omat haasteensa sitä tässäkin asiassa on.

Niin tai sitten jonkinlaisen mopon hommaisi ja kiinteät kulut leikkautuisi vasta vuoden päästä, tämäkin on sellainen muna vs kana ongelma, tarvitsee paremman liikkuvuuden, jotta parempi tulopuoli saattaisi mahdollistua vaan sitä varten tarvitseisi periaatteessa pienemmät menot, että saisi liikkuvuutta, niin tai suuremmat tulot, jotka vaativat liikkuvuutta käytännössä. Ellei sitä jotain etänä tehtäviä hommia onnistu kaivelemaan.

Ei tekemisenpuute pääse yllättämään kyllä, vielä kun pitäisi saada tämä kroppa pelaamaan täysillä, jotta voisi tehdä temppuja joilla saisi sen vähäisen tulon mitä tarvitsee, niin ja pitäisi se tulonlähdekkin luoda.

Tyhmä taloustaantuma, oliko sen pakko alkaa kun se alkoi, olisi 5 vuotta myöhemmin alkanut, niin olisi huomattavasti parempi tilanne.

Tosin ehkei silläkään sitten niin paljoa merkitystä, kun terveys ei olisi varmaankaan kestänyt sitä 5 vuotta.

Sitten omavaraisuudessa kun sitä ihan itse joutuu tekemään kaiken, niin sehän onkin hauskaa kun kone tekee stoppia kesken kaiken, mutta ei tässä oikein muitakaan suuntia ole.

Vaan sillä pitää mennä mitä on annettu ja venyä vähän enempään.

edit: Lisätyövoimantarvetta voi jokainen arvella, noin 10 000 avointa paikkaa on koko maassa nyt, poislukien tosilyhyet pätkät ja vuokrariistopaikat, joista ei ole työllistämään pitkäksi aikaa, työtä vailla olevia on yli 200 000, alle 10 vuodessa halutaan 600 000 työntekijää lisää, jotenkin mun on vaikea uskoa sitä, että eläköitymistä niin suuresti tapahtuu niin pian, että tarvittaisiin 700 000 - 800 000 työntekijää paikkaamaan eläköitymistä, kun sehän olisi liki puolet kaikesta työvoimasta.

100 000 - 200 000 luokka olisi mun nähdäkseni riittävä määrä, ei oikein mitenkään voi olla, että 600 000 lisää tarvittaisiin, mun mielestä tavoitteena on pitää riittävästi työttömiä, että voidaan teettää työtä huonommilla ehdoilla työntekijän näkökulmasta, jolla ehkä yritetään hillitä kustannusten nousua ja kustannetaan se verottamalla jokaista kansalaista.

Tuskinpa se täystyöllisyys sitten on tavoiteena.
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja warixenjalka »

Siitä Amerikan kontaktistako ei sitten töitä tullutkaan?

Miunkin mielestä nuo sun oireet viittaa pumpun vajaakäyntiin. En kyllä lääketieteestä juurikaan mitään ymmärrä. Toki borrelioosi tai aivokuumekin saattavat olla mahdollisia. Jostain olen kuullut, että epäilisivät Aleksis Kivelläkin toisen noista punkkitaudeista olleen. No ihan samaan "hulluuteen" et siellä Keski-Suomessa taida vielä yltää :roll:
- Puolihullu varttisavolainen -
Vastaa Viestiin