Oma nurkka

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re: Oma nurkka

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Meillä on aivan käsittämätön määrä ylimääräisiä ihmisiä, jotka jo nuoresta pitäen keskittyvät vain tekemään pahaa.

Näille ei nk. kunnon ihmisen parane sanoa yhtään mitään.

Junassa he sotkevat paikkoja, naarmuttavat ikkunoita, sotkevat vessan ja viiltelevät penkit. Roskakoria he eivät käytä sen enempää junassa kuin muuallakaan: on se vain veikeän näköistä, kun porukka nuoria tulee kaupasta ulos, kuorii jäätelöstä kuoret ja tiputtavat sitten nuo kuoret maahan. Luontevasti, aivan kuten tekisivät niin aina - ja niinhän he tekevätkin.

Mulla ei ole mitään ratkaisua noiden ihmisten muodostamaan ongelmaan, ei sitten mitään.

Ehkä heitä varten pitäisi rakentaa jonnekin korpeen toinen Suomi, jonne heidät sitten laitetaan, kaltaistensa joukkoon?

Sen toisen Suomen voisi kyllä sitten sijoittaa vaikka itänaapurin puolelle, vuokrata palan Siperiaa hyvää tarkoitusta varten.

Siellä ollaan ennenkin käyty oppimassa...
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo, meikä osti objektiivin.

Halvalla sain, vieläpä Stockmannilta!

Eli Tamron superzoom, 18-270 pietsomoottorilla tarttui matkaan.

Hinta oli aika uskomaton, 199 euroa.

Mutta mutta ...

Mun runkoni tukee vain Sonyn linssien lens correctionia, eli tuon Tamronin kanssa pitää kai ottaa RAW-kuvia ja sitten korjata vääristymät pois jossain post processing -softassa.

Osaisitko mulle jotain suositella? Pitäisi olla siis sellainen softa, joka tuntee sekä Sonyn RAW-formaatin että tuon em. Tamronin korjausparametrit.

Photoshop varmasti osaa, mutta ilmainen tai tosi halpa pitäisi olla...Ja simppeli, meikä kun ihan aloittelija.

Sä olet tainnut käyttää lähinnä jotain Nikonin omaa juttua?

Tamroniltakin on tullut oma RAW-ohjelma, mutta se tukee vain neljää uusinta zoomia.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

pvalila kirjoitti:Meillä on aivan käsittämätön määrä ylimääräisiä ihmisiä, jotka jo nuoresta pitäen keskittyvät vain tekemään pahaa.

Junassa he sotkevat paikkoja, naarmuttavat ikkunoita, sotkevat vessan ja viiltelevät penkit. Roskakoria he eivät käytä sen enempää junassa kuin muuallakaan: on se vain veikeän näköistä, kun porukka nuoria tulee kaupasta ulos, kuorii jäätelöstä kuoret ja tiputtavat sitten nuo kuoret maahan. Luontevasti, aivan kuten tekisivät niin aina - ja niinhän he tekevätkin.

Mulla ei ole mitään ratkaisua noiden ihmisten muodostamaan ongelmaan, ei sitten mitään.

Ehkä heitä varten pitäisi rakentaa jonnekin korpeen toinen Suomi, jonne heidät sitten laitetaan, kaltaistensa joukkoon?

Sen toisen Suomen voisi kyllä sitten sijoittaa vaikka itänaapurin puolelle, vuokrata palan Siperiaa hyvää tarkoitusta varten.

Siellä ollaan ennenkin käyty oppimassa...
No, onhan meillä Ahvenanmaa :lol:

Lisääntymisen suorittaminen vain harkiten, eli nykyisen alkoholikulttuurin muuttaminen on yksi keino, joka pitkällä aikavälillä toisi tuloksia, joidenkin ihmisten tunteet tässä kohtaa kirkuu punaista ja ovat valmiita lynkkaamaan, muttei se muuta sitä seikkaa, että tuollainen toimintamalli toisi tuloksia, ehkä on parempiakin keinoja, ehkä ei.

Nämä nykyiset pitäisi saada unohtamaan se tunteidensa varassa liihottaminen ja hoitamaan toimintaansa järjen ja pohdiskelun kautta, jolloin moista ei tapahdu, tuo toimintahan on seurausta tunnehumalasta, tosin usein myös muita päihteitä liittyy, mutta siinä ei millään tasolla mietitä yhtään mitään muuta kuin että saa hyvän fiiliksen, jos keksii kuinka saa tuollaisen ihmisen ajattelemaan ennen kuin liihottamaan tunteiden miellyttävyysvyöhykkeellä, niin tällöin saa toimintaan muutoksen. Välttämättä se muutos ei ole sellainen, että siinä tulisi muutos täysin hyvään suuntaan, voivat keksiä fiksumpia tapoja vain tehdä tuhoa. Mielisairaalahan sellaisille olisi oikea osoite, pitäisi korjata se perusta jolle elämänarvonsa perustavat, mutta eihän sellaistakaan nykyään saa tehdä, mikä ei välttämättä aina ole huono asia, vaikka toisinaan onkin.

On sitten ihan sellaisia ihmisiä noissa, että siellä on jonkinlainen mielen sairaus takana, mutta näitä ei ole saatu avun piiriin tai kyetty pitämään avun piirissä.

Kyllä täällä noita näkee ihan tarpeeksi, oli tuossa yksi liikennemerkki taas kerran tuhottu ja noita roiskeläppien kääreitä, energiajuomatölkkejä yms. on tienvieret pullollaan.

Usein kuitenkin jos saa yksilön miettimään sitä koko tapahtumaketjua ja kaikkia sen vaikutuksia, niin se roskakin kyllä sitten siirtyy ainakin kauemmas, mutta tässäkin pitää ymmärtää se, että jos yksilöllä on se tunnehumala päällä, niin sehän voi pian vaikka käydä päälle ja sitten saat vielä syytteen jos erehdyt koskemaan tai kieltämään moisessa tilanteessa, pitää kääntää vaan se toinenkin poski.

Tamroneita tosiaan saa halvalla, vähän ne on sellaisia että jotain jää kaipaamaan omien kokemuksieni mukaan, mutta kyllä niillä jotenkin tulee toimeen. Mullahan esim. autofocusta käytettäessä tuossa on sen verran klappia, että se jo saa aikaan epäterävyyttä, tarkennus siis liikkuu niin paljon, vaikkei se nyt milliäkään taida olla, niin lyhyellä syväterävyydellä aika herkästi tulee tuollainen tilanne, että se klappi haittaa. Samoin CA kiusaa aika ikävästi isoilla aukoilla varsinkin, eikä siitä pääse täysin eroon millään, esim. on täysin turhaa kuvata lintua langalla, tuon takia.

Simppeliä ei ole olemassa. UFRaw saattaa osata, tai sitten ei osaa, en tiedä, se on ilmainen ja se on helpoin, mutta se ei ole helppo. Hakkaa tälläiset kirjaimet youtuben hakuun:
ufraw tutorial

Noista saat ehkä parhaan käsityksen siitä mikä se ohjelma on ja mitä sillä voi tehdä. GIMP ei osaa oikein raw formaatteja, mikä mua rassaa toisinaan. Irfan viewiähän minä pääosin käytän, Nikonin softalla taas on jotkin yksittäiset jutut käteviä, Gimpillä taas jotkut toiset. En ole päässyt sinuiksi tuon UFRawin kanssa, tosin en minä ole noita tutoriaalejakaan yhtään katsonut :D
pvalila
Jäsen
Jäsen

Tuommoinen löytyi, kun vähän googlailin:

http://epaperpress.com/ptlens/index.html
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

pvalila kirjoitti:jtbo, meikä osti objektiivin.

Halvalla sain, vieläpä Stockmannilta!

Eli Tamron superzoom, 18-270 pietsomoottorilla tarttui matkaan.

Hinta oli aika uskomaton, 199 euroa.

Mutta mutta ...
Miksi muttia? Etkös vallan suurimmaksi osin kuvaa videota ja miksi joku tekee niin huonoja linssejä ettei voisi kuviakin ottaa ja katsella. Toki tiedän teidän molempien tietämykset mutta ei kai se niin huono voi olla että jokainen otos vallan 3D kuvalta näyttää (ilman 3D laseja)?

Huohotin minäkin verkkokauppa.com:in myymälässä samanmoista mutta Canon:iin se oli 399. Hienoahan se olisi jos yhdellä lasilla tulisi joka tilanteessa toimeen mutta vahva epäilys mulla on että jos asia noin olisi niin järkkäreitä ei enään tarvittaisi vaan tuollainen olisi hitsattuna runkoon ja täydellinen kamera olisi valmis.

Kyllä mulle tuommoinen kelpaisi! Toiselta kantilta kun yritän teidän ajatuksiin päästä sisään niin motskareita (anteeksi höyryämiseni) pitäisi olla kymmenkunta, niin jokaiseen tarpeeseen olisi lähellä optimia aina oiva peli. All-around pyöriäkään ei toki ole :-)

Niin ja videokuvauksessa varmasti juuri sitä mitä olet hakenut.

Jos ei IrfanView mun harrastukseen riitä niin olkoon, Photoshop maailmaan jos eksyy niin samanlainen loputon suo on edessä kuin kaikessa muussakin syventävässä harrastuksessa. Uppoutumisen jälkeen alkaa haikailemaan jotain Pixar:in käyttämiä softia jne. jne. :-D

Onko muuten ne verkkokaupan myymät samsong tjsp. optiikat mistään kotoisin? Peililinssin suodinkierteellä bongasin myös kun olin etsimässä jotain mitä en lopulta ostanut ja jopa lähdin sieltä tyhjin käsin mikä on oikeastaan hyvin huolestuttavaa, jotain on tapahtumassa mun mielelle!
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Meillä on aivan käsittämätön määrä ylimääräisiä ihmisiä, jotka jo nuoresta pitäen keskittyvät vain tekemään pahaa.

Tiedän tapaukset, ei tuossa minusta ole päihteiden kanssa mitään tekemistä. Kunhan porukassa tyhmyys tiivistyy: Naureskellaan mummoille ja invalideille ihan vain kaveriporukassa ja kukaan heistä ei välttis siitä tykkää mutta se lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta. Samaisen hepun/tytön kanssa kun pääsee matkustamaan kotiin esim. junassa ainoina matkustajina kahdestaan koko vaunussa niin kovin on kuin katkaisijaa olisi päästä joku kääntänyt. Mitä herttaisin ja älykkäin maailman pelastaja sieltä kuitenkin paljastuu. Joukossa tyhmyys tiivistyy!

En minä tosiaan ihan noin kamalaa tulevaisuuden kuvaa nykynuorisosta antaisi. Eihän tuommoinen hyväksyttävää ole mutta siinä jossain vaiheessa se kaikkein tyhmin (jollaiseksi tulee usein jäämään) "johtaa" koko joukkiota. Se tyhminkin useimmiten jossain vaiheessa tajuaa ja kasvaa menestyneeksi (ehkä vähän röyhkeäksi) yrittäjäksi mutta röyhkimyksethän tässä raha-yhteiskunnassa parhaiten pärjäävät :roll:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Tuuma, hinku jälkikäsitellä superzoomin kuvia johtuu siitä, että niiden kuvia on mahdollista jälkikäsittelyllä parantaa paljon enemmän kuin normilinssin kuvaa: virheitä on paljon, mutta suuri osa niistä on korjattavissa olevia.

Superpokkarit osaavat tehdä tuon korjauksen jo kuvan ottamisen yhteydessä ja niin osaisi jopa mun Sonyn runkonikin, jos putki sattuisi olemaan niinikään Sonyn.
Viimeksi muokannut pvalila, La Kesä 15, 2013 23:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Tuuma, hinku jälkikäsitellä superzoomin kuvia johtuu siitä, että niiden kuvia on mahdollista jälkikäsittelyllä parantaa paljon enemmän kuin normilinssin kuvaa: virheitä on paljon, mutta suuri osa niistä on korjattavissa olevia.

Superpokkarit osaavat tehdä tuon korjauksen jo kuvan ottamisen yhteydessä ja niin osaisi jopa mun Sonyn runkonikin, jos putki sattuisi olemaan niinikään Sonyn.
Miltä ne virheet näyttää? Värit laidoilla pielessä verrattuna keskikohtaan vai miten? Kysyn koska itse näen vain että kuva on tarkka tai epätarkka. Yli-/alivalotuksenkin jopa huomaan että epätoivotun värisävyn mutta ne näen vain vain kokonaisuutena. Ehkä mun silmissä on jotain vikaa? Korvat taasen taitavat kompensoida näköä kun joka puolella huomaan vain vikoja kun kuuntelen. Moottorit, musiikit, ihmisten puheet...

RAW -muoto tosiaan antaa paljon anteeksi jos vaikkapa alivalotuksella ottaa kuvia, ylivalotetun kuvan kanssa sekin on aika avuton. Niin ja siis vain edelleen IrfanVIEW on kokemuksena. En uskalla heittäytyä sen syvällisemmin, koska...

Millainen se Tamron on videokuvauksessa, tuleeko motista ääniä taltiointeihin? Tytärtä vain ajattelen kun hän manuaalilla kuvaa Nikonilla videot kun muuten focuksen äänet tulee mukaan vaikka se minusta Nikon:in kittilinssin kanssa on jopa hyvin vaimeaa. Onneksi mun Canon ei osaa videokuvata, sen kittizoomi on sellainen metelöitsijä että saa respektiä kyllä kun on liikkuva kohde kyseessä ja sen seuranta päällä.

Tajusin juuri, mullakin on Sony. DV Tape tjsp. FireWire siinä sentäs on. Kauan sitten ostin käytettynä kaverilta ja jotain kuvasinkin mutten silloin oikein mitenkään ollut innostunut aiheesta. Hyvälaatuista kuvaa tuli kuin painoi REC ja sitten STOP. Meitin häät pojat sillä kuvasi ja muutamat hautajaiset. Eräs hyvin hauska video on jossain, joka on oma kuvaamani muttei siitä sen enempää ja sitten on sellainen raekuuro kuvattu, jossa joku lähtee yksipyttyisellä Triumph:illa sen sekaan muiden värjötellessä jonkun rekan perävaunun alla kun sattui niin saamaristi. Se on kyllä vuodettava nettiin jos jostain löydän :mrgreen:
Viimeksi muokannut tuuma, La Kesä 15, 2013 23:36. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo, Tamronin laatu on vähän kaksipiippuinen juttu. Tamronillakin on joukko laseja, joita pidetään oikein hyvinä. Tamron myös valmistaa OEM-valmistajana monet merkkikameroiden omista linsseistä, esim. Sonyn 18-250 on Tamronin valmistama (ja suunnittelema).

Luulisin, että Tamronien hyvyys tai huonous on aika mallikohtainen juttu: halvat mallit ovat varmasti keskimäärin kehnompia kuin kalliimmat.

Kurt Mungerin testien perusteella Tamronien laatu on parempi kuin Sigman lasien, Sigmat ovat lähes poikkeuksetta lähteneet kesken testin kalibroitaviksi.

Viiden vuoden takuu noissa nyt ainakin on.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
Miltä ne virheet näyttää? Värit laidoilla pielessä verrattuna keskikohtaan vai miten? Kysyn koska itse näen vain että kuva on tarkka tai epätarkka. Yli-/alivalotuksenkin jopa huomaan että epätoivotun värisävyn mutta ne näen vain vain kokonaisuutena. Ehkä mun silmissä on jotain vikaa? Korvat taasen taitavat kompensoida näköä kun joka puolella huomaan vain vikoja kun kuuntelen. Moottorit, musiikit, ihmisten puheet...

RAW -muoto tosiaan antaa paljon anteeksi jos vaikkapa alivalotuksella ottaa kuvia, ylivalotetun kuvan kanssa sekin on aika avuton. Niin ja siis vain edelleen IrfanVIEW on kokemuksena. En uskalla heittäytyä sen syvällisemmin, koska...

Millainen se Tamron on videokuvauksessa, tuleeko motista ääniä taltiointeihin? Tytärtä vain ajattelen kun hän manuaalilla kuvaa Nikonilla videot kun muuten focuksen äänet tulee mukaan vaikka se minusta Nikon:in kittilinssin kanssa on jopa hyvin vaimeaa. Onneksi mun Canon ei osaa videokuvata, sen kittizoomi on sellainen metelöitsijä että saa respektiä kyllä kun on liikkuva kohde kyseessä ja sen seuranta päällä.
Kun superzoomilla ottaa kuvan ruudukosta, niin eipä ole viivat suoria ilman korjausta. Korjaussoftan pitää tietää objektiivin mallin lisäksi, millä polttovälillä kuva on otettu ja mitä runkoa on käytetty.

Toinen yleinen ongelma on se, että valon eri taajuudet taittuvat eri tavalla: punainen kuva, sininen kuva ja keltainen kuva voivat kaikki olla teräviä, mutta eivät aivan päällekäin. Tämänkin softat osaavat korjata. Hyvin yleistä on, että kuvan kirkkaus reuna-aluilla on pienempi kuin kuvan keskellä: palakakkua korjata jälkikäteen. Ja paljon muita juttuja, jotka ovat mullekin vieraita.

Hiljainen tuo Tamron on, mutta kyllä senkin kanssa kannattaa harkita ulkoisen mikrofonin käyttöä jos videoita ottaa. Niin, en ole ehtinyt vielä sekuntiakaan videota sen kanssa kuvata, kuviakin olen ottanut vasta muutaman.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Usein nuo vääristymät tosin on sellaisia, että ne näkee vasta kun niitä etsii. toki joskus näkyvät sitten paremmin. Tamron on Nikonillekkin tehnyt Nikonin nimeä kantavia laseja, mutta niissäkin on eroa, linssejä on enemmän niissä, joissa tulee vähemmän värivikaa.

Siinä palaa äkkiä aikaa, jos alkaa oikein täydellisiä kuvista hieromaan, sellaisia virheitä ei kannata alkaa korjaamaan, jotka eivät hypi silmille, eli jotka vain kuvaaja tiedostaa, optimaalisinta olisikin osata katsoa kuviaan muiden silmin, jolloin osaisi jättää rauhaan sen 'turhan' työn.

Leffoissakin tehdään vain osa taloista kulisseiksi, ei jokaista saippuapurkkiakin aseteta jokaiseen kämppään, yksi taito onkin nähdä mitä kannattaa tehdä, mihin ei kannata koskea. Sillä ei nyt muutoin ole merkitystä, mutta ottaa se vaan aikaa, kun lähtee niitä korjauksia tekemään.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Mun mielestäni tuollainen linssivirheiden poistaminen ei edes ole varsinaista kuvankäsittelyä: se on vain vaihe, jossa hoidetaan kuvan ottaminen loppuun.

Vanhaan aikaan oli tosi tärkeää, että valon kaikki aallonpituudet (värit) piirsivät kuvan samaan kohtaan filmiä. Nykyisin tuolla ei periaatteessa olisi enää edes merkitystä, koska kamerahan voi tuon jälkiprosessointina hoitaa kuntoon. Valitettavasti tuo linssivirheiden jälkikorjaus ei ole vielä aivan itsestäänselvyys, munkin runkoni osaa tehdä sen vain Sonyn omille putkille.

Varsinaista kuvankäsittelyä mun mielestäni on sitten se, jossa minä ohjaan prosessin etenemistä eli ohjelma toimii vuorovaikutuksessa käyttäjän kanssa.
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Mun mielestäni tuollainen linssivirheiden poistaminen ei edes ole varsinaista kuvankäsittelyä: se on vain vaihe, jossa hoidetaan kuvan ottaminen loppuun.

Vanhaan aikaan oli tosi tärkeää, että valon kaikki aallonpituudet (värit) piirsivät kuvan samaan kohtaan filmiä. Nykyisin tuolla ei periaatteessa olisi enää edes merkitystä, koska kamerahan voi tuon jälkiprosessointina hoitaa kuntoon. Valitettavasti tuo linssivirheiden jälkikorjaus ei ole vielä aivan itsestäänselvyys, munkin runkoni osaa tehdä sen vain Sonyn omille putkille.

Varsinaista kuvankäsittelyä mun mielestäni on sitten se, jossa minä ohjaan prosessin etenemistä eli ohjelma toimii vuorovaikutuksessa käyttäjän kanssa.
Toisaalta nykyään tinkimällä objektiivien laadusta on saatu järkkärit liki kaikkien ulottuville. Muistatko miten ulottumattomissa joskus oli tuollaiset pitkät putket? Ei ollut niitä järkyttävän edullisia olemassa lainkaan, se oli iso investointi jota ei välttämättä vuoden säästöilläkään vielä saanut.

Mullakin vain toinen lasi korjautuu itsestään, kun se on Nikonin tuote.

Tähtikuvauksessahan otetaan flatteja sekä darkkeja, flatit on kuvia valkoisuudesta, niillä korjataan se reunojen tummentuminen, johon muuten vaikuttaa se millä aukolla kuvaa.

Darkeilla sitten kuumat pikselit pyritään eliminoimaan, sekä mahdolliset valovuodot ja kohinat.

Deepskystacker ohjelma sitten noiden kuvien perusteella tekee korjaukset automaattisesti:
http://deepskystacker.wikispaces.com/

Pyritään siis poistamaan virheet, että saataisiin esille mahdollisimman paljon tähtiä.

Darkeissa muuten vaikutti myös kennon lämpötilakin, pitää olla darkit otettu samalla kennon lämpötilalla kun itse kuvatkin. Jotain sellaista olisi kiva jos saisi kaikkiin kuviin korjaukseksi.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Niin, tuossa tähtikuvauksessa pitää kaiketi korjata linssin virheiden lisäksi kennon virheet.

Ja virheitä kennoissa varmasti on, ne vain salataan asiakkailta.

Tähtikuvaus on vain sikäli inhottavaa, että se parin pikselin kokoinen kirkas piste (jonka softa varmuuden vuoksi sammuttaa, kun luulee kennovirheeksi) saattaa hyvinkin olla mullistava uusi tähtilöytö...

Mun kuvauksellinen mielenkiintoni kohdentuu jotenkin asioihin, joista on ihan pakko ottaa kuva itse, jos sellaisen saada haluaa: mun ottamani kuvat avaruudesta tai takapihan pörriäisistä eivät pysty kilpailemaan parempien kuvaajien ottamien kuvien kanssa.

Meillähän osa leivästä tulee opetusmateriaalin tuottamisesta ja sillä saralla kuvat kannattaa usein ottaa ihan itse siksi, että silloin voi olla varma siitä, että tekijänoikeusjutut ovat taatusti kunnossa (tämä on haarukka, tämä on lusikka, tämä on pizza...). Nuo eivät ole suurta taidetta, eivät ainakaan jos kuvan ottaa meikäläinen!
pvalila
Jäsen
Jäsen

Virkistelen tässä samalla joutessani entisen asiakkaani kotikonetta. Vanha läppäri, jonka suurin ongelma on ajan oloon korruptoitunut XP.

Kone on jo sen verran iäkäs (Acer 9300), ettei siihen kannata kamalasti panostaa mutta luultavasti siitä tulee ihan hyvä käyttökone tällä mun 150 egen pikarempalla: Intelin 120 GB SSD, muisti 1 GB ==> 2,5 GB ja puhdas Windows XP pro.

Vähän huonoa tuuria, jos koneessa olisi ollut yksi 1 GB muistimoduuli kahden pienemmän sijasta niin olisi saanut koneen muistin 3 GB tasolle.

Onneksi tuohon kelpasi 667 MHz DDR2-muistit, kasisatanen olisi ollut Verkkokaupassa joko loppu (halvemmat siis, ainahan heillä niitä hinnakkaampia merkkejä seisoo hyllyssä).

Oletko sinä jtbo koskaan käynyt tuolla Verkkokaupan uudessa myymällä? Länsisatama on aika kaukana sun reviiriltäsi (hyvä niin, juuri siellähän se hullu ukko ampui naisensa lauantaina).
Vastaa Viestiin