EU tahtoo kieltää hehkulamput

Rintamamiestaloista ja muusta
Vastaa Viestiin
vesahy
Jäsen
Jäsen

Re: EU tahtoo kieltää hehkulamput

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Mulla on pyöreäkupuinen 15-wattinen Megaman Compact Classic GSU 115i, joka vastaa 75w hehkulamppua ja kunnolal sytyttyään antaa just oikean määrän valoa. Tuo syttyminen vaan käy hermoille ja tietenkin rouvan ihmettely joka ainoa kerta. Spiraali ei tähän kyllä sovi, siitä olemme hänen kanssaan yhtä mieltä, kokeiltu on.

Kaupassa oli halpalaarissa ihan saman näköisiä lamppuja poistomyynnissä ja ensin meinasin ottaa selalisen. Huomasin kuitenkin onneksi, että se oli jonkinlainen automaattiversio, joka syttyy ja/tai sammuu itsestään valaistuksen mukaan. Jätin sen sinne laariinsa muhimaan.

Ja sitten vielä näistä hehkulampuista. Nyt joku valopää on päättänyt mennä pienentämään niiden kupua 50-milliseksi. Saman valon ne antavat kuin suuremmatkin, mutta jollain tavalla ne näyttävät naurettavilta. Varsinainen vika on se, että mummulta perityssä pöytälampussa on varjostimessa rautalankakierukat, jotka painetaan suoraan hehkulamppuun kiinni ja nämä uudet eivät pelitä tässä vanhassa lampussa.

Olkkarissa on sohvapöydän päällä pieni halogeenivalaisin roikkumassa ja jotta se valaisisi edes suurimman osan pöytää, niin siinä pitää olla 60 asteen valokeila polttimossa. Kaupasta olen löytänyt vain 38-asteisia. Nyt on enää yksi varapolttimo kaapissa, mistähän kannattaisi lähteä kyselemään muutamia lisää ennenkuin nekin kielletään?
MX1K
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://mx1k.wippiespace.com/
http://mx1k.wippiespace.com/images
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MX1K »

vesahy kirjoitti:Mulla on pyöreäkupuinen 15-wattinen Megaman Compact Classic GSU 115i, joka vastaa 75w hehkulamppua ja kunnolal sytyttyään antaa just oikean määrän valoa.
Itse ulkovalossa testasin tossa syksyllä niin 75W hehku antaa enemmän valoa kun 21W esl, 24W alkoi jo suhtkoht pärjätä.
Ja sitten vielä näistä hehkulampuista. Nyt joku valopää on päättänyt mennä pienentämään niiden kupua 50-milliseksi. Saman valon ne antavat kuin suuremmatkin, mutta jollain tavalla ne näyttävät naurettavilta. Varsinainen vika on se, että mummulta perityssä pöytälampussa on varjostimessa rautalankakierukat, jotka painetaan suoraan hehkulamppuun kiinni ja nämä uudet eivät pelitä tässä vanhassa lampussa.
Et kai sinä hullu osta aitoja made in china Airameja? Huhhuh. Ite en enää osta tästä lähtien kun saksassa tehtyjä hehkuja. Ja niitäkin pitää vissii se pari pahvikopallista hamstrata kohta.
Suosittelen muuten Narva merkkisiä lamppuja
http://www.narva-bel.de/
Erittäin hyvä (puhdas) ja kirkas valo. Tuntuvat myös kestävän.
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Maatilallinen »

Entäs miten käy autojen takavalojen ja vilkkujen? Jos yli 15w hehkujen myynti kielletään, niin ajellaanko me pimeillä autoilla? Tavallinen vilkkulamppuhnan on 21w !?!
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

Maatilallinen kirjoitti:Entäs miten käy autojen takavalojen ja vilkkujen? Jos yli 15w hehkujen myynti kielletään, niin ajellaanko me pimeillä autoilla? Tavallinen vilkkulamppuhnan on 21w !?!
Mä luulen että no autojen polttimot ei kuulu tuohon kieltolistaan mutta noi ledithän on kait autoihin tulossa jos oikein olen ymmärtänyt.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

HillyMan kirjoitti: Mä luulen että no autojen polttimot ei kuulu tuohon kieltolistaan mutta noi ledithän on kait autoihin tulossa jos oikein olen ymmärtänyt.
H4 ledinä voisi olla vinkeä lumimyräkässä, kun uusien autojen led takavalotkin ovat täysin kelvottomat jos vähänkin on lumipöllyä, muurautuvat umpeen eivätkä sula vaikka päivän paikallaan polttaisi :mrgreen:
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Maatilallinen »

Tokihan sitten voidaan alkaa myymään LED-ajovalojen lämmittimiä :wink:
Cardan
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cardan »

Maatilallinen kirjoitti:Tokihan sitten voidaan alkaa myymään LED-ajovalojen lämmittimiä :wink:
Joo, siinä on semmonen hehkuva lanka :-D
Schaza
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://koti.mbnet.fi/h_j/

Viesti Kirjoittaja Schaza »

:lol: On tämäkin... tämä porukka olisi varmaan tervetullut tuonne tuotekehittelyosastolle polttimotehtaaseen.

Mielenkiintoinen pointti muuten tuo. Ei tosiaan sula nuo lediajovalot... sitten joutuu skrabaamaan vielä valotkin ennen lähtöä, ja joka kymmenes kilometri tien päällä.

Itse joskus vaihdoin autoa. Ladassa oli vanhanaikaisen lisäjarruvalo, ja vaihdoin Seattiin jossa uudempi lediversio, niin sielläpä oli aina lumen peittämänä eikä näkynyt vaikka katsoi kuinka läheltä. Hieman punerti vain auton päällä oleva lumi. Vanha kunnon Ladan lisäjarruvalo hehkulankapolttimolla suorastaan höyrysti lumen pois lasista pienen matkaa kun oli jarruteltu. Reippaamman kaupunkikierroksen jälkeen lasi vain höyrysi pakkasessa.
Otan vastaan vanhoja purkkeja, tuotepakkauksia, ym. vanhaa arvotonta tavaraa "vintti-museooni".
-Voi tätä kaikenkarvaisten allekirjoitusten koskaan kuivumatonta rämettä.-
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

No mutta, johan meillä on lämmitettävät peilit, takalasi ja jopa joissakin tuulilasi. Ei kai nyt kummonen lisä ole ajovaloja lämmittää.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

HillyMan kirjoitti:No mutta, johan meillä on lämmitettävät peilit, takalasi ja jopa joissakin tuulilasi. Ei kai nyt kummonen lisä ole ajovaloja lämmittää.
Niin ja jos hommaa vahingossa torppaankin joka huoneeseen ledit niin saa aamusella raapia aika monta muutakin lasia ennenkuin pääsee auton kimppuun...

EDIT: Epähuomio: Saahan noita ikkuna klasejakin sähkövastuksilla varustettuina ja voi vielä seinäpatteritkin kuulemma unohtaa :shock:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Tuoski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tuoski »

TeeItse lehdessä oli vertailu energiansäästölampuista, jossa Osramin lamput saivat hyväostos ja voittaja leimat.
Itsellä on rapussa Megaman lilliput plus muistaakseni, ja aika raivostuttava on tuo syttymisviive.

Tässä myös mielenkiintoinen artikkeli energiansäästölampuista.
http://www.tekniikkatalous.fi/kommentit ... 270487.ece
MX1K
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://mx1k.wippiespace.com/
http://mx1k.wippiespace.com/images
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MX1K »

Hehkulamput kielletään energiatuhlarina mutta just tossa talvella lueskelin Suomelaa ja siellä mainostettiin PEILINLÄMMITINTÄ!!! Siis kylppäriin peilinlämmitin jottei peili huuruuntuisi höyrystä!!
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

MX1K kirjoitti:Hehkulamput kielletään energiatuhlarina mutta just tossa talvella lueskelin Suomelaa ja siellä mainostettiin PEILINLÄMMITINTÄ!!! Siis kylppäriin peilinlämmitin jottei peili huuruuntuisi höyrystä!!
Eh!? Naurettavaa, eikö kylppärissä pitäisi olla ilmanvaihto kunnossa, ettei se peili nyt pysyisi huurussa?

Omassa talossa ei ole kyllä näitä nykyaikaisia ilmanvaihtokoneita, mutta ei siellä peili huurussa kestä, kun tuuletusventtiiliä vaan muistaa raottaa.

Megamanin lilliputit on mielestäni kuraa, toimivat yhtä kelvottomasti kuin Osramit joita olen testannut, syttyy sitten joskus.

Pakko alkaa etsimään jotain korvaavaa tuotetta noiden nykyisten Megamanien tilalle, kun ovat mokomat menneet ja lopettaneet noiden hyvien mallien valmistuksen ja nykyään taitaa ne kaikki olla jotain etanasyttyjiä, ainakin kaikki nuo pyöreällä kuvulla varusetut joita olen testaillut :evil:
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Muija käy jo kierroksilla kun Megamanin tuikku keittiössä syttyy ihan omaan tahtiinsa, kohta on pakko palata vanhaan kunnon hehkulamppuun. Voisin kyllä kokeilla ensin jotain muuta merkkiä, mutta mitä?
ripe
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.fiarosa.fi

Viesti Kirjoittaja ripe »

vesahy kirjoitti:Muija käy jo kierroksilla kun Megamanin tuikku keittiössä syttyy ihan omaan tahtiinsa, kohta on pakko palata vanhaan kunnon hehkulamppuun. Voisin kyllä kokeilla ensin jotain muuta merkkiä, mutta mitä?
Meillä ei noi energiansäästömallit kerkii edes syttyyn, kun ne on jo roskiksessa :-D
Vastaa Viestiin