Kotitanhua 2004-08 (rakennamme autotallia)
Re: Kotitanhua 2004-08 (rakennamme autotallia)
Vähän tähän tyyliin
Amerikan Jampan versio uudemmasta Americanista... WWWWWRROOOoommm...
Hieno äänimaailma oli videossajuhap kirjoitti:Vähän tähän tyyliin
Vieläkö nuo noita liekkejä maalailee
Noh, katsellaan millainen sieltä upouudesta tallista joskus rullaa.
Harrastuksia pitää olla eikä tätä ainaista talon remppaamista. Me ollaan täällä päin vaan jotenkin jo kolmatta vuotta juututtu remppaamiseen ja hyvin hyvin pienin askelin edetty mutta joskus sitten on kyllä aikalisän paikka ja tehdään jotain muuta.
Hienoa että sait tallin tositoimiin
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
tuuma kirjoitti:Kuulostaa tällaisen lämmitysmenetelmiin hörähtäneen korvissa hyvin mielenkiintoiselta. Tuollain tehtynä ja se että lämpölaitos on muualla kuin itse talossa, on mahdollisuudet eri energiamuotoihin lähes rajattomat.juhap kirjoitti:Laitettiin lattialämpöön säätimet ja kaikki, mutta lämmin vesi tulee lämminvesivaraajasta kattilan sijaan. Tuohon kun saadaan puukattila / varaaja pannuhuoneeseen, niin seinän läpi putket ja linjoihin kiinni. Toivottavasti väliaikaisuus kestää vain tämän talven.![]()
Meininki olisi polttaa klapitavaraa ja ottaa joskus lämpö taloon tuolta tallista. Tallin taakse mahtuu iso puuliiteri sopivasti. Vanhassa liiterissä olisi takka- ja hellapuut.
Mutta toki tähän väliin on hyvä tehdä pari peltilehmä projektia
Vähän samanlainen ajatus mullakin olis toteuttaa tallin lämmitys sitten joskus tulevaisuudessa kun talo on valmis. Voi kestää vielä hetken... Olen luvannut vaimolle etten koske nelipyöräisiin ennenkuin yläkerta on kunnossa.
Niin ja on tarkoitus vetää tallista putket talon alakerran lattialämmitykseen sekä ehkä varaajalle tulevan veden esilämmitykseen. Tallin katolla olisikin tenniskentän verran tilaa aurinkokerääjille ja sisälle puukattila ja 3 m3 varaaja.
Pientä edistystä...
Tallin seinät ja katto levytetty ja kitattu. Maalaus siirtyi keväämmälle... Kaappeja, hyllyjä ja KT:n smirgeli sekä pylväsporakone tuotu sisään. Nelimetrinen työpöytä tehty. Ja useampi autokuorma harrasteautojen osia siirretty vanhalta verstaalta. Seuraavaksi reikälevyjä seinille. Pääsiäisenä sahataan varaston lattialankkuja. (toivottavasti)
Tallin seinät ja katto levytetty ja kitattu. Maalaus siirtyi keväämmälle... Kaappeja, hyllyjä ja KT:n smirgeli sekä pylväsporakone tuotu sisään. Nelimetrinen työpöytä tehty. Ja useampi autokuorma harrasteautojen osia siirretty vanhalta verstaalta. Seuraavaksi reikälevyjä seinille. Pääsiäisenä sahataan varaston lattialankkuja. (toivottavasti)
Lankut on jo sahattu ja osa niistä on jo päässyt lattiaksi astikin. Sisähommista on tekemättä pintamaalaus ja lopulliset sähkötyöt (kattovalot toimii jo). Tallin vintille rakensin vinssin ja kiskon jota pitkin saa ylösnostetut rojut keskemmälle lattiaa. Eli tuommoinen...

juhap kirjoitti:Tallin vintille rakensin vinssin ja kiskon jota pitkin saa ylösnostetut rojut keskemmälle lattiaa. Eli tuommoinen...
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Re: Kotitanhua 2004-08 (aloitimme autotallin rakentamisen...)
juhap kirjoitti:Autoallin teko alkoi talvikeleillä vanhan ladon tyhjäämisellä ja purkamisella. Kaikki puutavara koetettiin ottaa talten: osa polttopuuksi ja osa rakennustarpeeksi. Purku tehtiin käsipelissä. Ensin lattiat ja sisärakenteet pois, sitten ulkoseinät ja sen jälkeen runko kattoineen kaadettiin sijoilleen ja pätkittiin moottorisahalla paloiksi.
![]()
Tuosta pari vuotta vanhasta kuvasta on edetty jo pitkän matkaa!
Onko uusi talli siis vanhan ladon paikalla lähes 1:1?
Komian näköinen, kuten olen todennut jo aiemminkin. Kyllä tuolla pitäisi mahtua rassaamaan!
Täälläkin on autotalli-rojekti suunnitteilla, mutta ei toivottavasti aivan tuossa mittakaavassa...
Kuvia itse autorojekteista odotellessa,
Johny
Joo, kyllä tuonne on tarkoitus vinssata kasit ja muutkin auton osat. Käyntiportaat ylös taitaa tulla pakon edessä niin pienet, että kaikki muukin romu pitää kiskoa taljalla ylös/alas...
Tuo vanha lato on kutakuinkin tuon lämpimän osan paikalla. Pikkuisen piti tuoda pihan päin, koska rajan ja rakennuksen väliin piti jäädä joku 4 m tilaa. Kylmän osan kohdalla oli pihakoivu, joka kaadettiin. Onneksi, se nimittäin oli haarakohdista lahonnut pahasti. Ladon sähköjen ylösveto maasta pysyi aivan samalla kohtaa kuin uuden tallinkin! Eli pikkuisen käyntioven oikealla puolella (ulkoapäin katellessa). Siinä siis oli ladon nurkka. Oven oikealle puolelle oli tarkoitus ruuvata kiinni vanhan huussin ovi. Siinä sijoillahan se aikoinaakin oli...
Tuo vanha lato on kutakuinkin tuon lämpimän osan paikalla. Pikkuisen piti tuoda pihan päin, koska rajan ja rakennuksen väliin piti jäädä joku 4 m tilaa. Kylmän osan kohdalla oli pihakoivu, joka kaadettiin. Onneksi, se nimittäin oli haarakohdista lahonnut pahasti. Ladon sähköjen ylösveto maasta pysyi aivan samalla kohtaa kuin uuden tallinkin! Eli pikkuisen käyntioven oikealla puolella (ulkoapäin katellessa). Siinä siis oli ladon nurkka. Oven oikealle puolelle oli tarkoitus ruuvata kiinni vanhan huussin ovi. Siinä sijoillahan se aikoinaakin oli...
sopiiko udella että mitä maksoi tallin pykääminen? noin suurin piirtein ilman lämmitys systeemiä? tuo olis aika lähellä sitä mitä itsekkin oon suunnitellu ni mielenkiinnosta kyselen hintahaarukkaa.
Hyvältä näyttä niinku pitääki!!
Hyvältä näyttä niinku pitääki!!
Mitähän tuohon olisi mennyt... Kymmenen tonnin jälkeen en enää ole uskaltanut laskeskella... Ja vaikeaahan se olisi antaa kattavaa kustannuslaskelmaa, kun suurin osa puutavarasta on itse kaadettua ja sahattua.
Nyt alkaa olla talli enää lopullisia sähköasennuksia ja pannuhuoneen täytettä vailla! No, niihinkin taas uppooaa useampi tonni. Täytyisi ostaa käytetty kattila, varaaja ja piippu jostakin, niin säästyisi pikkuisen pelimerkkejä...
Nyt alkaa olla talli enää lopullisia sähköasennuksia ja pannuhuoneen täytettä vailla! No, niihinkin taas uppooaa useampi tonni. Täytyisi ostaa käytetty kattila, varaaja ja piippu jostakin, niin säästyisi pikkuisen pelimerkkejä...
juu ite laskeskelin n.15t€ kieppeille menis oma. Mutta jos laskee tiukan budjetin ku alkaa rakentamaan ni on aivan varma että ylittyy.juhap kirjoitti:Mitähän tuohon olisi mennyt... Kymmenen tonnin jälkeen en enää ole uskaltanut laskeskella... Ja vaikeaahan se olisi antaa kattavaa kustannuslaskelmaa, kun suurin osa puutavarasta on itse kaadettua ja sahattua.
-
rapsutiinu
- Jäsen

- Kotisivu: http://kurunrinne.suntuubi.com/?cat=1
Tullut lueskeltua näitä projekteja ja kyllä ehdottomasti sieltä parhaasta päästä... Mukava kun jollain muillakin on oma "työsiirtola"...

Kuvia projektiin jatkossakin >>> [url]http://kurunrinne.kuvat.fi/#/kuvat/Villa+Mäki/[/url]
Kiitos kehuista. 
On hyvä jos miellyttää muitakin ja jos joku on saanut omaan projektiinsa vinkkejä. Tämä talohomma on nyt onneksi hellittänyt vuosien jälkeen ja autotallikin alkaa pikku hiljaa valmistumaan. Joten voi ehkä, jos vielä osaa, palata normaaliin elämänrytmiin...
Tosin, miten sitä sanottiinkaan omakotiasumisesta? Ei koskaan valmista ja aina on remppaa...
BTW: tuota otsikkoa olisi kiva päästä muuttamaan. Vaikkapa vai uusi vuosiluku ja pois tuo sulkeissa oleva teksti. Mutta se on mikä se on, ei voi mitään...
On hyvä jos miellyttää muitakin ja jos joku on saanut omaan projektiinsa vinkkejä. Tämä talohomma on nyt onneksi hellittänyt vuosien jälkeen ja autotallikin alkaa pikku hiljaa valmistumaan. Joten voi ehkä, jos vielä osaa, palata normaaliin elämänrytmiin...
Tosin, miten sitä sanottiinkaan omakotiasumisesta? Ei koskaan valmista ja aina on remppaa...
BTW: tuota otsikkoa olisi kiva päästä muuttamaan. Vaikkapa vai uusi vuosiluku ja pois tuo sulkeissa oleva teksti. Mutta se on mikä se on, ei voi mitään...
Katsoin tuota kuvaa v. 2005 rakennuksesta lisäsiipineen. Todella hieno nykyaikaistava yhdistelmä.
Kuitenkin haluaisin kysyä, miten uusi osa on liitetty vanhaan sokkeliin ? Millainen pohja ja antura ovat rakenteellisesti ?
Olen utelias, koska olen itse päätynyt rakentamaan samanlaista ratkaisua myöhemmin. Kiitokset jo etukäteen !
Kuitenkin haluaisin kysyä, miten uusi osa on liitetty vanhaan sokkeliin ? Millainen pohja ja antura ovat rakenteellisesti ?
Olen utelias, koska olen itse päätynyt rakentamaan samanlaista ratkaisua myöhemmin. Kiitokset jo etukäteen !
Monilla foorumeilla pääsee muokkaamaan otsikkoa, kun menee ketjun ensimmäiseen viestiin (valitsee "muokkaa") ja vaihtaa siitä ENSIMMÄISESTÄ viestistä otsikon. Silloin koko ketjun otsikko vaihtuu. Täällä en tiedä, toimiiko noin.juhap kirjoitti: BTW: tuota otsikkoa olisi kiva päästä muuttamaan. Vaikkapa vai uusi vuosiluku ja pois tuo sulkeissa oleva teksti. Mutta se on mikä se on, ei voi mitään...