Kokemukset kuntien ja kaupunkien rajoituksista ja määräyksistä. Toisissa kaupungeissa ei rajoituksia ole lainkaan ja joissakin hyvinkin tiukat määräykset vanhan rakennuskannan säilyttämiseksi. Kerro kokemuksesi.
Todella pitkä ketju, pahoittelen jos esitän saman kysymyksen uudelleen kuin joku toinen mahdollisesti aikaisemmin.
Miten pyydystää kissa parhaiten aiheuttamatta sille liikaa pelkotiloja?
Tarina lähtee näin: Eilen tietysti kun kerran kaunis keli oli päätin raaputtaa auton uuteen uskoon. Muutaman tunnin kuluttua kulkine kiilsi kuten pitikin ja renkaatkin tuli vaihdettua. Noh, aamulla kun autolle menin niin ärräpäitä pääsi melko liuta. Joku kissa oli käynyt konepellillä ja katolla vierailemassa tietysti likaisin tassuin. Tänään menin taas auton pesuun tietysti tuohtuneessa mielentilassa. Samalla huomasin, että autoa oli käytetty myös raapimispuuna mistä renkaan vieressä on nyt sitten loisteliaat jäljet joita eilen jynssätessä vielä ollut. Vähän vettä myllyyn jos se on enää mahdollista.
Taisi pihapiirin kissat saada nyt minulta tuomion. En välttämättä niitä raaski listiä, mutta siitä pidän huolen että ne löytyvät pirun kaukaa seuraavan kerran kun niitä tapaan. Eläinhoitola Helsingissä voisi olla oikea sijoituspaikka, sieltä niitä ei omistajat keksi etsiä 300 kilometrin välimatkan vuoksi eivätkä ne koe lopettamista ainakaan allekirjoittaneen kädestä. Vieläkin kiukuttaa!
On kaksi tapaa rempata rintsikkaa, sinnepäin ja jotensakin niin.
Kun samaan tapaukseen törmäät ihan vaan kellariin nostat ja ruokit. Laita ilmoituksia, että löydetty kisu ja kun omistaja löytyy niin ilmoitat maalauslaskusta.
Jos joku ei tiennyt niin oikein käytettynä Baikal tekee kissan kyvyttömäksi raapia.
kattara kirjoitti:Nyt kuitenkin kun on uusi asukas tulossa meille (siis ihminen), iskee taas kissapelko. Talvella kun kissat oikeasti hakeutuu vaunujen lämpöön ja onhan noita tukehtumistapauksia oikeasti tässä tilanteessa tapahtunut.
Hauska homma, luin ulkomailla käydessäni kirjan, jonka nimi oli käännettynä jotakin "Kissan seitsemän tunnetta". Käsitteli siis kissapsykologiaa ja kirjoittajana kissoihin erikoistunut australialais-amerikkalainen lääkäri.
No, sama urbaanilegenda tuli hänekin kirjoituksessaan esiin ja hän totesi sen olevan täyttä pötypuhetta.; yhtään tositapausta ei maailmasta hänen mukaansa löydy.
EDIT: niitä fiiliksiä olikin 9 - suosittelen lämpimästi kissojen mielenliikkeistä kiinnostuneille; Jeffrey Moussaieff Masson: The Nine Emotional Lives of Cats: A Journey Into the Feline Heart
Sitten toinen kummallinen seikka, asumme omakotialueella minä, nainen ja kissa pienkerrostalossa. (Meidän kissamme pääsee ulkoilemaan ainoastaan iltamyöhällä, mutta se on sivuseikka) Pihallamme on hiekkalaatikko, jota käyttävät alakerran mukulat silloin kun ne siellä vierailevat. Olen päättänyt pitää pihasta huolta talonmiehen elkein ja kolmen vuoden aikana jonka talossa olemme viettäneet en kertaakaan ole törmännyt kissapaskaan tai virtsahajuihin hiekkalaatikossa. En kertaakaan! Vaikka naapurustossa on meidän kissamme lisäksi ainakin 5 ulkokissaa..
Aiettä kun nuo meittin katit nauttivat tuosta pihalla vapaana juoksentelusta. Kotiutuivat tänne "uuteen" mestaan oikein mainiosti.
Meillä on tuollainen 6kk tytär, eikä noita kissoja tunnu häiritsevän moinen sinappikone. Saa nukkua rauhassa, eikä katit häiritse rinsessaa.
Tämä aihe aiheuttaa aina samanlaisen ja yhtä pitkän keskustelun, oli palsta sitten näemmä mikä hyvänsä. Itse kun paljon pyörin lemmikkipalstoilla, on aihe tullut jo hyvin tutuksi. Samaa kaavaa juttu kulkee aina, johtuen siitä, että laki ei tähän asiaan anna mitään selkeää linjaa, vaan jättää hirmuisesti tulkinnanvaraa ja aukkoja. Tästä syystä ihmiset tekevät omat tulkintansa, oman etunsa mukaisesti ja sitten ollaan törmäyskurssilla keskenään.
Ja koska laki ei selviä säveliä asialle anna, on vain yritettävä toimia kuten parhaaksi näkee.
Minun näkemykseni asiasta on, että olen kissoistani vastuussa, sekä niiden omasta turvallisuudesta, että siitä mitä ne tekevät. Haluan, että ne elävät turvallista, mutta virikkeellistä elämää, eikä minun silti tarvitse ottaa vastuuta siitä, että ne käyvät tonkimassa ja asioimassa naapurin huolellisesti istutetut kukkapenkit, kusemassa kivijalat ja lasten hiekkalaatikot, metsästämässä lintujen pesimäaikana jne.
Mutta, kuten sanottua, laki ei tähän täysin selkeää ja oikeaa vastausta anna, niin kyse on vain minun mielipiteestäni ja näkemyksestäni.
Minua itseäni ei ulkokissat haittaa, mutta en erityisemmin sitä tapaa kannatakaan. Ja ehkä asia alkaa haittaamaan enemmän, kun meidän omille kissoille rakennetaan iso ulkotarha ja vapaasti ulkoilevat tulevat kukkoilemaan aidan taakse, joka taasen saa meidän kissat hermoromahduksen partaalle ja tappelemaan myös keskenään. Minusta kun kuitenkin meidän perheellä, oli kyse sitten ihmisistä tai kissoista, on oikeus olla rauhassa omalla pihallaan. Ei sinne tarvitse tulla kiusaamaan niin vieraiden ihmisten, kuin vieraiden kissojenkaan.
(Vapaasti ulkoilevat käyvät nyt jo meidän maan tasalla olevalla parvekkeella, josta on koitunut aikamoisia ongelmia. Se on kuitenkin saatu ratkaistua peittämällä parvekkeen oven ikkunan alaosa, jotteivat kissat näe toisiaan. Ulkona käymme meidän kissojen kanssa vain valjaissa ja valvottuna.)
Pitää kuitenkin muistaa, että kissa on petoeläin, joka ei voi metsästysvietilleen ja toimintatavoilleen mitään. Sekä se, että kissa on lemmikkieläin, josta on aina omistaja vastuussa. (Jos ei ole omistajaa, kissan voi toimittaa villiintyneenä eläinsuojaan.) Toisin sanoen, pitäisi ymmärtää, ettei kohdista vihaansa siihen kissaan, joka toimii vaistojensa mukaisesti ja muusta toimintatavasta tietämättä. Viha (jos nyt sellaista välttämättä tuntee) kannattaa mieluummin kohdistaa siihen omistajaan, joka lemmikkinsä tekemisistä on vastuussa. Lemmikki on toimintaansa "syyntakeeton".
Aloitustekstissä naapuri on toiminut ihan oikein, hän on nimenomaan ottanut yhteyttä henkilöön, joka kissasta ja sen tekemisistä on vastuussa, eikä esim. lahdannut kissaa saman tien hengiltä. Ja hengiltähän sitä ei saakaan ottaa, koska kissalla on lain suoja koko maassa.
Moni ihminen ottaa kissan aseman kuin villieläimen, eli sillä on oikeus kuljeskella missä hyvänsä. Mutta kissa ei kuitenkaan ole villieläin, eikä edes kuulu Suomen luontoon. Kissa on lemmikkieläin ja siksi myös kesynä aikamoisen tungettelevainen naapureiden pihamailla. Ainoa villikissa Suomessa on ilves, joka ei itseään tunge helposti ihmisten pihapiiriin, ainakaan taajamissa.
Tiedostaa kannattaa myös ne asian pahimmat vaihtoehdot, joita valitettavasti tapahtuu niitäkin. Naapurin kissa on hyökännyt yllättäen omassa pihassaan olleen koiran kimppuun ja puhkonut tappelussa tältä nuorelta ja terveeltä koiralta silmät. Koira sokeutui.
Kissa on naarmuttanut naapurin auton konepellin kamalaan kuntoon.
Puhumattakaan siitä, miten vaarassa kissa on itse kohdatessaan irtokoiran, auton, ilveksen, kissavihaisen ihmisen jne.
Lapsuudenkotini kissan naapuri myrkytti. (Oletettavasti, todisteita ei ole, ainoastaan vahva oletus hänen juttujensa perusteella.) Kissa raahautui kotiin hirveissä tuskissa kiljuen ja kouristellen ja isäni joutui sen ampumaan nopeasti pois hirveistä tuskistaan. Sellaista en halua _ikinä_ omille rakkaille kissoilleni. Se oli eläinrakkaille vanhemmillenikin kova paikka, eikä meillä sen jälkeen kissaa ollut kotona.
Ystäväni kissan poikajoukko kidutti tuskallisesti ja hitaasti hengiltä, ystäväni sattui vahingossa paikalle. Toinen heidän kissoistaan söi myrkkyä ja suu paloi karrelle. Sen jälkeen heidän kissoistaan tuli sisäkissoja.
Nämä asiat voi ottaa olankohautuksena "mitäs noista, sattuuhan niitä elämässä", mutta kun kyseessä on oma rakas lemmikki, asiaa ei enää ohita olankohautuksella.
Mutta, kuten sanottua, kukin toimii kissansa kanssa kuten parhaaksi näkee.
"Se ei oo nainen eikä mikään, jos ei valmistu talo, omin hartiavoimin.."
Lauryn kirjoitti:Minun näkemykseni asiasta on, että olen kissoistani vastuussa, sekä niiden omasta turvallisuudesta, että siitä mitä ne tekevät. Haluan, että ne elävät turvallista, mutta virikkeellistä elämää, eikä minun silti tarvitse ottaa vastuuta siitä, että ne käyvät tonkimassa ja asioimassa naapurin huolellisesti istutetut kukkapenkit, kusemassa kivijalat ja lasten hiekkalaatikot, metsästämässä lintujen pesimäaikana jne.
Minusta kun kuitenkin meidän perheellä, oli kyse sitten ihmisistä tai kissoista, on oikeus olla rauhassa omalla pihallaan. Ei sinne tarvitse tulla kiusaamaan niin vieraiden ihmisten, kuin vieraiden kissojenkaan.
Jos käsitin oikein, niin sinun ei tarvitse ottaa vastuuta, jos kissasi aiheuttavat vahinkoa naapureille? Silti et halua omalle pihallesi muita kissoja etkä ihmisiäkään? Ristiriitaista.
Mielestäni kotieläimen, oli sitten kissa, koira tai koulutettu simpanssi, omistajan on oltava vastuussa kaikesta vahingosta, mitä eläin aiheuttaa toiselle tai toisen omaisuudelle. Kummallista, miten kissan aiheuttamat vahingot kuitataan älyttömillä selityksillä, kuten "kissa on villieläin" tai "sillä on vietti" ym. Kissa saa paskoa naapurin hiekkalaatikkoon ja kaivaa kukkasipuleita sillä perusteella, että sattuu olemaan kissa. Miksi ihminen ei saisi syyntakeettomasti tehdä samaa? Mitäs jos omistaisin tarantelloja ja pitäisin niitä vapaana pihalla?
Itsellä kaksi koiraa vapaana pihalla. Ja koska en halua, että koirani kulkeksivat naapureiden pihalla, olen aidannut n. 5000m2 alueen poroaidalla.
Minun ei tarvitse ottaa vastuuta kissojeni tekemistä tuhoista, koska ne ovat pihalla vain ja ainoastaan valvotusti valjaissa ja tulevaisuudessa isossa ulkotarhassa. Toisin sanoen, ne eivät pääse tekemään niitä tuhojaan, koska eivät kulje vapaana, joten minun ei tarvitse ottaa mitään tuhotöitä vastuullenikaan.
Koska jos ne tuhojaan naapureissa tekisivät, tietenkin minä olisin vastuussa. Niinhän minä kirjoitin, eikä tekstissäni ole käsittääkseni ristiriitaa, vaikka pyrinkin katsomaan asiaa monesta näkökulmasta.
Ah kuinka ihanaa asua maalla korvessa, ni ei ole noita tonttinaapureita kenen kanssa tapella. Katit juoksee ja metsästää vapaana, eikä niitä paljoa näin kesällä sisällä näy.
Minun ei tarvitse ottaa vastuuta kissojeni tekemistä tuhoista, koska ne ovat pihalla vain ja ainoastaan valvotusti valjaissa ja tulevaisuudessa isossa ulkotarhassa. Toisin sanoen, ne eivät pääse tekemään niitä tuhojaan, koska eivät kulje vapaana, joten minun ei tarvitse ottaa mitään tuhotöitä vastuullenikaan.
Koska jos ne tuhojaan naapureissa tekisivät, tietenkin minä olisin vastuussa. Niinhän minä kirjoitin, eikä tekstissäni ole käsittääkseni ristiriitaa, vaikka pyrinkin katsomaan asiaa monesta näkökulmasta.
No huh, johan helpotti. Pitkään lueskelinkin tekstejäsi, enkä voinut ymmärtää. Tosin, selkeämminkin olisit voinut sanoa Mielestäni sinulla oikea asenne vastuunkantamiseen...ja kissoihin! :)
lapanen kirjoitti:Tosin, selkeämminkin olisit voinut sanoa
Pahoittelen, ilmeisesti lause "eikä minun silti tarvitse ottaa vastuuta siitä.." teki asian epäselväksi. Olen siis tokikin kissojeni tekemisistä vastuussa ja sen vuoksi en halua ottaa kontolleni niiden muille aiheuttamia tuhotöitä.
Lehden palstoilla on keskusteltu kissoista ja niiden oikeuksista. Kissojen oikeuksista määrätään ainakin kolmessa eri laissa.
Eläinsuojeluasetuksen mukaan eläimen pitopaikan rakenteet on suunniteltava ja rakennettava sellaiseksi, että eläimen karkaamisvaara on mahdollisimman vähäinen. Tämä asettaa jo vaatimukset lemmikkieläimen hoitajalle ja huostassapitäjälle.
Varsinaiset eläinten liikkumissäännöt määrätään uudessa järjestyslaissa. Siinä todetaan, ettei koira tai kissa voi olla vapaana ja ilman valvontaa yleisillä paikoilla. Kissalta ei tosin vaadita kytkemistä, mutta sen on oltava haltijansa välittömässä valvonnassa.
Laissa myös määritellään rangaistukset omistajalle, joka ei lain säännöksiä halua noudattaa.
Metsästyslaissa määrätään, ettei kotieläimeksi otettua kissaa saa jättää heitteille tai hylätyksi. Valvomatta ilman omistajaansa kulkeva kissa katsotaan, Suomea velvoittavan eurooppalaisen yleissopimuksen mukaan, olevan heitteille jätetty, jos se kulkee oman kotipiirinsä ulkopuolella ilman huoltajaansa. Valvomattomassa tilanteessa kissa altistuu vaaroille: tappelut, autojen yliajamaksi joutuminen ym.
Metsästyslaissa myös annetaan alueen metsästysoikeuden haltijalle mahdollisuus lopettaa villiintynyt kissa, mutta tällöin on varmistettava, ettei kyseessä ole karkuteillä oleva kesy kotikissa. Kesy kissa tulee pyydystää kiinni ja toimittaa kotikuntansa kanssa sopimuksen tehneelle irtokoirien ja kissojen hoitolalle, josta omistaja voi lunastaa lemmikkinsä pois sovittua korvausta vastaan. Kuntien nettisivuilta löytyvät osoitteet.
Kissojen oikeuksista ei kannata puhua tunteenomaisesti ja syyllistää ihmisiä, jotka eivät kulkukissoja pihoissaan siedä. Vapaana kulkevat kotikissat kuuluvat selkeästi maaseudulle omakotitaloihin. Niiden paikka ei ole tiiviisti asuttu asuntoalue. Toki joka paikassa voi lemmikkejä pitää, mutta omistajan tulee kantaa vastuunsa ja huolehtia, että lemmikit ovat vain omistajansa ilona ja seurana, eivät naapureiden harmina.
Koirakuria noudatetaan yleisesti todella hyvin, mutta ihme, ettei samoja sääntöjä osata ja haluta noudattaa kissojen kohdalla.
Suomen eduskunta on lakeja säätäessään tarkoittanut ne noudatettaviksi. Lait eivät ole mitään suosituksia, ja niiden säädöksiä ei voi taloyhtiö tai muu vastaava enemmistöpäätöksillä toisenlaisiksi muuttaa.
Juha Lehtinen
Suomen Metsästäjäliiton
Satakunnan piirin pj.
Harjavalta"
Kanattaa lukea sitä lakikirjaa kuitenkin myös laajemmin kuin pelkän metsästyslain osalta. Suomen,kuten muidenkin maiden, lait ovat hyvin ristiriitaisia. Tästä syystä kannattaakin tutustua aikaisempiin oikeustapauksiin, sillä ne saattavat ratkaista ristiriitatapauksissa ylemmissä oikeusistuimissa.
Edes perustuslakimme ei ole täysin vailla ristiriita kohtia muiden lakien kanssa. ei ole helppoo
Tervehdys vaan kaikille...vähän on tullut kirjoiteltua tänne, mutta sitä enemmän olen täältä kertomuksianne lukenut.
Meillä myös on 2 kissaa ja he ulkoilevat tyytyväisesti valjaissa juoksunarussa. Tarkoitus oli tehdä heille aitaus, mutta ei sitä tänä kesänä aikaiseksi saatu. Puoliso sitten väsäsi juoksunarun talon seinästä huvimajan nurkkaan ja tuossahan nuo tyytyväisinä nytkin istuskelevat syöden ruohoa. Eivät naapurit stressaannu ja itse ei tarvitse kissojen puolesta hätäillä. Varuilta eilen ostin molemmille pannat ja niihin "tunnistekapselit", jos käy niin että onnistuvat karkaamaan.
Kissat eivät ainakaan ole valittaneet vaan kovin tyytyväisiltä vaikuttavat =)
Samaa mieltä erään kirjoittajan kanssa,että kyllä maalla on mukavaa! ei tarvi takkuilla naapurien kissojen kanssa!eikä niitten naapureiden..;) joskus tässä joku kissa näkyi, mutta mies heitti joillain pikkukivillä sitä(ei sattunut tietääkseni), ei ole sen jälkeen näkynyt..Ymmärrän kyllä ihmisiä, en voi sietää sitä kaameaa kissankusen hajua, varsinkaan jos se tuoksahtaa juuri pestyistä matoista jne..
samaa mieltä olen että tasa-arvoa kissa-koira asiaan, kumpienkaan ei saisi vapaana juoksennella, jo niiden oman turvallisuuden takia...