mutta oton "vinoilu" aiheutti kommettini ja sun häh tiputti mut järveen, ku tipuin kärryiltä , vaikkakin edelleenkin puhuttiin samasta...
asiasta,, termit vaan oli ,,,,

Voisin väittää, että näin ei asia ole. Tosin jätän väittämättä, kun en aivan 100% varma ole. Sinistymisen aiheuttaa sieni ja harmaantumisen auringonvalo (uv-säteily). Tuo harmaantumisprosessi oli selitetty aika tarkasti jossakin MV:n korjauskortissa. En luonnollisestikkaan muista, että mikä kortti se oli ja korttini ovat toisella paikkakunnalla.MM kirjoitti:Mitä puun muu harmaantuminen olisi, siitä minulla ei ole tietoa. Olen aina kuvitellut sen liittyvän sinistäjäsieneen.

Lomailu on tylsää... Joutessani vilkaisin netin kautta noita kortteja ja löytyihän se oikea kohta. Eli museoviraston korjauskortti nimeltään "hirsitalon rungon korjaus". Sieltä kappale "hirsi rakennusmateriaalina" ja sivunumeron on 4. Linkkin korttiin: http://www.nba.fi/tiedostot/e1d5b07e.pdfMM kirjoitti:No minulla olisi Korjauskorit alakerrassa, täytyypä tiirailla. Pelkkä auringonvalo toki kellastuttaa puuta jopa ruskeuttaa...