Jälleenrakennuskauden mausoleumi Mikkelissä

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
Hower
Jäsen
Jäsen

Re: Jälleenrakennuskauden mausoleumi Mikkelissä

Viesti Kirjoittaja Hower »

Sisäpuolirempat taas perustuvat sille oletukselle, että kellarista on tarkoitus tehdä joku perhanan viihdekeskus ja daily spa...
No näin on.
Näissä täysremppasuosituksissa on osittain takana se ajatus, nykyajan ihmisille Pitää Olla mahdollisuus sisustaa ja pinnoittaa rakenteita "mielihalujensa mukaan". Mielestäni vois vaikka vähän yrittää hillitä niitä mielihaluja ja pinnoittaa seiniä ja lattioita talon ja rakenteiden ehdoilla kun ei niitä uutta vastaavien rakenteiden tasoon kuitenkaan saa tuunattua

. Minä aina muistelen lämmöllä foorumin arvostetun kellariasiantuntijan ja rakennustarvikekauppias Matti Alanderin lausetta: "Rakenne voi aivan hyvin olla myös sisäänpäin kuivuva, ainoastaan energiahukkaa tahtoo syntyä, eikä kellaria voi sisustaa mielihalujensa mukaan"
Sori, jos tämä ei nyt ihan pilkulleen ollut oikeamuotoinen lainaus, asiasisällössä ei kuitenkaan ole virhettä.
Mä olen itse tuota ohjeenomaista näkemystä noudattanut.
näissä palstan ketjuissa on se ongelma, että yksikään vastaan tullut ei ole ankarasta etsimisestä huolimatta vielä ihan vastannut omaa kellaria ts. on laitettu salaojia tai tarkoitus tehdä lattialämmitystä jne. joka sitten sotkee sen kuvion siltä osin että ratkaisut olisivat ihan yksi yhteen sovellettavissa. No, pitää kehittää tätä omaa visiota vielä eteenpäin
Tämä pitää varmaan paikkansa ja huomasin itsekin kun ennen talon hankkimista en mitään hommista älynnyt niin ne oli pakko opettaa itselleen ankaran pohdinnan ja keskustelujen avulla ja kehittää se oma meidän taloon sopiva looginen visio asiasta.

T: original old school bad-ass...
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Mielestäni vois vaikka vähän yrittää hillitä niitä mielihaluja ja pinnoittaa seiniä ja lattioita talon ja rakenteiden ehdoilla kun ei niitä uutta vastaavien rakenteiden tasoon kuitenkaan saa tuunattua
Sano muuta. Ja kun minä en edes HALUA niitä uutta vastaavia, sekin tuntuu olevan joku omituisuus nykypäivänä. Asenne on ympäristöllä se, että "voi raukkaa kun ei saa vanhaan tönöönsä hienoa MDF-keittiötä ja ympäri ämpäri kaakeloitua kylppäriä" kun itse yrittää tolkuttaa että HALUAN ne kiinni paukahtavat ja ilman kosteusprosentin mukaan vääntyilevät Enso-kaappini enkä ainakaan yhtään kaakelia... eli ne mielihalutkin noudattavat tässä tapauksessa aika pitkälle noita alkuperäisiä ratkaisuja.

Energiahukka on asia, josta on käyty filosofisia keskusteluja perhepiirissä. Totta kai pitäisi pyrkiä passiivienergiataloon ja mahdollisimman minimaalliseen energiankulutukseen, mutta kun ei nekään asiat aina ole niin yksiselitteisiä kun alkaa laskea kokonaisuuksia. Puoliso, joka on perehtynyt ympäristövaikutuksiin laajemmaltikin (jopa siinä määrin, että meillä on vihkisormuksetkin valittu jalometallien MIPS-indeksin mukaan... http://fi.wikipedia.org/wiki/MIPS-luku) saa perustella vihertävänä hippinä harva se päivä sitä, miksi ajaa välttämättömät ajonsa 90-luvun alussa valmistetulla Volvolla jonka bensankulutus on kiistatta isompi kuin nykyautojen. No, sitten kun alkaa laskea uuden auton tuotantokustannuksia noin ympäristön kannalta niin lopputulos on kai kiistatta se, että vanha auto kannattaa ajaa loppuun. (Ja mitä vähemmän sillä ajaa, sen parempi, tietty.)

Sama pätee minusta taloihinkin - jos meidän saunasta hörähtää eristämättömyyden takia lämpöä harakoille niin onhan se synti, mutta aika pitkään sitä lämpöä saa käsittääkseni höräytellä ennen kuin saavutetaan se piste, jossa täydellinen kellariremppa on ympäristövaikutuksiltaan pienempi kuin ko. energiahävikki.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
A-MM-V
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja A-MM-V »

Muistelin nähneeni kohtuuhyvän artikkelin rintamamiestalon kellarin korjauksesta ja löysinkin sen, mutta eihän se ollutkaan sellainen kuin muistin. Kellarin seinät eristettiin yms. Mutta tässä se nyt kuitenkin on:
http://www.rakennusperinto.fi/Hoito/Kor ... _kayttoon/
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen

Luemme uskollisesti kaiken aiheeseen liittyvän... ja sekoitamme päätämme aina vain lisää :-)
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen

Blogi on taas aktivoitunut pitkällisen radioskuggan jälkeen. Agendalla maalausasiat.
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen

Tarvitsisin "näin toimit markkinataloudessa" -opastusta:

Meillä piti olla hyvä ja kiva ja asiansa osaava arkkitehti mukana ja tukena tässä projektissamme. Hän on ikävä kyllä lakannut vastaamasta viesteihin, luvannut tulla käymään tekemättä sitä, ilmoittanut että tuskin "kykeneekään" tekemään korjaussuunnitelmaa ja, no, ikään kuin lakannut olemasta. Päätin mennä ELY-keskuksen arkkitehdin ilmaisille puheille, hän kun tarjoaa korjausneuvontaa virkansa puolesta.

Meillä oli saunaremppaa varten urakoitsija. Hänen kanssaan oli sovittu urakan aloitusaika ja suurin piirtein mitä tuleman pitää. Kun tuo aloitusaika läheni, yritimme soittaa. Hän ei ole vastannut puheluihin eikä soittopyyntöihin. Päätimme tehdä saunaremontin itse.

Meillä on LVI-suunnittelija. Hän kävi kaksi viikkoa sitten ja sanoi piirtävänsä saunan kuvat "käden käänteessä". Mies soitti hänelle perjantaina kuullakseen, että kuvat ovat maanantaina valmiit. Tänään suunnittelija soitti minulle ja kysyi sukunimeäni, "kun aloin juuri piirtää näitä kuvia". Että käden käänteessä, kunhan asiakas vaan muistaa patistella ja hengittää niskaan?

Olen yrittänyt saada haaviini puuseppää, joka tekisi meille uudet autotallin ovet. Valtaosaa ei kiinnosta moinen pientyö, osa on tarjonnut jotain rautakaupassakin myytäviä aihioita, osan kanssa on päästy niin pitkälle että ovat sopineet tulevansa käymään, osan kanssa jopa sovittu kellonaika ja päivämäärä. Lopputulos: ohareita, töistä kotiin syöksymisiä päivystämään koskaan paikalle ilmaantumatonta puuseppää, vastaamatta jääneitä soittopyyntöjä, menetettyjä hermoja, pian maahansatavaa lunta - eikä ainakaan uusia autotallin ovia.

Meillä on auto, joka annettiin heinäkuussa ruostesuojattavaksi ja maalattavakai. Operaation piti kestää 1,5 viikkoa. Auto on ollut korjaamolla puolitoista KUUKAUTTA eikä vielä ole mitään toivoa siitä, että se joskus sieltä ilmaantuisi. Kuulimme tänään ko. maalaamon asiakkaasta, joka oli ostanut päivä lehdet, mennyt maalaamoon istumaan, lukenut lehtiä ja vahtinut, että maalari tekee sitä minkä oli luvannut tehdä jo kuukausi sitten. Suunnittelemme samaa.

Minä en tiedä, miten näiden yksityisyrittäjien kanssa oikein pitäisi toimia? Kaikki ovat olleet tekijöitä joita joku on meille suositellut - puhelinluetteloa selaamalla tuskin pääsisi paljon huonompaan lopputulokseen. Ilmeisesti kaikki tilastokeskuksen käppyrät ovat väärässä ja ainakin tässä maankolkassa vallitsee jonkunlainen hypernoususuhdanne, joka tekee uusien asiakkaiden hankkimisen tarpeettomaksi.

Minä haluaisin ne ovet, ja auton takaisin, ja rakennussuunnittelua. Olisin valmis maksamaan niistä pyydetyn hinnan. Mutta ilmeisesti pitäisi vielä tehdä jotain ekstraa, että sitä palvelua saisi?
tintu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tintu »

Miten tuo kuulostaa jotenkin niiiin tutulta. Ei tuo autonkorjausjuttu, mutta remonttifirmojen toiminta. Ei ole täällä juuri meille sattunut, kun olemme remontoineet niin vähän, mutta mieleen tulee ihan ensin yhden lohjalaisen kerrostalon asuntojen remontit. Yläkerrassa räjäytettiin piikkaus päälle kylppärissä kello seitsemän eräs kaunis maanantaiaamu (ilman mitään varoitusta ja meillä meneillään todella rasittava vauvavuosi, eli mamma valvoi vauvan kanssa yöt ja kulki yöpaita päällä zombiena puolet päivästä). Sen jälkeen yläkerrasta kuului vain harvakseen silloin tällöin hakkausta ja naputusta. Remonttia teettävät asunnon omistajat avautuivat sitten taloyhtiön kokouksessa, että kun mihinkään ei voi luottaa enää. (Tunsivat myötähäpeää remppareiskoja kohtaan, eivätkä kehdanneet enää sanoa näille mitään, kun mikään ei pitänyt ja kaikki venyi ja paukkui käsistä, aikataulut, materiaalit etc, etc, hinta kai kuitenkin pysyi samana. Remontin piti kestää kaksi viikkoa ja se kesti yli kaksi kuukautta. Noin tunnin ajan sillon tällöin sieltä kuului seitsemän ja neljän välillä jotain toimintaa. Kävi ilmi, että näillä tyypeillä oli koko ajan meneillään vähän joka puolella kaupunkia jotain muutakin ja kun säät salli oltiin ulkotöissä, tuolla ja siellä, eli kerrostalon kylppäri ja keittiö sai odottaa. Aivan samoin kävi kuulemma meidän asunnon ostajalle; lopulta kiteeläinen isäukko tuli ja teki heidän kylppärinsä vesieristyksen ja kaakeloinnin loppuun.

Mehän kilpailutettiin meidän keittiön seinä- ja lvi-remonttia ja saatiin neljältä paikalle tulleelta arvioitsijaporukalta vain kahdelta tarjoukset. No ihan hyvin sekin. Ei ilmeisesti ollut tarpeeksi tuottava, iso ja kiinnostava niille muille.

Kyllä kuitenkin suosittelisin ottamaan yhteyttä muihinkin tekijöihin, tapaamaan heitä kasvotusten ja kertomaan kokemuksesta ja sen, että arvostatte erityisesti sanassa pysymistä ja luotettavuutta, ihan avauspuheessa :lol: Ainakin noita autonyrkkipajoja luulisi olevan paljon; laitatte vain ehdottoman takarajan, eli koska haette auton pois, eli silloin sen on oltava valmis.

Tämän takia, eli näitä juttuja kosolti kuulleena, olin hyvin hyvin iloinen, kun meille löytyi tämä ammattilainen omalta kylältä (joka on vastikään, meidän tavoin, muuttanut paikkakunnalle, eli uusista kontakteista -ja referansseista- on hänelle itselleenkin paljon hyötyä, eikä tule kuluja matkoista -kellekään).

Ehkä pikkujutut myös kannattaa teettää pimeästi, kyllä kyllä, ihan pakko ehdottaa, mutta sitten pitää kyllä voida luottaa tekijään.. että sillai hankala, jos ei ole sopivia sukulaisia ja kavereita remonttialalla. Mutta tuo byrokratia ja verot ym taitaa kyllä olla monelle pikkuyrittäjälle iso motivaatioleikkuri, jos kysymys on vain pikkukeikasta suurten ja tuottoisempien rinnalla. Isot ajaa näissä ohi, kun tulee niin paljon vähemmän paperisumplittavaa ja pikkulaskutusta varsinaisen jobin päälle tehtäväksi. Mutta jos löytää monitaitoisen kirvesmiesmuurarin, kuten meillä kävi, voi niputtaa pikkuhommia, jolloin könttälaskutus (ja jatkuva asiakkuus) on tekijän kannalta taas kiinnostavampaa..

Pysykää tiukkoina, ja viekää työ muualle, jos sanaan ei voi luottaa, eikä selitykset kuulosta aiheellisilta. Teillä on ehkä ollut nyt huonoa tuuriakin ja seuraavaksi osuu kohdalle joku luotettava (?), toivotaan :-) Muttei siis todellakaan mitenkään tavattomalta kuulosta ja sen takia (paitsi tietysti myös rahan) ihmiset tekee paljon myös itse. Jos vain aikaa ja taitoa riittää.
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen

Kiitos sympatiasta - samoja tarinoita tosiaan kuulee luvattoman paljon ja IHAN joka puolilta maata. Putkimies, jonka vaimo ajoi joka aamu työmaalle ja joka pysytteli koko päivän turvallisesti promillen paremmalla puolella, pintaremontin tekijä, joka katoaa maisemista tyystin puolessa välissä remppaa, piipun pellittäjä jonka jälki on mallia "koiran oksennus" ja hinta kolminkertainen normaaliin verrattuna (tässä kusetettiin yhtä vanhaa herraa, ei voi muuta kuin ihmetellä ihmisten moraalia) jne.

Meillä on ongelma vähän siinä, että mitään isoja "tule ja korjaa tästä meille talo" -tarjouksia ei ole annettavana kun mies ja appiukko yhtäällä ja minä ja anoppi toisaalla kykenemme todistetusti tekemään valtaosan hommista omin voimin. Siksi olisimme halunneet nimenomaan sitä suunnitteluapua - siinä emme todellakaan ole ammattilaisia, ja sitten tuo täsmäiskutyövoima tyyliin putkarit, sähkärit ja ovipuusepät on tietysti tarpeen kun ei ole joko ammattiosaamista tai vehkeitä tekemiseen. Vaan ei näytä onnistuvan.

Olen päättänyt tänään ottaa yhteyttä paikalliseen rakennusperinneyhdistykseen, jospa niillä olisi antaa jotain referenssejä. Automaalarin osalta tilanne on jo niin absurdi että ei voi juuri muuta kuin nauraa - auto ei vain millään ilveellä valmistu vaikka asettaisi minkälaisia ukaaseja ja ultimatumeja. No, aiomme korvata itsellemme kaiken kärsimämme vaivan ja tuskan sillä hetkellä kun auto joskus jouluna on valmis ja tulee laskun maksun aika.
tintu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tintu »

Laurakaisa kirjoitti:Olen päättänyt tänään ottaa yhteyttä paikalliseen rakennusperinneyhdistykseen, jospa niillä olisi antaa jotain referenssejä
Yleensä juur noin löytää oikeat tekijät ja sen suunnitteluavunkin.

Meilläkin lliikutaan koko ajan kahden välillä, harjoitellaanko tekemistä itse vai jätetäänkö ammattilaisele. Itse tekisin mielelläni esim. laatoitusta ja jätän suosiolla oiaukon siirtämisen ammattilaiselle (kymmenen senttiä lisäeristyksen takia), mutta jos vieressä on muurari, joka on laatoittanut kymmeniä hellanmuureja niin ehkä sittenkinm katson vierestä..ja teen ehkä sen seuraavan laatoituksen niillä opeilla. No joo, mutta onnea sinne jatkoon.
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen

Meillä se appiukko on onneksi jo kertaalleen harjoitellut kaikki piruetit omassa talossaan, ja mies ollut mukana hanslankarina, sikäli siis luotettava tämä tehokaksikkomme :mrgreen: Noinhan se yleensä menee, että kun kerran on nähnyt ammattilaisen (tai ainakin asiansa osaavan tekijän) suoriutuvan jostain niin osaa välttää pahimmat sudenkuopat itsekin. Tämän vuoksi minä maalaan mieluiten yhdessä anopin kanssa :razz:

Nyt täytyy kyllä sanoa, että jotenkin olen vähän ällistynyt. Minulla oli siis tästä remontointiasiasta sellainen kuva, että viranomaiset pyrkivät kaikin keinoin lyömään kapulaa remonttireiskan rattaaseen ja rahastamaan tyhjästä. Ja tämä yrittäjäpuoli sitten toimii hyvin kun vaan löytää ne hyvät tekijät ja ne taas löytyvät tuttavien suositusten perusteella. Noh: olen nyt ollut tämän saunarempan yhteyksissä kaupungin rakennusvalvonnan päällikköön, joka oli erinomaisen mukava mies ja jolta sai hyviä vinkkejä siihen, mitä pitää tehdä missäkin kohtaa. Piällikön neuvosta soitin äsken kaupungin LVI-tarkastajalle kun persuksille potkimisen jälkeen se LVI-suunnittelija ilmoitti äsken toimittavansa suunnitelman ynnä laskun meille tänään, ja kysyin että voisiko nuo suunnitelmat nyt tsekata niin tiedetään että onko tässä kyse luvasta vai toimenpideilmoituksesta vai mistä.

LVI-tarkastaja oli myös erinomaisen mukava mies, ja ehdotti ihan itse että voisi tulla käymään paikan päälle niin saisi samalla tsekattua sekä saunatilan fyysisesti että suunnitelmat. Sanoi tulevansa kello se ja se sinä ja sinä päivänä ja pyysi puhelinnumeron että voi soittaa jos pääseekin sovittua aikaisemmin tai vähän myöhästyy. Minä kutsun TÄTÄ asiakaspalveluksi, mutta ehkä tämä tuttuuden tunne johtuu siitä että itse olen valtaosan työurastani pyörinyt näissä byrokraattipiireissä ja tottunut tähän toimintamalliin... :roll:

No, joka tapauksessa näyttää siltä, että saunaremonttimme on ottanut tänään aimo loikan eteenpäin ainakin metafyysisellä tasolla. Ehkä tässä vielä joku päivä päästään toteutuspuolellekin. (Sitä varten pitäisi tosin saada se Volvo sieltä korjaamolta kun se on se perheemme auto jossa on vetokoukku...)
Rosanna67
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rosanna67 »

Rakennusalan yrittäjän siippana minulla on noihin tekijöiden saantiin ja aikatauluihin vähän toisenlaistakin katsantokantaa. :wink:

Heillähän ei ole mitään virastotyöaikaa, vaan työt määräytyvät täysin kohteiden mukaan. Totta on että isot urakat tuovat eniten rahaa ja ne ovat ensisijaisia jo ihan siksikin, että siellä työmaalla on muitakin ja on pysyttävä aikataulussa. Lisäksi yrittäjät eivät todellakaan voi sopia vain yhdestä pienestä työmaasta aina kerrallaan, koska työtä on oltava jatkuvasti. Arvioidut aikataulut sitten venyvät ja paukkuvat monista syistä (työn laajeneminen, muut urakoitsijat + toimittajat ja heidän aikataulut jne.). Se kaikkein pienin kohde on sitten helpointa siirtää kun pakko on jotain siirtää...

Se, ettei vastaa enää lainkaan puheluihin on toki anteeksiantamatonta, vaikka ymmärränkin sen ettei ole mukavaa kerta toisensa jälkeen sanoa, ettei ehdikään silloin kun on sovittu. :oops:

Ja tosiasia on että niillä parhaimmilla tekijöillä tosiaan töitä nyt riittää. Ne, jotka ovat joutilaana, tuskin ovat kovinkaan kummoisia tekijöitä...
Kurjuuden maksimointi --> uudesta omakotitalosta täysrempattavaan rintamamiestaloon --> Mutta: omakotitaloalueen helvetistä haja-alueen autuuteen
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen

Ymmärrän sikäli tuon urakoitsijan ansaintalogiikan, että töitä on otettava päällekäin ja isot kohteet houkuttavat enemmän ja aikataulut eivät ole kiinni aina vain siitä yhdestä yrittäjästä vaan koko työmaan etenemisestä jne.

Ongelma on lähinnä se, että minä en ole päässyt vielä edes tuohon vaiheeseen näiden paikallisten säätäjien kanssa missä voitaisiin neuvotella jo aloitetun työmaan etenemisestä... kun edes tuo työtarjouksen tsekkauksen aikataulutus tuntuu olevan ylivoimaista.

Ja olen myös ihan vakavasti sitä mieltä, että asiat pystyy hoitamaan hyvin ja asiakaspalvelumielessä "oikein" myös rakennusalalla, ei se ole mitään avaruustiedettä joka toimisi vain steriilissä toimistomaailmassa. Vertaan tätä vaikka omaan työhöni: järjestelen minuuttiaikataulutettujen ihmisten kalentereja, jotka eivät myöskään noudata mitään 8-16 virastoaikaa. Aina välillä, aika useinkin, käy niin että joku aikaa sitten sovittu pikkukinkeri on pakko perua koska sen päälle tulee vaikkapa jonkun "ison pojan" tapaaminen joka on kokonaisuuden kannalta niin tärkeä että menee muiden jo sovittujen menojen ohi. Ei minulle tule silloin mieleenkään pyyhkiä tuota pikkukinkeriä vain surutta pois päällikön kalenterista ja tällätä tilalle uutta tapaamista vaan totta hemmetissä minä soitan silloin tälle pikkukinkerijärjestäjälle - vaikka olisi miten kiire - ja ilmoitan pahoitellen, että nyt ei onnistukaan ennalta sovittu. Välillä joutuu sijaiskärsimään kiukkua, välillä itkua, välillä jotain muuta, mutta se nyt vaan kuuluu tähän duuniin eikä sitä tästä irti saa. Kestämätöntä olisi se, jos joku Perähikiän Pesäpalloyhdistys järjestäisi hyvässä uskossa tilaisuutensa, väki hinautuisi paikalle parhaimpiinsa puettuna ja ohjelmassa lukisi että juhlapuheen pitää se ja se herra ja hidalgo - ja sitten tämä ko. merkkihenkilö ei saapuisi paikalle. Mitä nyt näitä tuttavapiirin remppoja on seurannut, niin vaikkapa putkimies voi ihan hyvin jossain tilanteessa olla tuohon juhlapuheen pitäjään verrattavissa oleva, kaivattu ja odotettu merkkihenkilö... :wink:

Se, että potentiaalinen maksava asiakas joutuu lähtemään kesken päivän omista töistään kotiin venaamaan jotain ostopalvelun tarjoajaa monta kertaa peräkkäin, ja tämä palveluntarjoaja ei suvaitse sitten edes ilmestyä paikalle saati ilmoittaa, että tänään ei onnistukaan, on minusta jo kansantalouden kannalta aika kestämätöntä. JA surkeaa palvelua, JA ylenkatsovaa asennetta ihan jo näin ihminen ihmiselle -tasolla, puhumattakaan tästä palveluntarjoaja-asiakas -vinkkelistä.
Rosanna67
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rosanna67 »

Juu ja jaa... :-)

Ja kuitenkin, kuinka helposti aikataulut menee uusiksi, kun eletään hetkessä. Esim. tilanne, jossa yrittäjä sopii tulevansa paikalle klo 14.00. Hän miettii aikaa sopiessaan, että sille aamua on perustan valu toisaalla, mutta ehtii kahdeksi paikalle. Betoniauto tuleekin myöhässä, alkaa satamaan ja valut pitää peitellä ja aikataulu venyy. Siinä kiireessä ei muista enää katsoa kelloakaan, kun pitää keskittyä käsillä olevaan työhön...
Toisaalla odottaa kiukkuinen asiakas, joka manaa yrittäjiä joiden sanaan ei voi luottaa tippaakaan.
Kurjuuden maksimointi --> uudesta omakotitalosta täysrempattavaan rintamamiestaloon --> Mutta: omakotitaloalueen helvetistä haja-alueen autuuteen
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen

Nojoo, totta tuokin. Mutta meidän tapauksessa kyse on ollut verstaassaan töitä tekevistä puusepistä ja automaalareista TAI puhelimeen jätetyistä soittopyynnöistä tyyliin "oli sovittu että aloitettaisiin syyskuun alussa, mikä on tilanteesi tällä hetkellä niin osattaisiin vähän suunnitella tätä rojektia eteenpäin"... Grr. Anteeksiantamatonta, sanon mä!
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen

Ihan ekoissa tämän ketjun viesteissä Pekka Huhta kirjoitti näin:
Hieno periaate, noin juuri. Ja onnea valitulla tiellä, se ei välttämättä ole kauhean helppo selittää ihan aina ja kaikille vieraille :)
Meillä kävi tänään se sälekaihdinasentaja, ja minusta lopputulos oli mainio kun kävin sitä äsken kuikuilemassa. Aamulla kyllä piti lähteä pakoon äkkiä, kun asentaja oli 15 minuutin talossaolon jälkeen mm.

- käskenyt vaihtamaan ikkunat uusiin
- urputtanut kylmistä lattioista
- kehottanut nukkumaan ensi talvena keittiössä puuhellan vieressä kun iltapäivälehden mukaan tulossa on vuosituhannen kovin pakkastalvi ja talossamme kuulemma tullaan silloin jäätymään
- lausunut muita ivallisia kommentteja "aika vanhasta fiiliksestä" joka talossa vallitsee
- kehottanut ylipäänsä "päivittämään talon 2000-luvulle".

Aloin jo epäillä koko sälekaihdinideaa. Mutta sitten karkasin pois kotoa ja jätin asentajan arvostelemaan oman onnensa nojaan :-D
Vastaa Viestiin