I hate Rintamamiestalo!
Re: I hate Rintamamiestalo!
Edelliselle kirjoittajalle,eikös tuossa nyt ole kokolailla kaikki olennainen jo laitettu uusiksi, jos vain listoja puuttuu niin mikä ihme siellä on niin paljon korjaamista vailla että vaimo naputtaa? :D Kuulostaa itselle tosi nopealta aikataululta, että alle vuodessa on noin paljon saatu tehtyä. Me ollaan vaan iloisia, että saadaan ens kesänä ammatilaisen tekemänä pieni kylppäri, niin ei tarvii pihasaunan kanssa pulata jokatoinen päivä. Tässä 7kk aikana on ulkovuorausta ja puitteita pikkasen uusittu, ei muuta.
- jukw
- Jäsen

- Viesti:
Nooh, ei se koko aikaa naputa
. Edellisestä listasta puuttui vielä alakertan vessa, mikä piti uusia kokonaan. Kyllä hommia on tehty, ensi talven voi ottaa jo aika rennosti. Ensi kesänä pitäisi sitten tasoittaa tontti, levittää multa ja istuttaa ruoho. Sadevesijärjestelmäkin pitäisi rakentaa. Ei lopu hommat. 
Onneksi en ole yksin tässä remontti kierteessä.
Reilut 8 vuotta on mennyt ja nyt ollaan "jo" kellarissa menossa.
Kun muutettiin keskikerros tehtiin kuukaudessa remonttimiehen avustuksella että päästiin muuttamaan sisälle.
Eka talvi ja toinen kesä meni vintin kanssa (tällähetkellä 99% valmis).
Sitten tuli autotalli pihalle... meni vuosi sen kanssa.
1 Kesä ja 1 ulkoseinää eristetty ja pinnat uusittu, toinen kesä ja 2 ulkoseinää laitettu.
Meni vuosi jonka aikana viimeinen ulkoseinä uusittu + kuisti kivijalkaa myöten + terassi.
Lokakuussa viimevuonna sitten aloitin kellarista pesuhuone, sauna, khh remontin kuskaamalla 20 m3 betonia ja tiiliä vaihtolavalle + puolimetriä savia / hiekkaa metsän reunaan levitetynä, valu oli 5 joulukuuta, tällähetkellä puuttuu muutama laattaa kodinhoitohuoneen lattiasta + vedet (ehkä jo ensiviikolla) + lauteet + sähköt. Kiuas on jo paikallaan lämmittämässä tiloja.
Senverran olen käyttänyt ammattilaista että se eka kuukausi talon kanssa, 2 viikkoa autotallissa ja 2 viikkoa pesuh, s khh kanssa. Kaikki muut olen tehnyt itse opastavien ammattilaisten avustuksella.
Ainakin minulla alkaa olemaan veto aika vähissä tämän remontoinnin kanssa ja viimekesänakin tein remonttia vain "silloinkun tuntuu" -periaatteella. Kummasti virtaa tuntui riittävän kinttaissa kun piti parinviikon paussin ja ei edes käynyt kellarissa.
Reilut 8 vuotta on mennyt ja nyt ollaan "jo" kellarissa menossa.
Kun muutettiin keskikerros tehtiin kuukaudessa remonttimiehen avustuksella että päästiin muuttamaan sisälle.
Eka talvi ja toinen kesä meni vintin kanssa (tällähetkellä 99% valmis).
Sitten tuli autotalli pihalle... meni vuosi sen kanssa.
1 Kesä ja 1 ulkoseinää eristetty ja pinnat uusittu, toinen kesä ja 2 ulkoseinää laitettu.
Meni vuosi jonka aikana viimeinen ulkoseinä uusittu + kuisti kivijalkaa myöten + terassi.
Lokakuussa viimevuonna sitten aloitin kellarista pesuhuone, sauna, khh remontin kuskaamalla 20 m3 betonia ja tiiliä vaihtolavalle + puolimetriä savia / hiekkaa metsän reunaan levitetynä, valu oli 5 joulukuuta, tällähetkellä puuttuu muutama laattaa kodinhoitohuoneen lattiasta + vedet (ehkä jo ensiviikolla) + lauteet + sähköt. Kiuas on jo paikallaan lämmittämässä tiloja.
Senverran olen käyttänyt ammattilaista että se eka kuukausi talon kanssa, 2 viikkoa autotallissa ja 2 viikkoa pesuh, s khh kanssa. Kaikki muut olen tehnyt itse opastavien ammattilaisten avustuksella.
Ainakin minulla alkaa olemaan veto aika vähissä tämän remontoinnin kanssa ja viimekesänakin tein remonttia vain "silloinkun tuntuu" -periaatteella. Kummasti virtaa tuntui riittävän kinttaissa kun piti parinviikon paussin ja ei edes käynyt kellarissa.
Vapaa-aika.... Mikä se on ?
Ai niin yksi pitkän matkan ammattilainen sanoi että ei se vaimo naputa enään 10 vuoden jälkeen puuttuvista listoista....Biittis kirjoitti:Edelliselle kirjoittajalle,eikös tuossa nyt ole kokolailla kaikki olennainen jo laitettu uusiksi, jos vain listoja puuttuu niin mikä ihme siellä on niin paljon korjaamista vailla että vaimo naputtaa? :D Kuulostaa itselle tosi nopealta aikataululta, että alle vuodessa on noin paljon saatu tehtyä. Me ollaan vaan iloisia, että saadaan ens kesänä ammatilaisen tekemänä pieni kylppäri, niin ei tarvii pihasaunan kanssa pulata jokatoinen päivä. Tässä 7kk aikana on ulkovuorausta ja puitteita pikkasen uusittu, ei muuta.
Vapaa-aika.... Mikä se on ?
Itsekin pääsin sukeltamaan rtm-talon ihanaan maailmaan. En ostanut, sain talon lahjana. Kun nyt olen taloa kaivanut ja kiertänyt, olen tullut siihen tulokseen, että joko rakentaminen ja tekeminen pitää olla niin veressä, ettei muuta elämässään osaa tai halua tehdä, tai sitten on ihan pähkähullu alkaessaan remontoida. Itse tulin siihen tulokseen, etten omaa kumpaakaan, eikä mulla ole rahaa tai osaamistakaan, joten pakko myöntää tappionsa ja hävinneensä remonttitaistelun. Yllätyksiä, kosteutta ja hometta tulee vastaan joka mutkassa ja miltei jokaisen irroitetun laudan alta.Musti kirjoitti:Tähän on tultu. Ostettiin "ihana" rintamamiestalo n 1.5 vuotta sitten. Tiedettiin siinä olevat ongemakohdat, tulivat esiin kuntotarkastuksessa. Saatiin roimasti hintaa pois jne. Paikka on ihana, kyläkoulu tien toisella puolella (onkohan koulu enää toiminnassa, kun poika tulee siihen ikään), työmatkaa jonnii verran, mutta autolla nopeesti senki hurauttaa. Oma rauha ja mitähän muuta. Siis ostettiin talo, ja tarkoituksena laittaa se kuntoon ns. pikkuhiljaa.
Keskusteltuani talon kanssa tulevaisuuden jatkosta lopputulemanaksi saimme yksimielisenä päätöksenäni, että joko minä lähden tai talo lähtee.
Olen päivitellyt ihmisiä, jotka vieläpä ostavat moisen loputtoman suonsilmäkkeen. Itse olen siitä hyvässä tilanteessa, etten ole maksanut talosta käytännössä sentiäkään (lahjaverorahatkin saatiin tilan metsästä).
No, talo on tällä hetkellä "saattohoidossa" ja odottaa viimeistä matkaansa. On sitten yhden rtm-talon elämä päätöksessä ja hyvä niin.
Yksinkertainen ihminen tarvitsee yksinkertaisia ratkaisuja.
"Olen päivitellyt ihmisiä, jotka vieläpä ostavat moisen loputtoman suonsilmäkkeen. Itse olen siitä hyvässä tilanteessa, etten ole maksanut talosta käytännössä sentiäkään (lahjaverorahatkin saatiin tilan metsästä).
No, talo on tällä hetkellä "saattohoidossa" ja odottaa viimeistä matkaansa. On sitten yhden rtm-talon elämä päätöksessä ja hyvä niin."
Minä en ole ikinä kuullutkaan rtm-taloista, ilmeisesti aika huonoja taloja ovat...
No, talo on tällä hetkellä "saattohoidossa" ja odottaa viimeistä matkaansa. On sitten yhden rtm-talon elämä päätöksessä ja hyvä niin."
Minä en ole ikinä kuullutkaan rtm-taloista, ilmeisesti aika huonoja taloja ovat...
Ei se mene kuin elokuvissa...
Hö, eksää tiä että se on lyhenne sanoista Rin Tama Miestalo.Kiwikasa. kirjoitti:Minä en ole ikinä kuullutkaan rtm-taloista, ilmeisesti aika huonoja taloja ovat...
Lahjahevoisen suuhun ei pidä turhan kriittisesti kurkistella, etenkin jos se on laiduntanut valkosipulipellossa, on minun mottoni
Mutta huumori sikseen. Ikävä että Meri-raasu olet saanut moisen riesaksesi ja vielä mettää päälle ilman eri korvausta. Toivottavasti on edes hyvällä paikalla se farmi. Koko foorumin väki varmasti myötäelää kanssasi näinä hankalina aikoina
EDIT: Tuli luettua teidän alapohjahommista... Ei vaan, ei kai näitä asumuksia kannata hinnalla millä hyvänsä alkaa entraammaan, toivottomat tapaukset ovat toivottomia, parempi laittaa uusiksi koko höskä jos niin on järkevämpi. Jos vanhassa on vielä jotain hyödynnettävää, niin kiva tietty jos niitä voi luovuttaa niille joilla on korjauskelpoinen talo työn alla.
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Taloilla on kohtaloita, kuten on ihmisilläkin. Kohtalon oikuista taloille tapahtuu asioita kuten ihmisille ja joskus kohtalo on sinetöity vaikka toisissa olosuhteissa sen ei tarvitsisi olla.MeriJ kirjoitti:Itsekin pääsin sukeltamaan rtm-talon ihanaan maailmaan. En ostanut, sain talon lahjana. Kun nyt olen taloa kaivanut ja kiertänyt, olen tullut siihen tulokseen, että joko rakentaminen ja tekeminen pitää olla niin veressä, ettei muuta elämässään osaa tai halua tehdä, tai sitten on ihan pähkähullu alkaessaan remontoida. Itse tulin siihen tulokseen, etten omaa kumpaakaan, eikä mulla ole rahaa tai osaamistakaan, joten pakko myöntää tappionsa ja hävinneensä remonttitaistelun.
Rintamamiestalon kanssa eläminen on usein jatkuvaa remontointia. Joskus isompaa, toisinaan pienenpää ja joskus voi olla joku vuosi taukoakin mutta elämäntapa tämä väistämättä on. Onhan silloin parempi, että se on oma valinta eikä vain syliin tupsahtanut vastentahtoinen elämää rajoittava rasite, joka vie rahat ja vapaa-ajan.
Luin toisaalta foorumista talonne ongelmista ja oma näkemykseni oli, että eihän tuo nyt tekemätön paikka ole ja helpollapa luovutitte. Mutta tässä ketjussa lukemani näkökulma tavallaan avasi silmiä ymmärtämään tätä kohtalo-kysymystä. Jos talon kohtalona olisi ollut ajautua jonkun remonttireiskan käsiin niin lopputulos olisi ehkä toisenlainen. Sanon tämän ihan ilman syyllistävää tarkoitusta.
Taloja rakennetaan ja joskushan ne on purettava. Ennemmin tai myöhemmin.
Eihän me ihmisetkään ikuisia olla. Joskus osaavissa käsissä kuolemaisillaan oleva ihminen saa uuden elämän ja toisinaan taas ei.
Sama pätee taloihin.
Kohtalo puuttuu peliin.