Oma nurkka

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
jtbo
Jäsen
Jäsen

Re: Oma nurkka

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Hehee, jokainen kissa joka kulkee pihalla saa tuon valon syttymään, ensialkuun säntäilivät lujaa karkuun, mutta nyt tyytyvät mulkaisemaan ja veltosti löntystävät sitten eteenpäin, kolmen näköisiä olen jo bongannut.

Tuossa olen nyt pohtinut hieman sitä kun olen nähnyt monissa paikoissa ovissa sellaisia pieniä magneettirasioita, joista menee johdot järjestelmiin, niin tuollaiset tuskin kovin kalliita ovat jos hankkii ihan komponentteina jonkinsortin magneettikytkimiä, mutta kuinkahan ne sitten saisi pc:lle luetuksi?

Kas kun olisi se vallan kätevää jos saisi valoja päälle ja pois ihan sen mukaan mistä ovesta kulkee, toki liiketunnistimellakin saa toimimaan, mutta kun sitten se liiketunnistimen tieto pitäisi saada jotenkin tietsikkaan yhdistettyä, että voisi tehdä vähän omia säätöjä tuohon mitä tapahtuu kun hipsii jossain huoneessa.

Ei ole oikein tullut vastaan mitään sellaista fiksua kun olen kokeillut hakea, noille antureille on varmaan oma nimityskin ja varmasti on joitain kytkentöjäkin millaisia palikoita pitäisi pistää yhteen, että pc ymmärtää moisia, mutta ei nyt ole oikein tullut vastaan. Reed kytkimiä ja relelankkuja usb väylään kyllä löytyy, mutta nehän maksaa ihan julmetusti. Kyllähän sitä nyt muutamien kymmenien eurojen budjetilla pitäisi moisen interface lankun lähteä ja alle kympin per anturi?

Iskin tuossa firefoxiin pikkaisen lisää rojua, nyt on lisäpalikoita niin että ei pysy enää itsekkään kärryillä, mutta toisaalta aika hyvä surffailla, joka sivulla kun on nykyään ties mitä tracker sivustojen koodia, yleensä vielä vaikka kuinka monen, katsoin että nyt kun kaiken sellaisen olen saanut blokattua ettei selain ala edes lataamaankaan, niin dataa liikkuu alle puolet mitä ennen, silti ihan samalla tavalla näitä kaikkia sivuja sitä pystyy käyttämään.

Googlen hakuunkin sai kaksi palstaa, aidot oikeat url osoitteet, tumman värin, typerät preview hässäkät pois, typerä työkalupalkki vasemmalta pois jne jne. Se on taas jopa ihan kelvollinen käyttää ja jälleen aika nopeakin :D

Joka helkkarin sivulla nykyään on jotain naamakirjaa ja googleplussaa yms, kaikki blokkasin pois ja kas nopeampaa että helpompaa surffata kun mitään turhaa ei tule ruutuun, menin sitten niin pitkälle, että blokkasin koko naamairja sanan kaikilta nettisivuilta, ah mikä nautinto, naamakirjaa ei ole enää olemassa, netti on pelastettu! :-D

Mun vaivaisella 0.3 megaisella liittymällä iltalehden roskauutisetkin avautuvat nyt alle 2.5 sekunnissa klikkauksesta, yhtään mainostahan minä en ole nähnyt netissä ties kuinka pitkään aikaan, kuulemma niitä on aika paljon ja ovat aika rasittaviakin, mutta olen siitäkin autuaan tietämätön.

Kätevää on myös se kun maalaa tekstin niin voi tehdä google haun siitä suoraan uuteen välilehteen, tai kääntää vaikka kiinasta google translatella, eikä tarvitse kuin maalata ja klikkaa oikealla napilla, ei tarvitse avata edes uutta sivua, tekstin voi kopsata ihan vaan maalaamalla jne. Hieman toista kuin nuo uusien selaimien kädettömille suunnatut 'parannukset' toki moni näistä toimii myös uusissa, mutta tässä 3.6 selaimessa on ihan riittävästi selainta mulle, ainakin niin kauan kunnes alkavat tekemään selaimia muillekkin kuin idiooteille, sillä sitähän tuo nykytyylin 'helppokäyttöisyys' on, rajoitetaan tapoja tehdä asiat yhteen tapaan jne.

edit:
http://www.maplin.co.uk/surface-reed-switch-3082
Tuollaisia juuri, ei maksa juuri mitään, vaan vaikeaksi menee siinä vaiheessa kun pitäisi elektroniikkaharrastajan rakennussarja löytää usb väylään liitettävästä himmelistä, johon tuosta voi vetää johdon, toistaiseksi olen löytänyt jotain valmiita himmeleitä jotka maksaa ainakin satasen :shock: Täytyy siihen olla joku yksinkertainen ja edullinenkin keino, softaa voi yrittää siten tehdä vaikka itse tai jos löytäisi jotain valmista, mutta käsittämättömän vähän mitään löytyy, en varmaan osaa oikeaa nimeä moiselle himmelillä, reed to usb converter ei ainakaan taida toimia hakuna :lol:

Toinen voisi olla jonkinlainen opto systeemi, mutta ne kai on kaikki kalliita ja ei kai niiden liittäminen sen helpompaa ole. Se vaan toimisi hyvin esim. katin kulkemista seuraamaan, kun tulee varastoon niin kulkisi opton säteen poikki ja siitä seuraisi sitten merkintä, sitten puuceellä voisi tehdä vähän vaikka mitä temppuja, esim. pakkasvahdilla plussalla pysyvä eristetty kammio, jossa vesitankki, mistä magneettiventtiilin suosiollisella avustuksella laskisi veden kuppiin, sitten kun kissa menee pois niin laskisi kupin tyhjäksi, samoin valoja saisi ohjattua tuolla ja miksei infralämmittimenkin voisi kytkeä päälle :mrgreen:

Näkyikin Mauku juuri hipsivän hiirijahtiin eteisen alle, varastossa kuuluikin rapinaa, joten saisi siellä vähän jahdata hiiriä.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Kyllähän noita aivan varsinaisia I/O-korttejakin on myytävänä, mutta jos sulle riittää muutama bitti niin siihen riittää vanhan ajan koneessa se, että vetää piuhat joko Centronics-porttiin tai sitten hyödyntää com-portin kättelylinjoja: nuo kaikki ovat helposti piirulaisten rekistereistä luettavissa (tai outputin tapauksessa ohjattavissa).

Eli olisiko sulla nurkissa jotain vanhaa läppäriä, jonka voisi kotiautomaatioon valjastaa?
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Kyllähän noita aivan varsinaisia I/O-korttejakin on myytävänä, mutta jos sulle riittää muutama bitti niin siihen riittää vanhan ajan koneessa se, että vetää piuhat joko Centronics-porttiin tai sitten hyödyntää com-portin kättelylinjoja: nuo kaikki ovat helposti piirulaisten rekistereistä luettavissa (tai outputin tapauksessa ohjattavissa).

Eli olisiko sulla nurkissa jotain vanhaa läppäriä, jonka voisi kotiautomaatioon valjastaa?
Toimiikos se muka ihan ilman isompaa ohjausta? Antiikkiahan mulla on paljonkin, mutta mieluiten minä tekisin yhden lankun joka tulee usb porttiin ja siihen sitten vetäisin paljon noita ja se saisi olla samassa masiinassa jossa kaikki muukin automaatio pyörii, helpompi tuo sähkön turvaaminenkin olisi, antiikissa kun akkujen varaan ei tarvitse laskea.

Mun 19" LCD näyttö on aika finaalissa, siihen palaa kuva kiinni alle tunnissa, mikä lie tuonkin takana, mutta aika paljon siinä on jo kiinni kaikenlaista haamua.

Kuvittelin että se reed vaatisi jonkinlaisen fiksumman ohjauksen / lukijapiirin, ettei ihan voi iskeä kiinni com porttiin tai sen korvikkeeseen? Tosin mun elektroniikan ymmärrys on sillä tasolla, että kun sanotaan ohjeessa mitä pitää iskeä mihinkin, niin sen kyllä siihen tällään, mutta ei mulla ole niin kokemusta eikä kiinnostusta jokaisen nippelin sielunelämään paneutua, se riittää että saa vekottimen toimimaan. Sinällään jos com porttiin tällää kiinni, niin C# koodilla ei kaiketi ole kovin suuri haaste sitä tietoa lukea, 1-wire systeemeille tosin olisi sitten jo valmista softaa Linux ympäristöön.

Jaa, meillä on ollut maanantaista saakka lumi maassa ja taas sitä tuli lisää, pian joutuu jo kolailemaan tällä tahdilla :shock:
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Tuolta ostin noita magneettikytkimiä 5kpl hintaan 3,99£ :-D En ole tosin kokeillut mutta tarkoitus ikkunoihin asennella ja sitten jotain mukavaa loogisuutta perään...

http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI. ... TM:GB:1123

Niin, tuohan on vain tyhmä kytkin. Johtaa/Ei johda. Kyllä löytyy I/O -purnukkaa jos jonkinlaista mutta sultahan se C# ja Visual Studio -maailma onnistuu niin... "Netduino" tai "FEZ Panda II" hakusanoilla löytyy jos et ihan pelkkään Arduino rautaan/koodiin tyydy :roll: Tottahan suoraan vain USB I/O:ta myös löytyy mutta sitten se sun softa pyörii siinä puuceessä eikä purnukassa, joka ei ole ollenkaan niin kiehtovaa (oma mielipide), vaikkakin kapasiteetti on silloin melkolailla rajatonta :roll:

Noissa .NETMF purkeissa siis se hyvä että pyörittävät softaa sitten ilman USB napanuoraakin jos vain saavat jostain virtaa, esim. patterista.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
Toimiikos se muka ihan ilman isompaa ohjausta? Antiikkiahan mulla on paljonkin, mutta mieluiten minä tekisin yhden lankun joka tulee usb porttiin ja siihen sitten vetäisin paljon noita ja se saisi olla samassa masiinassa jossa kaikki muukin automaatio pyörii, helpompi tuo sähkön turvaaminenkin olisi, antiikissa kun akkujen varaan ei tarvitse laskea.
Centronics-portti on itse asiassa usein joka pinniltään kaksisuuntainen, eli joka pinniä voi käyttää joko inputina tai outputina (alkujaan kunkin linjan suunta oli kiinteä, myöhemmin tuo muuttui kun puskuripiirit katosivat). Ja sama juttu noiden RS-232 porttien kättelysignaalien kanssa (CTS, clear to send, RTS, request to send jne.).

Eli vanhoissa PC-koneissa oli aika paljon valmista I/O:ta, mutta silloin piti tietenkin uhrata printteriportti ja sarjaportit.

Pelkässä printteriportissa oli kai 11 bittiä iioota, muistaakseni.

Kiva, että Mauku pyörii yhä ympyröissä.

Ikävää, että lähtö vapauteen oli sellainen, ettei se varmaan enää anna sun itseään rapsutella tms.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:
jtbo kirjoitti:
Centronics-portti on itse asiassa usein joka pinniltään kaksisuuntainen, eli joka pinniä voi käyttää joko inputina tai outputina (alkujaan kunkin linjan suunta oli kiinteä, myöhemmin tuo muuttui kun puskuripiirit katosivat). Ja sama juttu noiden RS-232 porttien kättelysignaalien kanssa (CTS, clear to send, RTS, request to send jne.).

Eli vanhoissa PC-koneissa oli aika paljon valmista I/O:ta, mutta silloin piti tietenkin uhrata printteriportti ja sarjaportit.

Ikävää, että lähtö vapauteen oli sellainen, ettei se varmaan enää anna sun itseään rapsutella tms.
Haa, pinnistelin ja ponnistelin aivonystyröitä mutta pulpahti sitten mieleen tuosta Centronics sanasta jotain. Luulin etten koskaan ole ohjelmoinut Basic:illa muuta kuin jotain Casion laskuria sanomaan BEEP mutta joku LED joskus tuosta Centronic:ista syttyi ja sammui käskystäni (tai siis jostain kopioidusta ja apinoidusta koodista). Mitenköhän muuten silloin saikaan noita esimerkkejä? Kirjoista kai :-)

Eli jos olen ohjannut printteriportista lediä niin sitten kyseessä ollut jo tuo edistyksellinen 2-suuntainen Centronics? Tuon kokeilun jälkeen muistaakseni kytkin siihen 90-luvun laman synnyttämistä kierrätyskeskuksista löytämäni Brother:in kiekkokirjoittimen ja homman jatkokehitys jäi siihen kun piti suoltaa tylsiä ASCII merkkejä paperille, jotta valmistuisi, Lamaan :neutral:

No joo, se joka vanhoja muistelee sitä bittikuviolla silmään :lol:
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti: Centronics-portti on itse asiassa usein joka pinniltään kaksisuuntainen, eli joka pinniä voi käyttää joko inputina tai outputina (alkujaan kunkin linjan suunta oli kiinteä, myöhemmin tuo muuttui kun puskuripiirit katosivat). Ja sama juttu noiden RS-232 porttien kättelysignaalien kanssa (CTS, clear to send, RTS, request to send jne.).

Kyllä nykypuuceissäkin on kaikki printteri että RS232 portit, tosin ei noissa valmispaketeissa niinkään eikä niissä halvimmissa micro emoissa, mutta monelta valmistajalta löytyy yhä 'premium' emoja joista löytyy sitten kaikki mahdollinen liitinrintamalta.

En minä usko, että Mauku koskaan olisi antanut itseään rapsuttaa vaikka olisi sisällä ollut lopun ikäänsä, sen geenit on vaan liikaa villillä puolella.
tuuma kirjoitti:Tuolta ostin noita magneettikytkimiä 5kpl hintaan 3,99£ :-D En ole tosin kokeillut mutta tarkoitus ikkunoihin asennella ja sitten jotain mukavaa loogisuutta perään...

<span><a href="http://www.ebay.co.uk/itm/ws/e ... TM:GB:1123</span>

Niin, tuohan on vain tyhmä kytkin. Johtaa/Ei johda. Kyllä löytyy I/O -purnukkaa jos jonkinlaista mutta sultahan se C# ja Visual Studio -maailma onnistuu niin... "Netduino" tai "FEZ Panda II" hakusanoilla löytyy jos et ihan pelkkään Arduino rautaan/koodiin tyydy :roll: Tottahan suoraan vain USB I/O:ta myös löytyy mutta sitten se sun softa pyörii siinä puuceessä eikä purnukassa, joka ei ole ollenkaan niin kiehtovaa (oma mielipide), vaikkakin kapasiteetti on silloin melkolailla rajatonta :roll:

Noissa .NETMF purkeissa siis se hyvä että pyörittävät softaa sitten ilman USB napanuoraakin jos vain saavat jostain virtaa, esim. patterista.
Mulle on taas parempi, että kaikki tapahtuu puuceessä, se on helpompaa niin, etenkin kun mun C# osaaminen ei nyt mitenkään hyvää ole.

Tämäkin on aika kallis mielestäni, mutta kai tekisi sen USB I/O systeemin? http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=8470
Sitten on kalliimpiakin http://buy.advantech.eu/Controller/Cont ... 702-AE.htm tosin valmiiksi kasassa.
Kaikissa noissa vaan on sama murhe, jos itse meinaisi ohjelman tehdä, niin voi olla aika haastavaa, pitäisi toiseen ohjelmaan saada komentorivillä syötettyä kumminkin sitten käskyjä yms.

pvalilan ajatus tuosta printteriportista lie parhaiten hyödynnettävissä näillä vajailla kyvyillä ja resursseilla, alakerrasta vaan pitäisi käydä etsimässä mun ylijäämä liitin ja jostain haalia jäte cattia jota voisi kiskoa sitten sopivaksi katsomaansa sijaintiin, että niitä magneettisia kytkimiä haalia, täällä kotomaassa maksavat mokomat melkein kympin kipale, kas kun olisi sellainen kuin deal extreme, mutta möisi noita kaikenmaailman komponenttejä :D

Printteriporttiin löytyy paljon valmista koodia jota voi sitten soveltaa omiin tarkoitusperiin:
http://www.codeproject.com/KB/cs/csppleds.aspx
http://www.codeproject.com/KB/vb/PortAccess.aspx

Ainut murhe on kovin vähäinen määrä noita reikiä joita voi käyttää, hullut suunitelmani edellyttäisivät yli 30 piuhaparin nuuhkimista :roll:

Kaikkein paras olisi tietty löytää sivu jossa C# koodilla jotain usb I/O systeemiä ohjataan ja juuri sellainen USB I/O hankkia sitten, mutta ehkä viisaampi aloittaa pienestä ja kesken kaiken tajuta Arduinon voima :lol: Arduino yms. pitäisi vaan saada juttelemaan puuceen kanssa, että puuceen ruudulta voi nähdä koko järjestelmän kaikkien palikoiden tilan ja vieläpä graafisesti ja mua hirvittää se työmäärä :lol:
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:Arduino yms. pitäisi vaan saada juttelemaan puuceen kanssa, että puuceen ruudulta voi nähdä koko järjestelmän kaikkien palikoiden tilan ja vieläpä graafisesti ja mua hirvittää se työmäärä :lol:
Pöh :-D

Arduinoon on Modbus kirjastot ja esimerkkejä lukuisia. Modbus -protokollalla sitten saat kaiken tavaran vikkelästi PC:lle ja jos kuukeloit millaisia softia on lukemaan Modbus:ia PC:lle ja siitä sitten johonkin Client/Master sovelluksiin niin tarjonta ylittää kysynnän ja tulee infoähky.

Mutta mutta. Jos ajatellaan että hyppäät Arduinoon niin sitten ensin yksi purkki ja sen laitat juttelemaan PC:lle tuota Modbus:ia ja PC on Master (Arduino on Slave). Sen jälkeen teet sen graafisen sovelluksen että ohjaukset millä ohjelmalla sitten ikinä haluatkaan, kunhan Modbus protokolla uppoaa... Nälkä kun kasvaa ja olet saanut PC:n juttelemaan Arduinolle niin toisen Arduinon lisääminen on jo kakunpala sillä sen osoite on sitten kaksi ja seuraava kolme, jne.

Tämä nyt vain teoriaa sillä Arduino Modbus jutusta mulla on yhtä paljon kokemusta kuin Nokian kumisaappaalla märistä hiekkadyyneistä. Modbus on sinänsä jokseenkin tuttu muttei sekään mitenkään syvällisellä bittitasolla, muutenhan joku pitäisi ihan nörttinä :lol:

Yksi mielenkiintoinen I/O on muuten Velleman:in itse juotettava USB-liitäntäinen ja ihan reikäjuotettava K8061, siihen on monia esimerkki softia, mm. LabVIEW on tuettu ja tuo LabVIEW vasta hauska ohjelmointi ohjelma onkin, senkuin piirtelet piuhoja menemään sinne minne haluat ja toivot, niin ne jopa menevät :-D LabVIEW rakentaa kätevästi käyttöliittymän siinä samalla ulottuvillesi joka on minusta todella iso plussa!
jtbo
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
jtbo kirjoitti:Arduino yms. pitäisi vaan saada juttelemaan puuceen kanssa, että puuceen ruudulta voi nähdä koko järjestelmän kaikkien palikoiden tilan ja vieläpä graafisesti ja mua hirvittää se työmäärä :lol:
Pöh :-D

Arduinoon on Modbus kirjastot ja esimerkkejä lukuisia. Modbus -protokollalla sitten saat kaiken tavaran vikkelästi PC:lle ja jos kuukeloit millaisia softia on lukemaan Modbus:ia PC:lle ja siitä sitten johonkin Client/Master sovelluksiin niin tarjonta ylittää kysynnän ja tulee infoähky.

Mutta mutta. Jos ajatellaan että hyppäät Arduinoon niin sitten ensin yksi purkki ja sen laitat juttelemaan PC:lle tuota Modbus:ia ja PC on Master (Arduino on Slave). Sen jälkeen teet sen graafisen sovelluksen että ohjaukset millä ohjelmalla sitten ikinä haluatkaan, kunhan Modbus protokolla uppoaa... Nälkä kun kasvaa ja olet saanut PC:n juttelemaan Arduinolle niin toisen Arduinon lisääminen on jo kakunpala sillä sen osoite on sitten kaksi ja seuraava kolme, jne.

Tämä nyt vain teoriaa sillä Arduino Modbus jutusta mulla on yhtä paljon kokemusta kuin Nokian kumisaappaalla märistä hiekkadyyneistä. Modbus on sinänsä jokseenkin tuttu muttei sekään mitenkään syvällisellä bittitasolla, muutenhan joku pitäisi ihan nörttinä :lol:

Yksi mielenkiintoinen I/O on muuten Velleman:in itse juotettava USB-liitäntäinen ja ihan reikäjuotettava K8061, siihen on monia esimerkki softia, mm. LabVIEW on tuettu ja tuo LabVIEW vasta hauska ohjelmointi ohjelma onkin, senkuin piirtelet piuhoja menemään sinne minne haluat ja toivot, niin ne jopa menevät :-D LabVIEW rakentaa kätevästi käyttöliittymän siinä samalla ulottuvillesi joka on minusta todella iso plussa!
K8055 lie eroaa sitten siitä, se oli tuossa aiemmin linkittämänäni, jota pidin kalliina, pitää googlettaa noita, Vellemanin palikoita kun katsoo niin löytyy moniakin mielenkiintoisia kittejä.

Onkohan sellainen magneettikytkin analoginen vai digitaalinen, se käyttää sähköä ja on joko 0 tai 1, joten mielestäni se voisi olla digitaalinenkin, mutta toisaalta digitaalinen saattaisi olla sellainen joka on älykkäämpi tai jotain? Näillä mun vajailla tiedoilla kun yrittää suunnitella jotain, niin onhan se vähän kehnolla pohjalla, mutta siitähän sitä oppii.

Kaiken perustanahan tietenkin olisi sitten 12Vdc järjestelmä, kun sellaiseen tarkoitus olisi hakeutua, niin mieluusti kun jotain älyä alkaa tekemään, niin tekisi suoraan jo tuota 12 voltin järjestelmää käyttäen, vaikka sen 12 volttisen sitten tekisikin muuntajalla. Valaistuksen älykäs ohjaus nyt ainakin olisi tavoitteena tuon katin veden lisäksi, toki onhan tuossa purokin alle 100m päässä ylämäkeen, josta katti voi läpi talven juoda, mutta mieluusti sitä kuitenkin tarjoaisi koko palvelun.

Sekin pitäisi selvitellä millaiset releet ohjaamaan 12 volttista, kun sitä ei nyt suoraan voi iskeä usbiinkaan, pitäisi olla sellaisia 5 voltin ohjauksella jotka pystyy käsittelemään jotain 15 volttiin saakka sitten, ainahan palikat pitää mitoittaa vähän yli. Niin mullahan on nyt kaksi led valoa liiketunnistimin, jotka toimii paristoilla, noille olisi ajatuksena myös syöttää ihan verkosta sähkö joku päivä ja pitäisi saada sitten tietty tieto tuosta valon syttymisestäkin puuceelle, eli pitää tutkia kuinka sen liiketunnistimen saisi tuosta kierrätettyä puuceen kautta, tai vähintään joku rosvous siihen väliin, no haastetta siinäkin piisaa mun tasoiselle. Sitä tietoa kun voi käyttää sitten varsin moneen asiaan. Lämmityksen ohjaus olisi aika helppo tehdä siten, että olisi lämpötilatunnistimet huoneissa ja sähköpattereiden ohjaus olisi puuceellä, joku pistorasiaan tuleva kauko-ohjattava pistorasiapulikka ehkä jonka lähetintä ohjaisikin puuceellä, säännöstelisi sitä virtaa ja itse patterin termari saisi olla tapissa, tuolla saisi aika helposti sitten myös ulkolämpötilan ja tuulenkin mukaan lämmityksen ohjaukseen ja taistella kaikenlaisten kulmakertoimien kanssa kuin öljylämmittäjä konsanaan...

Tuollainen kauko-ohjattava pistorasia on sinällään helppo viritellä toimimaan puuceen ohjauksella, kun sen kauko-ohjaimesta tarvitsee vaan 'painaa' nappulaa, onhan se toki vähän rujo ratkaisu, mutta siihen ei tarvitse valtuutettua kallista sähköukkoa.

pvalila laittoi linkin jonkin mainostajan kamaan tuolla tuuman ketjussa, katsoin, että aika kovasti on hintaa palikoilla ja lisäpalikat toimii toki vain ko. järjestelmän kanssa, jos sellainen järjestelmä riittää, niin silloin varmasti toimiva ja kohtuuhintainenkin, mutta kun itse tahtoo aika paljon älyä ja kun pitää nimenomaan puuceellä päästä koko hoitoa ohjaamaan, niin se ei nyt oikein osu.

Törmäsin taas mittareihin:
http://www.codeproject.com/KB/cs/Indust ... rols2.aspx

Jääkaapinkin voisi muuten laittaa puuceen ohjaukseen :lol:

Jos taas 12V järjestelmään suunnittelisi suoraan, niin...
Takan lisäksi pitäisi tietenkin olla sitten 12V 1kW lämmittimiä, joissa puhallin mieluusti ja noita sitten ohjaisi puuceellä ja releiden avustuksella, tiedä sitten onko moisia edes, en muista koskaan nähneeni sellaisia. Yksi mahdollisuushan olisi toki venelämmitin, pitäisi vaan vetää vähän putkia ja pakokaasut tietty saada jotenkin fiksusti pihalle, niin ja ne maksaa aivan tolkuttomasti:
http://www.eurosolar.fi/venelammittimet/

Inverttereitä pitäisi olla monta isoa ja ne maksaisi helposti sen minkä venelämmitinkin, sitten tietysti ilppi ja julma invertteri olisi yksi vaihtoehto, mutta sitähän tarvitsee isommin pohtia vasta sitten kun on aikeissa luopua sähköverkosta. Sitä ennen pikkuhiljaa kuitenkin kannattanee hankinnat tehdä sen mukaan mitä sitten jatkossa voi hyödyntää, eikä se ole aina ihan simppeliä välttää kallista hankintaa joka olisi vain muutaman vuoden sitten käytössä.

12 volttisesta järjestelmästähän olisi mulle muutamiakin hyötyjä, sähkökatkojen määrä vähenisi, huonon sähkön määrä ehkä myös vähenisi, mullahan on useamman kerran päivässä jännite notkuu aika tavalla, sitten tietty tärkein olisi, että voisi alkaa itse tekemään tarvitsemansa sähkön. Veden lämmittäminen auringolla pitäisi kuitenkin saada tehtyä, se säästäisi vähän, mutta 4-5kk ajalle pitäisi puulla melkein vesi lämmittää, puulla talon lämmittämistä pitäisi lisätä myös ja sen hyötysuhdetta parantaa, se kuitenkin lienee edukkainta tällä seudulla tulevaisuudessakin, valaistus ja muu sähkön käyttö ei ole kovinkaan suuri ongelma tuottaa muilla keinoin, tosin agregaatti pitää rakentaa siihen avuksi.

Tuhansia kuitenkin siihen kaikkiaan menee rahaa, vaikkei lankeaisi kauppiaiden helppoihin että kalliisiin ratkaisuihin, että saa ilman sähköverkkoakin toimivan talon, menee ainakin 10 vuotta aikaakin tällä tahdilla :roll:

No, hyvä se on nyt jo aloittaa noita älyjärjestelmiä kehittelemään, kerkeää oppimaan kuinka ne saa rakennettua siihen mennessä kun sitten niitä tarvitsee, kunhan maailma ei vaan ajaisi ohi ja tekniikkaa jota osaa löytää vaan museoista sitten 10 vuoden päästä :lol:
jtbo
Jäsen
Jäsen

Ai, että, alkoi taas kuola valumaan suupielistä, kumma juttu :lol:
http://www3.telus.net/chemelec/Projects ... -Alarm.htm
http://www.lasersurplusparts.com/shop/1 ... m-kit.html

Pari laseria kun laittaisi kiertämään tonttia ympäri ja niistä tulisi sitten tieto puuceelle, niin johan olisi nörtillä pitkään lasittunut katse ja parta tutisemassa smiley_074

Ehkä halvin keino tehdä aita, tosin lumi tuossa tietenkin on hieman ongelma, mutta etenkin lumettomana aikana voisi olla ihan hyvä, punaisia lasereita tietty ja kaiutin pihalle, josta kuuluisi jatkuvasti ZZZzzzZZZZzzZZZ sähkön ääntä, taidan olla jotenkin antisosiaalinen? No mun mielestä aika moni on ylisosiaallisia, joten tasapaino säilynee :lol:

Siinä on Mulderikin ihmeissään, kun laser aita vartioi (ok, tuollaiset reilusti näkyvät säteet vaatisivat eräänkin megawatin tehoa):
Kuva

Tuo on pistänyt eräänkin mielenkiintoisen kytkiksen jakoon:
http://www.zen22142.zen.co.uk/schematics.htm

edit: Kumma homma, mauku oli äsken portailla, kävin avaamassa sille oven, se kävi nuuhkaisemassa ovella ja sitten sukelsi portaiden alle, ihan litimärkä se oli ja kaatamalla tuolla sataa, mutta ei se tahtonut sisälle eikä ilmeisesti varastossakaan nyt sitten halunnut kuivatella, voi onnetonta, vaan eipä sille paljoa ole tehtävissä. On siellä varastossa ansakin vireessä ollut taas aamusta, mutta ei se ansaan mene ja jos menisikin, niin sehän vaan kävelisi sitten varastoon kissanluukusta, kun alakerrassa sen vapauttaisin.

Kuivattelisi edes lämpimässä kopissaan.
tuuma
Jäsen
Jäsen

:mrgreen:

Mukava aita, pitäisi varmaan hyttysetkin poissa :roll:

Tuo Velleman K8061on siitä lähinnä oiva että siinä on ns. standardiviestit ymmärtävä analogiaosuus eli tajuaa vapaasti miljoonittain kaupan olevia 0..10V lähettimiä ja sitten taasen saa suoraan 0..10V ulos, jolla sitten voi ohjailla standardiviestiä ymmärtäviä toimilaitteita, joita myös kaupan hyllyt notkuu mutta tiedän että tuo sana standardi noin muuten vain särisee korvaasi tosi pahasti :lol:

Ööö, jos haluat käyttää tavallisia 1000W lämmittimiä 12V jännitteellä niin laskin sulle kuinka monta niitä pitäisi kytkeä sarjaan jotta saisit 12V:lla 1000W tehoa. Ensinnäkin ampeereita tarvitset n.83A ja vähän MMJ:tä paksummat kaapelit :-) Rinnankytkennän laskeminen ei ole kovin yksioikoista niin laitan vain päätelmiä. Vastus 1000W 230Vac patterissa on n.53ohm jos haluat 12V:lla 1000W niin ohmin laki kertoi että vastus täytyy olla silloin n. 0,14ohm, josta seuraa että standardipattereita tarvitaan silloin vain 378kpl... Olisi ainakin säteilypinta-alaa eikä varmana olisi pinta kuuma :mrgreen:

Pösössä on jossain päin lämppäriä kilowatin sähkövastus, en tiedä onko se ilmavirrassa vai vedessä. Luulisin että vedessä? Mutta toisaalta se kun kesän jälkeen ensimmäisen kerran menee päälle ilmojen viiletessä niin nokkaan tulee hiukan sellaista pitkään käyttämättömänä olleen sähköpatterin hajua eli se puoltaisi että olisi ilmavirrassa.

Olet siis hiljalleen matkalla sähköyhtiöttömään aikakauteen :-D

Noihin kotiautomaatiojuttuihin saa kyllä menemään kaiken ajan jos/kun DIY juttuna tekee, tiedä sitten onko se hyvä vai huono asia mutta mukavaa aivojumppaa kumminkin, ainakin haaveilu ja suunnitteluvaihe :-D
jtbo
Jäsen
Jäsen

Standardiviesti kai meinaa sitä, että jännite joko on tai ei ole?

Niin tuuma, tokihan tiedät, joko sitä on aikaa tai rahaa, ei molempia, kun kerran enemmän kuitenkin on aikaa kuin rahaa, niin sitähän voi sitten askarrella ajan kanssa lähelle nollabudjetin ratkaisun :-D

Hmm, vaan jos sopivan ohuen piuhan laittaa oikosiin, niin kyllä se 12 voltillakin lämpenee oikein hyvin :lol: Lämmitystehoahan voi olla suurella pinta-alalla vähän kuumenevaa tai pienellä pinta-alalla kovasti kuumenevaa, molemmissa sama teho, saman pinta-alan se 240 volttinenkin ottaisi, jos se tehtäisiin pintalämpötilaltaan samaksi, eikös se jotenkin noine mene?

Toki 12 voltissa on omat haasteensa, 300W lämmittimiä olen nähnyt ja ei ne kovin suuria ole olleet, tietty sellaisia monta ajaisi asian myös.
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=1 ... m270.l1313
tuuma
Jäsen
Jäsen

Et ole tainnut kuulla että joskus elektroniikkakin on toiminut muilla kuin nollilla ja ykkösillä :-D

Standardiviestit ovat yleisesti jännite- tai virtaviestejä. 0-10VDC tai 4mA-20mA ja arvo on sitten kaikkea tuolta välillä... esim. 2,5VDC siirtää venttiilin asennon 25% auki 2,6VDC 26% jne. Mittalähettimet sitten antavat tuon 0-10VDC ja 0VDC on vaikkapa 0°C ja 2,11VDC on 21,1°C. Kalliitahan nuo lähettimet ja toimilaitteet ovat mutta tuollain kaikkien eri valmistajien laitteet käyvät vaihtokelpoisina toisiinsa nähden. Samaa on yritetty tehdä digitaaliviesteillä eli protokollilla monia kymmeniä vuosia jo mutta edelleen on vallalla monta eri protokollaa: mm. Profibus, Modbus, LON, HART, CAN, KNX... vain muutamia mainitakseni.

Eikös aika ole juuri sitä rahaa eli sikäli kaikilla sitä sitten pitäisi olla kai saman verran :roll:

Niin, täydellinen nollabudjetti oli joskus helpompaa, sitä vain saalisti, söi, lisääntyi ja nukkui :-D Vai onko tuokaan mihinkään muuttunut tänäkään päivänä, raha vain tullut lisänä asioita sotkemaan :-D
pvalila
Jäsen
Jäsen

Tuo Tuuman mainitsema iso virta tarkoittaa sitä, ettei 12 v sovellu mihinkään isotehoiseen juttuun: kun jännite on 20 kertaa matalampi kuin normiverkossa niin myös kuparia pitää olla vastaavasti enemmän. Ei kävele, ellei omista isoa pinoa kaivosyhtiön osakkeita...

Mutta jos lämmityksen hoitaa muuten kuin sähköllä, niin muut jutut pyörivät monella kesämökillä 12 v tai 24 v systeemeillä.

Kun Tuuma sanoo, että tuosta 0-10 v ohjauksesta on yritetty päästä eroon niin siihen on kyllä olemassa syykin: analogisysteemit ovat inhottavan herkkiä piuhaongelmille. Jännite, joka piuhan alkupäässä on 5 volttia on linjan toisessa päässä ihan mitä sattuu, varsinkin jos matkalla on liitoksia ja piuha kulkee pitkiä matkoja muiden piuhojen joukossa.

Virtasilmukoissa tuota ongelmaa ei ole, virta on yhä sama vaikka jännite matkan myötä tippuisikin.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti: Virtasilmukoissa tuota ongelmaa ei ole, virta on yhä sama vaikka jännite matkan myötä tippuisikin.
Tuo on taivaan tosi, sitäpä teollisuus vallan kyllä käyttääkin juuri häiriöimmuniteettinsa johdosta. Digitaalisuuskin etenee ja kaapelointi on nyttemmin kai menossa Ethernet:in suuntaan mutta kun sielläkään kulkevasta yhteisestä kielestä ei olla oikein vielä sopuun päästy. Tuo Hart on muuten hauska, siellä kulkee tuo analogisignaali 4-20mA mutta myös seassa digitaalinen, jolla voi lukea datan myös että konffata toimilaitteet. Sen piti olla joku siirtymäkauden juttu mutta jopa teollisuudessakin väliaikaisratkaisut tuppaavat jäädä pysyviksi :lol:
Vastaa Viestiin