Poltto puut itse tehden...

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
pelkka
Jäsen
Jäsen

Re: Poltto puut itse tehden...

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Täytyypä tsekata Tarjoustalon ahkio, oon Honkkarissa ja Motoneteissä tiiraillut niitä silmät kiiluen. Niissä on vaan aika matalat laidat. Ja hirvittää kyllä ajatus maksaa iso hinta muovista.

Mulla oli pitkään edellisen asukkaan vanhoista puusuksista, kuormalavoista, kakkosnelosista ja paalinarusta kyhäämä parimetrinen "tukkikelkka", ihmisvetoinen tietty. Olihan se aika painava kapistus jo metsään mennessä, mutta hyvä sillä oli vetää kuormaa mettästä syvässäkin hangessa. Matkaa pihaan tulee 100-150 m. Ja sitä kun teki pari viikkoa päivittäin niin johan kunto nousi ja kilot lähti!

Neljä talvea takaperin tein sitten turhan raskaan kuorman, ja tiukassa kurvissa kanttasin toisen suksen vinoon ja pois alta. Sittemmin olen vain suunnitellut kevyempää vastaavaa vekotinta, ja tuonut puut mettästä vasta sulan maan aikaan joko sylissä kantaen tai klapikärryillä. Hidasta. Mutta onhan se aina suloista syleillä puuta.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Markku&Rintsikka kirjoitti:Hyvin palaa pystyyn kuivanut kuusi.
Ja mua niin harmittaa. Ehdein pari vuotta katsella yhtä pystyyn kuivunutta kuusta. Kuusi sijaitsi mun takapihalla, tosin rajan väärällä puolen eli kaupungin maalla. Pirttini kohdalla kuiteskin. Kaupungilla on siinä pieni metsäsiivu, joka on puistoksi kaavoitettu. Pari vuotta mä sitä kuusta siinä ihailin ja leikin ajatuksella, että teen siitä poltinpuita. Asialla ei kuitenkaan ollut kiire, kun ei kyseinen kuusi valtavasta koostaan huolimatta olisi kuitenkaan myrskyllä kaatunut oman pirtin päälle. Seisköön siellä rauhassa, ajattelin.

Mutta perkema! Kuukausi takaperin rajanaapuri otti ja soitti kaupungille, jolta sai kaatoluvan kuuselle. Saipa jopa kaupungin metsurin tuon kaatamaan, korvauksetta tietenkin. Metsuri jätti auton mun ajotielle ja kulki mun pihan läpi kuusta kaatamaan. Olihan kuusi kuitenkin mun pirtin kohdalla. Kuusen kaadettuaan muisti mainita, että suoraan polttoon vaan! Aivan rutikuiva.

Naapuri kantoi kuusen liiteriinsä. Mulle ei jäänyt muuta kuin katkeruus ja tyhjän näköinen kohta kuusen paikalle. Nopeat syä hitaat, tai ainakin polttaa niiden puut!!! :mrgreen:
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
vmj
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vmj »

Noista ahkioista... SA-INT myy joskus käytöstä poistettuja lasikuituahkioita. Itselläni on tuollainen kevyempi, yhden henkilön vedettävä ahkio ja siinä on joskus muutamia pölkkyjä kuskattu. Alkuperä tuolla ahkiolla on RannJP. Kulkevat kyllä perässä mutta ei ole ollenkaan hassumpi idea hiihtää latua pariin kertaan ennen kuormatun ahkion uraan usuttamista.

Noissa käytöstä poistetuissa on sitten se vaiva, että joutunee hieman hartsin ja lasikuituverkon kanssa askartelemaan. Mutta tuon vaivan kun näkee niin toimivia pelejä noista saa suhteellisen halvalla.
ei oo rintamamiestalo eikä mikään jos tulilankaa ja nalleja ei rempassa löydy
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Ok, kiitos vinkistä! Noi lasikuituhommat on hitsaamisen lisäksi yksi ihmiselämän alue jota ei oo tullu otettua haltuun... onneksi veneenlaittelijakaveri osaa.

Oto, tuikkaa se naapurin liiteri tuleen. Tyydytys on taattu!
jarkkis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Pelkka voi nauttia hyvällä omallatunnolla lämmöstä kun puut hommataan ahkiolla lähimetästä.Siinä ei ekologinen selkäreppu ole raskas(ahkio voi kyllä joskus olla).Mutta laitetaanpa vähän legendaa meidän polttopuu logistiikasta.Puuta kuluu 3:n lämmitysuunin,hellan,pihasaunan kiukaan ja padan(talvella elintasosiiven saunassa) alla ehkä n.25 heittomottia vuodessa.Asuintiloissa on pelkkä uunilämmitys,hyvin sillä pärjää,eristeet ja ikkunat on v.1953,vintille on lisätty selluvillaa,muuten purua.

Polttopuuksi olen kerännyt harvennuksilta ja metsän raivauksista kertynyttä ohutta rankaa,80% puista on niin ohutta,ettei tarvii halkoa.Omaa mettää on senverran,että polttopuut saa.Pääasiassa mäntyä,kuusta ja leppää.Rangat saa kuivaa kesän rasiin kaadettuna oksineen ja lehtineen,syksyllä loka-marraskuussa niitä sitten karsin ja kasailen.Se on syksyn raikkaudessa mukavaa hommaa,pystis on kaverina metässä,saapahan sekin juosta tarpeekseen.Yleensä talvella ajan nuo kasat kotiin,ei tule metsämaahan vaurioita kun lumi suojaa.Mulla on sellanen ylellisuus väline kun traktori ja metsäkärry(tosin ihan vaatimattomat).Rangat ajan kotiin vajan päähän tai metsän reunaan tai jos kotipihalle ei mahdu,kasaan ja pressu päälle,yhden kesän ne saa olla kasassa noin.Kuivat rangat pilkon giljotiinimallisella pilkekoneella(naapurista lainattu) jossa on kuljetin.Kuljettimen pää vajan ikkunasta sisään,klapit menee suoraan varastoon.Kun rangat on kuivia,niitä on kevyt käsitellä,pilkkominen on melkeimpä hupihommaa.Pilkkeet saa vielä kesän yli kuivaa vajassa.Talvella on mukava hakea sit riihikuivia klapeja uuneihin.Olen joskus tuuminut,että on sitä tähän ikään(44v)puita tehty,kun 20 vuotiaana aloin tän talon polttopuista huolehtia.Ennen puita kului paljon enemmän,kun oli lypsykarjaa ja navetan pesuvedet lämmitettiin muuripadassa aamuin illoin kesät talvet.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Kävin metsässä kaatamassa ja pätkimässä pari kuivaksi kelottunutta mänty ja raahasin pölkit pihalle, missä sitten klapikoneella halkaisin ne kiukaan alle sopiviksi. Siinä pilkkoessani huomasin, että osa puista tuoksui aika vahvasti tärpätiltä ja aika sinisiäkin olivat. Ilmeisesti siis tervasta. Voiko saunan lämmittää noilla puilla?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

vesahy kirjoitti:Kävin metsässä kaatamassa ja pätkimässä pari kuivaksi kelottunutta mänty ja raahasin pölkit pihalle, missä sitten klapikoneella halkaisin ne kiukaan alle sopiviksi. Siinä pilkkoessani huomasin, että osa puista tuoksui aika vahvasti tärpätiltä ja aika sinisiäkin olivat. Ilmeisesti siis tervasta. Voiko saunan lämmittää noilla puilla?
Kyllähän puulämmitteinen kiuas syö kaiken :-D Onko se kovin ekoloogista, niin siitähän on mieltä monta :-D

Vesahy, onko tosiaan sinutkin vallannut homehysteria?
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
vesahy
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:Vesahy, onko tosiaan sinutkin vallannut homehysteria?
Viime syksynä valtasi ja ihan aiheesta. Kämpässä tuoksui minun nenääni ihan selvästi home, muitten mielestä kyseessä oli vain "vanhan talon tuoksu". Tarkan etsimisen jälkeen hmetta löytyikin, ikuunoista, lasin ja kyntteen välistä mustaa mönjää. Liruttelin varovasti Boracolia sinne väliin ja home hävisi mutta tilalle tuli kitkerä Boracolin tuoksu joka on vasta nyt hävinnyt.

Mutta nuo pystyyn kuivuneet puut olivat kyllä sinisiä sinistymistä aheuttavan sienen vuoksi, ei homeen.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
pähkäilijä
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.0

Viesti Kirjoittaja pähkäilijä »

Kulmala kirjoitti:Tarjoustalossa oli ahkio myynnissä muutamalla kympillä, olisiko arviolta vajaan neljän peruspulkan kokoinen. Olisko sellaisesta lumisessa metsässä apua, vai uiko liika syvällä?
Kun on taas talvi tulossa niin nostetaas aihetta.

Ostin viime talvena pulkan (ahkion nimellähän se myydään) 40 eurolla. Pari tuulenkaatoa olin valmiiksi pätkinyt metsään ja pinonnutkin ne että löytyy. Pari sataa metriä oli vetomatkaa kotia. Ensin talloin lumikengillä jäljen kovettumaan ja sitten muutaman päivän jälkeen kärsi sirolla neljänelosellakin siinä kävellä päällä. Tyvipölkkyjä en ottanut kun yhden kerrallaan kyytiin (noin 50cm halkaisijaltaan), pienempiä tuli 2 kerrallaan. Ennen saunaanmenoa niitä sitten kävi muutaman reissun vetäsemässä.

Halpispulkissa ei ole vetoaisoja joten tasamaalla se onnistuu hyvin ja alamäissä pitää laskea pulkka ohi ja narulla jarrutella ettei se tule nilkoille. Homman oppii heti eka kerrasta...

Hiihtolomalla kolasin mökille pienen luisteluradan, jää oli perhanan rosoinen mutta naputtelin avannon ja siitä ämpärillä sai nostettua vettä pulkkaan - noin 10 ämpärillistä kerralla. Pulkalla oli hyvä vetää vesi radalle ja kipatakin. Alle mäyräkoirallisella onnistui kentän jäädytys ja nuoremmat käyttäjät seuraana päivä kehuivat rataa tosi liukkaaksi. Saas nähdä jospa ens talvena vaikka kävis kerran sillä mäkeä laskemassa. Normi Sarvikseen ei tätä ahteria tarvia yrittääkään mahduttaa :lol:
vesahy
Jäsen
Jäsen

Kohta on taas aika kun tehdään klapeja pihalle kuivumaan ja siitä ne sitten pitäisi myöhemmin lappaa liiteriin. Mutta jospa ne sittenkin jättäisi pihalle kuivumaan?

Gård&Torp: Bygg ett vedhus!
tessu

Viesti Kirjoittaja tessu »

Kummajuttu ennenvanhaan kun kaikkee sai polttaa niin ei kukaan hajuistakaan välittäny,ei kyl saunassakaan haissu erikoiselta kun vaan vedot oli täysillä,siinäpä se jos polttaa kituuttaen niin varmaan tulee käihät sisään!
Kyl se mullakin kesällä toisinaan vetää saunassa tulisijat huonommin mutta ilmanpaineet sen taas tekee ja vanhat tulisijatkin vetää ilmaa jo silt sun täält
vesahy
Jäsen
Jäsen

Spautio kirjoitti:Mihin hommaan jalostjusketjussa tarvitaan sähköketjusahaa tai hydraulista halkojaa? Itse olen pärjännyt pienehköllä moottorisahalla (stihl 023 pidemmällä laipalla) ja Fiskarsin kirveellä.
Heikkoselkäisenä en pysty kirvestä kovin kauaa heiluttamaan, joten hydraulinen halkoja on ihan oiva vempele. Yleensä katkon jo metsässä rungot klapin mittaan, mutta jos tuon pidempiä rankoja pihalle, niin moottorisahan vaihtoehtona sähkösaha kelpaa. Varsinainen saha on 45cc Partner, 90-luvulla hankittu ja säännöllisesti huollettu, pelaa kuin käkikello. Pienemmät huollot teen itse, parin vuoden välein käytän pienkonehuollossa. Ja polttoaineena käytän Nesteen pienkonebensaa.

Siirryin vastaamaan tänne kun alkoi mennä ohi otsikon aihepiiristä.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Zaffodi kirjoitti:Sähköketjusaha on monelle paljon fiksumpi vaihtoehto kuin perinteinen moottorisaha. Hydraulihalkojalla pistin aamupäivällä pöllejä halki kun Fiskarssin kirveellä ei saanut edes lommoa kun on niin oksaista kuusta.
Näinhän se on. Iso kuusen tyvipala voi teettää vartin verran työtä vaikka olisi kuinka suuri Fiskars kaluna, halkojalla se menee siististi pilkkeiksi muutamalla työnnöllä.

Ja jos se hydrauliikka siinä epäilyttää tai ei ole sähköstöpselinreikää lähellä, niin tällainen poljettava versiokin on olemassa. TM Rakennusmaailma sitä testaili numerossa 1/2014 eikä ollenkaan pahaa sanaa sanonut. Pitäisköhän hommata itsellekin.

http://www.puutarhatukku.fi/product/213 ... lkaisukone
optimoija
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja optimoija »

Pihapuut on yleensä kauhean oksaisia, Fiskarsin isoimmalla niistäkin on tähän saakka selvitty. Arveluttaa aina ryhtyä siihen hommaan kun löytyy sellaista vähäoksaista tiheässä kasvanutta koivuakin. Oikea strategia säästää lyöntejä. Silti aina jää niin isoja möykkyjä että ne tuskin mahtuu kiukaan luukusta sisään. Kun vuodessa menee 4...5 pino-m3 niin ilman konetta olen sinnitellyt. Asiaahan voi ajatella siltä kannalta että keho saa siinä hommassa hyvää harjoitusta.
Luigi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Meidän pihakoivun kaikkia pöllejä ei traktorin ruuvilla saanut halki, joutui halkomaan moottorisahalla. Oli aika julman kokoista oksaa ja paljon, kun oli ikänsä kasvanut suht aukealla. Yksi oksaisimmista pätkistä jäi hakkuupölkyksi, ei ainakaan halkea...
Miehet sytyttää alta
Vastaa Viestiin