Kyllä uusia lankapuhelimia vielä saa joss alueella on (kupariverkko), jos on vain valokuituverkko, niin ainoa "lankapuhelin" mahdollisuus on GSM- pohjainen Kotipuhelin (tuoteen nimi vaihtelee operaattorikohtaisesti). Olen samaa mieltä, että jos haluaa ADSL- linjasta parhaan mahdollisen nopeuden niin kannattaa poistaa vanha ohuelle puhelinjohdolla tehty sisäverkokko pois kokonaan käytöstä ja vetää jakorasialta (sieltä minne tulee ilma/maajohto). Tavallista puhelinjohtoa paksump piuha suoraan ADSL- purkille. Itse sain nopeutta lisää edellisen toimenpiteen lisäksi poistamalla "rasvanappi" liittimet ja juotin johtimet toisiinsa, jotta linjan vaimennus olisi mahdollisimman pieni.Zaffodi kirjoitti:Eli käytännössä kehotan pitämään vanhanaikaiset parikaapelivedot minimissä eli adsl-modeemi mahdollisimman lähelle taloon tulevaa piuhaa ja ainoaksi laitteeksi (lankapuhelinta ei taida enää edes saada?). Siitä eteenpäin verkkokaapelilla min. cat6 eli gigan nopeuksiin soveltuva.
Tämä on ihan toimiva ja suhteellisen helposti toteutettava ratkaisu (mökkikäyttöön). Oman kombinaatio oli juuri tuo A-Linkin WNAP, mutta korvasin sen Verkkokauppa.com:n Netwjork N+3G - langaton tukiasema ja reitittimellä, koska kyllästyin WNAP:n jumittelullu.Zaffodi kirjoitti:Ei se langaton vaihtoehto ole mitenkään vaikea, mulla on mökillä suuntaava 18dB antenni ja johdon päässä DNA:n 3G mokkula (antenniliittimellä varustettu malli). Mokkula on sitten kiinni A-Linkin Wnap langattomassa tukiasemassa joka siis osaa itse ilman tietokonetta ottaa nettiyhteyden ja jakaa sen sitten langattomana wlanilla.

Antennina käytän vanhaa tukiaseman antennia, jonka olin saanut poistoon menevänä.
T: Tuokki