Tuolloin korot heijastelivat devalvaatioriskiä. Miten euro muuten edes devalvoitaisiin, jos sen ulkoista arvoa jostain syystä haluttaisiin muuttaa?pekkap kirjoitti:Itselläkin on muistikuvia yli 20% viitekoroista, mutta äsken kun tarkastin Suomen Pankin sivuilta ainoastaan 1 kk helibor on heilunut moisissa lukemissa. Korkein lukema oli 14.11.1991 27,2%. (14.11.1991 heliborit 1 kk=27,20 3kk=18,90 6kk=15,60 9kk=14,03 12kk=13,78)wekkuli kirjoitti: Saatan muistaa tai lukea lähteitäni väärin, mutta olikohan jopa niin että heliborit pomppasi 20% paikkeille kun piikki oli pahimmillaan, ainakin yli 15% se oli pitkään...
Vanhoja tilastoja löytyy http://www.suomenpankki.fi/fi/tilastot/ ... ulukot.htm
Pekka
miten tuleva lama
Re: miten tuleva lama
Mä muistan selkänahassa edellisen laman; juuri 20 täyttänyt ja yhden pienen pojan yh-äiskä, Pohjanmaalla asuin ja kaikki etuudet otettiin pois ja tyhjästä lähdettiin liikkeelle. Lapsen isä ei ollutkaan valmis perhe-elämään ja mie tein työllistämistuella sekalaisia pätkiä terveyskeskuksissa ja kunnassa kotiavustajana ja kyllä se oli kamalaa aikaa
. Köyhyyttä kaikkialla ja yrityselämän konkurssit sai seurata läheltä ja nähdäkin eli se lama-aika jäi persuuksiin ikihyviksi.
Nyt alkoi hälykellot soimaan ku ekat pikavippimainokset näkyi telkkarissa ja vähän sen jälkeen marssin pankkiin ja talon laina kiinteäkorkoiseksi, taisin tehdä 3 v sopparin (näitä eivät pankit enää tee) ja pari muutakin siirtoa, et jos tästä mahdollisesta lamasta selviäis pienemmin vaurioin kun aiemmasta. Nyt on onneksi vakkaripaikka ja kouluja käyty useampi vuosi verrattuna aiempaan tilanteeseen mut ei sekään autuaaksi tee. Ruokamenoja olen nipistänyt ja siirtänyt hankintoja eteenpäin. Autoa en vaihda, se uus kaara pihassa ei tee mua yhtään sen onnellisemmaksi kun nykyinenkään. Remppaa teen kuten aiemminkin ja samassa tahdissa, joten siihen ei ole tullut muutoksia. Sitä pohdin, et hitsi ku olisi enemmän rahaa voisi ostaa osakkeita mut vähäinenkin raha mitä tulee tietää jo seuraavan osoitteensa, joten näistä on turha haaveilla.
Nyt odottelen, josko näitä timpureita ois kohta mun oven takana jonossa tuohon kattohomman loppuun viemiseen, näitä on ollut vaikea saada ja nyt mä taidan tehdä kuten naiset; valitse jonottajista komeimmat ;) häslääämään katon kimpussa ;)
TAI sitten vetäsen sen tehdä itsekseen korkean paikan kammosta huolimatta
Nyt alkoi hälykellot soimaan ku ekat pikavippimainokset näkyi telkkarissa ja vähän sen jälkeen marssin pankkiin ja talon laina kiinteäkorkoiseksi, taisin tehdä 3 v sopparin (näitä eivät pankit enää tee) ja pari muutakin siirtoa, et jos tästä mahdollisesta lamasta selviäis pienemmin vaurioin kun aiemmasta. Nyt on onneksi vakkaripaikka ja kouluja käyty useampi vuosi verrattuna aiempaan tilanteeseen mut ei sekään autuaaksi tee. Ruokamenoja olen nipistänyt ja siirtänyt hankintoja eteenpäin. Autoa en vaihda, se uus kaara pihassa ei tee mua yhtään sen onnellisemmaksi kun nykyinenkään. Remppaa teen kuten aiemminkin ja samassa tahdissa, joten siihen ei ole tullut muutoksia. Sitä pohdin, et hitsi ku olisi enemmän rahaa voisi ostaa osakkeita mut vähäinenkin raha mitä tulee tietää jo seuraavan osoitteensa, joten näistä on turha haaveilla.
Nyt odottelen, josko näitä timpureita ois kohta mun oven takana jonossa tuohon kattohomman loppuun viemiseen, näitä on ollut vaikea saada ja nyt mä taidan tehdä kuten naiset; valitse jonottajista komeimmat ;) häslääämään katon kimpussa ;)
TAI sitten vetäsen sen tehdä itsekseen korkean paikan kammosta huolimatta
-Madde-
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
Edellinen lama pääsi kyllä yllättämään kun ei oikein nuorella iällä seurannut tai välittänytkään kaikista asioista.
Oliko vuosi -90 kun telakan laman myötä siirryin aika jouhevasti muihin töihin toviksi ennen armeijaa, armeijan aikana iski lama ja siellä kun oli ihan täysin uutispimennossa jos ei itse aktiivisesti lukenut lehtiä. Hetkeks takas töihin kun työnantajan oli pakko ja sitten lomautus. Juuri ehti hommata vuokrakämpän ja sen semmoset. Kyllä tuli tutuksi "työtön" sanan kirjoittaminen ja kaurapuuro. Sossustakaan ei saanut kun lainan jonka ne nyhti jokaista penniä myöten takas kun seuraavan kerran sain töitä, olis pitänyt mennä sinne kännissä tai jumalattomassa krapulassa.
Jos ihmisillä on järki päässä niin ei tule yhtä syvää lamaa kun viimeks mutta jos asiaa paisutellaan ja toitotetaan kokoajan lehdissä, radiossa ja töllössä niin ihmisillä menee vetelät housuun ja ne tekee sen laman omalla käytöksellään.
Oliko vuosi -90 kun telakan laman myötä siirryin aika jouhevasti muihin töihin toviksi ennen armeijaa, armeijan aikana iski lama ja siellä kun oli ihan täysin uutispimennossa jos ei itse aktiivisesti lukenut lehtiä. Hetkeks takas töihin kun työnantajan oli pakko ja sitten lomautus. Juuri ehti hommata vuokrakämpän ja sen semmoset. Kyllä tuli tutuksi "työtön" sanan kirjoittaminen ja kaurapuuro. Sossustakaan ei saanut kun lainan jonka ne nyhti jokaista penniä myöten takas kun seuraavan kerran sain töitä, olis pitänyt mennä sinne kännissä tai jumalattomassa krapulassa.
Jos ihmisillä on järki päässä niin ei tule yhtä syvää lamaa kun viimeks mutta jos asiaa paisutellaan ja toitotetaan kokoajan lehdissä, radiossa ja töllössä niin ihmisillä menee vetelät housuun ja ne tekee sen laman omalla käytöksellään.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Kyllä nyt alkaa isot rattaat hidastumaan halusimme tai ei. Itse vasta viime aikoina olen asian ymmärtänyt vaikka yrittänyt jatkaa entiseen malliin mutta kun kavereita/ystäviä alkaa jäädä lomille niin eipä tässä kohta ole hurramista
Tuo maailmanpyörä ei Suomalaisten kuluttamisella juurikaan näytä vaihtavan suuntaa. Itse viime laman alla yritin päästä työelämään ja ilmaiseksikaan se ei silloin onnistunut, piti oikein maksaa. Sen jälkeen on kaikki mennyt maltillisesti ihan hyvin mutta nyt tuntuu aika rajulta pudotukselta kokonaisuudessaan. Vientiyritykset on hätää kärsimässä. Muilla menee selvästikin vielä entiseen malliin.
En millään haluaisi olla negatiivinen mutta pahalta näyttää. Ei hyvä. Eli alkuperäiseen kysymykseen palaten; miten porukat meinaa selvitä jos työt loppuu ja on asunto- ja remonttilainoja?
En millään haluaisi olla negatiivinen mutta pahalta näyttää. Ei hyvä. Eli alkuperäiseen kysymykseen palaten; miten porukat meinaa selvitä jos työt loppuu ja on asunto- ja remonttilainoja?
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Töiden loppuminenkaan ei olisi heti taloudellinen katastrofi kun sais hetken ansiosidonnaista. Ja kotona ollessa säästyis pitkä penni kun ei rahaa menis liikkumiseen. Omaisuutta vois realisoida (jos olis ostajia). Ja heti työnhakuun jos hommat loppuis, vaikka sit siivoamaan. Epätoivoon vaipuminen ei ketään hyödytä. Ja jos sen tekee jo etukäteen niin se vasta hyödytöntä onkin.
ikämajaRajamäki
Kuin myös, ansiosidonnainen turvaisi sen aikaa, että voisi etsiä uutta työtä. Mulla itselläni ei ole pelkoa työpaikan menettämisestä laman takia, mutta puoliso on yksityisellä, jossa tunnetusti helpommin on tuulista. Meillä valitettavasti noi matkakulut ei jäisi pois, kun minäkin käyn yhtä kaukana töissä, kun puoliso. Meillä matkakulut tekee kuukaudessa törkeen paljon, ja yksin maksaessa se toisaalta toisi sitä miinusmerkkiä lisää. Jos taas itse olisin vaikka kotipaikkakunnalla ja mies jäisi työttämäksi, niin sillon tulisi suuri säästö matkakuista. Joskus noita aina miettii, ja itsekin olen ajatellut, että ainahan voi realisoida jotakin, jos ihan tiukka paikka tulisi. Meillä kaulustehankinnat on tota antiikkipuolta ja astiat Arabiaa yms., niin että niiden arvo kasvaa vanhetessaan, eikä alene, niin kuin esim. nykyhuonekalujen. Onneksi on tuo rakkaus vanhaan, se voisi tosi hädän hetkellä jelpatawekkuli kirjoitti:Töiden loppuminenkaan ei olisi heti taloudellinen katastrofi kun sais hetken ansiosidonnaista. Ja kotona ollessa säästyis pitkä penni kun ei rahaa menis liikkumiseen. Omaisuutta vois realisoida (jos olis ostajia). Ja heti työnhakuun jos hommat loppuis, vaikka sit siivoamaan. Epätoivoon vaipuminen ei ketään hyödytä. Ja jos sen tekee jo etukäteen niin se vasta hyödytöntä onkin.
Ittellähän tässä käteen jäävä rahamäärä on vaan kasvanut tämän pari kuukautta jatkuneen talouskriisin aikana. Ja nousee edelleen kun korot laskee ja ens keväänä napsahtaa taas 3,5% palkankorotus kuin manulle illallinen. Tuloverotus laskee ensi vuonna, bensan hinta laskussa, korot laskussa. Ensi keväänä käteen jäävä rahamäärä on useita satoja euroja enemmän kuin viime keväänä.
Kansaa yllytetään nyt tuhlaamaa, ettei talous tyssää siihen kun kukaan ei käytä rahaa ja ite olen viime päivinä paljon miettinyt mihin rahojani käytän. Yleensä aina kun aurinko on ruvennut lompakkoon paistamaan on tilanne äkkiä "neutraloitu" autokaupalla tms. isommalla hankinnalla. No nyt olen päättänyt, että autoa en ainakaan vaihda vaan koitan miettiä asioita joilla tukea kotimaista taloutta (kun siihen ainoaan kotimaiseen -Porsche Boxteriin- ei ole varaa). Rakentaminen olis tietysti hyvä, mutta ei ihan jaksa. Kaiken näköinen remppailu tietysti vois olla hyvä. Ja käyttää paljon kotimaisia palveluita, käy ravintoloissa, parturissa tms.
Ja kaikissa arkipäivän hankinnoissa, ruuassa ym, koitan hakea kotimaista vaihtoehtoa.
Että näin. Suomi nousuun!

Kansaa yllytetään nyt tuhlaamaa, ettei talous tyssää siihen kun kukaan ei käytä rahaa ja ite olen viime päivinä paljon miettinyt mihin rahojani käytän. Yleensä aina kun aurinko on ruvennut lompakkoon paistamaan on tilanne äkkiä "neutraloitu" autokaupalla tms. isommalla hankinnalla. No nyt olen päättänyt, että autoa en ainakaan vaihda vaan koitan miettiä asioita joilla tukea kotimaista taloutta (kun siihen ainoaan kotimaiseen -Porsche Boxteriin- ei ole varaa). Rakentaminen olis tietysti hyvä, mutta ei ihan jaksa. Kaiken näköinen remppailu tietysti vois olla hyvä. Ja käyttää paljon kotimaisia palveluita, käy ravintoloissa, parturissa tms.
Ja kaikissa arkipäivän hankinnoissa, ruuassa ym, koitan hakea kotimaista vaihtoehtoa.
Että näin. Suomi nousuun!
ikämajaRajamäki