Vanhan palohormin uudelleenkäyttöönotto

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
vesanna
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Re: Vanhan palohormin uudelleenkäyttöönotto

Viesti Kirjoittaja vesanna »

Juupa,

Niskavilloja nostattavan samalta kuulostaa meno Ruuhka-Suomessa edelleen :roll:

Meidän torpassa muutama vuos takaperin ostaessa tarkastettiin hormit, kun nokikolari niin ehdotti. No pikipetterin pari frendiä tuli vetää pihalle norttia, tippinä tuhkatepoilta sai röhönauruista v*ttuilua lähes joka kysymykseen. Yritin hienovaraisesti mm. tiedustella juuri tän tredin kysymystä: jos kerran piippu on niin kuralla, kun mösjööt väittää, kaadetaanko sinne sitä itseään vai putkitetaan? Tai että mitä niistä kahdeksasta kolosta mihinkin uskaltaa käyttää? Vastaus ns. roikkuu horminpoistoilmassa 3,5v jälkeen. Positiivisella puolella kahden jantterin nuohous- & kynttilänpoltto-operatsuuni ei kustantanut kun vähän toista hunttia.

Ymmärrettävää on, että sadekatteen yläpuoliselle osalle piipusta tuli purkutuomio, kun hattua ei ole ollut kuin ~ ysärin puolivälistä. Asuinkerroksia rempatessa mm. liesituulettimen snadisti litistyneeltä liitosputkelta löytyi puoltoista tiiltä lepäämässä :oops: Ja siitä huolimatta, että ukkivainaa oli itse muurari, ei näytä olleen ajan tapa siivota purskeita veke hormin sisäpinnasta - samalta näyttää meillä kun yo. kuvat.

Me ollaan jotenkin kallistumassa myös [itse] slammaukseen, ja tämä ketju kiitos vahvistaa kyllä sitä! Tarvitaan kaksi hormia nyt ja yksi hamassa tulevaisuudessa, ja nuo duunareiden hinnat kuulostaa melko hapokkaalta. Rakentaja.fin kautta löytyy myös pari hyvää linkkiä valmistajien ohjeisiin, sekä täältä E3- & E8 -kortit, mitä ottaa huomioon muurauksessa & tulisijoissa:
http://www.ym.fi/fi-FI/Maankaytto_ja_ra ... yskokoelma

Putkituksesta muistelin lukeneeni joskus TM Rakennusmaailmasta (04/10?), että putkitukset on lisänneet puutalojen itsekombustiomaisuutta melko suuresti. Liian pienistä palovilloista ja/tai ohuista putkimatskuista, jotka eivät kestä lämpökuormaa, tsjp. Hapokasta ei meille taida tulla kuin Kaukopään tehtailla hitsatussa savustuspöntössä viini
Spautio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Spautio »

Olen pähkäillyt putkittavani kiukaan puolenkiven hormin tuolla tavaralla: http://verkkokauppa.starkki.fi/fi/misa- ... 0-m-16111r Noihin varsinaisiin saneerausputkiin verrattuna materiaali on edes millin vahvaa. Starkilla tuollaisia hypistellessäni tuote vaikutti aika laadukkaalta, ja muhviliitos tiiviiltä. Piippuun laskettaessa riittänee liitokseksi 3-4 haponkestävä popniittiä kun vermikuliittiä sinne putken ympärille olisi tarkoitus kaataa.

Hormin alaosa onkin vielä mietinnässä, kyseessä on kolmihorminen piippu joista keskimmäinen hormi on pois käytöstä (ja nyt täynnä vuorivillapurua). Nuohousluukku ja vedonsäätöpelti olisivat kätevät ja kiukaan liittymä olisi tarkoitus tehdä kiukaan takaa ettei tarvitse laittaa turhaan kivien sekaan rst-putkea.
Yksi vaihtoehto olisi muurata hormin alaosa uusiksi ja laittaa sisään keraamisen hormin pari keraamista elementtiä palovillaeristyksineen, hitsaamalla ja jollain palomassalla sitten sovitus rst-putkeen. Tai sitten vain tekee perisnteiseen tapaan hormiputken alaosaan sen levikkeen, ankkuroi sen hormin kiinni harjateräksillä, ja tekee hormiin vedonsäätöpellin ja nuohousluukun. Jotenkin ei vaan inspiroisi eristämätön ja yksikreroksinen (siis ainaostaan tiili) hormin alaosa, vaikka sen slammaisikin niin ei se taida olla kovin pitkäikäinen?

Piipun yläosa tuli purettua yläpohjaeristeiden tasalle ja muurattua + slammattua uudestaan, ja siitä alaspäin hormi näyttäisi ihan ehjältä, mutta siltikään en oikein luota noihin vanhoihin tiilihormeihin, putkitus voisi olla hyvä juttu mielenrauhan vuoksi :-)
Mäkitupalainen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Mäkitupalainen »

vesanna kirjoitti: Putkituksesta muistelin lukeneeni joskus TM Rakennusmaailmasta (04/10?), että putkitukset on lisänneet puutalojen itsekombustiomaisuutta melko suuresti. Liian pienistä palovilloista ja/tai ohuista putkimatskuista, jotka eivät kestä lämpökuormaa, tsjp. Hapokasta ei meille taida tulla kuin Kaukopään tehtailla hitsatussa savustuspöntössä viini
Siis tarkoitatko nyt itsesyttymistä? Ihmettelen suuresti kuinka hormitettu putki sytyttää taloja tuleen, jos se hormin ja sisäputken välitila on täytetty vermikuliitilla tai hienolla hiekalla? Oli lähde mikä tahansa niin hieman tarkempaa faktaa peliin kiitos.
Keijo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Keijo »

vesanna kirjoitti:Juupa,
Putkituksesta muistelin lukeneeni joskus TM Rakennusmaailmasta (04/10?), että putkitukset on lisänneet puutalojen itsekombustiomaisuutta melko suuresti. Liian pienistä palovilloista ja/tai ohuista putkimatskuista, jotka eivät kestä lämpökuormaa, tsjp. Hapokasta ei meille taida tulla kuin Kaukopään tehtailla hitsatussa savustuspöntössä viini
Se rakennusmaailman juttu oli varmaan näistä kevythormeista ("peltihormeista") joita on laitettu saunoihin. Kiukaan hyötysuhde on yleensä hyvin huono ja kun oikein innolla lämmittää, niin ei tuollainen kevythormi sitä tahdo kestää. Varaavassa takassa on ihan OK, kun savukaasun lämpötilat ovat huomattavasti pienemmät eikä järkevä käyttäjä pidä tuntikaupalla tulta yhteen mittaan. Älytön käyttäjä saa siitäkin tietysti riskin...
vesanna
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vesanna »

Keijo kirjoitti: Se rakennusmaailman juttu oli varmaan näistä kevythormeista ("peltihormeista") joita on laitettu saunoihin. Kiukaan hyötysuhde on yleensä hyvin huono ja kun oikein innolla lämmittää, niin ei tuollainen kevythormi sitä tahdo kestää. Varaavassa takassa on ihan OK, kun savukaasun lämpötilat ovat huomattavasti pienemmät eikä järkevä käyttäjä pidä tuntikaupalla tulta yhteen mittaan. Älytön käyttäjä saa siitäkin tietysti riskin...
Tästä taisi olla tosiaan kyse - sorry jos kuulosti vinot hymiöt trollaukselta.. Mutta vakavammalla naamalla, otamme vastaan vinkkejä piipunmuurareista/-putkittajista, jotka tekee pk-seudulla duunia. Hyvin, mielellään.. :-)
Fin007
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Fin007 »

vesanna kirjoitti:
Keijo kirjoitti: Se rakennusmaailman juttu oli varmaan näistä kevythormeista ("peltihormeista") joita on laitettu saunoihin. Kiukaan hyötysuhde on yleensä hyvin huono ja kun oikein innolla lämmittää, niin ei tuollainen kevythormi sitä tahdo kestää. Varaavassa takassa on ihan OK, kun savukaasun lämpötilat ovat huomattavasti pienemmät eikä järkevä käyttäjä pidä tuntikaupalla tulta yhteen mittaan. Älytön käyttäjä saa siitäkin tietysti riskin...
Tästä taisi olla tosiaan kyse - sorry jos kuulosti vinot hymiöt trollaukselta.. Mutta vakavammalla naamalla, otamme vastaan vinkkejä piipunmuurareista/-putkittajista, jotka tekee pk-seudulla duunia. Hyvin, mielellään.. :-)

Onhan noita vaikka ja ketä, mulla kävi eskon nimisestä firmasta äijät kattomassa ja keskusteltiin vähän näistä ilmanvaihdoista yms muista asioista. Onhan toi slammaus suht hintavaa ja toki sen vois ittekin tehdä, mutta ehkä se sitten tulis tehtyä ammattimaisesti ja rahaahan se vain on :shock:

Se toinen ukko oli kuulemma joku oikeen suomen parhaimpia hormiukkoja, näin mulle mainostettiin ja ihan fiksuja oli jutut ainakin näin mallikon mielestä :-D Se mikä oli mulle yllätys oli se, että se sano että ei näissä taloissa mitään puolenkivenhormeja ole vaan että kaikki on yhden kiven hormeja. Mulla kun on pohdinnassa toi saunan kiukaan sijoitus hormeihin nähden. Joudun piikkaamaan hormia vähän alemmas että saa kattoon rimoja ja kiuas tulee vanhaan ilmanvaihtohormiin, siinä hormissa ei ole sitten peltiä eikä nuohousluukkua, mutta onko ne nyt niin tarpeellisia, puukiukaanhan saa nuohottua muutenkin?
Spautio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Spautio »

^ Itse kyllä meinaan laittaa ainakin hormipellin jahka löydän jostain sellaisen josta ei ole leikattu kulmasta palaa pois, siis aidosti tiiviin. Aika paljon menee lämmitettyä ilmaa hukkaan kiukaan hormin kautta jossei peltiä ole. Nuohousluukun kanssa on vähän niin ja näin, kerran vuoteen joutuu nuohoojan käydessä purkamaan kivet kiukaasta ja nykäisemään kiukaan irti hormista. Kait se nuohousluukku olisi hormin alapäässä ihan kätevä.
Fin007
Jäsen
Jäsen

Spautio kirjoitti:^ Itse kyllä meinaan laittaa ainakin hormipellin jahka löydän jostain sellaisen josta ei ole leikattu kulmasta palaa pois, siis aidosti tiiviin. Aika paljon menee lämmitettyä ilmaa hukkaan kiukaan hormin kautta jossei peltiä ole. Nuohousluukun kanssa on vähän niin ja näin, kerran vuoteen joutuu nuohoojan käydessä purkamaan kivet kiukaasta ja nykäisemään kiukaan irti hormista. Kait se nuohousluukku olisi hormin alapäässä ihan kätevä.

joutuuko sen kiukaan muka sitten oikeen siirtämään :cry: eikö sitä muka muuten saa nuohottua? Meneehän sitä lämmitettyä ilmaa muutenkin hukkaan kun tulee huippuimuri-
PanuP
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PanuP »

turisti kirjoitti:
Renki kirjoitti:Reilun 100-140 eur/metri. Putki ja pinnoitus käytännössä samanhintaisia.
Teetettynä pinnoitusta tuohon hintaan? Kö? Ojentaisin heti käden. Juuri tänään kävi keltaisille autoilla ajelevasta firmasta herrasmies katsomassa piippuun. Totesi, että paska ja pinnoitus olisi hyvä ja hintaa 4:lle hormille n. 8 ke.
Kahdeksalla tonnillahan voi muurauttaa kokonaan uuden piipun ja lähteä vaikka itse siksi aikaa sinne, missä tummat naiset kantavat viinaa palmun alla loikoilevalle janoiselle viini

Eihän se tietysti hullu ole joka pyytää.
Fin007
Jäsen
Jäsen

PanuP kirjoitti:
turisti kirjoitti:
Renki kirjoitti:Reilun 100-140 eur/metri. Putki ja pinnoitus käytännössä samanhintaisia.
Teetettynä pinnoitusta tuohon hintaan? Kö? Ojentaisin heti käden. Juuri tänään kävi keltaisille autoilla ajelevasta firmasta herrasmies katsomassa piippuun. Totesi, että paska ja pinnoitus olisi hyvä ja hintaa 4:lle hormille n. 8 ke.
Kahdeksalla tonnillahan voi muurauttaa kokonaan uuden piipun ja lähteä vaikka itse siksi aikaa sinne, missä tummat naiset kantavat viinaa palmun alla loikoilevalle janoiselle viini

Eihän se tietysti hullu ole joka pyytää.

Joo, aika hintavaa tuntuu olevan, kyllähän se ajatus että voishan tuota itsekin kokeilla aina sillointällöin tulee mieleen :roll: Mulla muistaakseni hinta-arvio oli 3-3,5 tonttua, pari hormiako siinä oli vai kolme, joku 10 metriäkö ne laskeskeli...itse ainakin ajattelin vaan tosiaan slammauttaa ne tarpeelliset, takan, suihkun ja kiukaan hormit, turhahan noita muita normi ilmanvaihtohormeja on ruveta slammauttamaan.Olisko se nyt niin vaikeeta kaataa kuraa piipusta alas ja rullata vinssiä ees taas? :?
PanuP
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PanuP »

Fin007 kirjoitti:Joo, aika hintavaa tuntuu olevan, kyllähän se ajatus että voishan tuota itsekin kokeilla aina sillointällöin tulee mieleen :roll: Mulla muistaakseni hinta-arvio oli 3-3,5 tonttua, pari hormiako siinä oli vai kolme, joku 10 metriäkö ne laskeskeli...itse ainakin ajattelin vaan tosiaan slammauttaa ne tarpeelliset, takan, suihkun ja kiukaan hormit, turhahan noita muita normi ilmanvaihtohormeja on ruveta slammauttamaan.Olisko se nyt niin vaikeeta kaataa kuraa piipusta alas ja rullata vinssiä ees taas? :?
Nää on näitä asioita, joihin monikaan ei vaan ole itse valmis tarttumaan. Siksi niistä voi pyytää mitä vaan, koska aina joku maksaa. Normaalijärjellä varustettu päättely- ja oppimiskykyinen yksilö kyllä yleensä hoitaa hommat itsekin, jos vaan haluaa. Kaikenmoista on tullut tehtyä, mutta lattiavaluja en ole itse välittänyt tehdä, koska se on niin raskasta hommaa ja tottumaton kuten minä saa siitä mahtavat niska- ja hartiaseudun jumit ja kivut. Niin vaan tuli taannoin säästettyä omaa kroppaa ja maksettua ammattimiehille tonni 200m² laatan valusta. Seuraavaksi tilataan plaanua :evil:
Fin007
Jäsen
Jäsen

PanuP kirjoitti:
Fin007 kirjoitti:Joo, aika hintavaa tuntuu olevan, kyllähän se ajatus että voishan tuota itsekin kokeilla aina sillointällöin tulee mieleen :roll: Mulla muistaakseni hinta-arvio oli 3-3,5 tonttua, pari hormiako siinä oli vai kolme, joku 10 metriäkö ne laskeskeli...itse ainakin ajattelin vaan tosiaan slammauttaa ne tarpeelliset, takan, suihkun ja kiukaan hormit, turhahan noita muita normi ilmanvaihtohormeja on ruveta slammauttamaan.Olisko se nyt niin vaikeeta kaataa kuraa piipusta alas ja rullata vinssiä ees taas? :?
Nää on näitä asioita, joihin monikaan ei vaan ole itse valmis tarttumaan. Siksi niistä voi pyytää mitä vaan, koska aina joku maksaa. Normaalijärjellä varustettu päättely- ja oppimiskykyinen yksilö kyllä yleensä hoitaa hommat itsekin, jos vaan haluaa. Kaikenmoista on tullut tehtyä, mutta lattiavaluja en ole itse välittänyt tehdä, koska se on niin raskasta hommaa ja tottumaton kuten minä saa siitä mahtavat niska- ja hartiaseudun jumit ja kivut. Niin vaan tuli taannoin säästettyä omaa kroppaa ja maksettua ammattimiehille tonni 200m² laatan valusta. Seuraavaksi tilataan plaanua :evil:

No näitähän nämä justiinsa on, mitä asioita kannattaa tehdä ja mitä ei, tosiaan saa mullekin tulla lattiavaluun ammattilaiset tekemään ja laatotuskin hoidetaan ammatimiehen toimesta. Kyllähän se pahimmassa tapauksessa saattaa ruveta **tuttamaan kun ensin teet ja purat ja maksat ammattimiehelle joka tulee korjaamaan mokat. Ei vaan oikeen kiinnosta tuolla katolla lähtee heilumaan vaikka sinne just asennettiin ammattilaisten :-D toimesta kattosillat yms.
Kattomaalari alotta hommansa viikon kahden kuluttua, toivottavasti sillä kuralla ei sit sotata just maalattua kattoa, se nyt vaan tulee tehtyä tässä järjestyksessä :evil:
Vastaa Viestiin