jokihuoko kirjoitti:Hep, palatakseni hiukan aiheeseen.. alakerrassa työstin eilen raudoituksia kun tuli mieleen nää PTM:n kuvat :)
Onko siihen mitään virallista näkökulmaa että PITÄÄKÖ kylmävesiputket olla valun sisällä vai SAAKO ne laittaa esim. eristeen alle? Vetelin itse kylmävesiputken tuonne kellarin eristeen alle saven päälle suojaputkessa kun tuntui jotenkin hassulta että lämmitetyssä laatassa kulkee kylmä vesi, lämminvesiputki mulla on sitten "normaalisti" valussa.
Sanooko esim rakennusmääräykset tästä jotain? Nyt ehdin vielä korjata... :)
Mielestäni yleinen käytäntö on, että putket upotettaan eristeeseen kuten kuvissani näkyy.
Suojaputken kosketus lattiavaluun on vähäinen, eikä muutenkaan kylmävesiputki hikoa mitenkään että siitä olisi haittaa laittaa eristykseen.
Ja millään tavoin ei kylmävesi "lämpene" eristeeseen laittaiessa / kylmetä laattaa.
Mitä hait laittamalla kylmäveden eristeen alle?
--------------------------------------------------
Melkein kaiken voi itse tehdä kun käyttää aivoja, sitten kun aivot ei riitä, niin on hyvä ottaa ammattilainen tekemään.
Ammatilta laattaaja. 5 v. ainakin 200 kylppäriä laatoitettu.
Eristeen alle minäkin laitoin sen enempää miettimättä. Syystä ,että soraan oli paljon helpompi roilottaa putken urat kuin fuktisoliin.
Laiska jätkä, pakko myöntää.
Siellä ne kulkee vierekkäin, kuuma ja kylmä.
Suikuun mennessä joutuu kyllä laskemaan pari-kolme sekuntia vettä ennen kuin tulee lämmintä. Ehkä se putkessa seisova vesi olisi muutaman asteen lämpimämpää jos se olisi eristeen sisällä eikä maata vasten.
Ei mullakaan muuta ollu mielessä kuin se että ajatustasolla lämmin laatta ja kylmävesi vierekkäin tuntui hassulta ajatukselta... Vaan eihän se lämpötilaero ole kuin 20 astetta esmes laatan ja maan välillä (?), kaipa se pitkässä putkessa vaikuttais just sen verran että ihan kylmää saa heti jos se kulkee eristeen alta :)
Perimmäinen syy kysymykselle oli oikeastaan se josko jokin tapa olis erikseen kielletty tai suositeltava :)
Periaate on mielestäni se, että ei ole mitään merkitystä onko eristeen alla vai päällä.
Näitä kysymyksiä, että tuo talo näyttää kyllä sinisenä paremmalta kuin punasena. eli käytännössä ei mitään merkitystä
Melkein kaiken voi itse tehdä kun käyttää aivoja, sitten kun aivot ei riitä, niin on hyvä ottaa ammattilainen tekemään.
Kuvasta päätellen ei ole pannun elinaikana (7 vuoden aikana) putsattu öljypoltin puolta.
Oli nimittäin sen verran tukossa :)
mielenkiinnosta vaan et johtuuko keltaisuus rikistä?
Vielä täytyy mennä aukaaseen poltinluukku ja putsata sekin --->
Pannun öljypuolella on hemmetin moinen kierto ennen kuin kaasut pääsee piippuun.
Eli
Näin maalaisjärjellä ajateltuna eikö kannattaisi myös puupuolelle kehittaa tollainen (alakuva) oleva systeemi?
Tällöin tulisi "vähän" ennemmän kiertoa tulelle.
Limes kirjoitti:UUsia kuvia,kiitos. Ei kattilasta,vaan kellarista
:D
Malttakaa ihmiset :P oleskelutilan, pukuhuoneen rivinteeraukset oon saanu tehtyä.
Vielä puuttu pesuhuone, saunasta yksi seinä.
Kiireitä, kiireitä ollut töissä niin ei ole jaksanut iltaisin tehdä kellarissa mitään.
Nyt tulevasta vl:sta olen luvannut itselleni että olen vähintään 10 tuntia kellarissa tekemässä töitä :P
Ja tähän väliin jo kellarin remontoineet voisivat laittaa kuvia :)
Voidaan sitten arvostella onko onnistunut vaiko ei
Limes kirjoitti:UUsia kuvia,kiitos. Ei kattilasta,vaan kellarista
Näin pari kuukautta mennyt niin tässä muutama :P
Ei tosiaankaan ole ehtinyt tehdä alakertaa, kun töissä ollu niin helv.. kiire ja raskasta.
Laaserilla suoraksi :)
Pukuhuone
Oleskelutilaa