Joo. Minun "normaali" perustuu siis kahden vanhan (ennen 1925) muuratun pönttiksen purkuun, mutta nuo oli yläliittymällä, joten siinä se rakenne pakostakin on toisenlainen. Myös kaakeliuunit joiden kanssa olen tekemisissä ollut on yläliittymämallia, joten en niissäkään ole muita rakenteita nähnyt.
Pienellä kuuklauksella en itseasiassa nyt muita löytänyt kuin noita "kelluvia" rakenteita. Museoviraston kortisto näyttää tosin vain yläliittymälliset rakenteet, jossa tuo sisäputki on silloin murattu kiinni ulkokuoreen.
pönttöuunin muuraus
Re: pönttöuunin muuraus
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
Re: pönttöuunin muuraus
Itse muurasin tuon uunin tuollaiseksi "kelluvaksi" kun en muusta tavasta ollut tietoinen.
Re: pönttöuunin muuraus
Yläliittymäuunia ei kannata muurata kuin olosuhdeiden pakosta,siihen liittyy tuoho em.kelluvaan rakenteeseen verrattuna joitain epäkohtia.Uunin yläosassa oleva hormiliitos joutuu rasitukselle lämpölaajenemisen takia,uunin sisuskalut tulee monimutkasemmiksi ja tuo lämpölaajeneminen haittaa uunin sisärakenteissakin.Nykyäänhän on tietysti palovilla,millä noita liikuntasaumoja voi hyvin tehdä,mutta vanhoissa uuneissa sisusrakenteet ja ulkokuori on useinmiten muurattu yhteen välittämättä niiden erilaisista lämpöliikkeistä.Yläliittymäuuni lämpenee pinnastaan usein epätasaisesti,riippuen siitä miten kanavat uunin sisässä on järjestetty.
Pystyuunin kehityshistoriassa tuo yläliittymäuuni(=kiertokanavauuni) on alkuperäinen keksintö,tietysti sitäkin on ajankuluessa paranneltu,alaliittymällä (eli just tuo kelluva rakenne)varustettu vastavirtauuni keksittiin 1800-1900 lukujen vaihteessa,mutta suuremmin se alkoi yleistyä vasta 1930-luvulta lähtien.
Pystyuunin kehityshistoriassa tuo yläliittymäuuni(=kiertokanavauuni) on alkuperäinen keksintö,tietysti sitäkin on ajankuluessa paranneltu,alaliittymällä (eli just tuo kelluva rakenne)varustettu vastavirtauuni keksittiin 1800-1900 lukujen vaihteessa,mutta suuremmin se alkoi yleistyä vasta 1930-luvulta lähtien.
- shaakana
- Jäsen

- Viestit: 232
- Liittynyt: Ke Joulu 16, 2009 10:43
- Paikkakunta: Espoo
- Kotisivu: http://karhusuo.blogspot.com/
Re: pönttöuunin muuraus
Tämmösen bongasin... http://areena.yle.fi/video/1300698609080
