pönttöuunin muuraus

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
PETEBJ75
Jäsen
Jäsen
Viestit: 691
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 10:44
Paikkakunta: Metsä

Re: pönttöuunin muuraus

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Joo. Minun "normaali" perustuu siis kahden vanhan (ennen 1925) muuratun pönttiksen purkuun, mutta nuo oli yläliittymällä, joten siinä se rakenne pakostakin on toisenlainen. Myös kaakeliuunit joiden kanssa olen tekemisissä ollut on yläliittymämallia, joten en niissäkään ole muita rakenteita nähnyt.

Pienellä kuuklauksella en itseasiassa nyt muita löytänyt kuin noita "kelluvia" rakenteita. Museoviraston kortisto näyttää tosin vain yläliittymälliset rakenteet, jossa tuo sisäputki on silloin murattu kiinni ulkokuoreen.
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
Villehoo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 135
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 18:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: pönttöuunin muuraus

Viesti Kirjoittaja Villehoo »

Itse muurasin tuon uunin tuollaiseksi "kelluvaksi" kun en muusta tavasta ollut tietoinen.
jarkkis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 962
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2009 23:38
Paikkakunta: etelä-karjala

Re: pönttöuunin muuraus

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Yläliittymäuunia ei kannata muurata kuin olosuhdeiden pakosta,siihen liittyy tuoho em.kelluvaan rakenteeseen verrattuna joitain epäkohtia.Uunin yläosassa oleva hormiliitos joutuu rasitukselle lämpölaajenemisen takia,uunin sisuskalut tulee monimutkasemmiksi ja tuo lämpölaajeneminen haittaa uunin sisärakenteissakin.Nykyäänhän on tietysti palovilla,millä noita liikuntasaumoja voi hyvin tehdä,mutta vanhoissa uuneissa sisusrakenteet ja ulkokuori on useinmiten muurattu yhteen välittämättä niiden erilaisista lämpöliikkeistä.Yläliittymäuuni lämpenee pinnastaan usein epätasaisesti,riippuen siitä miten kanavat uunin sisässä on järjestetty.

Pystyuunin kehityshistoriassa tuo yläliittymäuuni(=kiertokanavauuni) on alkuperäinen keksintö,tietysti sitäkin on ajankuluessa paranneltu,alaliittymällä (eli just tuo kelluva rakenne)varustettu vastavirtauuni keksittiin 1800-1900 lukujen vaihteessa,mutta suuremmin se alkoi yleistyä vasta 1930-luvulta lähtien.
Avatar
shaakana
Jäsen
Jäsen
Viestit: 232
Liittynyt: Ke Joulu 16, 2009 10:43
Paikkakunta: Espoo
Kotisivu: http://karhusuo.blogspot.com/

Re: pönttöuunin muuraus

Viesti Kirjoittaja shaakana »

Vastaa Viestiin