Tämän mukaan tuotanto aloitetaan ensi vuonna: http://porinmatti.fi/Pekka Huhta kirjoitti:Suunnittelepa kerralla semmoinen nätti semimoderni pönttis :) Ei vaan, musta aika moni noista uusista pönttiksistä on iian pienillä rissoilla tehty ja koristeet on enempi vaan raitoja kyljessä. Itse tykkään pirusti tuosta meidän neliskanttisesta pönttöuunista, se on minusta hauska. Eli muotokaan ei ole rajoitettu pyöreään tynnyripönttöön.
Olis mahtavaa kun joku sais elvytettyä Porin Matti-kokoisten nättien uunien valmistuksen. Se on kuitenkin ollut oman aikansa klassikko, ja toimisi aivan loistavasti monessa paikassa nykyisinkin.
Pekka
Pönttöuuni vai kaakeliuuni?
Re: Pönttöuuni vai kaakeliuuni?
Hmmm, jännä nähdä paljonko tulee uusille Mateille hintaa... ainakin nuo varaosahinnat ovat melkoisia. Tietty suomalainen työ maksaa.
jarkkis, minkälaisen tuhkaluukun olet ympännyt (oletettavasti pyöreän) pönttöuunin kylkeen niin että se istuu siinä nätisti? Mä olen nyt 10 vuoden umpiarinallisella kokemuksella päättänyt että seuraaviin uuneihin tulee irtoarina ja tuhkalaatikko, samperi mitä roplaamista noiden kytevien hiilien kanssa välillä. Toissapäivänä hiiliä kohennellessa poltin jälleen yhden sormen aika kipeästi.
Kysyn siksi, kun mun oma pönttisprojekti on mallia "leikkaa + liimaa" eli vanhoja (lisä)osia kasaan haalien. Katyallekin tiedoksi, että kyllä sen noinkin saa aikaiseksi sen uunin kun opiskelee ensin vähän jotta tietää mitä tarttee. Tietenkin jos ei ole lämmityskokemusta entuudestaan niin on vaan luotettava intuitioon ja annettava kukkaron sanella. Mutta jos on yhtään hynää eikä jaksa odotella talvea jos toistakin osia keräillessä (se käy harrastuksesta) niin sitten vaan paketti kainaloon joltain peltienvalmistajalta tai muurarin kautta, ja menoksi.
Luukkuja kannattaa miettiä muutaman kerran, ainakin mun mielestä upouudet pönttiksiin tarjolla olevat ovat kammottavan näköisiä. Niissä ei ole mittasuhteet oikein kohdallaan eivätkä ne edusta mitään aikakautta, no mauttomuuden aikakautta ehkä. Kuorista ei maalaamisen jälkeen äkkiä erota onko ne uudet vai vanhat, mutta luukut kannattaa hankkia vanhat ja kunnostetut jos haluaa "vanhan näköistä". Samalla se on pieni kulttuuri- ja ekoteko.
jarkkis, minkälaisen tuhkaluukun olet ympännyt (oletettavasti pyöreän) pönttöuunin kylkeen niin että se istuu siinä nätisti? Mä olen nyt 10 vuoden umpiarinallisella kokemuksella päättänyt että seuraaviin uuneihin tulee irtoarina ja tuhkalaatikko, samperi mitä roplaamista noiden kytevien hiilien kanssa välillä. Toissapäivänä hiiliä kohennellessa poltin jälleen yhden sormen aika kipeästi.
Kysyn siksi, kun mun oma pönttisprojekti on mallia "leikkaa + liimaa" eli vanhoja (lisä)osia kasaan haalien. Katyallekin tiedoksi, että kyllä sen noinkin saa aikaiseksi sen uunin kun opiskelee ensin vähän jotta tietää mitä tarttee. Tietenkin jos ei ole lämmityskokemusta entuudestaan niin on vaan luotettava intuitioon ja annettava kukkaron sanella. Mutta jos on yhtään hynää eikä jaksa odotella talvea jos toistakin osia keräillessä (se käy harrastuksesta) niin sitten vaan paketti kainaloon joltain peltienvalmistajalta tai muurarin kautta, ja menoksi.
Luukkuja kannattaa miettiä muutaman kerran, ainakin mun mielestä upouudet pönttiksiin tarjolla olevat ovat kammottavan näköisiä. Niissä ei ole mittasuhteet oikein kohdallaan eivätkä ne edusta mitään aikakautta, no mauttomuuden aikakautta ehkä. Kuorista ei maalaamisen jälkeen äkkiä erota onko ne uudet vai vanhat, mutta luukut kannattaa hankkia vanhat ja kunnostetut jos haluaa "vanhan näköistä". Samalla se on pieni kulttuuri- ja ekoteko.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Olipa hyvä uutinen. Musta markinoilta on puuttunut justiinsa tuon kokoinen hyvä ja edullinen lämmityslaite.tarmasti kirjoitti:Tämän mukaan tuotanto aloitetaan ensi vuonna: http://porinmatti.fi/Pekka Huhta kirjoitti:Suunnittelepa kerralla semmoinen nätti semimoderni pönttis :) Ei vaan, musta aika moni noista uusista pönttiksistä on iian pienillä rissoilla tehty ja koristeet on enempi vaan raitoja kyljessä. Itse tykkään pirusti tuosta meidän neliskanttisesta pönttöuunista, se on minusta hauska. Eli muotokaan ei ole rajoitettu pyöreään tynnyripönttöön.
Olis mahtavaa kun joku sais elvytettyä Porin Matti-kokoisten nättien uunien valmistuksen. Se on kuitenkin ollut oman aikansa klassikko, ja toimisi aivan loistavasti monessa paikassa nykyisinkin.
Pekka
Mulla oli hieno keksintö noiden pikku-uunien rakentamiseen, saa nähdä tekeekö noi sen sillä tavalla vai jollain muulla. Dumdedum...
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Asensin vanhan Porinmatin, sen matalamallisen ulkorakennuksen huoneeseen . Mattihan on rakenteeltaan oikeaoppinen pystyuuni. Pesästä nousee kapeneva nielu yläpalotilaan josta palokaasut laskeutuvat molemminpuolin savukanavia pitkin alas savuhormiin liittyen tuhkatilan alapuolella.
Ongelma mielestäni on Porinmatin tulipesän todella surkea koko. Ei niin pieniä puita meinaa olla jotteivat ne siihen sovi.
Super-Porin-Matti olisi tähän selkeä vastaus. Sellainen, että tiilikärryllä vaivoin vielä voi kiskoja pitkin kuljettaa paikalleen!
Toivottavasti Pekan idea liittyy tähän :)
Ongelma mielestäni on Porinmatin tulipesän todella surkea koko. Ei niin pieniä puita meinaa olla jotteivat ne siihen sovi.
Super-Porin-Matti olisi tähän selkeä vastaus. Sellainen, että tiilikärryllä vaivoin vielä voi kiskoja pitkin kuljettaa paikalleen!
Toivottavasti Pekan idea liittyy tähän :)
Hmmm, luulen ymmrtäväni. Mulla olis tähän liittyvä innovaatio mutten tiedä kehtaanko sanoa. KIRVES.anttiaa kirjoitti:Ei niin pieniä puita meinaa olla jotteivat ne siihen sovi.
Hmmm..annoit pienen vihjeen
Mutta ei sahakaan pahitteeksi
Otolle tässä vielä kommenttia :Voi toki tuhkapesän tehdä niin,että savukanava hormiin menee vielä sen alitse.Eikä sellainen rakenne nosta tulipesää välttämättä normaalia korkeammalle.Savukanavan ja tuhkapesän väliin voisi laittaa rautalevyn,ei sitä ole pakko tehdä tiilestä.Siis savukanavan katoksi ja tuhkapesän pohjaksi.Kannattaa kattoa että tuo piippuun lähtevä kanava tulee riittävän tilavaksi,jos korkeussuunnassa ei ole tilaa,pitää siitä tehdä vastaavasti leveämpi.Joissain ohjeissa näytetään tuo kohta puolenkiven kokoisena,mutta varminta on tehdä se 2/3 kiven kokoisena.Niin ja siitä tuhkapesän luukusta kysyttiin.Se on Porinvalun valmistama 75cm halk.pönttöön sopiva.Tuo koko varmaan siksi,että 70cm uunin jalkarengas on usein 75cm.Saranat luukun yläreunassa ja alareunassa säätönuppi josta kiertämällä vetoa voi säätää.Uunin suulukut ovat samaa sarjaa,Porinvalun yksiovinen ilmaventtiilillä,pelaavat loistavasti yhteen.Tuo tuhkaluukku ei oo mikään harvinaisuus,Högforsilla oli myös vastaavanlainen tuotannossa.Ns.romuliikkeistä kannattaa etsiä.
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Tuota olen itsekkin mietiskellyt.jarkkis kirjoitti:Savukanavan ja tuhkapesän väliin voisi laittaa rautalevyn,ei sitä ole pakko tehdä tiilestä.Siis savukanavan katoksi ja tuhkapesän pohjaksi.
Viimeisin pönttis, jonka purin, oli myös patentoitu peltilevyllä. Siinä oli laitettu peltilevy tulipesän tiilien alle... Tai siis... Alaliittymällinen uuni, jossa nuohousluukku uunin etuosassa. Nuohousluukun päällä oli peltilevy, jonka päällä tiilet
Mäkin haluaisin peltiset tuhkalaatikot. Ne on nätit ja toimivat.pelkka kirjoitti:minkälaisen tuhkaluukun olet ympännyt (oletettavasti pyöreän) pönttöuunin kylkeen niin että se istuu siinä nätisti? Mä olen nyt 10 vuoden umpiarinallisella kokemuksella päättänyt että seuraaviin uuneihin tulee irtoarina ja tuhkalaatikko,
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Oisko joku 4-5mm sopiva?Paksu on tietysti aina lujempi.Tuossa paikassa ei lämpötilat enää ole kovin korkeita,villaa voi käyttää tiilen ja raudan liitoskohdissa elämisen varana,kuitenkin niin,että levy on lujasti paikoillaan.Rautoja käytettiin vanhoissa uuneissa kuumissakin paikoissa.Ite olen purkanu muutaman uunin jossa laki oli kannatettu lattarautojen päälle.Ei mitään täkkäystä vaan raudat suoraan ulkokuori muurauksen päälle kannatukseen ja niiden päällä kolme lapetiilikerrosta.Mitään vauriota tuosta sinänsä virheellisestä rakenteesta ei ollut aiheutunut,raudat oli kyllä punertavan oksidikerroksen peitossa.Uunien korkeus oli auttanut asiaa,matalassa uunissa ne kyllä ois vääntyilleet.Näin ei tietenkään pidä nykyisin tehdä.
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Viesti:
Juu, johan ne valurautaiset suuluukutkin ovat aikasta lämpimässä paikassa. Ja samoten se suuluukuun "ylitys", joka on pääsääntöisesti ollut vahva lattarauta.jarkkis kirjoitti:Rautoja käytettiin vanhoissa uuneissa kuumissakin paikoissa.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Valuraudan ja tavan lattateräksen välillä on pirun iso ero. Valurautainen uuninpelti pysyy kuumassakin paikkaa ihan nätisti suorana, mutta samanpaksuinen ja -kokoinen räkärautalätkä menee tuhannen kippuralle. Sen takia ne osat on valurautaa.
Mä olisin sinne tuhkalaatikon alle ite ehdotellut jotain 5-10 mm levyä, mitä nyt sattuu romikselta löytymään.
Pekka
Mä olisin sinne tuhkalaatikon alle ite ehdotellut jotain 5-10 mm levyä, mitä nyt sattuu romikselta löytymään.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Tos on moderni pönttis. Tuol uuniduunin sivuilla on monenlaisia tulisijoja ja kuvasarjoja muurauksesta.
http://www.uuniduuni.fi/docs/06/16/rosteri1/index.html
http://www.uuniduuni.fi/docs/06/16/rosteri1/index.html
Ystävällisin terveisin Mize
Jarkkis? Hahmottelin mielessäni pönttiksen rakennetta tuolla em. tavalla toteutettuna. Eli nokiluukku olisi tuhkalaatikon alla. Askarruttaa vain hiukan ettei rakenteesta tule turhan heppoinen , sillä sisuskaluthan jäisivät syrjätiilien kulmien päälle. Toki tuon asennettavan plootun päälle.Tiilenvalinta ainakin pitää tehdä huolella.
Raudan käytössä uunirakentamisessa on aina käytettävä harkintaa. Aina mikäli mahdollista on syytä limityksellä hoitaa homma. Luukun ylitys valumassalla on kelpo ratkaisu. Eri materiaalien erillaiset lämpölaajenemiset pitää otta huomioon.
Raudan käytössä uunirakentamisessa on aina käytettävä harkintaa. Aina mikäli mahdollista on syytä limityksellä hoitaa homma. Luukun ylitys valumassalla on kelpo ratkaisu. Eri materiaalien erillaiset lämpölaajenemiset pitää otta huomioon.
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Viesti:
Se täytyisi jo hiljalleen oppia, että äärimmäisen harvoin ne ratkaisut kovinkaan vaikeita ovat. Olin ajatellut, että on korkeussuunnassa älyttömän ahdasta ympätä suuluukku, nuohousluukku ja tuhkaluukku päällekkäin, mutta eipä tuo näytä olevan homma eikä mikään. Eikä luonnollisesti muistunut mieleeni, että olenhan jo kyseiseen ratkaisuun tutustunutkin aiemmin...Oto Hascak kirjoitti:Tuota olen itsekkin mietiskellyt.jarkkis kirjoitti:Savukanavan ja tuhkapesän väliin voisi laittaa rautalevyn,ei sitä ole pakko tehdä tiilestä.Siis savukanavan katoksi ja tuhkapesän pohjaksi.Sillä saisi säästettyä korkeudessa sen verran, mitä se tuhkaluukku muuten nostaisi. Onko heittää ideaa, että mitä rautaa/vahvuutta tuo levy voisi olla?
![]()
Siellä on käytetty Jarkkiksen idean mukaisesti rautaa tuhkalaatikon ja savukanavan välissä. Ratkaisuna ei tosin ole yhtenäinen levy, vaan muutama latta ja niiden päällä yksi varvi tiiltä ja sitten peltinen laatikko tuhkalle.
Nimimerkillä mulle valmiita ratkaisuja heti ja helposti
Muoks. ärsyttävän kirjoitusvirheen korjaus
Tuossa kohtaa syrjätiili on tosiaan heppoisen tuntuinen,vaikka joissain työohjeissa niin on esitettykin.Moduulitulitiili voisi olla aika sopivaa,ite käytin sitä oman uunin tekoon.Tai sitten leikkelee tavallisesta hormitiilestä sopivan paksuisia kappaleita.Tuo kohta kannattaa suunnitella huolella.Tiilileikkuri on muuten hyvä apu pönttö-ja muidenkin uunien muurauksessa.Peltikuoren sisävuoraukseen tuo moduulitulitiili käy,tai sitten paksu venäläinen tulitiili,uunin halkaisiasta riippuen.Luukun ylitykseen valumassa palkki on paras,sillä se tulee lujaksi ja on helppo tehdä.10mm palovilla kuoren ja valun väliin tuossa paikassa,niin kestää maali paremmin palamatta.