Kyllä tuli....purkutuomio

Jokaiselta rintamamiestalon omistajalta on varmasti monesti kysytty: "Löytyikö yllätyksiä". Vanhat talot saattavat joskus todellakin kätkeä sisäänsä niin iloisia kuin surullisiakin yllätyksiä. Remontoidessa niihin sitten törmää.
Avatar
nallevilla
Jäsen
Jäsen
Viestit: 45
Liittynyt: To Elo 20, 2009 16:20
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Re: Kyllä tuli....purkutuomio

Viesti Kirjoittaja nallevilla »

Tuoreimmat kuvat ovat ehkä vähän surullisia.
Ei kuitenkaan auta jäädä raunioille makaamaan.
Uutta ei ihan hetkeen pystytetä. Nyt on aika odotella kyseltyjen tarjousten saapumista ja tehdä tarkat suunnitelmat. Pitää myös miettiä millaisen talon haluamme; olimme asennoituneet vain vanhan korjaamiseen ja nyt meillä on rutosti enemmän vaihtoehtoja.

Mistähän löytäisi foorumin "Vahingossa uudisrakentajaksi" :mrgreen:
Foorumin Riesa ja Maanvaiva
akiriik
Jäsen
Jäsen
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Maalis 25, 2009 8:09
Paikkakunta: Ulvila

Re: Kyllä tuli....purkutuomio

Viesti Kirjoittaja akiriik »

Sille talolle kävi kyllä todellinen katoamistemppu. Tsemppiä nyt vaan uuden kanssa :)


Tinakenkäpoika kirjoitti:Oliskin mielenkiintoista nähdä rintsikka joka eristetty täysin esim. uretaanilla ja jossa on lämmöntalteenotto + muut nyky vermeet.Eli olisko se sit passiivitalo jopa.
Offtopic. Kuulostaa ihan meidän talolta :D
Ves_ku
Jäsen
Jäsen
Viestit: 881
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 23:35
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Kyllä tuli....purkutuomio

Viesti Kirjoittaja Ves_ku »

Nyt kun tilanne on kuvien mukainen niin kaivakaa ne perustuksetikin ylös ja uusikaa. Kustannus ei enään ole kovin suuri kun kyseessä ei ole kellari perustus ja sellaista ei ilmeisesti ole haaveissa, vaikka nythan se kellarin tekokin onnistuis helposti.

Ei todellakaan ole mieltä jättää uuden talon alle perustuksia missä ei ole asiaan kuuluvia nykytiedon mukaisia kapllaarikatkoja yms.

Ainakin yhdessä kuvassa on selkeää kosteukuormistusta havaittavissa.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
Avatar
Tuoski
Jäsen
Jäsen
Viestit: 316
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2008 9:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kyllä tuli....purkutuomio

Viesti Kirjoittaja Tuoski »

Aika nopeasti saitte talon purettua.
Palkkasitteko ihan ammattilaiset tekemään työn vai hoiditteko itse?
Avatar
nallevilla
Jäsen
Jäsen
Viestit: 45
Liittynyt: To Elo 20, 2009 16:20
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Re: Kyllä tuli....purkutuomio

Viesti Kirjoittaja nallevilla »

Suurin osa rungosta ja katosta nostettiin kouralla suoraan rekan kyytiin ja puruauto vei loputkin purut poltettavaksi. Näihin meni kaksi työpäivää. Apuna tietysti oma väki.
Muut työt hoidettiin suvun miesten voimin.
Uusi Nallevilla on hyvällä alulla...vai olisiko parempi nimi Villa Nova :-)
Reipasta tahtia rakennetaan eikä meillä pakkasia pelätä!

Kyllä se tästä, vaikka jossain vaiheessa hirvitti tämä yhtäkkiä uudisrakentajaksi joutuminen.
Foorumin Riesa ja Maanvaiva
MX1K
Jäsen
Jäsen
Viestit: 378
Liittynyt: To Marras 20, 2008 7:32
Paikkakunta: Laitila
Kotisivu: http://mx1k.wippiespace.com/
http://mx1k.wippiespace.com/images
Viesti:

Re: Kyllä tuli....purkutuomio

Viesti Kirjoittaja MX1K »

Eipä tunnu päätä palelevan joo!

Noin hyvää tahtia kun olette saanut aikaseksi niin kannattaa ruoskia noita talkoomiehiä niin kauan että on ainakin katto päällä, ulkoseinissä eristeet ja levy molemmin puolin sekä lattiarungot lyötynä. Loput pystyykin sitte pienellä pinnistyksellä tekemään itsekin siedettävässä ajassa. :)
ansi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 210
Liittynyt: To Helmi 23, 2006 8:34
Paikkakunta: Nastola

Re: Kyllä tuli....purkutuomio

Viesti Kirjoittaja ansi »

Jestas miten ripeää toimintaa, johan tässä hitaampia hirvittää. Tarvii vissiin näyttää tota teidän blogia miehelle jos sais sen innostettua laittamaan ne listat jotka on 3 vuotta oottaneet laittamista :lol:
Avatar
nallevilla
Jäsen
Jäsen
Viestit: 45
Liittynyt: To Elo 20, 2009 16:20
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Re: Kyllä tuli....purkutuomio

Viesti Kirjoittaja nallevilla »

Luulen, että meilläkin tahti hidastuu, kun katon, tuulensuojalevyjen ja seinäeristeiden jälkeen ei Pakkaspoika enää pääse ruoskimaan jäisillä oksillaan; 25:n asteen pakkasessa :lol:
Foorumin Riesa ja Maanvaiva
Avatar
HillyMan
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2144
Liittynyt: Ti Helmi 14, 2006 19:33
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kyllä tuli....purkutuomio

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

Sittenhän se rakentaminen vasta alkaakin kun on katto päällä ja seinät pystyssä, Yllättävän paljon on hommaa LVIS-töissä ja muutenkin pintoihin menee aikaa yllättävän paljon. Mutta se ei vähennä yhtään tähän astisia saavutuksia, ripeetä on ollu kyllä munkin mielestä.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Jukka68
Jäsen
Jäsen
Viestit: 434
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 11:39
Paikkakunta: Oulun lääni

Re: Kyllä tuli....purkutuomio

Viesti Kirjoittaja Jukka68 »

Iso remmi tuntuu olevan päällä.
Tuossa vaiheessa se vaan tuntuu, että täähän valmistuu ihan väkisin muutamassa viikossa :-D
?keskellä kämmentä
Jäsen
Jäsen
Viestit: 745
Liittynyt: Su Loka 14, 2007 23:03
Paikkakunta: Tampere
Paikkakunta: Tampere

Re: Kyllä tuli....purkutuomio

Viesti Kirjoittaja ?keskellä kämmentä »

täähän valmistuu ihan väkisin muutamassa viikossa
Varmaa saaraa nährä jo, jossei tän joulun tonttuja, mutta ens pääsiäisen tiput ikkunoissa,
tossa uuressa rintsikassa, niin nopeelta vauhti näyttää!

Kiva ku päästää kattoon kuvia rintsikan rakentamisesta,
tän oman työmaalla kun ei kamera ole käyny, sillon aikoinaa...

Toivotan onnee rakentajille
ja ehkä piäne joulunajan hiljentymisen jälkeen innon ja vauhrin jatkumista!!!
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)
Avatar
nallevilla
Jäsen
Jäsen
Viestit: 45
Liittynyt: To Elo 20, 2009 16:20
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Re: Kyllä tuli....purkutuomio

Viesti Kirjoittaja nallevilla »

Ei ehkä vielä tänä vuonna voida pääsiäiskranssia oveen ripustaa. Josko syksyllä saisivat suvun uusimmat eskarilaiset tulla tien toisella puolella olevasta koulusta suoraan Nallevillaan :-)
Rakennusprojektimme on herättänyt suurta kiinnostusta pikku kaupungissamme. Ei taida olla kovin tavallista rakentaa rintsikkaa 2000-luvulla :cool: Moni on käynyt moista ihmettä katsomassa. Naapuruston vanhat miehet käyvät käpsehtimässä pihamaalla ja muistelemassa menneitä.

Monta kysymystä on vielä vailla vastausta. Mahtaisiko joku jaksaa vastata täällä. Jotenkin en osaa täältä lähteä muille rakentajapalstoille kyselemään.

Kokeilen siis onneani:
- Taloon tulee leivinuuni. Olemme tottuneet lämmittämään uunia joka päivä läpi kylmän vuodenajan. Meillä leivotaan paljon ja teemme uunissa myös ruokaa. Eteisaulaan ja keittiöön tulee laattalattia, koska tiedossa on paljon trafiikkia ulkoa sisälle ja taas takaisin; lapsia ja koiria. Näihin tulee lattialämmitys sähköllä. Muualle taloon tulee sähköpatterit. Taloon tulee myös koneellinen ilmanvaihto talteenotolla. Kannattaako laittaa lisäksi vielä vanhasta talosta jäänyt ilmalämpöpumppu?
Mitä valitsemme muualle lattiamateriaaliksi? Missään tapauksessa ei muovimattoa eikä laminaattia. Puuta, mutta missä muodossa?
Mitä materiaalia ehdotatte sisäseiniin?
Foorumin Riesa ja Maanvaiva
Avatar
HillyMan
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2144
Liittynyt: Ti Helmi 14, 2006 19:33
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kyllä tuli....purkutuomio

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

Ootteko tutkinu noita poistoilmalämpöpumppuja yhtään, sais vesikiertoisen lattialämmityksen joka lämpiää käyttöveden kanssa poistuvasta ilmasta.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Avatar
nallevilla
Jäsen
Jäsen
Viestit: 45
Liittynyt: To Elo 20, 2009 16:20
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Re: Kyllä tuli....purkutuomio

Viesti Kirjoittaja nallevilla »

HillyMan kirjoitti:Ootteko tutkinu noita poistoilmalämpöpumppuja yhtään, sais vesikiertoisen lattialämmityksen joka lämpiää käyttöveden kanssa poistuvasta ilmasta.
Tutkittiin sen verran, mitä nettisivuilta asiasta löytyi. Livenä emme ole systeemiä kellään nähneet. Luetun perusteella varmaan hyvä systeemi, mutta päädyimme kuitenkin lopulta tuohon aiemmin mainitsemaani lämmitykseen.
Foorumin Riesa ja Maanvaiva
sofi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 406
Liittynyt: Su Tammi 27, 2008 5:16
Paikkakunta: Takaisin maalla
Paikkakunta: Takaisin maalla

Re: Kyllä tuli....purkutuomio

Viesti Kirjoittaja sofi »

Onnea projektiin :). Meidän kylällä rakensi eräs perhe myös joitakin vuosia sitten rintsikan vanhan tilalle. Kauniin vaaleansinisen talon.
Vastaa Viestiin