tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
- Rosvolinna
- Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Mulla on tuollainen vertti-Chunlan seinässä. Hyvä peli; on hintansa tienannut muutamassa vuodessa takaisin.
Toinen oli asuntobussissani, mutta se päästi kaasut pihalle. Oli lehtiroskaa jäänyt talvella sulamisvesireikien päälle ja kenno pamahti ikiroutaan. Naksahti hajalle. En jaksanut korjailla, kun ei ole tuota kylmäainetta nurkissa lojumassa - vaihdoin sen kahteen pakettiin Juhla Mokkaa ja uusi omistaja sekä minä olimme tyytyväisiä.
Siihen saa kyllä varaosiakin vaikka Suomessa ei taida olla edustusta. Gern-huolto muistaakseen pitää jotain palikkaa listoillaan. Suomessa niitä oli saatavilla uutena muutama vuosi sitten. Finyan.fi Lahdesta niitä edusti ja kauppasi. Ostin kontin perältä sen viimeisen.
Ei ne kalliinmatkaan pumput pysty fysiikan lakeja rikkomaan. Joten tuo menee sinne keskikastiin. Kolme talvea tuo on pyörinyt 24/7 ja aina sieltä on lämpimämpää ilmaa tullut ulos kuin sisään mennyt.
Tallissani on Ultimate 12 / Gree vuosimallia 2008 ja sitä saa rassalilla harva se kuukausi. Eli kyllä tuo Chunlan pesee Green 6-0. Panasonicin kanssa 1-1 vaikka Pana maksoi 4x hinnan. No Pana on pyörinyt 11v sekä lämmityksenä että kylmennyksenä. Ainoa huoltotoimenpide suodattimien putsauksen lisäksi on ollut sisäyksikoiden laakereiden rasvaus.
Toinen oli asuntobussissani, mutta se päästi kaasut pihalle. Oli lehtiroskaa jäänyt talvella sulamisvesireikien päälle ja kenno pamahti ikiroutaan. Naksahti hajalle. En jaksanut korjailla, kun ei ole tuota kylmäainetta nurkissa lojumassa - vaihdoin sen kahteen pakettiin Juhla Mokkaa ja uusi omistaja sekä minä olimme tyytyväisiä.
Siihen saa kyllä varaosiakin vaikka Suomessa ei taida olla edustusta. Gern-huolto muistaakseen pitää jotain palikkaa listoillaan. Suomessa niitä oli saatavilla uutena muutama vuosi sitten. Finyan.fi Lahdesta niitä edusti ja kauppasi. Ostin kontin perältä sen viimeisen.
Ei ne kalliinmatkaan pumput pysty fysiikan lakeja rikkomaan. Joten tuo menee sinne keskikastiin. Kolme talvea tuo on pyörinyt 24/7 ja aina sieltä on lämpimämpää ilmaa tullut ulos kuin sisään mennyt.
Tallissani on Ultimate 12 / Gree vuosimallia 2008 ja sitä saa rassalilla harva se kuukausi. Eli kyllä tuo Chunlan pesee Green 6-0. Panasonicin kanssa 1-1 vaikka Pana maksoi 4x hinnan. No Pana on pyörinyt 11v sekä lämmityksenä että kylmennyksenä. Ainoa huoltotoimenpide suodattimien putsauksen lisäksi on ollut sisäyksikoiden laakereiden rasvaus.
Casa La Utoja
Hiukan omituista myydä eteenpäin asiakkaan jo maksama ilppi, tosin en tiedä millainen sopimus teillä oli asennuksien ja lisäilppien hankkimisen suhteen yms. Onhan sinulla Pvalila ihan ehjä Mitsu joka kelvannee "saunakoneeksi", vaihdat sisäyksikköön vain oikean piirikortin, ja täytät laitteen niin eiköhän laite toimine taas pitkään?pvalila kirjoitti:Risat ilpit ketuttavat.
Onneksi yksi vielä toimii, vanhin ja tärkein.
Mä olen jo maksanut yhden LN35:den.
Siis pelkän koneen, en vielä asennusta.
Olen odotellut rikastumista, että mulla olisi vara ostaa saman tien toinen.
Nyt kun soittelin kaverille, niin hän tunnusti myyneensä mun ilppini pois.
Mitsut ovat nyt kiven alla, tarjosi mulle Toshibaa tilalle.
En tiedä mitä mallia tarkoitti eikä mulla ole mitään käsitystä siitä, kuinka hyviä nuo nykyisin ovat.
Sähkötyöt mulla etenevät "kovaa" vauhtia. Syksyllä ostin JAPP 20 tarvittavan määrän, talvella porasin seinäkiinnikkeet seinään ja tänään jaksoin ujuttaa 5*2,5 MMJ:n sinne sisään...Hurraa!
Vanha syöttö mulla oli talon sisätilojen kautta, uudet ilpit ajattelin syöttää suoraan ulkokaapilta. Vanha kaapeli, joka tuo mulle takaterassin nurkalta virrat pumpuille, saa jatkossa syöttää sähköä toiseen suuntaan: mä olen ajatellut jossain vaiheessa ostaa myös saunaosastolle ilpin.
Harkinnassa on tämä:
https://lampopumput.info/foorumi/thread ... poo.28581/
Kaveri käyttää samaa nimimerkkiä rintsikkasaitilla.
Kaverille tosiaan asennettiin Panasonicin ilppi, on kuulemma ollut tosi tyytyväinen kyseiseen laitteeseen.
Itse olen edelleen enemmän kuin tyytyväinen meidän FD-35:een, viilennyskäytössäkin sen kapasiteetti on aivan toista luokkaa kuin 9-sarjalaisen invertteri-Ultimaten. Hiukan omituista kyllä, mutta totta, että tuo Mitsubishi tuottaa vettä ehkä kolmasosan siitä mitä Ultimate, siis niin lämmitys- kuin viilennyskäytöllä, mutta silti on paljon tehokkaampi, eihän sen kait noin kuuluisi mennä? No ulkoyksikön vedenkeräytymisen (eli lämmityskäyttö) voi selittää paremmin toteutetulla kennostolla ja suuremmalla puhalluksella, mutta päteekö sama kaava myös sisäyksikön suhteen (siis viilennyskäyttö), olikohan Ultimatessa aivan liian pieni puhallin suhteessa kennon kokoon, siis ikäänkuin hikoileva kylmäpatteri seinällä?
Chunlanista tulikin jo jotain asiantuntevaa kommenttia, itse opin kyllä kerrasta pysymään kaukana noista halpis-ilpeistä, mutta voihan niistäkin tosiaan jokin olla ihan järkevästi suunniteltu ja toteutettu?
Noista "ilmankostuttimista" ei ole kokemusta, meillä ainakin on helteillä ongelmana kohonnut kosteusprosentti, sen kun saa nykyään ilpillä alemmaksi, niin varsinainen sisätilojen hellelukema ei niinkään haittaa. Näillä helteillä meillä oli sisällä 22,5 astetta ja kosteusprosentti noin 60 (siis jos noihin halpismittareihin voi yhtään luottaa).
-
warixenjalka
- Jäsen

Noinhan siinä todennäköisesti käy, kun Golf-virta heikkenee tai jopa kääntää suuntaansa.pvalila kirjoitti:Valtionyhtiöitä on perinteisesti johdettu aika tehottomasti ja tavallaan ne kuuluvat vasemmiston ideologiaan, sosialismiin.warixenjalka kirjoitti:Yhdyn kyllä siihen ajatukseen, että valtion omaisuuden myynti on erittäin lyhytnäköistä toimintaa. Nykyisessä hallituksessa laitan toivoni siihen, että edes Suomen luonto otetaan aiempaa paremmin huomioon, vaikkapa sitten ihmisten kustannuksella. Pelkään vaan että puolueille riittää ilmastosta vouhkaaminen...
(ts. tuotantovälineiden pitää olla valtion ohjauksessa)
Meikä ei ole sosialisti, mutta toivoisin Suomen valtiolla olevan tuhdit omistukset pörssissä ihan toisesta syystä: nykymuotoinen verotus päätyy jossain vaiheessa kriisiin.
Nykyisin valtion ei tarvitse harjoittaa bisneksiä, koska rahaa saa yksinkertaisesti verottamalla.
Mutta veropohja murenee kaiken aikaa.
Tulevaisuudessa ihminen tulee olemaan oikeastaan kaikissa hommissa konetta p*skempi työntekijä. Verotuksen kohdentaminen ihmisten sijasta koneisiin tulee olemaan tosi haastavaa: tekoäly voi sijaita missä vain, ankarasti verottavalla maalla ei ole kohta enää mitään verotettavaa.
Yrityksillähän on jo nykyisin täysi vapaus valita, mihin maahan veroja maksavat ja aika pitkälti saavat senkin päättää, paljonko maksaa haluavat. Verot voi jo nykyisin lähes nollata, mutta järjestelyt maksavat eli verojen välttely ei ole sekään ilmaista.
Jos valtiomme olisi ollut fiksu, se olisi jo vuosikymmenien ajan hyväksynyt sen, että yritykset maksavat osan veroistaan osakkeillaan.
Tuo "ihan oikeiden ilmastotekojen" tekeminen arveluttaa mua. Vihreillä on pitkä perinne maksimoida ekoiluun menevät rahat ja minimoida niillä saatava tulos. Miljardilla saadaan pelastettua sata liito-oravaa, pelatetaanko? JOO, pelastetaan!!!
Esimerkiksi dieselien jahtaaminen kertoo siitä, etteivät vihreät itse usko ilmastonmuutokseen. Jos CO2 olisi ongelma yli muiden, niin niille NOx -päästöille olisi annettu pitkät. Ja sama juttu ydinvoiman kanssa: jos CO2 päästöjen nollaus olisi maailman ykköskysymys, olisivat vihreät ekana vaatimassa siirtymistä hiilestä ydinvoimaan.
Kaikki haluavat ilmastonmuutoksen nimissä nuijia pöytään päätöksiä, jotka (yllätys, yllätys) ovat niitä samoja juttuja, joita he ajoivat jo ennen ilmastotietoisuutta. Takuuvarmasti pakkoruotsikin jollain tavalla palvelee ilmastoa ja ilmastonmuutos on tärkeä tekijä siinä, miksi RKP vaatii pakkoruotsia takaisin...
Meikä ei ole mikään denialisti. Ilmastomuutos voi olla ihan totta, mulla ei vain riitä pätevyys sen arvioimiseen. Denialistit ovat enimmäkseen porukkaa, joiden jokaista sanaa on syytä epäillä: altrightiä ja muuta. Fakta on kuitenkin se, ettei ilmasto siitä hyödy, jos Suomi ajaa itsensä suohon leikkiessään mallioppilasta. Maailman päästöihin meillä ei ole juurikaan vaikutusta joten ihan vain oman osamme tekeminen riittää kyllä, ei meidän tarvitse teatraalisesti tehdä taloudellista harakiriä ollaksemme maailman moraalisin valtio.
Oikeasti mä en pelkää ilmaston lämpenemistä. Mä pelkään enemmän sitä, että jäätikkömuutokset jne. johtavat muutoksiin Golf-virran toiminnassa. Perinteinen Keski-Euroopan ilmasto sopisi mulle ihan hyvin, mutta ilmastonmuutos saattaa tarjota tänne Pohjolaan jotain ihan muuta.
Olen varovasti samaa mieltä, että ydinvoima on tällä hetkellä se millä energiaa kannattaisi tehdä. Pelottaa vaan se jäte...
Aurinkovoima voisi olla yksi hyvä energiantuottomuoto, toisinaan vähän tehoton vaan. Olis kyllä korkea aika keksiä joku oikeasti päästötön ja tehokas konsti (Fuusio?) Tuulivoimalat on huono vaihtoehto. Ilmeisesti ne oikeasti aiheuttaa (joillekin) ihmisille - ja muille elollisille - ongelmia (Ultraäänet, tai mikä lie). Itsellä ei ole oireita niistä tullut, mutta asunkin useamman kilometrin päässä lähimmästä. Sisällä semmoisessa olen muutaman kerran käynyt, eikä siitä ainakaan (havaittavia) oireita tullut. Saatana rumia ne on ja ikäviä (etenkin isoille) linnuille. Lepakoiden räjähtelystä en sano mitään...
Elinympäristöjen suojeluun kannattaa oikeasti panostaa rahaa, myös valtion. Samallahan ne tulee suojeltua ne liito-orkutkin. Kaikkea ei voi mitata rahassa. Jos vaihtoehtona on biodiversiteetin köyhtyminen versus valtion konkkaan meno, valitsisin epäröimättä valtion konkkaan menon. Sittenpähän nähtäisiin sekin, mitä siitä seuraa. Parhaassa tapauksessa kyseisen valtion ihmispopulaatio tuhoutuisi!
- Puolihullu varttisavolainen -
Kreikka on mahtava maa. Vaikka se menisi konkkaan, se olisi silti upea paikka. Suomi on sellainen jäädytetty helvetti, että vain rahan ja teknologian voimalla tämä on ihmisille miten kuten asuttava paikka. Biologinen fakta on, että tämä sijaitsee aivan hiton kaukana ihmisen luonnollisen levinnäisyysalueen pohjoispuolella.warixenjalka kirjoitti:Noinhan siinä todennäköisesti käy, kun Golf-virta heikkenee tai jopa kääntää suuntaansa.pvalila kirjoitti:Valtionyhtiöitä on perinteisesti johdettu aika tehottomasti ja tavallaan ne kuuluvat vasemmiston ideologiaan, sosialismiin.warixenjalka kirjoitti:Yhdyn kyllä siihen ajatukseen, että valtion omaisuuden myynti on erittäin lyhytnäköistä toimintaa. Nykyisessä hallituksessa laitan toivoni siihen, että edes Suomen luonto otetaan aiempaa paremmin huomioon, vaikkapa sitten ihmisten kustannuksella. Pelkään vaan että puolueille riittää ilmastosta vouhkaaminen...
Meikä ei ole sosialisti, mutta toivoisin Suomen valtiolla olevan tuhdit omistukset pörssissä ihan toisesta syystä: nykymuotoinen verotus päätyy jossain vaiheessa kriisiin.
Nykyisin valtion ei tarvitse harjoittaa bisneksiä, koska rahaa saa yksinkertaisesti verottamalla.
Tulevaisuudessa ihminen tulee olemaan oikeastaan kaikissa hommissa konetta p*skempi työntekijä. Verotuksen kohdentaminen ihmisten sijasta koneisiin tulee olemaan tosi haastavaa: tekoäly voi sijaita missä vain, ankarasti verottavalla maalla ei ole kohta enää mitään verotettavaa.
Yrityksillähän on jo nykyisin täysi vapaus valita, mihin maahan veroja maksavat ja aika pitkälti saavat senkin päättää, paljonko maksaa haluavat. Verot voi jo nykyisin lähes nollata, mutta järjestelyt maksavat eli verojen välttely ei ole sekään ilmaista.
Jos valtiomme olisi ollut fiksu, se olisi jo vuosikymmenien ajan hyväksynyt sen, että yritykset maksavat osan veroistaan osakkeillaan.
Tuo "ihan oikeiden ilmastotekojen" tekeminen arveluttaa mua. Vihreillä on pitkä perinne maksimoida ekoiluun menevät rahat ja minimoida niillä saatava tulos. Miljardilla saadaan pelastettua sata liito-oravaa, pelatetaanko? JOO, pelastetaan!!!
Esimerkiksi dieselien jahtaaminen kertoo siitä, etteivät vihreät itse usko ilmastonmuutokseen. Jos CO2 olisi ongelma yli muiden, niin niille NOx -päästöille olisi annettu pitkät. Ja sama juttu ydinvoiman kanssa: jos CO2 päästöjen nollaus olisi maailman ykköskysymys, olisivat vihreät ekana vaatimassa siirtymistä hiilestä ydinvoimaan.
Kaikki haluavat ilmastonmuutoksen nimissä nuijia pöytään päätöksiä, jotka (yllätys, yllätys) ovat niitä samoja juttuja, joita he ajoivat jo ennen ilmastotietoisuutta. Takuuvarmasti pakkoruotsikin jollain tavalla palvelee ilmastoa ja ilmastonmuutos on tärkeä tekijä siinä, miksi RKP vaatii pakkoruotsia takaisin...
Meikä ei ole mikään denialisti. Ilmastomuutos voi olla ihan totta, mulla ei vain riitä pätevyys sen arvioimiseen. Denialistit ovat enimmäkseen porukkaa, joiden jokaista sanaa on syytä epäillä: altrightiä ja muuta. Fakta on kuitenkin se, ettei ilmasto siitä hyödy, jos Suomi ajaa itsensä suohon leikkiessään mallioppilasta. Maailman päästöihin meillä ei ole juurikaan vaikutusta joten ihan vain oman osamme tekeminen riittää kyllä, ei meidän tarvitse teatraalisesti tehdä taloudellista harakiriä ollaksemme maailman moraalisin valtio.
Oikeasti mä en pelkää ilmaston lämpenemistä. Mä pelkään enemmän sitä, että jäätikkömuutokset jne. johtavat muutoksiin Golf-virran toiminnassa. Perinteinen Keski-Euroopan ilmasto sopisi mulle ihan hyvin, mutta ilmastonmuutos saattaa tarjota tänne Pohjolaan jotain ihan muuta.
Olen varovasti samaa mieltä, että ydinvoima on tällä hetkellä se millä energiaa kannattaisi tehdä. Pelottaa vaan se jäte...Jätteen varastointi kallioluoliin on varmasti yhtä hyvä idea kuin asbestin käyttö jokapaikan eristeenä... Eiku...
![]()
Aurinkovoima voisi olla yksi hyvä energiantuottomuoto, toisinaan vähän tehoton vaan. Olis kyllä korkea aika keksiä joku oikeasti päästötön ja tehokas konsti (Fuusio?) Tuulivoimalat on huono vaihtoehto. Ilmeisesti ne oikeasti aiheuttaa (joillekin) ihmisille - ja muille elollisille - ongelmia (Ultraäänet, tai mikä lie). Itsellä ei ole oireita niistä tullut, mutta asunkin useamman kilometrin päässä lähimmästä. Sisällä semmoisessa olen muutaman kerran käynyt, eikä siitä ainakaan (havaittavia) oireita tullut. Saatana rumia ne on ja ikäviä (etenkin isoille) linnuille. Lepakoiden räjähtelystä en sano mitään...![]()
Elinympäristöjen suojeluun kannattaa oikeasti panostaa rahaa, myös valtion. Samallahan ne tulee suojeltua ne liito-orkutkin. Kaikkea ei voi mitata rahassa. Jos vaihtoehtona on biodiversiteetin köyhtyminen versus valtion konkkaan meno, valitsisin epäröimättä valtion konkkaan menon. Sittenpähän nähtäisiin sekin, mitä siitä seuraa. Parhaassa tapauksessa kyseisen valtion ihmispopulaatio tuhoutuisi!![]()
![]()
Biodiversiteetillä ei ole mitään hätää. Uusia lajeja syntyy samaa tahtia kuin vanhoja kuolee. Eikä liito-orava ole edes kuolemassa, se on EU:n ulkopuolella aivan helkkarin elinvoimainen laji, kaikkein vähiten uhanalaisten kategoriaan se kuuluu. Ei kaikkien lajien tarvitse EU:n alueella menestyä.
Fuusiolla menee kai aika huonosti. Torium (thorium) olisi paljon helpommin hyödynnettävä ydinpolttoaine, se olisi kuitenkin perinteinen fuusiojuttu. Toriumin puoliintumisaika olisi aivan toista luokkaa kuin uraanin, mutta siihen liittyy toinen ongelma: siitä ei saa duunattua ydinpommeja.
Saksalaistyyppinen taistelu ilmastonmuutosta vastaan tuntuu tosi oudolta: pakotettiin maa siirtymään ydinvoimasta hiileen ja sitten dieselistä bensaan.
Aktiivimalli puretaan ja harva jää kaipaamaan:
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006138033.html
Mitähän tuo tarkoittaa:
Hallitusohjelman mukaan aktiivimallin leikkurit ja velvoitteet puretaan vasta, ”kun työllisyysvaikutuksiltaan vastaavista toimenpiteistä on päätetty”.
Eikö uusikaan hallitus ymmärrä, ettei terve ruumis työtä kaipaa?
Kun maassa edelleen on jokunen pvalilan kaltainen hullu (tänään töissä rapiat 12 tuntia) niin miksi helvetissä he eivät saa rauhassa maata kotonaan, jotka eivät työnteosta tykkää? Ihmiset pitää houkutella töihin pelkällä porkkanalla, mitään keppiä ei saa käyttää. Valtiontalous jos on pakko tasapainottaa, niin se hoituu lainanotolla ja korottamalla veroja.
Tyttärenikin olen väärin kasvattanut, pilalla ovat: tekevät aivan sikana töitä koulunsa kanssa.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006138033.html
Mitähän tuo tarkoittaa:
Hallitusohjelman mukaan aktiivimallin leikkurit ja velvoitteet puretaan vasta, ”kun työllisyysvaikutuksiltaan vastaavista toimenpiteistä on päätetty”.
Eikö uusikaan hallitus ymmärrä, ettei terve ruumis työtä kaipaa?
Kun maassa edelleen on jokunen pvalilan kaltainen hullu (tänään töissä rapiat 12 tuntia) niin miksi helvetissä he eivät saa rauhassa maata kotonaan, jotka eivät työnteosta tykkää? Ihmiset pitää houkutella töihin pelkällä porkkanalla, mitään keppiä ei saa käyttää. Valtiontalous jos on pakko tasapainottaa, niin se hoituu lainanotolla ja korottamalla veroja.
Tyttärenikin olen väärin kasvattanut, pilalla ovat: tekevät aivan sikana töitä koulunsa kanssa.
Chunlanin invertterimalli on hintaansa nähden legendaarisen hyvä pumppu. Orkkisputket siinä ovat kaiketi kehnohkot, lyhyet nyt vähintäänkin?Rosvolinna kirjoitti:Mulla on tuollainen vertti-Chunlan seinässä. Hyvä peli; on hintansa tienannut muutamassa vuodessa takaisin.
Olenko ymmärtänyt oikein, että sulla on tuo bussiharrastus vähän hiipunut? Minä muuten ostin aikoinani Puuilosta heidän vikan Chunlaninsa, mutta se oli ihan vain on/off -versio. Se maksoi 250 egeä, invertteri maksoi tuolloin muistaakseni 299 euroa mutta sitä ei tuolloin ollut jäljellä yhtäkään.
Onneksi tuo moottoriteiden repiminen pois aloitetaan Vihdintieltä, joka ei edes nykyisin ole mikään moottoritie:
https://www.hs.fi/kaupunki/art-20000061 ... ml?ref=rss
Mun isä oli neljä vuotta mua vanhempi, kun jäi eläkkeelle.
Mulle ei ole kultaista kädenpuristusta tulossa mutta voisin mäkin kuusikymppisenä jonkinasteisen elämänmuutoksen tehdä.
Ei tällainen raatamiselämä enää tähän aikaan kuulu. Nyt chillataan, ajellaan hissukseen bussilla ja tehdään sen verran hommia kuin julkisen liikenteen tahtiin ehtii. Otetaan saikkua, kun tuntuu pahalta. Asutaan vuokralla, yhteiskunta tukee.
Firmasta pitää kai päästä ekaksi eroon, muutoin ei ole toivoakaan päästä nettosaajaksi.
Mulle ei ole kultaista kädenpuristusta tulossa mutta voisin mäkin kuusikymppisenä jonkinasteisen elämänmuutoksen tehdä.
Ei tällainen raatamiselämä enää tähän aikaan kuulu. Nyt chillataan, ajellaan hissukseen bussilla ja tehdään sen verran hommia kuin julkisen liikenteen tahtiin ehtii. Otetaan saikkua, kun tuntuu pahalta. Asutaan vuokralla, yhteiskunta tukee.
Firmasta pitää kai päästä ekaksi eroon, muutoin ei ole toivoakaan päästä nettosaajaksi.
-
warixenjalka
- Jäsen

Kyllä minä olen enempi porkkanan kuin kepin kannalla, mutta jos ei kohtuullinen porkkana auta, niin sitten on annettava keppiäkin. Omakohtaisesti arvostan paljon enempi vapaa-aikaa kuin työssäoloaikaa - tuskin kukaan on kuolinvuoteellaan sitä harmitellut, ettei tullut enempää töitä tehtyä eläissään
. Mulle nykyinen työ onkin vähän pakkopullaa, mutta onneksi jengi täällä töissä on sen verran mukavaa, niin jaksaa roikkua tässä oravanpyörässä. En oikein usko, että saisin intohimoistani (= harrastuksista) rahallista korvausta oikein mitenkään, joten ammatinvaihtokaan tuskin toisi helpotusta. Tosin yritän jonkinlaista kirjallista työtä aina silloin tällöin vapaa-ajalla tehdä, josko sen saisi joskus vahingossa jollein kustantajalle myytyä. Se on vaan niin pirun hidasta, kun pitää töissäkin käydä...
Ikäväähän se on jos ei polttoaineesta olisi hyötyä suurvaltojen hyökkäys- anteeksi, tarkoitin siis - puolustuspolitiikalle.
Juu, ei riitä ymmärrys täälläkään tuolle saksalaisten energiapolitiikalle. Ehkä he halusivat turvata hiiliyhtiöiden tulevaisuuden. Sitä käsittääkseni vielä jonkin verran löytyy Ruhrin alueelta ja kait jostain muualtakin. Saksan plutoniumvarannoista mulla ei ole tietoa.
Biodiversiteetti köyhtyy EU:ssa jos liito-orava täältä hävitetään. Se köyhtyy enemmän kuin yhdellä lajilla. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, niinkuin varmaan hyvin tiedät. Tai jos et tiedä, niin kannattaa tutustua aiheeseen mitä pikimmiten.pvalila kirjoitti:Kreikka on mahtava maa. Vaikka se menisi konkkaan, se olisi silti upea paikka. Suomi on sellainen jäädytetty helvetti, että vain rahan ja teknologian voimalla tämä on ihmisille miten kuten asuttava paikka. Biologinen fakta on, että tämä sijaitsee aivan hiton kaukana ihmisen luonnollisen levinnäisyysalueen pohjoispuolella.
Biodiversiteetillä ei ole mitään hätää. Uusia lajeja syntyy samaa tahtia kuin vanhoja kuolee. Eikä liito-orava ole edes kuolemassa, se on EU:n ulkopuolella aivan helkkarin elinvoimainen laji, kaikkein vähiten uhanalaisten kategoriaan se kuuluu. Ei kaikkien lajien tarvitse EU:n alueella menestyä.
Fuusiolla menee kai aika huonosti. Torium (thorium) olisi paljon helpommin hyödynnettävä ydinpolttoaine, se olisi kuitenkin perinteinen fuusiojuttu. Toriumin puoliintumisaika olisi aivan toista luokkaa kuin uraanin, mutta siihen liittyy toinen ongelma: siitä ei saa duunattua ydinpommeja.
Saksalaistyyppinen taistelu ilmastonmuutosta vastaan tuntuu tosi oudolta: pakotettiin maa siirtymään ydinvoimasta hiileen ja sitten dieselistä bensaan.
Ikäväähän se on jos ei polttoaineesta olisi hyötyä suurvaltojen hyökkäys- anteeksi, tarkoitin siis - puolustuspolitiikalle.
Juu, ei riitä ymmärrys täälläkään tuolle saksalaisten energiapolitiikalle. Ehkä he halusivat turvata hiiliyhtiöiden tulevaisuuden. Sitä käsittääkseni vielä jonkin verran löytyy Ruhrin alueelta ja kait jostain muualtakin. Saksan plutoniumvarannoista mulla ei ole tietoa.
- Puolihullu varttisavolainen -
Eu:ssa on vähintään kymmeniä (luultavasti satoja) oikeasti (=globaalisti) uhanalaisia lajeja. Liito-orava ei ole uhanalainen mutta söpö se on: siksi sen suojeluun upotetaan surutta rahaa.
Nooh, ratsastuksessa kuolee keskimäärin suomessa pelkästään 1/vuosi, mitä se onkaan kun otetaan muut maat mukaan...pvalila kirjoitti:Vähän vaikeaa ymmärtää näin nykypäivänä:
https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/25 ... 95336699ec
258 kuollutta motoristia yhden ainoan kisan historiassa tuntuu niin käsittämättömältä luvulta, että ehkä se on väärinkäsitys?
Tuohan tarkoittaisi yli kahta kuollutta joka vuosi.
Pöljä kilpailu silti, ei esim. The Doctor ikuna menisi sinne eikä ole mennyt Suomesta mm. jo Jarno Saarisen aikaan kisannut Tepi Länsivuori.
Ensi viikonloppuna on Imatran Ajot, perkuleen hurja kisa sekin. Ei paljoakaan olkipussukka puun rungon ympärillä auta jos 250km/h siihen latasee.
Nämä on näitä, onko elämän pituus vai elämänlaatu se juttu.
Se että jos on jälkikasvua niin voisi tosiaan sen ajan välttää tuota lyhyyden hakemista ja sitten taas voi alkaa tavoittelemaan omia juttuja. Senhän jo ilmaisitkin rivien välistä että lukio tuubista kun tyttäret saat ulos niin voit alkaa joko ratsastamaan karvaooppelilla tai HD:llä, vai tulkitsinko täysin väärin
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Ollut vähän somelakossa, vaikkakin lueskellut juttujanne...warixenjalka kirjoitti:Noinhan siinä todennäköisesti käy, kun Golf-virta heikkenee tai jopa kääntää suuntaansa.pvalila kirjoitti:Valtionyhtiöitä on perinteisesti johdettu aika tehottomasti ja tavallaan ne kuuluvat vasemmiston ideologiaan, sosialismiin.warixenjalka kirjoitti:Yhdyn kyllä siihen ajatukseen, että valtion omaisuuden myynti on erittäin lyhytnäköistä toimintaa. Nykyisessä hallituksessa laitan toivoni siihen, että edes Suomen luonto otetaan aiempaa paremmin huomioon, vaikkapa sitten ihmisten kustannuksella. Pelkään vaan että puolueille riittää ilmastosta vouhkaaminen...
Olen varovasti samaa mieltä, että ydinvoima on tällä hetkellä se millä energiaa kannattaisi tehdä. Pelottaa vaan se jäte...Jätteen varastointi kallioluoliin on varmasti yhtä hyvä idea kuin asbestin käyttö jokapaikan eristeenä... Eiku...
![]()
Aurinkovoima voisi olla yksi hyvä energiantuottomuoto, toisinaan vähän tehoton vaan. Olis kyllä korkea aika keksiä joku oikeasti päästötön ja tehokas konsti (Fuusio?) Tuulivoimalat on huono vaihtoehto. Ilmeisesti ne oikeasti aiheuttaa (joillekin) ihmisille - ja muille elollisille - ongelmia (Ultraäänet, tai mikä lie). Itsellä ei ole oireita niistä tullut, mutta asunkin useamman kilometrin päässä lähimmästä. Sisällä semmoisessa olen muutaman kerran käynyt, eikä siitä ainakaan (havaittavia) oireita tullut. Saatana rumia ne on ja ikäviä (etenkin isoille) linnuille. Lepakoiden räjähtelystä en sano mitään...![]()
Elinympäristöjen suojeluun kannattaa oikeasti panostaa rahaa, myös valtion. Samallahan ne tulee suojeltua ne liito-orkutkin. Kaikkea ei voi mitata rahassa. Jos vaihtoehtona on biodiversiteetin köyhtyminen versus valtion konkkaan meno, valitsisin epäröimättä valtion konkkaan menon. Sittenpähän nähtäisiin sekin, mitä siitä seuraa. Parhaassa tapauksessa kyseisen valtion ihmispopulaatio tuhoutuisi!![]()
![]()
Ohuesti jos laittaisin että meitä sileäihoisia on vain liikaa ja jos ilmastonmuutos tai mikä nyt onkaan nyt on meitin aiheuttama niin väestönkasvu pitäisi saada kuriin. Olikohan Pvalila ja Jtbo, jotka jo asiasta mainitsi taannoin...
Helppo homma olisi pistää pili pussiin niin kaikki olisi taas hyvin, tasapaino täytyisi säilyttää. Luonnon monimuotoisuus olisi tärkeintä.
Ei tarvisi niinkään vakavia asioita kuin aborttijuttuja pohtia kun pidettäisiin halut tai ainakin ehkäisy kunnossa.
Ei tämä pallo kestä kun joka paikkaan pulpahtelee uusia ihmisiä, olenko ilkeä, olen, mutta oikeassa
En tiedä mitä Hki ajaa takaa, ei sinne siltikään mitään maaseutua saadapvalila kirjoitti:Onneksi tuo moottoriteiden repiminen pois aloitetaan Vihdintieltä, joka ei edes nykyisin ole mikään moottoritie:
Kultainen kädenpuristus, yrittäjälle? Bwoah sanoisi Räikkönen.
Taisin saada sellaisen kerran, toista ei tule. Raha on siitä outo käsite meikäläiselle että on kuin elohopea, karkuun lähtee hätäiseen. Pienenä muuten rikottiin kaverin kanssa lämpömittareita urakalla ja maisteltiin sisältöjä, punainen neste oli ihan hyvänmakuista mutta se metallinen meni pitkin kallioita kuin mikäkin elohopea... Ei saatu kiinni... Ehkä hyvä niin.
Viime ajat keskittynyt puutarhanhoitoon vaimon innoittamana ja sitten tuon yhden moposkootterin kummallisuuksiin. Alipainetoiminen bensahana vissiin lopulta syy käyntiongelmiin. Tilasin uuden vajaalla kympillä. Ei ole kovinkaan hyvänmakuista 95E kun imaisin parikin kertaa ennenkuin uskoin että taitanee kalvo olla sökö. Sylki alkoi kyllä irtoamaan
Remppapiiskuri alkoi tänään. Hiukan tietty kullattua tarinaa käsikirjoitettuna? Mutta oli siinä totuudensiemenkin; Liian monta keskeneräistä projektia hyydyttää koko kropan ja tuossa jaksossa keskiössä ollut talon omistaja ei vielä sitä ollut tajunnut. 1 1/2 vuotta vasta rempannut, meillä sentään kohta 15 vuotta rikki
Eikös tuo Slope ollut joskus joku ay pomo? Toki tykkään että meitä muurahaisia arvostetaan mutta kyllä se maailma on jo mennyt, kovin vanhanaikainen ja vähän säälittävä tuo Rinne minusta on, takeltelee puheissaan. Mä olisin toki samanlainen mutta siksi pysyn poissa. Kyllä pääministerin pitäisi olla jämäkkä jämpti tyyppi. Vähän semmoinen nössö tuli nyt suomen johtoon ja höveli. Voihan tuo toimiakin mutta ei mun mielestä.Spautio kirjoitti:Kaavaillulla hallitusohjelmalla tuo neljä vuotta saattaa olla ylimitoitettu ajanjakso.pvalila kirjoitti:
Tuo laulu kuvastaa tosi hyvin työtä tekevien ja maata pystyssä pitävien suomalaisten ajatuksia.
Toisaalta mulle tämä ajoitus sopii aika hyvin. Neljä vuotta mä tässä juuri kaipaankin, sitten tytöt ovat lukiosta ulos ja niin Suomen talous kuin meikäläinenkin saavat rauhassa romahtaa.
En yhtään ymmärrä miksi ihminen joka ei oikein ole jämerä on johdossa, tiukka pitäisi olla ja äärimmäisen paljon faktatietoa olisi hyvä olla mutta kaipa sinne pääsee ihan vain illuusioillakin
Kahtellaan...
Jos oikein jaksan vielä tänään niin laitan vaimon aikaansaannos kuvan! Hetkonen...

Vasemmalla tomaatteja, oikealla kurkkuja, päädyssä vesimeloneja, vasemmassa ylänurkassa viinirypäle, oikea ylänurkka mansikoita, oikealla myös paprikoita.
Joskus on kiva vain katsella vierestä kun luonto tekee hommia puolestamme:-D
Canon oma salama ja vain räps, käsivaralta ilman salamaa 1s valotuksella ei onnistunut, tarkennus tällain pimeässä ei oikein osunut.
Canon on muuten kaiketi alkanut myös tekemään Sony:n tavoin peilittömiä järkkäreitä vai luinko vaan vanhaa TM:ää joka viime vuodelta kun ei tainnut olla enää mikään uutuus kun googlasin.
Kasvihuone kuulemma aivan liian pieni... Näin ne mielihalut muuttuu, ei aina jaksa kutoa villasukkia tai maalailla tauluja

Vasemmalla tomaatteja, oikealla kurkkuja, päädyssä vesimeloneja, vasemmassa ylänurkassa viinirypäle, oikea ylänurkka mansikoita, oikealla myös paprikoita.
Joskus on kiva vain katsella vierestä kun luonto tekee hommia puolestamme:-D
Canon oma salama ja vain räps, käsivaralta ilman salamaa 1s valotuksella ei onnistunut, tarkennus tällain pimeässä ei oikein osunut.
Canon on muuten kaiketi alkanut myös tekemään Sony:n tavoin peilittömiä järkkäreitä vai luinko vaan vanhaa TM:ää joka viime vuodelta kun ei tainnut olla enää mikään uutuus kun googlasin.
Kasvihuone kuulemma aivan liian pieni... Näin ne mielihalut muuttuu, ei aina jaksa kutoa villasukkia tai maalailla tauluja
Vanhaan aikaan kaikki oli helppoa: kun haluttiin sijoittaa rahat johonkin, mistä ne saa korkojen kera takaisin, rakennettiin tehdas tai panostettiin koulutukseen.
Nykyisin talouselämän rakentaminen on sikavaikeaa ja paniikissa rakennetaan infraa kun muuta ei osata.
Tunnin juna on näköharha. Matka-aika on vain yksi erottava tekijä, etäisyys syntyy myös matkan hinnasta. Halpa juna, tiheät vuorovälit ja hyvät olosuhteet työskennellä matkan aikana olisivat kova juttu.
Nykyisin talouselämän rakentaminen on sikavaikeaa ja paniikissa rakennetaan infraa kun muuta ei osata.
Tunnin juna on näköharha. Matka-aika on vain yksi erottava tekijä, etäisyys syntyy myös matkan hinnasta. Halpa juna, tiheät vuorovälit ja hyvät olosuhteet työskennellä matkan aikana olisivat kova juttu.