tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
Spautio
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja Spautio »

Ai niin, meillä on myös kondensoiva kuivausrumpu kylppärissä kiinakuivaimen kaverina. Kuivausrummuksi valitsin halvimman 8kg:n koneen, ja se on merkkiä Candy (taisi maksaa silloin hankittaessa 289e).
Se on pelannut moitteettomasti nyt jo 3 vuotta, eikä ole mitään moittimista sen toiminnassa tai kuivaustuloksessakaan. Tuota laitetta kun olin hankkimassa (siis tuo on meidän ensimmäinen kuivausrumpumme) niin lueskelin ikäviä kokemuksia noista kylmäainetäyttöisistä koneista, ja etenkin niiden "lämmönvaihtimien" tukkeutumistaipumuksista.
Ja muutenkaan en halunnut hankkia enää yhtään lisää kylmäainetta vuotavia kodinkoneita.
Meidän kahden hengen taloudessamme tuo kuivausrumpu on toiminut hirmuisen hyvin, ja 40min. kuivausohjelmalla ollaan saatu kaikki pyykit kuivaksi poislukien petivaatteet joita pitää pyöräyttää toinen 40min, siis jos niitä on tungettu rumpu täyteen (kuten aina). Tuollaisen vastuslämmitteisen kondensoivan kuivaajan lämmönvaihtimen puhdistus on niin helppoa, että se tulee tehtyä viikottain, siis vesipesua sille tarjoan.
Minkälaista energiasäästöä Tuuma saa noilla keräimillään (siis jossei lasketa miehen käyttämää energiaa niiden jatkuvaan sääämiseen ja korjailuun), tuskin hän sentään saa myytyä energiaa sähköyhtiölle? :-)
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Valintoja, valintoja...

Oletteko seuranneet hävittäjähankintaa?

Musta tuntuu, että sotilaat haluavat F-35:n.

Siinä on kai paljon hyvääkin, mutta mä ihmettelen joitakin juttuja.

Ensinnänkin se on yksimoottorinen. Viimeksi meille oli ihan pakko saada kaksimoottorinen Hornet, vaikka yksimoottorinen F-16 olisi ollut monella tapaa fiksumpi. Vaikka F-16 on mallina vanhempi kuin F-18 niin sen elinkaari tulee jatkumaan Hornetia pidempään.

Lisäksi F-35 on stealth. Se kuulostaa hyvältä mutta oikeasti se tarkoittaa sitä, että sen monet ominaisuudet on jouduttu uhraamaan tutkanäkyvyyden minimoinnille. Aika vähän on keskusteltu siitä, kuinka pitkään stealthit ovat tutkassa näkymättömiä. Algoritmit, joilla pienikin häivähdys tutkan ruudulla tulkitaan lentokoneeksi ovat aika lähellä sitä tekoälyä, jolla monesta huonosta hämäräkuvasta yhdistetään yksi kirkas, terävä kuva. Jos jokin kone on 20 vuoden kuluttua tutkassa näkymätön niin se perustuu kyllä johonkin sähköiseen häirintään (kuten ruotsalaiset antavat ymmärtää).

Yksikään harkinnassa oleva kone ei ole ilmaherruushävittäjä: ne ovat kaikki monitoimikoneita, jotka ilmeisesti ovat lähinnä vain suupala Suhoi SU-35:lle, F-15 Eaglelle ja F-22 Raptorille. Kuvaavaa on, että F-35 ei pysty yliäänilentoon kuivana: jopa ilmavoimiemme muinainen Draken pystyi lentämään yli äänennopeuden ilman jälkipoltinta. Tuollaisilla vauhtivaroilla sitä lienee syytäkin olla tutkassa näkymätön... :lol: :lol: :lol:

Mutta varsinainen pointti on se, että nyt on tosi huono aikaa ostaa hävittäjiä. Tekoäly tekee tuloaan eikä miehitetyn ja miehittämättömän koneen yhteenotto voi millään päätyä miehitetyn koneen voittoon: ihminen on liian hidas, näkee vain kahdella silmällä eikä kestä kunnon G-voimia. Lisäksi ihminen yrittää selvitä hengissä, mikä haittaa aivan helkkaristi tehtävän suorittamista.

Mä olen ihan varma, että miehitet koneet tunnetaan kohta lentävinä dinosauruksina.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Spautio kirjoitti:Ai niin, meillä on myös kondensoiva kuivausrumpu kylppärissä kiinakuivaimen kaverina. Kuivausrummuksi valitsin halvimman 8kg:n koneen, ja se on merkkiä Candy (taisi maksaa silloin hankittaessa 289e).
Se on pelannut moitteettomasti nyt jo 3 vuotta, eikä ole mitään moittimista sen toiminnassa tai kuivaustuloksessakaan. Tuota laitetta kun olin hankkimassa (siis tuo on meidän ensimmäinen kuivausrumpumme) niin lueskelin ikäviä kokemuksia noista kylmäainetäyttöisistä koneista, ja etenkin niiden "lämmönvaihtimien" tukkeutumistaipumuksista.
Ja muutenkaan en halunnut hankkia enää yhtään lisää kylmäainetta vuotavia kodinkoneita.
Meidän kahden hengen taloudessamme tuo kuivausrumpu on toiminut hirmuisen hyvin, ja 40min. kuivausohjelmalla ollaan saatu kaikki pyykit kuivaksi poislukien petivaatteet joita pitää pyöräyttää toinen 40min, siis jos niitä on tungettu rumpu täyteen (kuten aina). Tuollaisen vastuslämmitteisen kondensoivan kuivaajan lämmönvaihtimen puhdistus on niin helppoa, että se tulee tehtyä viikottain, siis vesipesua sille tarjoan.
Minkälaista energiasäästöä Tuuma saa noilla keräimillään (siis jossei lasketa miehen käyttämää energiaa niiden jatkuvaan sääämiseen ja korjailuun), tuskin hän sentään saa myytyä energiaa sähköyhtiölle? :-)
Tuuman keräimet tuottavat vain lämpöä, sitä ei ihan helposti sähköyhtiölle saa myytyä.

Säästö? Muistaakseni oli niin, että lopettamalla tupakoinnin Tuuma säästäisi kymmenen kertaa enemmän kuin keräimillä.
- Tupakoidakin kannattaisi sisällä, jäisihän siitäkin vähän energiaa sisälle...
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Spautio kirjoitti:Ai niin, meillä on myös kondensoiva kuivausrumpu kylppärissä kiinakuivaimen kaverina. Kuivausrummuksi valitsin halvimman 8kg:n koneen, ja se on merkkiä Candy (taisi maksaa silloin hankittaessa 289e).
Oikeastaan tuet hienosti tuota pyykkärin arkipäivää, vähän kuin poplaulajan vapaapäivä, tämä vielä enemmän enempi kullattu:
https://www.youtube.com/watch?v=KHTy8bKi-e8

En oikeastaan ole se joka täällä pyykkää mutta tänään keskityin siihen(kin). Monasti, tai no aikalailla silloin tällöin välillä siihen rumbaan tungen kätöseni. Ei kannattaisi tehdä, kommenttia tulee.

Keräinpiiri ja kaikki osaset nyt atallin lattialla. Silmät sanovat että päivä on huomennakin, huominen on maanantai...
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Spautio
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
Oikeastaan tuet hienosti tuota pyykkärin arkipäivää, vähän kuin poplaulajan vapaapäivä, tämä vielä enemmän enempi kullattu:
https://www.youtube.com/watch?v=KHTy8bKi-e8

En oikeastaan ole se joka täällä pyykkää mutta tänään keskityin siihen(kin). Monasti, tai no aikalailla silloin tällöin välillä siihen rumbaan tungen kätöseni. Ei kannattaisi tehdä, kommenttia tulee.

Keräinpiiri ja kaikki osaset nyt atallin lattialla. Silmät sanovat että päivä on huomennakin, huominen on maanantai...
Juu oikeaan osuit, meitsi pääsääntöisesti täällä pyykkäilee. Mutta ainoastaan sen vuoksi että minä suurimman osan likapyykistämme aiheutan kaikkine raksavaatteineni :-)
Pyykin järjestely sitten onkin se toinen juttu, minun tapani toimia on se, että otan kuivausrummusta tarvitsemiani tuotteita, ja puen ne päälleni, loput rummun sisällön lajittelusta jäävät sitten joko tekemättä tai rakkaan vaimoni vastuulle.
Helppo kuvitella Tuuman sadattelu siellä keräimien säätimiä kasatessa! Itse taas aloitin tupakkalakon (jonka keskeytin muutamaksi kuukaudeksi), miksei voida vaan keksiä terveellistä Marlboroa jolla olisi samat vaikutukset kuin aidolla tavaralla ilman terveyshaittoja!).
tuuma
Jäsen
Jäsen

Spautio kirjoitti:
Juu oikeaan osuit, meitsi pääsääntöisesti täällä pyykkäilee. Mutta ainoastaan sen vuoksi että minä suurimman osan likapyykistämme aiheutan kaikkine raksavaatteineni :-)
Pyykin järjestely sitten onkin se toinen juttu, minun tapani toimia on se, että otan kuivausrummusta tarvitsemiani tuotteita, ja puen ne päälleni, loput rummun sisällön lajittelusta jäävät sitten joko tekemättä tai rakkaan vaimoni vastuulle.
Helppo kuvitella Tuuman sadattelu siellä keräimien säätimiä kasatessa! Itse taas aloitin tupakkalakon (jonka keskeytin muutamaksi kuukaudeksi), miksei voida vaan keksiä terveellistä Marlboroa jolla olisi samat vaikutukset kuin aidolla tavaralla ilman terveyshaittoja!).
Keskeytetty tupakkalakko, en ole koskaan kuullutkaan! Joka päivä jotain uutta pitää mielen virkeänä, sanotaan.

Jokainen täältä lähtee oli Nortti huulessa tai ei!

Ikävää jos aletaan kituuttaa ja jos/kun bolla ei enää toimi sanoakseen että nyt riitti tämä touhu niin jatketaan eloa vaipat housussa jonkinlaisella sote -jutulla, se ahdistaa enmpi kuin nuo aurinkokeräimet tahi hävittäjät tai rumppi.

Oma napa, paras napa.
Spautio
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
Keskeytetty tupakkalakko, en ole koskaan kuullutkaan! Joka päivä jotain uutta pitää mielen virkeänä, sanotaan.

Ikävää jos aletaan kituuttaa ja jos/kun bolla ei enää toimi sanoakseen että nyt riitti tämä touhu niin jatketaan eloa vaipat housussa jonkinlaisella sote -jutulla, se ahdistaa enmpi kuin nuo aurinkokeräimet tahi hävittäjät tai rumppi.

Oma napa, paras napa.
Tuumalla on nyt hermo pinnassa? Mä olen röökannut itse niin järjettömän paljon koko röökamishistoriani (29 vuotta) aikana että jokainen savuton päivä on tsäänssi eli mahdollisuus, eikun siis voitto. Nyt ihan rauhassa siellä vaan laskee kymmeneen tai kymmeneentuhanteen.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Spautio kirjoitti:
tuuma kirjoitti:

Oma napa, paras napa.
Tuumalla on nyt hermo pinnassa? Mä olen röökannut itse niin järjettömän paljon koko röökamishistoriani (29 vuotta) aikana että jokainen savuton päivä on tsäänssi eli mahdollisuus, eikun siis voitto. Nyt ihan rauhassa siellä vaan laskee kymmeneen tai kymmeneentuhanteen.
15v. aloitin, koulun koviimpiin jätkiin kuuluva ehdotti... Vaikeaa on eroon päästä. Kerran Los Angeles -merkkisessä kaupungissa olin 2 pvä polttamatta kun se oli niin vaikeaa, varsinkin kun se oli uusi juttu lentokentällä jumissa olla. Sakemannien/Islannin tuhkapilvessä oli sitten jo helpompaa.

Losin jumi jutun syytä en vieläkään tiedä. Muistan tokaisseeni jotain turvatarkastuksessa toisen kerran jo mentyäni kun alkoi ärsyttämään, huumorintajua ei ollut sillä suunnalla.

Tapaorjuushan tuo sauhuttelu. Muutenha sitä herätä pitäisi 45min. välein. Tänään/eilen nukuin puoli kolmeen, ip.

Ai miksi/miten ärsyttää että pitäisi olla jossain joka aamu :lol:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Mun mielestäni eräs Austraalian osavaltio teki oikein, kun kielsi jo ajat sitten tupakoinnin vuonna 2000 ja sen jälkeen syntyneiltä.

Vanhat nikotinistit ovat mitä ovat, mutta turha antaa uusien sukupolvien sortua tupakkiin.

Tajuttoman tiukkaa on vääntö tuolla sähköformuloissa:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ex- ... s.0o698tMh

Noissa tuo sähkö kai annostellaan, nolla prossaa sähköä ei tarkoita sitä, että kennot olisivat oikeasti tyhjät.
RTMPekka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RTMPekka »

pvalila kirjoitti:Valintoja, valintoja...

Oletteko seuranneet hävittäjähankintaa?

Musta tuntuu, että sotilaat haluavat F-35:n.

Siinä on kai paljon hyvääkin, mutta mä ihmettelen joitakin juttuja.

Ensinnänkin se on yksimoottorinen. Viimeksi meille oli ihan pakko saada kaksimoottorinen Hornet, vaikka yksimoottorinen F-16 olisi ollut monella tapaa fiksumpi. Vaikka F-16 on mallina vanhempi kuin F-18 niin sen elinkaari tulee jatkumaan Hornetia pidempään.

Lisäksi F-35 on stealth. Se kuulostaa hyvältä mutta oikeasti se tarkoittaa sitä, että sen monet ominaisuudet on jouduttu uhraamaan tutkanäkyvyyden minimoinnille. Aika vähän on keskusteltu siitä, kuinka pitkään stealthit ovat tutkassa näkymättömiä. Algoritmit, joilla pienikin häivähdys tutkan ruudulla tulkitaan lentokoneeksi ovat aika lähellä sitä tekoälyä, jolla monesta huonosta hämäräkuvasta yhdistetään yksi kirkas, terävä kuva. Jos jokin kone on 20 vuoden kuluttua tutkassa näkymätön niin se perustuu kyllä johonkin sähköiseen häirintään (kuten ruotsalaiset antavat ymmärtää).

Yksikään harkinnassa oleva kone ei ole ilmaherruushävittäjä: ne ovat kaikki monitoimikoneita, jotka ilmeisesti ovat lähinnä vain suupala Suhoi SU-35:lle, F-15 Eaglelle ja F-22 Raptorille. Kuvaavaa on, että F-35 ei pysty yliäänilentoon kuivana: jopa ilmavoimiemme muinainen Draken pystyi lentämään yli äänennopeuden ilman jälkipoltinta. Tuollaisilla vauhtivaroilla sitä lienee syytäkin olla tutkassa näkymätön... :lol: :lol: :lol:

Mutta varsinainen pointti on se, että nyt on tosi huono aikaa ostaa hävittäjiä. Tekoäly tekee tuloaan eikä miehitetyn ja miehittämättömän koneen yhteenotto voi millään päätyä miehitetyn koneen voittoon: ihminen on liian hidas, näkee vain kahdella silmällä eikä kestä kunnon G-voimia. Lisäksi ihminen yrittää selvitä hengissä, mikä haittaa aivan helkkaristi tehtävän suorittamista.

Mä olen ihan varma, että miehitet koneet tunnetaan kohta lentävinä dinosauruksina.
Pitänee pitkästä aikaa kommentoida. Mulla on vähän sellainen ajatus, että Suomen ilmavoimien tarkoitus on ostaa aikaa edes muutama päivä lisää jos tänne joku pyrkii. Tavattoman hidas on Suomen puolustuksen aloitus jos isompi rähinä alkaa, naapuri kaiketi saa sen +100 000 ukkoa liikkeelle parissa vuorokaudessa tarvittaessa.

Noista tarjolla olevista koneista ainoat potentiaaliset taitaa tähän tarkoitukseen olla (30 - 40 vuoden aikajänteellä) F-35 tai Gripen. Ruotsalaisilla vaan on ongelmana se, että volyymit tulee olemaan tosi pienet eli kehityskustannukset per kone menee isoiksi tulevaisuudessa. Rafael, SH ja Typhoon taas on jo perustaltaan vanhoja ja tuskin kehitetään tuota aikajännettä enään.

F-16 tipahtaminen edellisessä hankinnassa johtui varmaan juuri siitä ettei kukaan uskonut sen kehittämistä jatkettavan edelleen. Tosin ei siihen vanhaan runkoon olisi näitä uusien versioiden ominaisuuksia varmaankaan saanut ilman tosi isoa rahatukkua jos edes sillä.
Rosvolinna
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Pystyy käymään röökillä vaikka ei polta - tärkeintä on mennä mukaan röökiporukoihin = siellä on parhaimmat jutut. Eli pitää opetella seisomaan räntäsateessa ringissä ilman tupakkaa.

Any how - olen tuon joskus määritellyt. Tupakoinin pitää olla helppoa ja hauskaa. Mikäli toinen tai molemmat osa-alueet puuttuvat voi hyvällä omallatunnolla olla polttamatta.

Helpommalla tuo tapa ihmisistä lähtee kuin asennevamma - se seuraa monia meistä läpi elämän ;)

Tämä on ihan helmi ketju. Sattumoisin eksyin tänne Timouunini kanssa ja nyt puidaan puhelimia, pumppuja ja hävittäjiä - netin parhaita ketjuja :)

BTW - käyttääkö kukaan muu purua ajoväylien liukkauden torjuntaan? on muuten 100-kertaa parempaa kuin musta hiekoitussora. Säkki löytyi kun hanki suli ja nyt joka jyvänen on jään sisässä kuin akryylimatkamuistosimpukka Tenerifalta.
Casa La Utoja
RTMPekka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RTMPekka »

Rosvolinna kirjoitti:Pystyy käymään röökillä vaikka ei polta - tärkeintä on mennä mukaan röökiporukoihin = siellä on parhaimmat jutut. Eli pitää opetella seisomaan räntäsateessa ringissä ilman tupakkaa.

Any how - olen tuon joskus määritellyt. Tupakoinin pitää olla helppoa ja hauskaa. Mikäli toinen tai molemmat osa-alueet puuttuvat voi hyvällä omallatunnolla olla polttamatta.

Helpommalla tuo tapa ihmisistä lähtee kuin asennevamma - se seuraa monia meistä läpi elämän ;)

Tämä on ihan helmi ketju. Sattumoisin eksyin tänne Timouunini kanssa ja nyt puidaan puhelimia, pumppuja ja hävittäjiä - netin parhaita ketjuja :)

BTW - käyttääkö kukaan muu purua ajoväylien liukkauden torjuntaan? on muuten 100-kertaa parempaa kuin musta hiekoitussora. Säkki löytyi kun hanki suli ja nyt joka jyvänen on jään sisässä kuin akryylimatkamuistosimpukka Tenerifalta.
Röökaaminen ja sen lopettaminen on kuin alkoholista irti pääsy, luulen ainakin niin. Minun on ainakin täytynyt tunnustaa, että olen siihen pahasti koukussa ja jos yhdenkin poltan niin aina menee kuukausi pari jotta saa kerättyä motivaation lopettamiseen ja aina se on ihan yhtä hankalaa. Kuten tuuma aloitin 15 -vuotiaana ja lähes ilman taukoja 35 -vuotiaaksi jatkoin. Nyt reippaat 10 -vuotta myöhemmin paria hairahdusta lukuunottamatta voi jo vaikka röökiringissä käydä, mutta edelleen se tupakan haju (ulkona) tuntuu hyvältä. Tuo haju juttu on siitä jännä, että menee noin vain silloin kun itse ei polta.

Mutta lopettaminen ja sen vaikeus on hyvin yksilöllistä ainakin siitä päätellen mitä olen lopettaneiden kanssa jutellut.

Tämä ketju on kyllä ihan Internetin helmiä! Ja vaikka välillä ottaa etäisyyttä niin voi luottaa, että siellä se kasvaa ja voi hyvin. Hauskoja persoonia ja juttuja!
pvalila
Jäsen
Jäsen

On tällä ketjulla ainakin pituutta... :lol: :lol: :lol:

Voisi olettaa, että jokusen vuoden kuluttua "vanhoja" hävittäjiä kovasti päivitetään miehittämättömiksi versioiksi.

Ja ehkä juuri F-35 on potentiaalinen saamaan tekoälyohjauksen kohtalaisen pian?

Oletettavasti vanhojen hävittäjien automatisointi tulee olemaan hätäratkaisu: puhtaalta pöydältä jo alkujaan miehittämättömiksi suunnitellut koneet ovat varmaankin ylivoimaisia koversiomalleihin verrattuna.

Vähän kärjistäen mun uskomukseni on se, että tulevaisuudessa ilmaherruuden saavuttaa se, jolla on parempi softa käytettävissään.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Rosvolinnalla on kokemusta matkailuautoista.

Mä ihmettelen, ettei PC ole vielä totta. Siis Personal Car, ei Personal Computer.

Mä tarkoitan sellaista autoa, joka on kulkuväline, työhuone, keittiö, vessa ja makuuhuone...Mutta vain yhdelle ihmiselle.

Esimerkiksi ilppejä asentavat kundit ajavat pakuilla, joissa ei voi kuitenkaan nukkua, mikrottaa ruokaa eikä edes keventää keltaisen veden osapainetta. Verstastilatkin ovat tosi primitiiviset, vaneroidut seinät ja jonkin sortin karu pöytäjuttu vain.

Rekan nupit ovat vähän tuohon ajattelemaani suuntaan kehittyneet mutta pakumaailmassa ajetaan aina illalla kotiin (ja pitkin päivää AB C:lle). Yksi tuttavani ajoi aikoinaan kaikki ajonsa Baron Cruiserilla: tykkäsi siitä, että oli kodin mukavuudet käytettävissä koko työpäivän ajan.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Tupakoinnin lopettamiseen liittyy paradoksi: periaatteessa se on mahdotonta mutta ihmeen paljon keskuudessamme on entisiä tupakoitsijoita.

Kevät kun lähestyy niin mieleen tulevat ulkoremontit. Tietääkö kukaan, voiko mineraalivillan päälle ruiskutettu rappauskerros millään olla ihan oikeasti hengittävä? Onko ilmarako plus levy ainoa turvallinen tapa rapata puurunkoinen talo?

Tässä mökissähän on ollut puruseinän päällä tojalevy ja sen pinnassa sitten rappinki: ei siinäkään rakenteessa mitään tuuletusrakoa ole.

Mutta vahvasti epäilen, että ikivanhat rappauslaastit olivat keskimäärin kertaluokkaa hengittävämpiä kuin nykyversiot. Ja saattoihan kyse olla rappingin maalauksestakin.
Vastaa Viestiin