tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
tuuma
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Lentojutuista vielä kun satuin lukaisemaan Bruce Dickinson elämänkerran niin hänellä oli ihan sama huomio että koko maailma muuttui 9/11 tapahtuman jälkeen vaikeammaksi. Hänhän silloin lenteli ihan työkseen Boeing reittilentoja, kun haki elämälleen suuntaa... Pitkin poikin maapalloa ja palkan maksava lentoyhtiökin meni konkkaan mokoman johdosta.

Monessa keitetty hänkin, vähän omaa elämää sivusi monasti :-D

Se mikä eniten hämmästytti ettei ole jäänyt laakereille makaamaan. Rivien välistä luin että ei ole mikään kultakaivos alkaa maailman menestyneimmäksi tai mikä se sija onkaan siinä joukossa, jotka menestyvät musiikin saralla. Miekkaillutkin siinä sivussa jne. etsiessä itseään. BBC:llä radiojuontajana jne. Isänsä oli yrittäjä muttei ollut samaa aaltopituutta, joka mikä vähän kuulsi kirjan läpi. Se kohta tai tarina erosi onnekseni minusta kun mun Isä oli huippu, vaikka hänelläkin oli paskat hetkensä tai oikein tosi paskat :( Mutta hiphei, kukaan ei onneksi ole täydellinen viini

15. tammikuuta esiintyy Bruce tai puhelee Kulttuuritalolla :-)

Tässä vain toki haarukoi omia saavutuksia; purumaja, puoliksi maksettu, vaimon kanssa puoliksi :lol: :mrgreen:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

tuuma kirjoitti:Pvalila ja muutkin toki: Tamron SP 70-300 mm F/4-5,6 VC USD

Kaluston päivitystä harkitsen kun hyytynyt innostus... Tai ei hyytynyt mutta hiipunut...

Kommentteja :-D

Kunhan vain törmäsin moiseen Joulun alla kun oli pukkiostoksilla, kevyeltä tuntui ja joitain ihan hyviäkin kommentteja. Mulla se Sigman 300mm vajaakuntoinen ja 18-200mm Tamron. Sigma "oli" hyvä mutta Tamron tuottanut vain kuvia. Vain kuvia tarkoittaa että en oikein saa sillä tarkkoja kuveja. Vika tietty minussa mutta esim. se halpuri 50mm muovi Canon tuottaa tarkkoja kuveja minunkin tutisevin käsin.

Voisikohan 650D tuolla tehdä videokuvaa ilman surinoita?

Pah, kunhan heittelen ajatusta jos vaikka kaivaisi rungon tuolta jostain, tai no kaivoin jo ja lataan juuri tallentamattomia kuveja koneelle. Kummallista että virtaa oli akussa, vaikken ollut käyttänyt sitten viime loppukesän :oops:
Mä oletan, että sä tarkoitat tätä linssiä:

http://kurtmunger.com/tamron_70_300mm_f_4_5_6id290.html

Se tunnetaan huiman hyvästä hinta-laatusuhteesta. Tuossa vertailussa verrokkina käytetty Sonyn G-sarjan linssi on laatukamaa.

Kuinka hyvin optinen vakavointi toimii, sitä ei Sonyn version testeistä voi lukea, koska Sonyn tapauksessa objektiivin omaa vakaajaa ei välttämättä tarvita (koska Sonyn rungoissa on yleensä runkovakain).

Sitä ei kannata ihmetellä, että kiinteäpolttovälinen muovilinssi tekee hyvää jälkeä: esimerkiksi Sonyn 35mm/F1.8 on sekin sikatarkka eikä maksa paljon mitään. Vai olikohan se F2.0? En muista enää.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:Lentojutuista vielä kun satuin lukaisemaan Bruce Dickinson elämänkerran niin hänellä oli ihan sama huomio että koko maailma muuttui 9/11 tapahtuman jälkeen vaikeammaksi. Hänhän silloin lenteli ihan työkseen Boeing reittilentoja, kun haki elämälleen suuntaa... Pitkin poikin maapalloa ja palkan maksava lentoyhtiökin meni konkkaan mokoman johdosta.

Monessa keitetty hänkin, vähän omaa elämää sivusi monasti :-D

Se mikä eniten hämmästytti ettei ole jäänyt laakereille makaamaan. Rivien välistä luin että ei ole mikään kultakaivos alkaa maailman menestyneimmäksi tai mikä se sija onkaan siinä joukossa, jotka menestyvät musiikin saralla. Miekkaillutkin siinä sivussa jne. etsiessä itseään. BBC:llä radiojuontajana jne. Isänsä oli yrittäjä muttei ollut samaa aaltopituutta, joka mikä vähän kuulsi kirjan läpi. Se kohta tai tarina erosi onnekseni minusta kun mun Isä oli huippu, vaikka hänelläkin oli paskat hetkensä tai oikein tosi paskat :( Mutta hiphei, kukaan ei onneksi ole täydellinen viini

15. tammikuuta esiintyy Bruce tai puhelee Kulttuuritalolla :-)

Tässä vain toki haarukoi omia saavutuksia; purumaja, puoliksi maksettu, vaimon kanssa puoliksi :lol: :mrgreen:
Mulla ei olisi ollut mitään saumaa pärjätä laulussa tai miekkailussa enkä mä olisi liioin kelvannut liikennelentäjäksi. Eli tuo kaveri on syntynyt käsi täynnä valttikortteja; se isänkin yrittäjyys on saattanut olla merkittävä tekijä.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:

Kaluston päivitystä harkitsen kun hyytynyt innostus... Tai ei hyytynyt mutta hiipunut...

Kunhan vain törmäsin moiseen Joulun alla kun oli pukkiostoksilla, kevyeltä tuntui ja joitain ihan hyviäkin kommentteja. Mulla se Sigman 300mm vajaakuntoinen ja 18-200mm Tamron. Sigma "oli" hyvä mutta Tamron tuottanut vain kuvia. Vain kuvia tarkoittaa että en oikein saa sillä tarkkoja kuveja. Vika tietty minussa mutta esim. se halpuri 50mm muovi Canon tuottaa tarkkoja kuveja minunkin tutisevin käsin.

Pah, kunhan heittelen ajatusta jos vaikka kaivaisi rungon tuolta jostain, tai no kaivoin jo ja lataan juuri tallentamattomia kuveja koneelle. Kummallista että virtaa oli akussa, vaikken ollut käyttänyt sitten viime loppukesän :oops:

Se tunnetaan huiman hyvästä hinta-laatusuhteesta. Tuossa vertailussa verrokkina käytetty Sonyn G-sarjan linssi on laatukamaa.

Kuinka hyvin optinen vakavointi toimii, sitä ei Sonyn version testeistä voi lukea, koska Sonyn tapauksessa objektiivin omaa vakaajaa ei välttämättä tarvita (koska Sonyn rungoissa on yleensä runkovakain).

Sitä ei kannata ihmetellä, että kiinteäpolttovälinen muovilinssi tekee hyvää jälkeä: esimerkiksi Sonyn 35mm/F1.8 on sekin sikatarkka eikä maksa paljon mitään. Vai olikohan se F2.0? En muista enää.
Juurikin tuota! Pelottavan edullinen laatuunsa nähden, Tamron vissiin halunnut vähän kiillotta kilpeään, ei kovin ihmeellisiä ole vähään aikaan ollut. Kauanhan tuo jo ollut markkinoilla mutten ole käytettyä sopivan hintaista vielä nähnyt, voinet pitää tuntosarvesi herkkänä jos satut vahingossa löytämään, kuten monen monta mulla olevaa juttua olet herkillä aisteillasi jo mulle löytänyt... :-)

Sonyn idea on fiksu. Toisaalta se nostaa rungon hintaa ja kilpailuetu on siten muilla. Ei tuota tavan tallaaja oikein osaa kalkyloida :oops:

Kröhöm. Miksi ei kiinteällä polttovälillä tehtyjä muovilinssejä kannata ihmetellä, minä en ainakaan voi kuin ihmetellä.

Olen muuten kadottanut jonnekin sen mun muovilasin, ei löydy niin mistään, joten taisi tämä harrastuksen orastava into vaipua samaa vauhtia jälleen unholaan :evil: Kirveetkin johonkin kadonneet. Keräsin joskus kaikki löytämäni kirveet yhteen ja samaan paikkaan että on helppoa sitten valita käyttötarkoitukseen sopiva... Mattopuut tai niiden jäänteet tarvisivat kirvestä, jotta saisi suskiin sopivaan muotoon. Jospa linssi ja kirveet ovatkin samassa paikassa :wink:

Puuh, tänään kaivoin Lakun lumihangesta ja annoin Viatista wirtaa. Kävin heittämässä lenkin. Hämmentävän mukava ja tehokas se on yhä, ikävää että noin mukava auto on vain jotenkin ongelmajätettä, iso bensamoottori ei oikein myy. Taidan silti laittaa myyntiin, pilalle vain pihalla menee :( Tonnin jos saisi niin olisin jotenkuten tyytyväinen ja ostajakin varppina olisi.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:

Juurikin tuota! Pelottavan edullinen laatuunsa nähden, Tamron vissiin halunnut vähän kiillotta kilpeään, ei kovin ihmeellisiä ole vähään aikaan ollut. Kauanhan tuo jo ollut markkinoilla mutten ole käytettyä sopivan hintaista vielä nähnyt, voinet pitää tuntosarvesi herkkänä jos satut vahingossa löytämään, kuten monen monta mulla olevaa juttua olet herkillä aisteillasi jo mulle löytänyt... :-)

Sonyn idea on fiksu. Toisaalta se nostaa rungon hintaa ja kilpailuetu on siten muilla. Ei tuota tavan tallaaja oikein osaa kalkyloida :oops:

Kröhöm. Miksi ei kiinteällä polttovälillä tehtyjä muovilinssejä kannata ihmetellä, minä en ainakaan voi kuin ihmetellä.

Olen muuten kadottanut jonnekin sen mun muovilasin, ei löydy niin mistään, joten taisi tämä harrastuksen orastava into vaipua samaa vauhtia jälleen unholaan :evil: Kirveetkin johonkin kadonneet. Keräsin joskus kaikki löytämäni kirveet yhteen ja samaan paikkaan että on helppoa sitten valita käyttötarkoitukseen sopiva... Mattopuut tai niiden jäänteet tarvisivat kirvestä, jotta saisi suskiin sopivaan muotoon. Jospa linssi ja kirveet ovatkin samassa paikassa :wink:

Puuh, tänään kaivoin Lakun lumihangesta ja annoin Viatista wirtaa. Kävin heittämässä lenkin. Hämmentävän mukava ja tehokas se on yhä, ikävää että noin mukava auto on vain jotenkin ongelmajätettä, iso bensamoottori ei oikein myy. Taidan silti laittaa myyntiin, pilalle vain pihalla menee :( Tonnin jos saisi niin olisin jotenkuten tyytyväinen ja ostajakin varppina olisi.
Unohda kirves, onhan sulla se legendaarinen puukkosaha: kyllä sillä mattopuut palasiksi saa.

Tuo Tamron on muuten Full Frame -linssi, huomasitko?

Zoomit ovat hankalia suunnitella, lyhyet kiinteäpolttoväliset helppoja. Zoomeihin tulee paljon linssejä ja isoja sellaisia, ja mekaniikkaa (erilaisia liukuvia lasielementtejä jne.) paljon. Koko ja paino tekevät objektiivin rungon rakentamisesta vaativaa, isot putket ovat edelleen usein metallirunkoisia.

Vahinko, että se pikkulinssi on kateissa: olisi ollut kiva nähdä taas teikäläisen kuvia.

jtbo otti aikoinaan hienoja fotoja!
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:
tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:

Unohda kirves, onhan sulla se legendaarinen puukkosaha: kyllä sillä mattopuut palasiksi saa.

Tuo Tamron on muuten Full Frame -linssi, huomasitko?

Zoomit ovat hankalia suunnitella, lyhyet kiinteäpolttoväliset helppoja. Zoomeihin tulee paljon linssejä ja isoja sellaisia, ja mekaniikkaa (erilaisia liukuvia lasielementtejä jne.) paljon. Koko ja paino tekevät objektiivin rungon rakentamisesta vaativaa, isot putket ovat edelleen usein metallirunkoisia.

Vahinko, että se pikkulinssi on kateissa: olisi ollut kiva nähdä taas teikäläisen kuvia.

jtbo otti aikoinaan hienoja fotoja!
Meinaatkos sitä edesmenneen naapurin hitsaamaa, joka teki siitä sellaisen että jos purumaja katoaa niin puukkosahan hitsattu terätuki jää jäljelle vaikka ydinpommi posahtaisi vieressä :-) Vai pistosahaa millä osuin L1 ja L3:n sahaamaan mutten toki jääkaapin vaiheessa olevaa L2:sta :cool:

On se linssi jossain.

Jtbo tosiaan osasi tuon kuvaamisen taidon. Hän osasi jotenkin maagisesti vangita tilanteen ja sitten vielä kuvat olivat kaupan päälle tarkkoja!

Niin, mä en tajua noista 3/4 & 1/1 -jutuista edelleenkään hirveästi muuta kuin että toinen on kalliimpi ja hyvin hatarasti parempi on 1/1 -kennoinen. Toki ymmärrän fysiikan lait.

Ei kai kukaan joka käyttää täysikennoisia alennu noihin? Tuolla kisoissa kun tuppaan käydä ja ihastella motskareiden varjossa kuvauskalustoja niin ajatellut ostaa joskus sellaisen valkoisen putken kun niillä näyttää pääsevän paljon paremmille paikoille. Siellä ei oikeastaan kittilinssiä parempaa tarvisikaan! Jospa rakentaisi sellaisen metrin valkoisen putken ja sitten siellä Photo -liivit päällä pääsisi ottamaan talouspaperirullafeikin siitä kittilinssin ympäriltä pois ja jäisi motukan alle... Kummallisesti nuo liivit auttavat noita ammattikuvaajia :shock:

Vaimo muurasi meille takan nokiluukkuineen... Joku täällä sentään meillä jotain tekee, eikä vain suunnittele ja houraile...

Kuva

2-kerroksinen Lundby. Luulin kulhossa olevia juustopalloiksi mutta ovat toki mandariineja, 60-70 -luvun taitteen fiilis tuolla :-D
tuuma
Jäsen
Jäsen

Perskules, tämä WinXP -kone osasi ilmoittaa että Memory allokaatio on muuttunut, F1:llä eteenpäin BIOS ruudusta ja nyt on sitten enää 512kt RAM :lol: 1M kampa katosi siis jonnekin :( Ei jaksa alkaa availemaan tänään konepeltejä. Nykysukupolvi varppina nauraa tätä touhua mutta tämä on sellainen traktori että ei se paljoakaan näytä välittävän. Kaikki vaan tapahtuu nyt vielä hitaammin, selvästikin sopeutuu käyttäjälle :mrgreen:

Vaimo tosiaan on enempi kehityksen kelkassa. Legion läppärin meni hankkimaan eikä siitäkään sitä neekerimallia vaan ihan täydet ominaisuudet :shock: Onhan se muikea eikä huuda Hoosiannaa koko ajan.

Anteeksi, kielenkäyttöni vertauskuvin. Ei noita saisi käyttää mutta minusta suomenkieli köyhtyy jos ei saa sanoa tiettyjä sanoja Eivät ne tarkoittaneet aiemmin mitään pahaa kun neekerinsuukkoja mutusteltiin, eivätkä vieläkään. Harmittaa kovasti että kohta ei voi mitään kirjoittaa, ettei tarvitse pelkää milloin joku tulee kolkuttamaan ovelle ja vaatimaan selontekoa kirjoituksista :(
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:Perskules, tämä WinXP -kone osasi ilmoittaa että Memory allokaatio on muuttunut, F1:llä eteenpäin BIOS ruudusta ja nyt on sitten enää 512kt RAM :lol: 1M kampa katosi siis jonnekin :( Ei jaksa alkaa availemaan tänään konepeltejä. Nykysukupolvi varppina nauraa tätä touhua mutta tämä on sellainen traktori että ei se paljoakaan näytä välittävän. Kaikki vaan tapahtuu nyt vielä hitaammin, selvästikin sopeutuu käyttäjälle :mrgreen:

Vaimo tosiaan on enempi kehityksen kelkassa. Legion läppärin meni hankkimaan eikä siitäkään sitä neekerimallia vaan ihan täydet ominaisuudet :shock: Onhan se muikea eikä huuda Hoosiannaa koko ajan.

Anteeksi, kielenkäyttöni vertauskuvin. Ei noita saisi käyttää mutta minusta suomenkieli köyhtyy jos ei saa sanoa tiettyjä sanoja Eivät ne tarkoittaneet aiemmin mitään pahaa kun neekerinsuukkoja mutusteltiin, eivätkä vieläkään. Harmittaa kovasti että kohta ei voi mitään kirjoittaa, ettei tarvitse pelkää milloin joku tulee kolkuttamaan ovelle ja vaatimaan selontekoa kirjoituksista :(
Eikös Legionit ole pelikoneita? Sun vaimosi tuskin kauheasti pelaa, mistä hän nyt on innostunut? Videoita tuollaisella ainakin on kiva editoida, siinä touhussa ei koneessa koskaan ole liikaa puhtia tai keskusmuistia.

Peliläppärien akilleen kantapää on kannettavuus. Meikä raahaa mukanaan vanhaa X260 Thinkpadia: mulla olisi ollut mahdollisuus vaihtaa se uudempaan ja kevyempään malliin mutta en halunnut.
- Jos tämä katoaa tai putoaa, niin mua ei hirtetä sen takia; vanha läppäri on ehkä vähän raskas mutta mieli on kevyt sellaisen kanssa.

Kai sulla on varakone valmiiksi katsottuna, XP-koneen hajoamisen varalta?

Kivan leppoisa fiilis tuossa sun vaimosi takkahuoneessa!
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:
tuuma kirjoitti:Perskules, tämä WinXP -kone osasi ilmoittaa että Memory allokaatio on muuttunut, F1:llä eteenpäin BIOS ruudusta ja nyt on sitten enää 512kt RAM :lol: 1M kampa katosi siis jonnekin :( Ei jaksa alkaa availemaan tänään konepeltejä. Nykysukupolvi varppina nauraa tätä touhua mutta tämä on sellainen traktori että ei se paljoakaan näytä välittävän. Kaikki vaan tapahtuu nyt vielä hitaammin, selvästikin sopeutuu käyttäjälle :mrgreen:

Eikös Legionit ole pelikoneita? Sun vaimosi tuskin kauheasti pelaa, mistä hän nyt on innostunut? Videoita tuollaisella ainakin on kiva editoida, siinä touhussa ei koneessa koskaan ole liikaa puhtia tai keskusmuistia.

Peliläppärien akilleen kantapää on kannettavuus. Meikä raahaa mukanaan vanhaa X260 Thinkpadia: mulla olisi ollut mahdollisuus vaihtaa se uudempaan ja kevyempään malliin mutta en halunnut.
- Jos tämä katoaa tai putoaa, niin mua ei hirtetä sen takia; vanha läppäri on ehkä vähän raskas mutta mieli on kevyt sellaisen kanssa.

Olin sataan vuoteen pitkästä aikaa vähän reissussa, silloin ilmestyi pihaan muuten se 99tbo ja samalla vaimon kysely onkohan Legion läppäri mistään kotoisin? Yritin järkeillä mutta tbo oli jo sekoittanut pääni. Laskin vain että ibari on parempi kuin hp. Reissusta takaisin tullessani haarukoin hintalappua ja haukoin henkeäni...

Hyvä kone se on, melkein kuin taannoinen kumipäällystetty IBM ThinkPad! sen voittanutta ei tosin ole. 1,44Mt korppuasema on enää tallella... Se oli koneista parhain, leikkikaluja ovat olleet sen jälkeen. Noh, työn puolesta PanaTB nyt mutta vähän niin ja näin sekin.

Veikkaan että se sun Ibari pesee yhä aika monet. Se on kumma juttu mutta niin se vain on, Raahaaminen kannattaa!

Mun arsenaalissa on liian monta museo läppäriä ja tornia ja jopa puolet netissä kiinni ja kun katsoin niin meillä on 28 TCP/IP -laitetta netissä tällä hetkellä... IoT is here...
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:

Olin sataan vuoteen pitkästä aikaa vähän reissussa, silloin ilmestyi pihaan muuten se 99tbo ja samalla vaimon kysely onkohan Legion läppäri mistään kotoisin? Yritin järkeillä mutta tbo oli jo sekoittanut pääni. Laskin vain että ibari on parempi kuin hp. Reissusta takaisin tullessani haarukoin hintalappua ja haukoin henkeäni...

Hyvä kone se on, melkein kuin taannoinen kumipäällystetty IBM ThinkPad! sen voittanutta ei tosin ole. 1,44Mt korppuasema on enää tallella... Se oli koneista parhain, leikkikaluja ovat olleet sen jälkeen. Noh, työn puolesta PanaTB nyt mutta vähän niin ja näin sekin.

Veikkaan että se sun Ibari pesee yhä aika monet. Se on kumma juttu mutta niin se vain on, Raahaaminen kannattaa!

Mun arsenaalissa on liian monta museo läppäriä ja tornia ja jopa puolet netissä kiinni ja kun katsoin niin meillä on 28 TCP/IP -laitetta netissä tällä hetkellä... IoT is here...
Ei kai se Legion ole sen kalliimpi kuin vastaavan luokan läppärit yleensäkin: kysymys on vain se, vastaako juuri peliläppäri parhaiten sun vaimosi tarpeita? Muistaakseni poikansa on melkoinen nörtti eli asiantuntevia neuvoja vaimollasi on varmasti ollut.

Mä yritin vilkaista, kuinka monta laitetta meillä on pyytänyt ip:n.

En onnistunut. :oops:

Löysin kyllä DHCP-asetukset, vaikka jostain syystä Huawei on sijoittanut ne Wlan -asetuksiin.

Loogisesti ne kuuluisivat Ethernet-asetuksiin koska DHCP jakaa kyllä ip:n pyydettäessä myös parikaapelin kautta.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Meillä joku Telian ADSL purnukka, joka on oikeastaan mainio kun pääsee kaikkiin asetuksiin käsiksi. Voi laittaa kiinteät IP:t ja DHCP avaruuden että nimetä vimpaimet. Viera WLAN:in voi myös räpsäyttää päälle. TV tulee tuon läpi myös jotenkin mystisesti. Ainoa miinus on 0,5Mbit/s upload mutta sen voi ohittaa käyttämällä kännykkää tukiasemana... Kesällä pitäisi tosiaan tulla se kuitu kotiin. Kallishan se mutta jospa se on tulevaisuutta?

Tulevaisuudella ajattelen toki junioria, se voinee olla jonkunlainen juttu silloin.

Niin, Legion on juniorin käytössä lähinnä näköjään :-D Hyvin se puurtaa tosiaan juurikin videoeditointi juttuja kun vanha HP puutui täysin, vaikka avasin siitä pohjaan isoja aukkoja niin lämpöongelma sitä vaivasi. Muistan kun laitoin kerran se ulos pakkaseen puhisemaan että sain nitistettyä yhden sitkeän viruksen, se aiheutti prossun kuumenemisen lähelle sataa astetta... ja sitten thermal shutdown puuttui aina peliin, ulkona ollessaan sain sen tapettua.

Aika edullinen tuo Tamron Gigantissa, Kärkkäisellä euron halvempi. En tiedä, jos Lakun saisi myytyä niin saisi rahat. En ole toki Lakua vielä saanut kuvattua ja pahin juttu on se että remminvaihdosta ei jäänyt mitään dokumenttia kun en älynnyt pyytää huoltovihkoon kirjausta, toisaalta ajattelin sen tapahtuvan automaattisesti. Tuskin tuosta hinnassa mitään hyötyä on mutta iso juttu minusta oli se että vaihtoivat nokka-akseleiden stefat samalla, harvassa saattaa olla ne missä tuo on tehty. Total öljyä noissa vissiin täytyisi käyttää vai oliko se Elf? Kaikenmaailman kumit taitavat ottaa siipeensä muista öljyistä? En tiedä lukenut vain.

On muuten uusi 508 hyvännäköinen! 20 vuoden päästä voisi semmoisen hommata jos naftaa enää pumpuista silloin saa :lol:

Kuva
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:Meillä joku Telian ADSL purnukka, joka on oikeastaan mainio kun pääsee kaikkiin asetuksiin käsiksi. Voi laittaa kiinteät IP:t ja DHCP avaruuden että nimetä vimpaimet. Viera WLAN:in voi myös räpsäyttää päälle. TV tulee tuon läpi myös jotenkin mystisesti. Ainoa miinus on 0,5Mbit/s upload mutta sen voi ohittaa käyttämällä kännykkää tukiasemana... Kesällä pitäisi tosiaan tulla se kuitu kotiin. Kallishan se mutta jospa se on tulevaisuutta?

Tulevaisuudella ajattelen toki junioria, se voinee olla jonkunlainen juttu silloin.

Niin, Legion on juniorin käytössä lähinnä näköjään :-D Hyvin se puurtaa tosiaan juurikin videoeditointi juttuja kun vanha HP puutui täysin, vaikka avasin siitä pohjaan isoja aukkoja niin lämpöongelma sitä vaivasi. Muistan kun laitoin kerran se ulos pakkaseen puhisemaan että sain nitistettyä yhden sitkeän viruksen, se aiheutti prossun kuumenemisen lähelle sataa astetta... ja sitten thermal shutdown puuttui aina peliin, ulkona ollessaan sain sen tapettua.

Aika edullinen tuo Tamron Gigantissa, Kärkkäisellä euron halvempi. En tiedä, jos Lakun saisi myytyä niin saisi rahat. En ole toki Lakua vielä saanut kuvattua ja pahin juttu on se että remminvaihdosta ei jäänyt mitään dokumenttia kun en älynnyt pyytää huoltovihkoon kirjausta, toisaalta ajattelin sen tapahtuvan automaattisesti. Tuskin tuosta hinnassa mitään hyötyä on mutta iso juttu minusta oli se että vaihtoivat nokka-akseleiden stefat samalla, harvassa saattaa olla ne missä tuo on tehty. Total öljyä noissa vissiin täytyisi käyttää vai oliko se Elf? Kaikenmaailman kumit taitavat ottaa siipeensä muista öljyistä? En tiedä lukenut vain.

On muuten uusi 508 hyvännäköinen! 20 vuoden päästä voisi semmoisen hommata jos naftaa enää pumpuista silloin saa :lol:

Kuva
Mä teen tosi vähän videoeditointia, mutta sattumalta juuri nyt mulla ryömii Shotcut taustalla ja koodaa yhtä videoklippiä.

Total on oikea valmistaja, mutta sen öljyt kannattaa ostaa Yaccon tuotenimellä.

Tietenkin se hihnajuttu kannattaa ostajalle kertoa. Ja eihän se paja ole kaukana, hae sieltä leima nyt.

Minoltan vanha 75-300 on tosi halpa ja hintaansa nähden aivan käsittämättömän hyvä objektiivi! Eli mä pääsin aikoinaan tosi halvalla vastaavasta tilanteessa kuin missä sä nyt lasiostosten kanssa olet. Vakavointia tuossa vanhassa Minoltassa ei tietenkään ole, mutta eihän sitä Sonyssa tarvitsekaan kun se on rungossa. Juuri runkovakavointi ja Minolta vanhat, edulliset lasit saivat mut valitsemaan Sonyn.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Tuota Yaccoa en tiennytkään.

Tietänet(te) että mulla vähän ollut karsastus öljynvaihtoihin mutta olen pikkuhiljaa ymmärtänyt, ettei juju välttämättä olekaan voiteluominaisuuksissa vaan että tiivisteet prakaa mahdollisesti johtuen väärästä öljylaadusta :(

Vmax on tunnettu pullauttamaan öljysihdistä O-renkaan ja sitten kone leikkaa kiinni ja tuntuu että rollo ei tykännyt yhtään Motonet öljyistä, vaikka kalleimpia ostin. Nokka-akseli kansien tiivisteet alkoivat vuotamaan. Fiat alkoi vähän tiputtamaan jostain, saman merkkisellä öljyillä. Ikävästi pakoputken alkukäyrän päälle nyt tiputtaa ja käry on sen mukainen :(

Monkey mopediin laitoin samaa kuin Lakuun kun ihan vain herkistelin moottoria ennen täysremonttia ja nyt mieleeni hiipii ajatus että pakko saada se pois sieltä. Aprilia on 2-tahtinen niin siihen en onneksi ole laittanut. Vaihdeaskin öljyt vaihtanut joku 10-v. sitten tai no jos rehellinen olen niin ehken koskaan... Solifer 125cc skootteriin ohjekirjan mukaan öljyt pitäisi vaihtaa ensin 700km tienoilla ja nyt taitaa olla jonkun verran yli. Kiina moottori ei kai ole niin tarkka, tai se se vasta tarkka kai onkin! Vanhaan 50cc skopaan täytyisikin myös öljyt vaihtaa. Melkoinen rumba.

Paras laite on tuo juniorin sähköcrossari, ei tarvi vaihdella :-D

Jos nyt ostaisin järkkärin niin se olisi Sony :-D Tuohon Canon maailmaan on nyt jo paljon kamaa niin siinä pysyttävä, senhän valmistajat ovat jo kauan sitten toki kalkyloineet.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Mitähän mahtaisi Jtbo olla tuosta mieltä: https://www.enduro21.com/index.php/40-g ... exco-bikes

En niinkään välitä kuka valmistaja tekee mitä ja missä, sehän on pelin henki pallolla ollut jo kotvasen aikaa mutta ainahan brändäri kai jotain omaakin tuo kuin vain tarrat?

Aika muikea olisi:

Kuva

Hintaa toki on mutta jos ei ihan heti olisi vanteet soikeana niin olisi kyllä hauskaakin hauskempi peli. Viherpiiperötkään ei heti suuttuisi, laturaivoa tuolla kyllä saattaisi saada aikaan...

Jaahas, taitaa monilla jo olla yli 2000px näytöt kun alkaa nettikuvat olla noin isoja, takarenkaan näen... :roll:
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:Tuota Yaccoa en tiennytkään.

Tietänet(te) että mulla vähän ollut karsastus öljynvaihtoihin mutta olen pikkuhiljaa ymmärtänyt, ettei juju välttämättä olekaan voiteluominaisuuksissa vaan että tiivisteet prakaa mahdollisesti johtuen väärästä öljylaadusta :(

Vmax on tunnettu pullauttamaan öljysihdistä O-renkaan ja sitten kone leikkaa kiinni ja tuntuu että rollo ei tykännyt yhtään Motonet öljyistä, vaikka kalleimpia ostin. Nokka-akseli kansien tiivisteet alkoivat vuotamaan. Fiat alkoi vähän tiputtamaan jostain, saman merkkisellä öljyillä. Ikävästi pakoputken alkukäyrän päälle nyt tiputtaa ja käry on sen mukainen :(

Monkey mopediin laitoin samaa kuin Lakuun kun ihan vain herkistelin moottoria ennen täysremonttia ja nyt mieleeni hiipii ajatus että pakko saada se pois sieltä. Aprilia on 2-tahtinen niin siihen en onneksi ole laittanut. Vaihdeaskin öljyt vaihtanut joku 10-v. sitten tai no jos rehellinen olen niin ehken koskaan... Solifer 125cc skootteriin ohjekirjan mukaan öljyt pitäisi vaihtaa ensin 700km tienoilla ja nyt taitaa olla jonkun verran yli. Kiina moottori ei kai ole niin tarkka, tai se se vasta tarkka kai onkin! Vanhaan 50cc skopaan täytyisikin myös öljyt vaihtaa. Melkoinen rumba.

Paras laite on tuo juniorin sähköcrossari, ei tarvi vaihdella :-D

Jos nyt ostaisin järkkärin niin se olisi Sony :-D Tuohon Canon maailmaan on nyt jo paljon kamaa niin siinä pysyttävä, senhän valmistajat ovat jo kauan sitten toki kalkyloineet.
Ihanko totta, onko sulla mennyt joskus vaihtoväli pitkäksi? :twisted:

Siis onko tuo Soliferin kevariskootteri upouusi?

Kyllä mä kiinankoneisiin vaihtaisin öljyt varsinkin alkuvaiheessa tiheästi: siellä voi olla vaikka minkälaista metallijäystettä mukana.

Kantapään kautta minäkin tuon opin, että ranskalaisiin ranskalaiset öljyt: Mobil Formula 1 on huippuöljy mutta ei mun eka C5 siitä tykännyt: vähän juoppo siitä tuli.

Sony on aika pitkälle hylännyt Minolta vanhan A-mountin. Sonyn paukut ovat olleet peilittömän NEX-sukuisen E-mountin kehittämisessä. Siinä vakavointi on yleensä objektiivissa, mutta aivan uusimpiin Full Frame -runkoihin ovat kai sen runkovakaimenkin (lopultakin) lisänneet. Sikanopean tarkennuksen ovat noihin oppineet tekemään, juuri tarkennusnopeus ja -varmuus ovat olleet Canikonin valtti tähän asti.

- Kanikoni tajusi aivan liian myöhään, että peilikamerat ovat kuihtuvaa kansanperinnettä ja että peilittömät tulevat olemaan tulevaisuuden valtavirta: lajin tekniikan mestaruus ja markkinaherruus luovutettiin Sonylle laukaustakaan ampumatta.

Nyt nämä vanhat Minoltan putket ja A-mount ovat jääneet mun kaltaisten fossiilien iloksi. Uusia objektiivejä tälle mountille julkaistaan tosi harvoin ja uusia runkoja myös, mutta onneksi runkoja kyllä edelleen ajoittain julkaistaan.

Pirun hyviäkin ovat nuo uudet A-mountin rungot! Mulla ei yksinkertaisesti vain ole tarvetta niin hyvällä kameralle, siksi mä en ole jaksanut kalustoa päivittää.

Mä käytän järkkäriä oikeastaan vain siihen, että teen opetusklippejä. Haluatko sä muuten opetella suomen verbityypit? :lol: :lol: :lol:
Vastaa Viestiin