sähkö-uunin asennus

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Re: sähkö-uunin asennus

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Hep kirjoitti:
RamiL kirjoitti:Netissä kyseleminen on juurikin sitä mainitsemaasi asioista selvää ottamista. Kaiken kaikkiaan koko intternet olisi aivan turha härveli jossei muiden kokemuksia voisi kysyä tai katsoa. "Jos pitää kysyä niin älä tee" -ajatusmaailma on totaalisen neuvostoliittolainen, parempi kysyä kuin tehdä täydellisellä mutulla tai pelkillä essonbaarin sähkömiehen neuvoilla.
Kyllähän netissä saa kysellä, mutta juuresta puuhun noustaan. Eli kannattaisi harjoitella perusjutut haltuun ensin ja sitten vasta siirtyä isompiin hommiin. Suurimmasta osasta kysymyksiä paistaa jo kauas, että kysyjällä ei ole hajuakaan mitä hän on tekemässä. Juurikin tämä ketju, jossa ei edes mainita minkälaista laitetta ollaan kytkemässä, mutta johtoa pitäisi jo päästä vetämään. Eli jo perusjutut aivan hukassa.
Itse en olisi oma-aloitteisesti sanonut tuota asiaa noin suoraan, mutta minusta tuossa on just se mun pointti.

Mä voin selittää kelle vain suusanallisesti vaikka nyt puuveneen veistämisen kölipuun kaadosta pinnan tervaukseen, mutta aika harva sen veneen saa läjään niillä neuvoilla. Kun nyt rapian viistoista vuotta on ihmisiä neuvonut netissä eri asioista, niin on jotenkin tullut vähän näppituntumaa ja lukutaitoa sille että mitä kannattaa vastata minkäkin tyyppiseen kysymykseen ja kuinka laajasti.

Yksi mun valtavimmista tyräyksistäni oli ruveta neuvomaan jotain kaveria, joka nyt ei tuntunut olevan ihan kauhean hyvin kärryillä veneen köliremontista, mutta yksi asia kerrallaan kysymällä se pääsi eteenpäin. Kunnes sitten kävin työmaalla ja kauhukseni totesin että sitä oli purettu niin valtavalla innolla ja asenteella, että koko vene oli halki pituussuuntaan keulasta perään ja yhtä ainoota mittaa taikka edes kölipuun palaa ei ollut jäljellä. Siellä siis oli reilua metriä syvän kölin tilalla puoli metriä levee reikä veneen pohjassa ja kaikki evidenssi vanhasta rakenteesta viety kauniisti roskalavalle. Eli koko jutun korjaaminen olis edellyttänyt sitä että aloitetaanpa piirtämällä koko vene uudelleen. Suomeksi 90-vuotiaasta veneestä tuli FUBAR, F*cked up beyond repair. Viimeksi kun kuulin, niin siitä tehtiin Porissa maantäytettä.

Eli mitä tästä opimme: Jos olisin osannut tajuta että mitä se korjaaja on tekemässä, niin oisin joko a) voinut neuvoa enempikin ja vahtia purkua tai b) kiellellä ja toppuutella, jolloin se ois teettänyt homman. Avuliailla ja hölösuisilla neuvoillani sain aikaan just sen pahimman vaihtoehdon, eli sen että äijä innostui aivan liikaa tekemään semmoista hommaa jota se ei sitten todellisuudessa osannut. Nyt vahinkona oli vain kulttuurihistorian häviäminen, ja mä ainakin henkilökohtaisella tasolla otan siitä pirun ison vastuun itelleni. Mun kuitenkin piti olla siinä osaajana ja konsulttina mukana.

Jos alkuperäinen kysyjä ois osannut kertoa tilanteen tarkemmin ja esittää kysymyksen edes hiukka eksaktimmassa muodossa, niin todennäköisyys asiallisille vastauksille ois kasvanut. Sen sijaan ainakin minä luin kysymyksen niin että "mulla ei oo oikeen hajuakaan sähköstä, saanko mä vetää tuolta kattolampun rasiasta mun uunille piuhan?" Tulee hakematta mieleen että jos tosta lähetään niin meneeköhän se ihan oikein hyvilläkään ohjeilla. Ja semmosissa tapauksissa vaan on ihan oikeesti syytä panna vähän jarrua, vaikka siinä nyt joku vähän ottais nokkiinsa.

Mä muistan Rami sen sun ketjun kaiken tyrineistä sähkömiehistä, mutta heikosti informoidut omatoimiasentajat kykenee todellisiin ihmeisiin huonon sähkömiehenkin rinnalla. Meillä nyt esimerkiksi edellinen omistaja oli 80-luvulla vetänyt ihan itte vessaan kuumavesivaraajan putkineen ja sähköineen. Sähköt oli pummattu kattolampun jakorasiasta 0,75 mm kalustejohdolla. Yksin elävä 90-vuotias ei juuri lämmintä vettä käyttänyt, mutta kun me muutettiin sinne ja pantiin boileri kahden hengen kulutusta vastaavaan asentoon, niin oli muuten paukkulanka melko kuumana. Oli muuten eka sähköremontti meidän talossa vetää taulusta uusi piuha tota varten.

Pahoitteluni ketjun aloittajalle ensinnä siitä että täällä jutellaan kaikesta muusta paitsi siitä sun piuhasta ja sitten vielä moititaan osaamattomaksi. Kysymyksenasettelussa kannattaa aika tarkkaan speksata sekä se mitä haluaa tehdä että myös se mitä luulis olevansa tekemässä jos tekis sillä omalla nykytiedollaan.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
whiski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja whiski »

Olen Pekan kanssa ihan samoilla linjoilla, niin korjasuneuvonnan, kuin myös tuon suhteen. "Pahoitteluni ketjun aloittajalle ensinnä siitä että täällä jutellaan kaikesta muusta paitsi siitä sun piuhasta ja sitten vielä moititaan osaamattomaksi. Kysymyksenasettelussa kannattaa aika tarkkaan speksata sekä se mitä haluaa tehdä että myös se mitä luulis olevansa tekemässä jos tekis sillä omalla nykytiedollaan". Samoin myös Hep kirjoittaa ihan asiaa. On hirvittävän vaikea neuvoa, kun ei tiedä mitään muuta, kuin sen, mitä kysyjä on kirjoitanut? Suomeksi sanottuna kysyjän kysymys voi johtaa harhaan, kun ei näe todellista tilaa ja tarvetta, ei pelkkä kytkennän neuvominen ole se pääpointti. Kun vielä tulee neuvoja, että, "vaika hymiöllä varustettuna", niin ei tule oikein mieleen turvalliset neuvot ja jos niiden mukaan tekee, niin seurakuksia ei kannata arvailla.
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
RamiL
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RamiL »

Minun mielestäni Hep kirjoitti tämän ketjun toisessa viestissä täyttä asiaa, ilman jeesustelua.

-Rami
whiski
Jäsen
Jäsen

No älä hyvä mies sitten "jeesustele" :roll: ! Muuten löysitkö jo sen kohdan, missä vaadin tutkintoa, enkä osaamista :?:
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
Hep
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hep »

Senkin laitoin vain sen takia, että kysymyksessä "luvattiin" ottaa ammattimies tekemään kytkennät. Sitä hieman ihmettelin, että eikö sille samalle sähkärille olisi voinut pirauttaa ja kysyä mitä johtoa hän haluaa vedettävän ja mistä.

Nyt vain ketjun aloittajasta ei ole enää kuulunut mitään. Lieneekö enää hengissä?
whiski
Jäsen
Jäsen

Hep kirjoitti:Senkin laitoin vain sen takia, että kysymyksessä "luvattiin" ottaa ammattimies tekemään kytkennät. Sitä hieman ihmettelin, että eikö sille samalle sähkärille olisi voinut pirauttaa ja kysyä mitä johtoa hän haluaa vedettävän ja mistä.

Nyt vain ketjun aloittajasta ei ole enää kuulunut mitään. Lieneekö enää hengissä?

Joo ja me vaan täällä kinataan, saako jokamies asennella nettiohjeiden perusteella ihan mitä vaan mihin vaan ja miten vaan ja jättää vastuu sitten sille luvan kirjoittaneelle nimimerkille :razz: !

Kunhan sitten muistetaan, että vastuu on tällöin tekijän, niin mulle on ihan sama miten/ mihin/missä ja kuka kytkee, mutta vastuuta en kanna tällä luvalla. :?
Wanha wirttynyt Whiski

Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Maatilallinen »

Aihehan on vanha, mutta kirjoitan silti:

Itse olen ollut sillä kannalla että mikäli netissä joku tosissaan neuvoja kysyy niin se kysyjä ei välttämättä aio käyttää sitä sähkäriä vaikka ei neuvoja saisikaan vaan tekee kuitenkin homman tyyliin "kai se näin menee". Siksi olen pyrkinyt neuvomaan oikean tavan tehdä asennus.

Sähkötöistä saa hyvin selvää kyllä googlettamalla jne. eli välttämättä asiaa ei tarvitse edes kysyä, mutta välillä on hyvä varmistaa että se varmasti menee näin.

Sitten siihen uunin kytkentään, joka todennäköisesti on tehty mutta joku muukin saattaa haluta tehdä sen:

Mikäli olet asentamassa ihan kunnon liettä, eli 3-4 levyä + uuni samassa, tarvitaan 5x2,5 MMJ suoraan taulusta 3x 16a sulakkeen takaa eri vaiheista eli käytännössä mikäli taulu kolmessa rivissä niin kuhunkin riviin tulee yksi 16a sulake. Eli tulppasulaketaulussa katkaistaan ensin virta pääkytkimestä ja avataan pellit. Sitten ruuvataan yhdestä vapaasta rivistä posliinikaulukset sulakepesistä irti.

Nyt noiden kolmen sulakepesän reunoilla oleviin ruuveihin kiinnitetään ylös ruskea, keskelle musta ja alas harmaa/valkoinen. Sitten kierretään posliinikaulukset kiini. Sitten etsitään taulusta PEN-kisko, eli siihen tulee paljon sinisiä/keltavihreitä/harmaita johtoja. Sinne kytketään tuo sininen ja keltavihreä. Nyt voidaan ruuvata taulu kiinni ja sähköt päälle.

Sitten osta sulakepohjatyökalu ja 3kpl 16a sulakepohjaa ja ruuvaa ne kiinni työkalulla, älä millään muulla kuin asiaan tarkoitetulla työkalulla, voit tappaa itsesi!.

Sulakkeita ei laiteta vielä kiinni. Lieden päähän asennetaan lieden kytkentärasia, jossa nuo johdot kytketään väri-väriin lieden kumikaapeliin esim. Wago-liittimillä. Tämän jälkeen asennetaan tuo kaapeli lieteen ohjeiden mukaan (liedessä tulee mukana kytkentäkaavio). Muista poistaa oikosulkupalat! Ja tarkista että N liittimessä on varmasti sininen ja maadoitusmerkki-liittimessä keltavihreä. Vaihejohtojen järjestyksellä ei ole väliä. Lieden päässä keltavihreä täytyy jättä hieman pidemmäksi kuin muut johdot, jotta se irtoaa viimeisenä.

Tämän jälkeen kannet kiinni, liesi paikoilleen ja sulakkeet kiinni. Nyt lieden pitäisi toimia.

Mikäli kyseessä on yksivaiheinen sähköuuni pistorasialiitännällä, niin tällöin voit asentaa uunin pistorasian mistä tahansa 16a pistorasiaryhmästä, mutta suosittelen vetämään uuden johdon taululta!!
Tähän pätee samat ohjeet kuin kolmivaiheiseen, mutta käytetään MMJ 3x2,5 kaapelia ja yhtä 16a sulaketta, johon kytketään ruskea/musta johto. Keltavihreä ja sininen kytketään samoihin paikkoihin kuin kolmellakin vaiheella. Sillä, missä kohti sulake on, ei ole merkitystä.

Pistorasian päässä musta/ruskea kytketään L kohtaan, sininen N kohtaan ja tärkein eli keltavihreä maadoitusmerkkiin. Keltavihreä jätetään taas pidemmäksi kuin muut johdot.

Tuota toisesta pistorasiaryhmästä jatkamista en neuvo, koska siellä saattaa olla talon iästä riippuen vaikka mitä nollauksia yms patentteja, joten antaa niiden vain olla.
auvo27
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja auvo27 »

juu-u
alkuperäisen kysymyksen tarkoitushan oli kysäistä tuota johtoa että minkälainen ja pitääkö vetää omalta sulakkeelta!
tapaus kulki näin. hankin 3*1.5 mmj joka kesti muistaakseni 2700kw kun erillis-uuni vaati 2400kw ja suositeltiin omaa sulaketta. vedin johdon uunin läheltä sulaketaulun lähelle itse ja sähkärillä oli n 20min työ. sen sijaan että hän olisi naputellu johdon kiinnikkin...
minkä nuorena varastaa sen vanhana omistaa
Vastaa Viestiin