Tunkkainen haju
- akim
- Jäsen

- Kotisivu: http://vanha-talo.blogspot.com/
Re: Tunkkainen haju
Testaan nuo ilmavuodot seuraavaksi ja katson vaikuttaako lämmönnosto mitenkään. Purujen vaihdolla olisi parikin hyötyä, varsinkin kun talo on niin pieni. Samalla tulisi tsekattua ettei maasta ole noussut liikaa kosteutta aiheuttamaan ongelmia. En kuitenkaan tähän usko ainaakn eristeiden osalta, koska laatta nousee sen verran ylös ja päällä on paksuhko hirsi. Hyvähän tuo olisi kuitenkin tarkastaa joka seinältä. Homekoiraa olisin mielenkiinnosta halunnut käyttää talossa, mutta eipä tuo yksi palvelu tunnu vastaavan puhelimeen tai sähköpostiin. Odottelen nyt vielä muutaman päivän.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Minä tilasin tuolta ja voin suositella varauksetta:
http://www.homekoirat.fi/index.html
Kaks koiraa käy omilla vuoroillaan nuuhkuttamassa, ja on aika selkeät ilmaisut jos jotain ilmaistavaa on!
Kaks koiraa käy omilla vuoroillaan nuuhkuttamassa, ja on aika selkeät ilmaisut jos jotain ilmaistavaa on!
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
- akim
- Jäsen

Tuo on varmasti ihan asiallinen, mutta itse onpakko tuijottaa myös hintaa. Matkakuluista tulee jo puolet kuluista. Ei perse kestä maksaa n. 750 €, eikä siinä ole järkeäkään kun vaihdan seinien eristeet halvemmalla uusiin. Niistä se haju mitä ilmeisimmin tulisi, jos ongelmia olisi.PetteriKivimäki kirjoitti:Minä tilasin tuolta ja voin suositella varauksetta:
Vinkiksi vaan, että homekoira merkkaa luultavasti ainakin 80% rintamamiestaloista. Olen siitä täysin varma. Se, että onko todellisia ongelmia olemassa, on toinen juttu.
- AJ
- AJ
Periaatteessa itse homehan ei haise millekkään, vaan sen kostuttamat materiaalit ( homehan kehittää puuhun ym. alkaloideja, alkoholia jne ). Näin on joskus mulle opetettu, korjatkaa heti, jos olen väärässä.

- PetteriKivimäki
- Jäsen

^Kyllä haisee, tai siis oikeammin siellä haisee homeiden ja bakteerien "aineenvaihduntatuotteet" eli ulosteet ja niissä olevat yhdisteet.
Homekoira siis merkkaa sen kohdan, missä sen kuono havaitsee tutun, opetetun homesienen/bakterin (ulosteen) hajun. Joskus koiran osoituksen lähteeksi riittää perunasäkki, omalla kohdallani koirat merkkasivat erään keittiön kaapin, jonka purettuani sain ihailla ihanaa stachobotrys-kasvustoa. Minä siis sain kyseisessä tilassa ääneni käheäksi ja hieman outo oli ilma.

Jos hometta on ihan hajuksi asti, on silloin itiöitä ilmassa jo aika runsaasti.
Homekoira siis merkkaa sen kohdan, missä sen kuono havaitsee tutun, opetetun homesienen/bakterin (ulosteen) hajun. Joskus koiran osoituksen lähteeksi riittää perunasäkki, omalla kohdallani koirat merkkasivat erään keittiön kaapin, jonka purettuani sain ihailla ihanaa stachobotrys-kasvustoa. Minä siis sain kyseisessä tilassa ääneni käheäksi ja hieman outo oli ilma.

- akim
- Jäsen

Kyllä mäkin koiran kuonoon luotan enemmän kuin omaani, varsinkin jos on hommaan koulutettu koira. Täytyy nyt omaa tilannetta miettiä rauhassa. Koiraa kiinnostaisi käyttää, mutta 300 € on mulla se raja minkä olen tässä vaiheessa hommasta valmis maksamaan. Jos ei haju lähde pois, niin sitten muut keinot käyttöön. Ensin tsekkaan ilmavuodot ja laitan paremman korvausilmaventtiilin. Liesituulettimella alipaine ja pitäisi nähdä mistä vetää ilmaa sisään, jos vetää. Pieni huolestuminen kuitenkin on, mutta toisaalta hyvä että on kaikki sisäpinnat tullut purettua ja ei siellä ainakaan ongelmakohtia ollut näkyvissä. Alapohjankin purut uuden lattian alta poistetu. Seinien purut saa sitten vaihdettua sisäpintoja rikkomattakin tarvittaessa. Ihmetyttää vain kun haju ei haise taloon mennessä, mutta tarttuu vaatteisiin. Jostain se on huono merkki.
Tuohan nyt on vielä ihan hyvä merkki, silloin niitä itiöitä ilmassa on aika vähän. Eli et haista sitä, mutta se haju tarttuu vaatteisiin useamman tunnin altistuksen aikana.
Ne ilmavuodot kannattaa varmaan ensin tsekata ihan normitilanteessa, eli ilman mitään alipaineita päällä. Sitten voi kokeilla miten liesituulettimen päälle laitto muuttaa tilannetta.
Vähän kyllä veikkaisin että hajua tulee sen laatan alta. Siellä tuskin on mitään lämmöneristeitä, joten se on kostea. Täyttömaakin voi olla mitä sattuu. Ja siellä alla saattaa olla rakennusjätteitäkin tms..
Se sively on sitten mitä todennäköisemmin kivihiilitervaa eli kreosoottia, jos se on 30-luvulta. Nämä vähäpäästöiset ja turvalliset bitumituotteet korvasivat kreosootin joskus 50-60 lukujen taitteessa. Kyllä se varmaan kapillaarikatkona toimii hyvin, ainakin noissa parissa kuvassa alajuoksut vaikutti olevan kunnossa.
Jos se tulee seinistä, tuossa on se vaara että homeessa onkin seinän puurunko eikä vaan purut. Nyt jos tiputat purut ja puhallat selluvillaa seinän täyteen, niin huonolla säkällä mikään ei korjaannu ja tuli vaan tehtyä kallis remontti joka ei auttanut.
300€ saattaa jo saada viljelynäytteenkin jos kontaktoit jotain labraa. He lähettävät sulle kasvualustat postissa, pidät niitä huonetilassa pari tuntia ja lähetät takaisin. Oikeasti en kyllä tiedä mitä tuo touhu maksaa, mutta kysyä nyt ainakin voi. Esim Kiratek on luotettava labra.
Ne ilmavuodot kannattaa varmaan ensin tsekata ihan normitilanteessa, eli ilman mitään alipaineita päällä. Sitten voi kokeilla miten liesituulettimen päälle laitto muuttaa tilannetta.
Vähän kyllä veikkaisin että hajua tulee sen laatan alta. Siellä tuskin on mitään lämmöneristeitä, joten se on kostea. Täyttömaakin voi olla mitä sattuu. Ja siellä alla saattaa olla rakennusjätteitäkin tms..
Se sively on sitten mitä todennäköisemmin kivihiilitervaa eli kreosoottia, jos se on 30-luvulta. Nämä vähäpäästöiset ja turvalliset bitumituotteet korvasivat kreosootin joskus 50-60 lukujen taitteessa. Kyllä se varmaan kapillaarikatkona toimii hyvin, ainakin noissa parissa kuvassa alajuoksut vaikutti olevan kunnossa.
Jos se tulee seinistä, tuossa on se vaara että homeessa onkin seinän puurunko eikä vaan purut. Nyt jos tiputat purut ja puhallat selluvillaa seinän täyteen, niin huonolla säkällä mikään ei korjaannu ja tuli vaan tehtyä kallis remontti joka ei auttanut.
300€ saattaa jo saada viljelynäytteenkin jos kontaktoit jotain labraa. He lähettävät sulle kasvualustat postissa, pidät niitä huonetilassa pari tuntia ja lähetät takaisin. Oikeasti en kyllä tiedä mitä tuo touhu maksaa, mutta kysyä nyt ainakin voi. Esim Kiratek on luotettava labra.
Talo on ollut kauan asumaton, nyt purettuna sisäpuolelta. Ei kuulosta minun mielestä yhtään kummalliselta jos remppavaatteet alkaa haisemaan "purulta". Itse ajattelisin purun hajun tulevan ihan rakenteista ja poistuvan kun rakenne saa tiiviimmän sisäpinnan. Jos tiiviimmän sisäpinnankin jälkeen tuntuu vaatteisiin hajua jäävän, poistaisin seinien purueristeet vasta sitten ulkokautta.
- akim
- Jäsen

Mennään tässä vaihe kerrallaan. Tiivistän nyt ensi alkuun ikkunoiden kohdat karmiin ja sisäseinään smyygin alle teipillä ja tarkistan ne ilmavuodot. Tilasin jo savykynän. Jos lattiassa tai katonrajassa on ilmavuotoja, tiivistän nekin teipillä listojen alle. Varmaan lisään vielä toisen korvausilmaventtiilin. Niitä ei siis aikaisemmin ole ollut yhtään. Siivoan talon kunnolla pariin otteeseen, tuuletan kämpän ja jätän (korkeammat) lämmöt päälle. Jos haju jää vaatteisiin edelleen, niin sitten mietitään muuta. Mielenkiinnosta voisi laittaa saunaan ja kylppäriin myös vaatteita hajustumaan. Siellä on molemmat talon poistoilmaventtiilit.
Purujen poisto olisi aikaisintaan kesällä, jos muu ei auta. Silloinkin mietin että sumuttaisin ullakon kautta koolausten välit homeen tappavalla pesuaineella ja antaisin kuivaa rauhasas ja tuulettua. Samalla voisi tiputella harjapalloa ja yrittää saada mekaanistakin puhdistusta aikaan. Mitään merkkejä ei ollut, että vino- tai vaakalaudoitus olisi lahonnut tai mennyt homeeseen. Ainoana tuo vesivuotokohta ikkunassa, jossa oli siis lahoa.
Purujen poisto olisi aikaisintaan kesällä, jos muu ei auta. Silloinkin mietin että sumuttaisin ullakon kautta koolausten välit homeen tappavalla pesuaineella ja antaisin kuivaa rauhasas ja tuulettua. Samalla voisi tiputella harjapalloa ja yrittää saada mekaanistakin puhdistusta aikaan. Mitään merkkejä ei ollut, että vino- tai vaakalaudoitus olisi lahonnut tai mennyt homeeseen. Ainoana tuo vesivuotokohta ikkunassa, jossa oli siis lahoa.
Selvisikö mistä tämä kyseinen kasvusto oli tullut? Onko tuossa ollut putkivuoto, vai onko tuo kenties ulkoseinä ja kaapit ovat toimineet sen verran eristeenä että sinne on kosteus tiivistynyt?PetteriKivimäki kirjoitti:^Kyllä haisee, tai siis oikeammin siellä haisee homeiden ja bakteerien "aineenvaihduntatuotteet" eli ulosteet ja niissä olevat yhdisteet.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Juu! Jos tarkkaan katsot seinän kuvaa, niin näet että yhdeltä helmiliitokselta lähtee viuhkamainen märkä alue.
Katkaisin tuolta yläkerrasta sähköt ja iltapimeällä kun akkuvalon sivuvalossa seinää tutkin, niin huomasin että kas, täällähän on sumua ilmassa. Tuli löysällä olleesta omatoimiasentajan helmiliitoksesta. Vaistomaisesti kosketin liitosta ja tuli kiire pääsululle, kun alkoi sitten oikein ruikkaamaan!
No nyt on purettu vesilinjat yläkerrasta ja koko tuo kuvassa näkyvä seinä. Vedätän viemärit ja vesijohdot uudesta paikasta ammattiasentajan toimesta.
Katkaisin tuolta yläkerrasta sähköt ja iltapimeällä kun akkuvalon sivuvalossa seinää tutkin, niin huomasin että kas, täällähän on sumua ilmassa. Tuli löysällä olleesta omatoimiasentajan helmiliitoksesta. Vaistomaisesti kosketin liitosta ja tuli kiire pääsululle, kun alkoi sitten oikein ruikkaamaan!
No nyt on purettu vesilinjat yläkerrasta ja koko tuo kuvassa näkyvä seinä. Vedätän viemärit ja vesijohdot uudesta paikasta ammattiasentajan toimesta.
-
kappalainen
- Jäsen

On se hienoa, kun vaurio löytyy ja haitan saa poistettu. Pirullisin tilanne on kun ei tiedä mistä etsiä.
Täällä haisivat karmin ympärillä olevat tiivisteet niin kuvottavalle että yökkäsin. Pellavarievettä mitä lie. Olen sentäs paskatykissä ollut hommissa joten en heti häthähdä. Kun ilmavirta kulki sitten tuon tiivisteen läpi, tuli myös hajua. No onneksi ehdin purkaa koko huoneen kokonaan ennen kuin löysin hajun syyn.
Täällä haisivat karmin ympärillä olevat tiivisteet niin kuvottavalle että yökkäsin. Pellavarievettä mitä lie. Olen sentäs paskatykissä ollut hommissa joten en heti häthähdä. Kun ilmavirta kulki sitten tuon tiivisteen läpi, tuli myös hajua. No onneksi ehdin purkaa koko huoneen kokonaan ennen kuin löysin hajun syyn.
Yksi alkoi nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin koko roskan.
- akim
- Jäsen

Ei näyttänyt alustavasti olevan ilmavuotoja. Vaikea sano kun savu vaan leijailee, eikä oikein mene mihinkään suuntaan. Rupesin nyt miettimään ettei kai tuo haju tule Uulan sisäöljymaalista, jolla olen maalannut viimeisinä remppapäivinä. Vähän sellainen makea haju jännä haju. Kun tulin tänään taloon niin haisi voimakkaasti jo ovelta. Viime kerralla maalasin makuuhuoneen. Saunassa ja kylppärissä ei mitään hajua. Siellä on poistoilmaventtiilit. Keittiöön oli jäänyt avattu leipäpussi vaaleaa leipää. Ei ollut homeessa, vaikka parasta ennen meni 2 vkoa sitten. Tiedä sitten kertooko tuo mitään.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Ei auta, kuolleen mikrobikasvuston jäänteet on ihan yhtä inhaa tavaraa. LIsäks mikrobit pirulaiset on sitkeää ja sikeää väkeä.akim kirjoitti:Silloinkin mietin että sumuttaisin ullakon kautta koolausten välit homeen tappavalla pesuaineella ja antaisin kuivaa rauhasas ja tuulettua. Samalla voisi tiputella harjapalloa ja yrittää saada mekaanistakin puhdistusta aikaan.
Minä onnistuin torveloimaan taannoin oikein kunnolla n. 40 v. vanhan vesivahingon kanssa:
Yläkerrasta alakertaan menevä (entinen) valurautaputki oli jossain vaiheessa hikoillut, ja alakerran koppimallin WC oli epäilyttävä, lisäksi seinät oli verhoiltu uudelleen vanhalla Halltexilla mikä oli vielä epäilyttävämpää. No, oin Halltexit pois ja alla oli kunnolla homeista rakennuspahvia ja 10 cm reunasta pinnastaan "vanhaa lahoa" lautaa, jossa siis mustunutta pintaa. Kosteusmittari näytti 00, eli vähemmän kosteutta kuin mitä voi mitata. Poistin pahvit ja minä urpo menin "mekaanisesti poistamaan" eli hiomaan imuriin (Hepa-suodatuksella) liitetyllä epäkeskolla nelikymppisellä laikalla mustuneen pinnan pois. Tässä vaiheessa oli P3-kokonaamari päässä.
Siistiä tuli!
Jätin hiotun pinnan silleen ja kävin myöhemmin iltasella tyytyväisenä paskalla. Hieman myöhemmin havaitsin keuhkojani pakottavan ja hengityksen vaikeutuvan. Avaava astmapiippu ja loratatiinipaketti esiin ja reipas annostus calvadoksen kanssa alas. Neljä päivää meni kärvistellessä kuumottavien ja korventavien keuhkojen kanssa..
Opin kerrasta: sisätiloissa muuhun huoneistoon yhteydessä olevat home- ja lahovaurioituneet rakenteet poistetaan kokonaisena, ei hiota tai muuten mekaanisesti poisteta!