Lattiavalut (huominen meni jo :P)

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
PTM
Jäsen
Jäsen

Re: Lattiavalut (huominen meni jo :P)

Viesti Kirjoittaja PTM »

Kuva

Piti maillailla rivinteerausta ja väliseinän paikkaa, et miltä pohjaratkaisu tulee näyttämään. VL:na muuraailemaan, kädet syyhyää jo.
Myös sikäli mallailla et tietää vähän suunnitella mihin tulee pistorasiat ymym..

Jaaha jos sitä alkais päivittää pikkuhiljaa mielummin tuota suova.blogia kun tänne :P
--------------------------------------------------
Melkein kaiken voi itse tehdä kun käyttää aivoja, sitten kun aivot ei riitä, niin on hyvä ottaa ammattilainen tekemään.

Ammatilta laattaaja. 5 v. ainakin 200 kylppäriä laatoitettu.
Kahvimuki
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Kahvimuki »

Täälläkin valettiin saunaosaston lattia eilen. On kyllä hyvä fiilis. Sunnuntaina sain pohjat valmiiksi, niin oli pari päivää välissä ettei _voinut_ tehdä mitään remonttia, oli ihan pakko olla vaan ;-)
Myllyllä tehtiin kurat, ja kun oli tuttu ammattimies mukana, niin ei tarvinnut itse koittaa saada kaatoja kohdalleen.

Nyt täytyy opetella muuraamaan ja rappaamaan.
Kuvaja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Kahvimuki kirjoitti:Täälläkin valettiin saunaosaston lattia eilen. On kyllä hyvä fiilis. Sunnuntaina sain pohjat valmiiksi, niin oli pari päivää välissä ettei _voinut_ tehdä mitään remonttia, oli ihan pakko olla vaan ;-)
Myllyllä tehtiin kurat, ja kun oli tuttu ammattimies mukana, niin ei tarvinnut itse koittaa saada kaatoja kohdalleen.

Terve!
Oliko millainen mylly ja kauanko meni?

Itse ajaellut uusia kellarin lattiaa osissa (ei välttämättä kokonaan uusiksi, paksuutta nyt n.20cm). Saunan lattia purettu. Jahka keksi miten saan kiviroskan ulos, puran suihkutilan ja "eteisen". Neliöitä yht. n. 20.

(tulee jonkinlainen kapilaarikatko, eristys ja vesikiertolattialämmitys, uudet viemäritkin toki...)
PTM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PTM »

Jaaha valu ollu nyt about 1,5 viikkoa peitettynä jokohan solis kovettunut, pääsis lattia kuivumaankin joskus :)
Lattiamies sano notta viikko riittaa kun pitää muoveja siinä ajassa saavuttaa jo kovuuden.
Melkein kaiken voi itse tehdä kun käyttää aivoja, sitten kun aivot ei riitä, niin on hyvä ottaa ammattilainen tekemään.

villelap
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja villelap »

Tähän sanon vaan, että hiljaa hyvä tulee. Suuri osa lattiamiehistä pitää muovitusta kokonaan turhana.

Itse pidin 5 päivää muoveja ja yks nurkka nousi aika paljon vaikka oli rengasraudat. Nykyisen tietämyksen perusteella pitäisin ainakin 3 viikkoa. Lujaahan betoni on jo seuraavana päivänä. Jos kuitenkin poistat muovit jo nyt niin kerro sitten miten kävi kun laatta on kuiva.
Limes
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Limes »

Notta jos muuraamaan o kiire ni eiköpä sitä voi kastella, siis niiltä osin mitä muovia irrottaa.
Ei sit mitään älytöntä plutraamista,sen mitä kohtaansa imee.
Kahvimuki
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Kahvimuki »

Kuvaja kirjoitti:
Kahvimuki kirjoitti:Täälläkin valettiin saunaosaston lattia eilen. On kyllä hyvä fiilis. Sunnuntaina sain pohjat valmiiksi, niin oli pari päivää välissä ettei _voinut_ tehdä mitään remonttia, oli ihan pakko olla vaan ;-)

Terve!
Oliko millainen mylly ja kauanko meni?

Itse ajaellut uusia kellarin lattiaa osissa (ei välttämättä kokonaan uusiksi, paksuutta nyt n.20cm). Saunan lattia purettu. Jahka keksi miten saan kiviroskan ulos, puran suihkutilan ja "eteisen". Neliöitä yht. n. 20.

(tulee jonkinlainen kapilaarikatko, eristys ja vesikiertolattialämmitys, uudet viemäritkin toki...)
Olikohan tuo 140 litran mylly, johon menee kaksi 25 säkkiä kerralla. 99 säkkiä meni tavaraa n. kolmeen tuntiin. Minä mylläsin, velipoika kärräsi ja ammattimies teki itse valutyön kaatoineen. Alaa oli 11 neliötä ja kahteen kaivoon kaadot.

Suursäkissä olisi ollut tietysti paljon halvempaa, mutta pirullako sitä tuonne kellariin saa. Tietysti jos on autotalli kellarissa, niin sekin voi onnistua.

Mun vanhat betonit ja savet lähti pihalle mies, ämpäri ja lapio -menetelmällä suoraan peräkärryyn.
Kuvaja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Kahvimuki kirjoitti:
Kuvaja kirjoitti:
Kahvimuki kirjoitti: Olikohan tuo 140 litran mylly, johon menee kaksi 25 säkkiä kerralla. 99 säkkiä meni tavaraa n. kolmeen tuntiin. Minä mylläsin, velipoika kärräsi ja ammattimies teki itse valutyön kaatoineen. Alaa oli 11 neliötä ja kahteen kaivoon kaadot.

Suursäkissä olisi ollut tietysti paljon halvempaa, mutta pirullako sitä tuonne kellariin saa. Tietysti jos on autotalli kellarissa, niin sekin voi onnistua.

Mun vanhat betonit ja savet lähti pihalle mies, ämpäri ja lapio -menetelmällä suoraan peräkärryyn.
Kiitoksia tiedosta!
audia4
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja audia4 »

Kannattaa sitte hioa se liima pois betonin pinnasta muovin poiston jälkeen, niin nopeuttaa kuivumista.
Meillä tais reilun viikon olla muovit lattialla. Ei halennut eikä nurkat noussu.
Niin ja vielä se, että koneella on helepompi hioa lattia ku ei oo turhia väliseiniä eessä.
PTM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PTM »

Jep muovit ollut nyt lauantaina 3 viikkoa lattiassa, meinaan vl:na ottaa pois et pääsee kuivumaan joskus :D näyttää vaan muovin alta olevan aika märkä.
Rakennusalalla itse töissä niin työpaikan puolesta saan hiomakoneet ja yleensäkkin kaiken mitä nyt remontointiin tarvitaa viini

PTM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PTM »

Lattia hiottu yhteen kertaan täytynee vielä hioa uudelleen niin saa loputkin liimat pois
Kuva

PTM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PTM »

Kuva

Pitäisi tulla ainakin kestävä seinä, vaikka urakalla panee seinää vasten.. laattoja viini

Karhis
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karhis »

Jahas, mekin ollaan päästy muovin päälle jo seisoskelemaan.
Kyllä täytyy sanoa, että melkoisen merkityksellinen hetki. viini
Jännitti niin perskuleesti, ja vieläkin vähän kylmää, siinä se nyt
sitten on ja mahdolliset mokat alla....

Muutama kyssäri:
- tuleeko teille rivinteeraukset kaikkialle uuden valun päälle? Jos ei, millä siistitte valun ja irrotuskaistaleen reunat?
Meillä jää lattia suurimmaksi osaksi betonille, käsitellään noilla ns. epoksiemulsiopinnotteilla eikä jalkalistoja yms ollut ajatuksena laitella, vaan ajatuksissa oli ronskimpi kellarifiilis.....noi laidat mietityttää, etteivät sitten aina olis rempsallansa....no ehkä sekin siinä ronskimmas kellarifiiliksessä menis....
- Minkäsmoisen ilmaraon jätitte rivinteerauksiin?

Hyvältä näyttää edistys siellä työmaalla!
Karhis
PTM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PTM »

Karhis kirjoitti:Jahas, mekin ollaan päästy muovin päälle jo seisoskelemaan.
Kyllä täytyy sanoa, että melkoisen merkityksellinen hetki. viini
Jännitti niin perskuleesti, ja vieläkin vähän kylmää, siinä se nyt
sitten on ja mahdolliset mokat alla....

Muutama kyssäri:
- tuleeko teille rivinteeraukset kaikkialle uuden valun päälle? Jos ei, millä siistitte valun ja irrotuskaistaleen reunat?
Meillä jää lattia suurimmaksi osaksi betonille, käsitellään noilla ns. epoksiemulsiopinnotteilla eikä jalkalistoja yms ollut ajatuksena laitella, vaan ajatuksissa oli ronskimpi kellarifiilis.....noi laidat mietityttää, etteivät sitten aina olis rempsallansa....no ehkä sekin siinä ronskimmas kellarifiiliksessä menis....
- Minkäsmoisen ilmaraon jätitte rivinteerauksiin?

Hyvältä näyttää edistys siellä työmaalla!
Karhis
Moro,

Meille tulee rivinteeraus valun päälle.
Eikö reunat pysty siistiin mattopuukolla reunanauha pois, ja sitten vaikka hiltin tai flexin yms. hiomakoneella nurkat siistiksi.

Meillä ilmaraoksi tulee 50mm, kivivillaa en sitten kuitenkaan laita, mietinnässä oli tuleeko vaiko ei:)

jokihuoko
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jokihuoko »

Hep, palatakseni hiukan aiheeseen.. alakerrassa työstin eilen raudoituksia kun tuli mieleen nää PTM:n kuvat :)

Onko siihen mitään virallista näkökulmaa että PITÄÄKÖ kylmävesiputket olla valun sisällä vai SAAKO ne laittaa esim. eristeen alle? Vetelin itse kylmävesiputken tuonne kellarin eristeen alle saven päälle suojaputkessa kun tuntui jotenkin hassulta että lämmitetyssä laatassa kulkee kylmä vesi, lämminvesiputki mulla on sitten "normaalisti" valussa.

Sanooko esim rakennusmääräykset tästä jotain? Nyt ehdin vielä korjata... :)
"The harder you try, the dumber you look."
Vastaa Viestiin