tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
RTMPekka
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja RTMPekka »

Ei ole jtbo:sta kuulunut aikoihin mitään. Onkohan masentunut viimeisestä diagnoosista vai onkohan siellä menossa koodausprosessissa vaihe, jossa tilaa muulle ei jää.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

pvalila kirjoitti:
tuuma kirjoitti:
Spautio kirjoitti:Mistä Tuuma on hankkinut huokolevyjä, paikalliset rautakaupat tarjoavat vain tuulensuoja-sellaisia?
Aikani etsin ja sitten ajattelin että tuolla nyt ei ainakaan ole mutta olin väärässä, taas.

Eli Kodin Terra, Tuusula ja ihan suomalaistakin oli ja olikohan 13e/levy.
Onko siinä normilevyssä liikaa jotain, niin ettei se hengitä tarpeeksi?

Meikä osti kaksi levyä HuokoLeijonaa ja toinen oli liikaa. Kauhean vaikea löytää enää tästä talosta paikkaa isoille levyille.

Keittiön päällä olevan pitkän komeron lämpöeristys etenee mutta tosi hitaasti.

Suurin ongelma on se, että uuden seinän eristeiden on kunnolla kytkeydyttävä vanhojen rakenteiden eristeisiin eivätkä nuo ole vanhat eristeet ole oikein esillä ja näkyvissä vaan erilaisten tunnelimaisten rakenteiden takana. Tunnelit pitää injektoida eristeitä täyteen niin hyvin, ettei jää pelkoa siitä, jonnekin jää kylmälle kulkutie.
Siinä on jonkinlainen kosteussuoja, vaha tjms. Tuoksuukin vähän kummalta niin ei tuulensuojaa arvaa sisäseinään laittaa ja valmistajien mukaan kai vallan kiellettyä :roll:

Siinäpä eristevalmistajille oiva uusi innovaatio, tai no, onhan uretaania ponnekaasupulloissa mutta selluvillaa en ole nähnyt.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Ruotsin biili kävi Helsingin Autoradiossa saamassa Focalin kaksitiesarjan. Samalla siihen vetäistiin piuhat kiinni, joiden kautta voi ohjata suppasta.

Homma meni kaikin puolin hyvin ja vetivät vielä piuhat keskikonsolin piilossa aina kuskin penkin alle asti, puhe oli vain kuskin jalkatilaan asti.

Tuosta on tosi helppo jatkaa piuhat takapenkin alle ja takaluukkuun asti.

Kuulemma työtä meni enemmän kuin odottivat (niinhän näissä jutuissa aina) mutta sovittu hinta piti. Pieni yllätys tosin oli, laskuun lyötiin itsestäänselvyytenä tarvikkeiden hinta päälle: niihin meni tässä vain 7 euroa mutta jossain toisessa projektissa olisi voinut tulla paljon isompikin yllätys.

Nyt pitää sitten vain hoidella suppasjutut kuntoon.
Oho, sä alat oikein hifistelemään :-D

Se on taivaan tosi että auto kannattaa saattaa kuntoon kaikilta pikku puutteiltaan ekan 2kk aikana. Sen jälkeen niihin tottuu tai ei muuten vain enää huvita. Ikävän samoja piirteitä kuin näissä taloissakin! Lopulta toki huomaa että jälleenmyyntiarvo rapisee nopeammin kuin velka jos ei kantele itseään niskasta harva se päivä kaikenlaisiin vastenmielisiin rästihommiin.

Tänään aloitin sähköistämään tyttären huonetta kun se vähän jäi, kun jatkojohdoillakin pärjää... Noh, pistorasiat loppuivat niin loppui intokin. Pahus! Luulin että oli vielä yksi paketti noin 8 vuotta sitten ostamiani kalusteita jemmassa. Ei ollut ja perhanan kalliita ovat. Olisi pitänyt tyytyä toiseen kalustesarjaan mutta eipä tuota voi lennosta toiseen vaihtaa, ainakaan samassa huoneessa :(
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Jtbo on tosiaan ollut tovin poissa saitilta, toivottavasti ei ole jollain hurjalla fillarireissulla telonut itseään.

Mä olen viime päivät ajellut paljolti vanhalla c5:llä. Huomasin, että seisominen ei tee autolle hyvää: alkavat jarrut kitistä jne. Lisäksi mulla ei ole erilaisia pysäköintilupia hankittuna uuteen autoon eikä niitä lupia oikein edes kannata teippikilpiseen autoon hankkia: nehän menevät kohta taas uusiksi, kun autoon tulevat oikeat rekkarit.

Verottajan puolelta ei ole kuulunut autoverosta vielä mitään.

Kävin tänään kellarissa etsimässä kymppituumaista suppaselementtiä ja löysin jo unohtamani Phoenix Goldin vaffarin (qx 2370).

Se pikkuvahvari, jonka olemassaolon muistin, ei ollutkaan Autostudio vaan Biltema. Ihan siistin oloinen 2 * 80 watin laite sekin ja kaikin puolin kooltaan tähän projektiin sopiva: aion ensin kokeilla sitä.

Sulake siinä näyttää olevan 20A ja ajattelin vaihtaa sen 15A sulakkeeseen: autossani lienee takaluukun tupakansytytinliitäntää varten korkeintaan 20A sulake.

Huonolla onnella joku on miettinyt, ettei takaluukussa ihan oikeasti tupakansytytintä käytetä ja että ohut johdotus kannattaa suojata vaikkapa 10A sulakkeella.

Mä en tosiaan haluaisi vedättää auton takaluukkuun virransyöttöä lisävaffarille oikeaoppisesi omalla piuhallaan läpi koko auton. Mä haen vain asiallista äänenlaatua, en mitään ihmeellistä äänenpainetta.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
tuuma kirjoitti:
Spautio kirjoitti:Mistä Tuuma on hankkinut huokolevyjä, paikalliset rautakaupat tarjoavat vain tuulensuoja-sellaisia?
Aikani etsin ja sitten ajattelin että tuolla nyt ei ainakaan ole mutta olin väärässä, taas.

Eli Kodin Terra, Tuusula ja ihan suomalaistakin oli ja olikohan 13e/levy.
Onko siinä normilevyssä liikaa jotain, niin ettei se hengitä tarpeeksi?

Meikä osti kaksi levyä HuokoLeijonaa ja toinen oli liikaa. Kauhean vaikea löytää enää tästä talosta paikkaa isoille levyille.

Keittiön päällä olevan pitkän komeron lämpöeristys etenee mutta tosi hitaasti.

Suurin ongelma on se, että uuden seinän eristeiden on kunnolla kytkeydyttävä vanhojen rakenteiden eristeisiin eivätkä nuo ole vanhat eristeet ole oikein esillä ja näkyvissä vaan erilaisten tunnelimaisten rakenteiden takana. Tunnelit pitää injektoida eristeitä täyteen niin hyvin, ettei jää pelkoa siitä, jonnekin jää kylmälle kulkutie.
Siinä on jonkinlainen kosteussuoja, vaha tjms. Tuoksuukin vähän kummalta niin ei tuulensuojaa arvaa sisäseinään laittaa ja valmistajien mukaan kai vallan kiellettyä :roll:

Siinäpä eristevalmistajille oiva uusi innovaatio, tai no, onhan uretaania ponnekaasupulloissa mutta selluvillaa en ole nähnyt.
No, mulla Huokojellona menee ihan oikeaoppisesi eristeiden ulkopuolelle. Eristeeksi tulee kivivillaa vähimmillään 200mm ja vähän arvon, josko laitan sisäpintaan täysin hengittävän paperin vai muovitettua paperia. Jälkimmäinen olisi koulutukseni mukaan oikein mutta kivivilla kestää tavanomaisen kuivahkon sisäilman virtauksen lävitseen ja hyvin mielelläni tekisin rakenteen, joka vesivaurion jälkeen on kykenevä kuivumaan niin ulos kuin sisäänkin. Korkeakoulussa oletettiin, etteivät rakenteet välillä ui vedessä.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Ruotsin biili kävi Helsingin Autoradiossa saamassa Focalin kaksitiesarjan. Samalla siihen vetäistiin piuhat kiinni, joiden kautta voi ohjata suppasta.

Homma meni kaikin puolin hyvin ja vetivät vielä piuhat keskikonsolin piilossa aina kuskin penkin alle asti, puhe oli vain kuskin jalkatilaan asti.

Tuosta on tosi helppo jatkaa piuhat takapenkin alle ja takaluukkuun asti.

Kuulemma työtä meni enemmän kuin odottivat (niinhän näissä jutuissa aina) mutta sovittu hinta piti. Pieni yllätys tosin oli, laskuun lyötiin itsestäänselvyytenä tarvikkeiden hinta päälle: niihin meni tässä vain 7 euroa mutta jossain toisessa projektissa olisi voinut tulla paljon isompikin yllätys.

Nyt pitää sitten vain hoidella suppasjutut kuntoon.
Oho, sä alat oikein hifistelemään :-D

Se on taivaan tosi että auto kannattaa saattaa kuntoon kaikilta pikku puutteiltaan ekan 2kk aikana. Sen jälkeen niihin tottuu tai ei muuten vain enää huvita. Ikävän samoja piirteitä kuin näissä taloissakin! Lopulta toki huomaa että jälleenmyyntiarvo rapisee nopeammin kuin velka jos ei kantele itseään niskasta harva se päivä kaikenlaisiin vastenmielisiin rästihommiin.

Tänään aloitin sähköistämään tyttären huonetta kun se vähän jäi, kun jatkojohdoillakin pärjää... Noh, pistorasiat loppuivat niin loppui intokin. Pahus! Luulin että oli vielä yksi paketti noin 8 vuotta sitten ostamiani kalusteita jemmassa. Ei ollut ja perhanan kalliita ovat. Olisi pitänyt tyytyä toiseen kalustesarjaan mutta eipä tuota voi lennosta toiseen vaihtaa, ainakaan samassa huoneessa :(
Jos haluat laittaa johonkin neljäreikäisen pistorasian niin niitä nelosia ei kai ole saatavana kuin enemmän tai vähemmän pinta-asennettavina. Esteettisesti tuollainen nelonen aina eroaa muista rasioista, tosi harvaan sarjaan niitä on saatavana vaikka todella näppäriä ovatkin. Rumia myös, siitä kai se vähäinen saatavuus johtuu.

Kun nyt vain saisi sen verotuspäätöksen, siihen voi loppua kaikkinainen hifistely pitkäksi aikaa.
tuuma
Jäsen
Jäsen

RTMPekka kirjoitti:Ei ole jtbo:sta kuulunut aikoihin mitään. Onkohan masentunut viimeisestä diagnoosista vai onkohan siellä menossa koodausprosessissa vaihe, jossa tilaa muulle ei jää.
Niin, enpä tiedä mikä on herralla meininki?

Ei voi kuin noin yleisesti pohtia että ennen vanhaan, ennen nettiä ja muuta some soopaa, kun joku halusi pidemmäksi aikaa kyläyhteisöstä ottaa etäisyyttä niin alettiin heti ajattelemaan että taitanee olla ukolla menossa viikon-kahden kuukauden ränni!

Nyt someaikaan kun joku haluaa irtaantua hetkeksi somettamisesta niin samankaltainen tilanne, vaikkakin useilla täysin päinvastainen tilanne. Tuolloinhan ihminen juurikin hakee etäisyyttä tästä monta vuotta kestäneestä somettamisesta. Toisin sanoen lasken että joku on uskaltanut silloin olla ollut tarttumatta näppikseen ja sitten me muut olemme huolissamme että onko jotain sattunut jne.

Kyllä mä luulen että se näppis taas jostain löytyy ja saapuu ilostuttamaan meitä viesteillään.

Ajatella että joku Kolumbus ja muut löytöretkeilijä lähtivät joskus vuosiksi pois ja saapuivat takaisin tarinoillaan, eikä kukaan ihmetellyt tai no kai vähän mutta nykyään pitäisi olla aina saavutettavissa, tavoitettavissa, paikalla ja mitä niitä muita tiloja joissain somesoftissa onkaan. Kai joskus on ihmisen hyvä olla rauhassakin :-D
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
RTMPekka kirjoitti:Ei ole jtbo:sta kuulunut aikoihin mitään. Onkohan masentunut viimeisestä diagnoosista vai onkohan siellä menossa koodausprosessissa vaihe, jossa tilaa muulle ei jää.
Niin, enpä tiedä mikä on herralla meininki?

Ei voi kuin noin yleisesti pohtia että ennen vanhaan, ennen nettiä ja muuta some soopaa, kun joku halusi pidemmäksi aikaa kyläyhteisöstä ottaa etäisyyttä niin alettiin heti ajattelemaan että taitanee olla ukolla menossa viikon-kahden kuukauden ränni!

Nyt someaikaan kun joku haluaa irtaantua hetkeksi somettamisesta niin samankaltainen tilanne, vaikkakin useilla täysin päinvastainen tilanne. Tuolloinhan ihminen juurikin hakee etäisyyttä tästä monta vuotta kestäneestä somettamisesta. Toisin sanoen lasken että joku on uskaltanut silloin olla ollut tarttumatta näppikseen ja sitten me muut olemme huolissamme että onko jotain sattunut jne.

Kyllä mä luulen että se näppis taas jostain löytyy ja saapuu ilostuttamaan meitä viesteillään.

Ajatella että joku Kolumbus ja muut löytöretkeilijä lähtivät joskus vuosiksi pois ja saapuivat takaisin tarinoillaan, eikä kukaan ihmetellyt tai no kai vähän mutta nykyään pitäisi olla aina saavutettavissa, tavoitettavissa, paikalla ja mitä niitä muita tiloja joissain somesoftissa onkaan. Kai joskus on ihmisen hyvä olla rauhassakin :-D

No, jtbo:n tapauksessa korkin päälle astuminen on kyllä poissuljettu vaihtoehto. Yhtä paha juoppo kuin meikäläinen... :lol: :lol: :lol:

Kunhan nyt ei vain olisi fillarin tai mopon kanssa telonut itseään.

Mä olen passiivisesti metsästänyt suppaskoteloa. Elementti ja vaffari mulla on mutta boksi puuttuu.

Niin vanha on tuo mun elementtini (Caliber CWX10) että vähän piti metsästää ennen kuin löysin oikean tilavuuden suljetulle kotelolle (kuulemma 21 litraa). Hassua, mutta tieto löytyi netistä enää suomenkieliseltä sivulta! Samalta sivulta löytyi tieto, että elementti on joskus maksanut 1290 mummoa eli aika vanhaa varastoa ovat Pekan autoreleet... :lol: :lol: :lol:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Leijonaa mä metsästän, tahdon saada suuren...

No, oikeasti mä metsästin suppaskoteloa ja halusin saada pienen.

Ja sain sellaisen. Autostudion kotelo kymppituumaiselle elementille ja mukaan tuli vielä jokin kohtalainen elementtikin.

Suojaritilää tuossa ei ole ja se on aina vähän riski.

Muutoin mulla alkaa olla palaset aika kivasti kasassa.

Pari liitintä täytyy vielä käydä ostamassa Malmilta.

Partco on nimittäin muuttanut sinne. Kävin siellä vanhassa paikassa ja löysin vain tyhjän kaupan.

Malmi on periaatteessa mulle parempi paikka kuin P-Haaga mutta mä opetan nykyisin kahdesti viikossa Haagassa. Malmilla ei tule muuten käytyä mutta jurruutan minä siitä junalla läpi aina silloin tällöin.
RTMPekka
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Leijonaa mä metsästän, tahdon saada suuren...

Ja sain sellaisen. Autostudion kotelo kymppituumaiselle elementille ja mukaan tuli vielä jokin kohtalainen elementtikin.

Partco on nimittäin muuttanut sinne. Kävin siellä vanhassa paikassa ja löysin vain tyhjän kaupan.

Malmi on periaatteessa mulle parempi paikka kuin P-Haaga mutta mä opetan nykyisin kahdesti viikossa Haagassa. Malmilla ei tule muuten käytyä mutta jurruutan minä siitä junalla läpi aina silloin tällöin.
Hyvä tietää tuo Partcon muutto. Olisin varmaan vanhasta muistista painunut p-haagaan kun seuraavaksi tulee asiaa sinne. Ikuisesti se on haagassa ollut, ainakin pitkälle viime vuosituhannelle.
pvalila
Jäsen
Jäsen

RTMPekka kirjoitti:

Hyvä tietää tuo Partcon muutto. Olisin varmaan vanhasta muistista painunut p-haagaan kun seuraavaksi tulee asiaa sinne. Ikuisesti se on haagassa ollut, ainakin pitkälle viime vuosituhannelle.
Niin, alkujaan se toimi aika pienissä tiloissa ihan Kivihaan puolelle menevän sillan vieressä. Videonauhurin varaosia sieltä tuli silloin lähinnä haettua. Kivihaassa tuli joskus nuorempana käytyä verta luovuttamassa, eipä siellä kai mitään muuta voi tehdäkään: veripalvelu ja jokunen asunto, ei kai Kivihaassa muuta ole. Läpiajokiellon takia ei siellä ole tullut kahteenkymmeneen vuoteen käytyä, sekin alue on voinut sinä aikana paljon muuttua.
RTMPekka
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:
RTMPekka kirjoitti:

Niin, alkujaan se toimi aika pienissä tiloissa ihan Kivihaan puolelle menevän sillan vieressä. Videonauhurin varaosia sieltä tuli silloin lähinnä haettua. Kivihaassa tuli joskus nuorempana käytyä verta luovuttamassa, eipä siellä kai mitään muuta voi tehdäkään: veripalvelu ja jokunen asunto, ei kai Kivihaassa muuta ole. Läpiajokiellon takia ei siellä ole tullut kahteenkymmeneen vuoteen käytyä, sekin alue on voinut sinä aikana paljon muuttua.
Historian havinaa. Tuosta Kivihaan paikasta mulla ei ole kokemuksia.
pvalila
Jäsen
Jäsen

RTMPekka kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
RTMPekka kirjoitti:

Historian havinaa. Tuosta Kivihaan paikasta mulla ei ole kokemuksia.
Kävin Partcossa tänään. Samat tarjoushyllyt ovat edelleen matkassa mukana...

Muuttivat 3 kk sitten, koska uusi omistaja halusi heidät samaan rakennukseen jossa muutkin omistajan firmat ovat.

Se Partcon vanha paikka (joskus 80-luvun lopulla) ei ollut ihan Kivihaassa vaan Kivihakaan menevän (eli Tuusulantien ylittävän) sillan Haagan puoleisessa päässä.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Kyllä noissa kymppituumaissa elementeissä vain melkoiset erot on.

Peltinen ja kevyt tuo kotelon mukana tullut MTX Thunder 4000 näyttää olevan.

Ihan eri kamaa on tuo Caliberin CWX10 vaikka ikää silläkin jo on.

Caliberissa on kaksi käämiä, 2 * 6 ohmia.

Jos mulla olisi tuju pääte niin laittaisin päätteen siltaan ja kytkisin nuo käämit rinnan: kolmen ohmin kuormaan moni vaffari antaa aika hurjat tehot.

Bilteman pikkupäätteen kanssa ei kannata urheilla turhaan, mä en ala piinata sitä kauhean matalilla impedansseilla.

Eli ihan vain toisen kelan otan käyttöön, senkin tehonkesto riittää oikein hyvin.

Sillattuna tuo Biltema tuskin matalampaa kuormaa edes jaksaisi ajaakaan.

Mulla on tosiaan Phoenic Goldin qx2350 kellarissa mutta siitä puuttuu hi level input enkä minä nyt jaksa innostua ostamaan sovitinta, jolla kajarilinjoista saa tehtyä normaalia RCA-signaalia. Jos Biltaman vahvistin osoittautuu pettymykseksi niin sitten pitää se linjasovitin pistää ostaen (alle kympin sellainen maksaa).

Mussa on vielä sen verran vanhaa hifistiä, etten mä halua rakentaa ylitukevaa alapäätä suhteessa ylempiin taajuuksiin. Erillissarjaa ajetaan soittimen omalla päätteellä eli tasapainotilanteeseen riittää aika pienikin suppanen. Vähän mutta ihan kohtalaisen hyvää on mun tavoitteeni.

Koskas olette muuten pojat viimeksi hifistelleet autojuttuja? Mulla on edellisestä kerrasta aikaa 14 vuotta ja sitä edellisestä installaatiosta 24 vuotta.

Tuuma, siitä on tosiaan kohta neljännesvuosisata kun meikä asenteli Fanen viidentoista tuuman elementtiä Mazda 929:n paloseinään...Siinä autossa ei näet ollut kääntyvä takapenkki vaan ainoastaan nk. suksiluukku takapenkissä.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Tuli vähän mutkia matkaan. Ainahan niitä tulee.

Ruåtsinkielisestä käyttöohjeesta muistan lukeneeni, että C5:n takaluukun sytkäpistoke saa virtaa vain kun auto on käynnissä.

Ei muuten saa.

Jos mä laitan vaffarin tuohon kiinni ilman asianmukaista batt on -ohjausta niin mulla on aika pian akku tyhjä.

No, Sitikka osaa kyllä mennä Economy modeen jos akku uhkaa tyhjentyä mutta en mä tuon varaan halua auton toimintaa jättää.

Mistähän mä näppärimmin saisin ohjauksen otettua?

Vanhaan aikaan mä olisin tehnyt printin, joka vahtii vahvistinta syöttäviä kaiutinlinjoja ja joka olisi laittanut vaffarin päälle joksikin tietyksi ajaksi aina kun syötässä näkyy äänisignaali. Taitaapi jäädä nykyisin tekemättä...
Vastaa Viestiin