tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

jtbo kirjoitti:Mulle koulussa opetettiin, että timantit tulevat hiilestä, se taisi olla täyttä puppua:
http://geology.com/articles/diamonds-from-coal/
Ei se ollut puppua.

Englannin kielessä on kaksi sanaa, coal ja carbon. Suomessa puhutaan vain hiilestä, ihan riippumatta onko se syntynyt fossiloituneista kasveista vai ei.
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
pvalila kirjoitti: Onkos (vai R.I.P. eli oliko) tuo yksi sun omista kateistasi?

Ja millä putkella kuvan otit? Ja koska, aika talviselta näyttää?
Viime kesän loppupuolella tuo taisi onnistua jättämään itsensä auton alle, kuvassa näkyy hyvin millainen luonto tuolla oli, saattoi kiivetä ihan täysmittaisen petäjän yläoksillekkin ja tuli sitten alaskin sieltä.

2013 uudenvuoden aattona näköjään tuollaista keliä, toissapäivänä oli kyllä maa ihan valkea, tosin tänään on vain pari lumilaikkua jäljellä.

1/100s F8 ISO1600 170mm sillä kelvottomalla Tamronilla, tarkennushan tuossakin on tolpassa eikä katissa, tai siis ongelmahan on ettei autofocus toimi tuossa valossa enää luotettavasti, käytännössä ulkona ei autofocusta voi käyttää pilvisinä päivinä marraskuusta tammikuuhun, tuokin on 13:20 otettu kuva, joten eihän vuoden viimeisenä päivänä valoa kovinkaan paljoa ole.

Taustalla näkyvää ryteikköä tänään raivasin, jos saisi vähän valoa paremmin tontille ja tuota ilmaakin liikkumaan, niin että olisi vähemmän ötököitä ja kosteutta, voi olla toivoton haave, no sahabensaa paloi se 5 tankkia kumminkin taas, toivottoman pieni tankki tuossa mökkisahassa.

Risua olisi jotain 10 mottia nyt kaikkiaan, pitäisi niille jotain keksiä, voi olla kova homma saada kaikki palamaan kokossa.
Vielä toivottomampaa se on polttaa kaikki se risu takassa tms.

Jos tuo on automaatilla tarkennettu, ei mikään ihme, jos tomaatti valitsi hieman etualalla olevan tolpan kohteekseen.

F8 on kuitenkin sen verran iso, että syvyysterävyyttä on riittänyt kohtuullisesti tolpan taaksekin; syvyysterävyysalueesta on kuitenkin 2/3 tarkennuspisteen takana.

Toisaalta 170mm on jo ihan kohtuullisen pitkä polttoväli, laajakulmalla ei noin isolla aukolla juuri tarkennella edes tarvitsisi.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

pvalila kirjoitti: Ei se ollut puppua.

Englannin kielessä on kaksi sanaa, coal ja carbon. Suomessa puhutaan vain hiilestä, ihan riippumatta onko se syntynyt fossiloituneista kasveista vai ei.
Mutta grafiitti ei ole hiiltä ja grafiitista pitäisi puhua eikä hiilestä, kun timantti sekä grafiittihan on sitä puhdasta englanniksi carbon nimistä ainesta.

Onko vika sitten tässä kotimaisessa kielessä jossa usein on puutteita vai koululaitoksen informoinnissa, mutta aivan olennainen ongelmahan tuosta tulee, ihan suotta olen grillihiiliä vasaroinut :lol:

Risut voisi ajaa hakkeeksi, ei vaan ole sellaista kojetta, tosin naapurissa sellainen olisi, ehkä suostuu pientä korvausta vastaan nuo prosessoimaan. Mihinkään tulisijaan noita ei tosiaan kannata edes ajatella tunkevansa tuossa muodossaan, sellaista pikkusormenvahvuista piiskaa, ei ne edes syttyisi mitenkään ja vielä huonommin palaisivat. Hakkeena sitä voisi tunkea istutuksien juurelle.

e: Niin, tarkennushan mulla on spot eli keskipiste, ainut vaan ettei se toimi Tamronilla tuossa valossa, se on jotain sinneppäin tai sitten vaan sahaa päästä toiseen ja omilla silmillähän ei ole tarvinnut yrittää tarkentaa vuosiin.
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:

Mutta grafiitti ei ole hiiltä ja grafiitista pitäisi puhua eikä hiilestä, kun timantti sekä grafiittihan on sitä puhdasta englanniksi carbon nimistä ainesta.

Onko vika sitten tässä kotimaisessa kielessä jossa usein on puutteita vai koululaitoksen informoinnissa, mutta aivan olennainen ongelmahan tuosta tulee, ihan suotta olen grillihiiliä vasaroinut :lol:

Risut voisi ajaa hakkeeksi, ei vaan ole sellaista kojetta, tosin naapurissa sellainen olisi, ehkä suostuu pientä korvausta vastaan nuo prosessoimaan. Mihinkään tulisijaan noita ei tosiaan kannata edes ajatella tunkevansa tuossa muodossaan, sellaista pikkusormenvahvuista piiskaa, ei ne edes syttyisi mitenkään ja vielä huonommin palaisivat. Hakkeena sitä voisi tunkea istutuksien juurelle.

e: Niin, tarkennushan mulla on spot eli keskipiste, ainut vaan ettei se toimi Tamronilla tuossa valossa, se on jotain sinneppäin tai sitten vaan sahaa päästä toiseen ja omilla silmillähän ei ole tarvinnut yrittää tarkentaa vuosiin.
Hiili on alkuaine, C, ja grafiitti on sen yleisin esiintymismuoto. Timantit ja muut eroavat siinä, kuinka atomit asettuvat toisiinsa nähden; millaisen hilarakenteen materiaali saa.

Mikä sun silmiesi perusongelma on? Muistaakseni sulla on miinusta rajusti eli onko kyseessä pohjimmiltaan huono linssi (mykiö)? Linssille on kai enemmän tehtävissä kuin verkkokalvolle.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Ei päivää ettei kulutusjuhlaa...

Mä ostin mun iskevään ruuvinvääntimeen sovittimen, jonka avulla saan vääntimeen kiinni normaalit hylsyt.

Ei tuo sovitin ruuvinvääntimestä oikeaa pulttipyssyä tee mutta moneen hommaan tuokin riittää. Ja onhan mulla se Bilteman 450Nm sähköpyssy jos voimaa tarvitaan.

Sitä voin suositella renkaidenvaihtoon jne., hinta on vain 44 egeä ja voimaa riittää.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Silmien perusongelma on geenit, väistämättä vaan näkö heikkenee ja heikkenee, ei näe lähelle eikä kauas :lol:

Lasikaupassa pitäisi käydä, mutta ei ole vielä kelit riittävästi lämmenneet sitä ajatellen.
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:Silmien perusongelma on geenit, väistämättä vaan näkö heikkenee ja heikkenee, ei näe lähelle eikä kauas :lol:

Lasikaupassa pitäisi käydä, mutta ei ole vielä kelit riittävästi lämmenneet sitä ajatellen.
Mä olen aika outo valokuvausharrastaja. Kun toiset pyyhkivät keväällä pölyt kamerasta ja lähtevät kuvaamaan, meikä vain alkaa surffata alan sivustoja.

Minoltan vanhoja lenssejä olen myös hieman katsellut, monet niistä ovat uskomattoman halpoja suhteessa laatuun.

No, mitä järkeä sitä on rojua kasata nurkkiin kun ei kuitenkaan osaa kuvata... :(

Mutta jotain hyvää mun kuvausjutuistani on ollut: mä olen kaiketi vähän innostanut Tuumaa kuvaamaan ja häneltä homma on alkanut jo sujua ihan kivasti.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

pvalila kirjoitti:
jtbo kirjoitti:Silmien perusongelma on geenit, väistämättä vaan näkö heikkenee ja heikkenee, ei näe lähelle eikä kauas :lol:

Mä olen aika outo valokuvausharrastaja. Kun toiset pyyhkivät keväällä pölyt kamerasta ja lähtevät kuvaamaan, meikä vain alkaa surffata alan sivustoja.

Minoltan vanhoja lenssejä olen myös hieman katsellut, monet niistä ovat uskomattoman halpoja suhteessa laatuun.

No, mitä järkeä sitä on rojua kasata nurkkiin kun ei kuitenkaan osaa kuvata... :(

Mutta jotain hyvää mun kuvausjutuistani on ollut: mä olen kaiketi vähän innostanut Tuumaa kuvaamaan ja häneltä homma on alkanut jo sujua ihan kivasti.
Sä olet harrastanut kaiketi jo niin pitkään ja mä vielä aloittelijan innolla räpsin ja osun milloin osun...

Se on totta että innostit(te) mut tuohon, jos joku kahlaa ketjua niin jossain vaiheessa laitoin etten ymmärrä hölkäsenpöläystä aukoista sun muista. Nyt ymmärrän jo vähäsen mutta pitkä on matka noin muuten.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:
jtbo kirjoitti:

Hiili on alkuaine, C, ja grafiitti on sen yleisin esiintymismuoto. Timantit ja muut eroavat siinä, kuinka atomit asettuvat toisiinsa nähden; millaisen hilarakenteen materiaali saa.

Mikä sun silmiesi perusongelma on? Muistaakseni sulla on miinusta rajusti eli onko kyseessä pohjimmiltaan huono linssi (mykiö)? Linssille on kai enemmän tehtävissä kuin verkkokalvolle.
Mutkin on koulussa opetettu että hiilestä on muodostunut timantit, nyt kun kaivelin niin toki hiilestä mutta ei ihan vain niin helposti että vain kovassa paineessa tuosta noin vain muodostuvat. Kiva, aina sitä jotain uutta vanhakin oppii! Ja vieläpä meitin ketjussa! Opet voisivat vähän hävetä, en tarkoita Pvalilaa.

Summarum, mitähän muuta meille on opetettu vähän ei niinkään kovin tarkkaan vaan siten että ope on päässyt helpoimmalla :roll:

Senkin olen ketjusta oppinut että olemme tähdistä koostuvia, rautaa raskaampaa ei alkutähdissä ollut vaan täytyi tulla joku tähti ensin tiensä päähän ja muuttua supernova räjähdykseksi, jotta rautaa raskaampia alkuaineita syntyisi että sitten laittaa taas palikat kasaan, jotta kultaa sun muuta syntyi. Se vaan hämmästyttää yhä että me olemme siis täynnä jonkun toisen auringon räjähtämisessä vasta syntyneitä alkuaineita.

Jaahas, menipä ajatukset syvällisiksi näin heti kärkeen :-)
tuuma
Jäsen
Jäsen

Ai niin, meinasi olla entinen purukasa viimeviikolla...

Pelastava enkeli; Vaimo. Syyllinen, Minä...

Lähdin tiistaina töihin vähän säpinällä ja piti ottaa jälleen sekä ikivanha että uusi läppäri matkaan, jotka alustin ensin tulevaa työtä varten. Siinä kun sitten oli molemmilla "vahvoilla" olkapäällä läppärilaukut niin oli kai sitten hipaissut toinen hellan namiskan kutoselle (tietenkin). Katti se ei ollut voinut olla ja lämpötilakäppyröistä katsoin niin mun lähdön aikaan kämpän lämpötila oli alkanut nousemaan.

Vaimo tuli ennenaikaisesti kotiin ja kämppä täynnä savua, eilinen nuudelikattila oli sillä levyllä, ehkä onneksemme, niin oli vain "vähän" hiiltyneet nuudelit...

Kuva

Se on satavarma että punahehkuisina nuokin syttyy palamaan, eivätkä timanteiksi muutu... Ympärillä paljon palavaa materiaalia. Huh, huh.

Se että otat kuvan todella mattamustasta ja ympäröivästä rosterista teki kameran automaatilla aivan hulluksi mutta salama vähän pelasti, mutta en jaksanut alkaa säätelemään sen enempiä.
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:Levyraatoa, siis kyllähän mullekkin iskelmä uppoaisi, jos se vedettäisiin tällä tavalla:
https://www.youtube.com/watch/?v=hn8SKeD8Umc
Voisi varovaiseen sanoa että meillä natsaa tuo musiikkimaku!

Toisaalta se on vähän sellainen melkoisen lavea :wink:

Kiesus, AC/DC:n Brian Johnson on nyttemmin korvattu Axl Rose:lla kun... Ikinä tykännyt moisesta rättipäästä ja että menee sitten tuonkin pakan sekoittamaan!

Niin, minähän olen suvaitsevainen kaiken musiikin suhteen... mutta mutta joku roti sentäs!
jtbo
Jäsen
Jäsen

Njam, mustia nuudeleita, kevään uusi hitti? :lol:

Ei vaan kyllähän tuo on ollut vähän turhan lähellä, onneksi vaimosi tuli kotiin kun tuli. Jotkut vieläpä kaipaavat juhlia ja muuta arkea piristämään, kyllähän se nyt on vaan niin, että arjessakin on vallan mahdottomasti säpinää, kunhan sitä vaan asettuu katsomaan oikeasta vinkkelistä.

Keväällä on hyvä alkaa kuvaamaan, kun valo taas riittää, tosin mikähän siinäkin on että silti auringon laskiessa sitä onnistuu vaan kuvia ottamaan? Saattaa se toki liittyä jotenkin siihen, että hämärästä hämärään tekee pihalla kaikenmaailman askareita, ei siinä jouda räpsimään.

Purevat ötökät ovat muuten jo rantautuneet tänne, lunta on vielä vähän varjon puolella tönöä, joten ihan ei lumesta päässyt eroon, kun riivatut verenimijät ilmestyivät.

Tuossa on noin 100 vuotta historiaa, 30-50 vuotta sitten ollut paras kasvuolosuhde eli lämmintä Touko-Kesäkuussa tuon "kartan" mukaan.
Kuva

Linssi ei tee aivan niin pahaa vääristymää mitä ruohopurijan renkaista voisi luulla, ruohonpurijan caster ja camber tahtoo muuttua jokaisella leikkauksella...

On muuten kokoonsa nähden turkaisen painavaa tavaraa tuo puu, kun on noin hidaskasvuista ollut suurimmaksi osaksi, eikä halkea kuten muista puista irroitetut pölkyt, saa tehdä ihan tosissaan töitä tuon pienimisessä, sellaisia punaisia pilkkeitä ja lohkeaa siten, että näyttää vähän samalta kuin lohesta otetaan lautaselle, sellaista lainemaista värien leikkiä ja punertavaahan tuo on aika vahvasti.

Ihmettelinkin kun ei saha meinannut purua poistaa, että onko siellä jotain nauloja haittoina, mutta se on vaan niin tiivistä ainetta. Olisi pitänyt katsoa vuosirenkaita ennen pienimistä, tuosta olisi tullut aika hyvää sahatavaraa, vaikka kaksihaarainen olikin muutamasta metristä ylöspäin.

No, siksihän minä hitsasin kirveeseen painoa, että tuota saa halki, nauratin yksi päivä erästä farmaria lyömällä rankapinosta pikkutukin halki ihan vaan kopsauttamalla pinossa olevaa tavaraa kirveellä, en todellakaan ymmärrä miksei kaupoista saa 5kg kirveitä ja painavempia, halkaisuteho on ihan jotain muuta kuin noilla kevytfiskarseilla.

Tuuma kun diggasi tuota Dragon Guardiania, niin tuossa linkissä on muutamia hakusanoja tuubiin, samaa tyylisuuntaa aika moni yhtyeistä, joissa tuo laulaja hoilaa ja tuo sivusto on aika erinomainen noin muutenkin:
http://www.metal-archives.com/artists/Fuki/159049
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:Njam, mustia nuudeleita, kevään uusi hitti? :lol:

Ei vaan kyllähän tuo on ollut vähän turhan lähellä, onneksi vaimosi tuli kotiin kun tuli. Jotkut vieläpä kaipaavat juhlia ja muuta arkea piristämään, kyllähän se nyt on vaan niin, että arjessakin on vallan mahdottomasti säpinää, kunhan sitä vaan asettuu katsomaan oikeasta vinkkelistä.

Keväällä on hyvä alkaa kuvaamaan, kun valo taas riittää, tosin mikähän siinäkin on että silti auringon laskiessa sitä onnistuu vaan kuvia ottamaan? Saattaa se toki liittyä jotenkin siihen, että hämärästä hämärään tekee pihalla kaikenmaailman askareita, ei siinä jouda räpsimään.

Purevat ötökät ovat muuten jo rantautuneet tänne, lunta on vielä vähän varjon puolella tönöä, joten ihan ei lumesta päässyt eroon, kun riivatut verenimijät ilmestyivät.

Tuossa on noin 100 vuotta historiaa, 30-50 vuotta sitten ollut paras kasvuolosuhde eli lämmintä Touko-Kesäkuussa tuon "kartan" mukaan.
Kuva

Linssi ei tee aivan niin pahaa vääristymää mitä ruohopurijan renkaista voisi luulla, ruohonpurijan caster ja camber tahtoo muuttua jokaisella leikkauksella...

On muuten kokoonsa nähden turkaisen painavaa tavaraa tuo puu, kun on noin hidaskasvuista ollut suurimmaksi osaksi, eikä halkea kuten muista puista irroitetut pölkyt, saa tehdä ihan tosissaan töitä tuon pienimisessä, sellaisia punaisia pilkkeitä ja lohkeaa siten, että näyttää vähän samalta kuin lohesta otetaan lautaselle, sellaista lainemaista värien leikkiä ja punertavaahan tuo on aika vahvasti.

Ihmettelinkin kun ei saha meinannut purua poistaa, että onko siellä jotain nauloja haittoina, mutta se on vaan niin tiivistä ainetta. Olisi pitänyt katsoa vuosirenkaita ennen pienimistä, tuosta olisi tullut aika hyvää sahatavaraa, vaikka kaksihaarainen olikin muutamasta metristä ylöspäin.

No, siksihän minä hitsasin kirveeseen painoa, että tuota saa halki, nauratin yksi päivä erästä farmaria lyömällä rankapinosta pikkutukin halki ihan vaan kopsauttamalla pinossa olevaa tavaraa kirveellä, en todellakaan ymmärrä miksei kaupoista saa 5kg kirveitä ja painavempia, halkaisuteho on ihan jotain muuta kuin noilla kevytfiskarseilla.

Tuuma kun diggasi tuota Dragon Guardiania, niin tuossa linkissä on muutamia hakusanoja tuubiin, samaa tyylisuuntaa aika moni yhtyeistä, joissa tuo laulaja hoilaa ja tuo sivusto on aika erinomainen noin muutenkin:
http://www.metal-archives.com/artists/Fuki/159049
Puolessa välin puun elämää on ollut oikein maukasta eloa! Todella tiukkaa aluksi. Useimmiten alussa on vaikeaa ja puolessavälin vähän helpompaa ja sitten taas hankalaa, ihmiselossakin :wink:

Voi olla tuo kirveen painottaminen joku evoluutiojuttu ja katsovat riutuneiksi porukan (mut ja Pvalilan) niin ei kannata tuotekehitellä sen enempiä :lol:

Mänty on vähän yliarvostettu rakennusmateriaali verrattuna kuuseen, täällä kun mäntymateriaali on aivan höttöistä. On tuossa jutussa toki sekin puoli että selluteollisuus haluaa kuusta eikä mäntyä niin pelattu sitten niin että männystä kannattaisi kaikki rakennusmateriaali tehdä, joka on minusta vähän bluffia. Kuusi on paljon parempi, kaikin puolin. Männyt joutaakin polttaa ja kävyistä saa oivan hiilloksenkin lerssin paistamiseen!

Lähellähän tuo oli, todella lähellä, en osannut siitä niin katastrofia tehdä miten katti sen ilmoitti. Myöhään illalla vasta tuli piilostaan syömään. Sinnehän se olisi palanut ja sen kai aavistikin :(
jtbo
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti: Puolessa välin puun elämää on ollut oikein maukasta eloa! Todella tiukkaa aluksi. Useimmiten alussa on vaikeaa ja puolessavälin vähän helpompaa ja sitten taas hankalaa, ihmiselossakin :wink:

Voi olla tuo kirveen painottaminen joku evoluutiojuttu ja katsovat riutuneiksi porukan (mut ja Pvalilan) niin ei kannata tuotekehitellä sen enempiä :lol:

Mänty on vähän yliarvostettu rakennusmateriaali verrattuna kuuseen, täällä kun mäntymateriaali on aivan höttöistä. On tuossa jutussa toki sekin puoli että selluteollisuus haluaa kuusta eikä mäntyä niin pelattu sitten niin että männystä kannattaisi kaikki rakennusmateriaali tehdä, joka on minusta vähän bluffia. Kuusi on paljon parempi, kaikin puolin. Männyt joutaakin polttaa ja kävyistä saa oivan hiilloksenkin lerssin paistamiseen!

Lähellähän tuo oli, todella lähellä, en osannut siitä niin katastrofia tehdä miten katti sen ilmoitti. Myöhään illalla vasta tuli piilostaan syömään. Sinnehän se olisi palanut ja sen kai aavistikin :(
Tuo toinen mänty on muuten enemmän juurikin sitä höttöä, kirves hujahtaa läpi niin ettei oikein tunnu mihinkään kopsahtavankaan, huipputavaraa rakentamiseen :lol:

Ruotsissa käyttävät kuusta paljon enemmän rakentamisessa, ei siellä mäntyä juurikaan käytetä tai sellaista tietoa olen ainakin saanut.

No, männystä minäkin tänään rakensin, tein sillan, että polkupyörällä pääsee ojan yli, tuntuisi toimivan, risuja pitäisi vielä kantaa aika paljon ja toinen silta tehdä, niin olisi metsäpolku täydessä mitassaan.

Ei täälläkään muuten ihan ilman murheita tönön suhteen olla, kellarissa on joku tuhat litraa vettä, enkä tiedä oikein mistä se sinne on eksynyt, maastako se on tullut vai onko sillä joku muu tarina, muttei siellä mikään putkikaan kyllä tiputa, ettei siitäkään taida olla kyse.
Yhdeltä kellarin seinältä se mielestäni on valunut alas, mutta en minä oikein ymmärrä, kun ei ulkopuolella mitään sellaista ole mistä se vesi sinne sisälle olisi tullut, ellei sitten rännistä tullut vesi ole valunut kellariin betonihötön läpi.

Eihän tuo ole ensimmäinen kerta, jo silloin kun muutin, jolloin ei vielä ollut putkia, tuonne vettä jostain ilmestyi.

No, onpahan uima-altaalle valmius...
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti: Tuo toinen mänty on muuten enemmän juurikin sitä höttöä, kirves hujahtaa läpi niin ettei oikein tunnu mihinkään kopsahtavankaan, huipputavaraa rakentamiseen :lol:

Ruotsissa käyttävät kuusta paljon enemmän rakentamisessa, ei siellä mäntyä juurikaan käytetä tai sellaista tietoa olen ainakin saanut.

No, männystä minäkin tänään rakensin, tein sillan, että polkupyörällä pääsee ojan yli, tuntuisi toimivan, risuja pitäisi vielä kantaa aika paljon ja toinen silta tehdä, niin olisi metsäpolku täydessä mitassaan.

Ei täälläkään muuten ihan ilman murheita tönön suhteen olla, kellarissa on joku tuhat litraa vettä, enkä tiedä oikein mistä se sinne on eksynyt, maastako se on tullut vai onko sillä joku muu tarina, muttei siellä mikään putkikaan kyllä tiputa, ettei siitäkään taida olla kyse.
Yhdeltä kellarin seinältä se mielestäni on valunut alas, mutta en minä oikein ymmärrä, kun ei ulkopuolella mitään sellaista ole mistä se vesi sinne sisälle olisi tullut, ellei sitten rännistä tullut vesi ole valunut kellariin betonihötön läpi.

Eihän tuo ole ensimmäinen kerta, jo silloin kun muutin, jolloin ei vielä ollut putkia, tuonne vettä jostain ilmestyi.

No, onpahan uima-altaalle valmius...
Maasta olet tullut ja maaksi olet tuleman...

Voi olla ollut vähän kostea kevät, tai ainakin täällä ollut ollut, nyt ihmeen lämmintä mutta kosteaa.

Mänty uitossa pitää paremmin pinnalla kun on höttöä. Pah, en minä mistään tiedä mitään muutakuin siitä että ei mänty minusta ole oikea rakennuspuu. Kuusessa on paljon enempi lahoa suojaavia ainesosia, minusta.

Kuusi ei kellastu hetimmiten jos vähän saa UV-säteilyä jne. Tykkään. Joku tykkää jalopuista ja joku havupuista... :-D

25m olympia-allasta sisätiloissa sitä kohta Rio:ssa tarvitaankin!
Vastaa Viestiin