Kongo

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Re: Kongo

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

pvalila kirjoitti:Hankintatoimen puolella kiire maksaa. Oto jo totesi itse, että joutui hankkimaan lautaa vaikka sitä olisi ollut omastakin takaa
En suoranaisesti joutunut hankkimaan... Lautaa ostettiin, koska sitä sattui olemaan saatavilla äärimmäisen helposti, nopeasti ja edukkaasti. Itse räknäilin asian niin, että sijoittamalla 60 euroa sain 400 metriä helmiponttipaneelia, loput 600 metriä oli siis niitä omia lautoja. Samasta syystä ostin kesällä katon raakapontit, vaikka nekin laudat olisi itsellä ollut. Hinta vaan sattui olemaan niin sopuisa, että ei ollut järkeä alkaa itse höyläämään raakalaudasta.
pvalila kirjoitti:Kun hanke menee eteenpäin, alkaa olla vaikeampi ja vaikeampi pitää samanaikaisesti yllä kunnon työtempoa ja hoitaa hankinnat edullisimman mahdollisen kaavan mukaan.
Ehkä niin. Toisaalta taas suoranaisia hankintoja ei tähän väliin kamalasti tarvita. Ja vaikka yhtä jos toista joutuukin ostamaan, niin suurempi säästö tulee siitä, että sen hankitun artikkelin asentaa itse (tai joku tuttu/sukulainen).
pvalila kirjoitti:En yhtään epäile, etteikö Oto pysty loppusuorallakin tekemään moitteetonta jälkeä puolta halvemmalla kuin keskivertorakentaja: se puolikaskin vain on hiton paljon rahaa... :cry: :cry: :cry:
Teen alle puolet halvemmalla kuin keskiverto rakentaja. Laskeskelin eilen saunoessani ja muutaman oluen hörppiessäni, että rahaa on tähän mennessä mennyt karvan alle 20 tuhatta ja sillä on omasta mielestäni saatu p*rkeleesti aikaiseksi. Kaiken lisäksi suuri osa tuosta kahdestakympistä on sitä pakollista pahaa, joka menee jokaisella rakentajalla eli tontin hinta sekä vaadittavat liittymät kunnallistekniikkaan. Naapurin sokkelin muuraminen maksaa pelkän työn osalta 8000 euroa...
pvalila kirjoitti:Jos Tomppa vahingossa puhuu jotain kuudesta tonnista niin Oto varmasti riemastuu, hänen ei tarvitsekaan tehdä keittiötä itse... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Vaan saattaapa tehdä... :wink:

Juuh. Nyt on ollut pari hyvää päivää työmaalla ja jotakin on saatu aikaiseksi. Toinen pääty on nyt paneloitu sekä listoitettu ja toinenkin pääty on ulkovuorauksen osalta puolessa välissä. Jos keli on huomenna yhtään suosiollinen, niin huomenna on molemmat päädyt valmiita (pois lukien nurkkalistat)
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Tomppa kirjoitti:Pistähän Oto se kiljupannu porisemaan...tulossa täältä ollaan kunhan aikataulusta löytyy tilaa. :lol:
Täytyy pistää kiljut porisemaan välittömästi, sillä pian kelit on niin kylmiä, että joudutaan juomaan keskenkäynyttä kiljua... Ei kylmässä kehikossa kiljukaan valmistu muuta kuin auringonlämmöllä! :lol:
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Jos tuon 6000 euroa tuplaa niin saatan jo hyvinkin liikahtaa...ja siis pimeästi tottakai. :lol:
Jos joku maksaisi tuon 12000 euroa täsmälleen identtisestä keittiöstä niin en tietenkään sitä tekisi koska silloin mun keittiö ei olisi enää uniikki. :wink: Vastaavan voisin hyvinkin tuolla rahalla tehdä jos olisi itsellä aikaa eikä "asiakkaan" aikataulu olisi kovin tiukka...jäisihän siitä noin 6000 euroa käpälään palkaksi jolla voisi sitten taas rakentaa itselleen vaikkapa piharakennuksen. viini

Eiköhän Oto osaa itse nakutella aivan yhtä hienon keittiön joten ei mun ainakaan Kongoon tarvitse liikahtaa... :-D (paitsi kiljulle...)
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Luultavasti Tomppa on oikeassa. Otolle pitäisi varmaan maksaa, että saisi joku muu tulla hänelle keittiön tekemään.

Taitaa olla myös hiukan niin, että Oton projekti ei ole vielä oikein kiljuvaiheessa; hyvä on, jos mies ehtii edes aamupuuronsa keitellä.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Tomppa kirjoitti:Eiköhän Oto osaa itse nakutella aivan yhtä hienon keittiön joten ei mun ainakaan Kongoon tarvitse liikahtaa... :-D (paitsi kiljulle...)
Mun keittiöön tuleekin integroitu kiljupannu... :wink: :lol:
valpperi kirjoitti:samaa oon mieltä kun Tomppa Pekka ja Oto, mut yks näkökulma vielä on mullakin :-D , kukaanhan ei kiistä etteikö Pekan kylppäri tai keittiö oo jumalattoman hienoja, mut kun ei itse pysty, eikä rahaa oo, ja oikeesti ei oo henkilökohtaisesti halujakaan. Mulle riittää siisti, ei tartte olla luxusta.
Tuo on yleisen höpinän puolelta siitä hartiapankkiketjusta ja allekirjoitan Valpperin lausahduksen. En ole missään nimessä tavoittelemassa mitään luxusta eli mulle tulee ihan tavallista kivaa. Ei mitään erikoista luksusta, vaan sellaista tavallista kivaa kivasti toteutettuna. Eli tavallaan mut voi sulkea Pekan ja Tompan luksuskeittiöiden ja kylppäreiden ulkopuolelle. :-) Meidän projekti ei tule esiintymään sisustuslehtien palstoilla, koska siinä ei ole mitään esiteltävää.
pvalila kirjoitti:Otolle pitäisi varmaan maksaa, että saisi joku muu tulla hänelle keittiön tekemään.
Mä maksan, jos joku pitää appiukon pois mun keittiötyömaalta! :lol: Ei vaan. Mutta haluan kyllä itse tehdä keittiön ja oikeastaan kaiken muunkin tai sitten olla vähintäänkin mukana tekemässä. :-D Tää on mun koti ja haluan olla kaikessa mukana. Eilen oli kauhun hetkiä, kun jouduin olemaan pari tuntia poissa työmaalta ja sinne jäi isäni sekä appiukko kahdestaan seinää levyttämään... :lol: Mutta ihan hyvin olivat pojat saaneet pari levyä seinälle. :cool:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Tuo selväjärkisyys on vain nuoruuden huumaa. Jahka muutama vuosi ehtii vierähtää niin kyllä sinäkin kyllästyt kuuntelemaan näiden kahden herran muka vaatimatonta :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: keskustelua keittiöistään ja näytät heille, kuinka köökki ihan oikeasti pitää tehdä... viini

Vakavasti puhuttuna, vaikka sinulla varmasti osaamista olisi tehdä vaikka kuinka upea keittiö (ja monta muuta asiaa) niin ihan fiksun linjan olet siinä valinnut, että teet nyt tässä vaiheessa vauhdilla mutta kuitenkin ihan kunnollista; tuunaukseen jää sitten koko loppuikä. Kaima Huhdalta vei pelkän kylppärin allaskaapin (sen, joka kävi Englannissa voittamassa puutyökilpailun pokaalin, jos oikein muistan) teko saman verran aikaa kun sinulla on varattuna koko keittiön tekoon.

Tuo integroitu kiljukone on loistava keksintö, sen voisi rakentaa helposti vanhasta astianpesukoneesta. Ainoa haitta lienee se, että sellainen keittiössä takaisi sen, ettei appiukkosi talon valmistuttuakaan malttaisi montaa tuntia kerralla pysyä poissa. :mrgreen:
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Oto Hascak kirjoitti:Eli tavallaan mut voi sulkea Pekan ja Tompan luksuskeittiöiden ja kylppäreiden ulkopuolelle. :-) Meidän projekti ei tule esiintymään sisustuslehtien palstoilla, koska siinä ei ole mitään esiteltävää.
Koska näistä keittiöistä ja kylppäreistä on luksusta tullut? :roll:
Luksusta on se kun lattiat on marmoria ja tasot kiveä ja kaapistot kalleinta mallia jossa on kaikki helvetin kattilakarusellit ja hipaisullla liikkuvat laatikot.Jääkaapin ovessa on televisio ja jääpalakone integroituna.Tasopintaa on kymmeniä neliöitä on että on tilaa laskea se kuuma kattila ihan mihin päin keittiötä vaan.Katossa roikkuu yli tonnin maksava aivan karmean näköinen design-valaisin ja se keskellä olevan 10m2 saarekkeen päällä on avaruusaluksen näköinen ja kokoinen liesituuletin.
Kylppäreistä löytyy se kaikkein kallein laattamalli joka kallis vain sen takia kun se on muodissa.Hanat ja suihkusekoittajat ovat kauheimman ja ihmeellisimmän näköiset mitä kaupasta löytyy joista pitää etsiä sitä vipua josta saa veden juoksemaan.Lasiseinää ja valoja on enemmän kuin tarpeeksi ja kokoajan täytyy siristää silmiä kun häikäisee.Nurkassa on se ristuksen kallis poreamme kaikilla herkuilla ja siitä onkin sitten mukava piipahtaa suoraan ulkoterassilla olevaan uima-altaaseen tai lämmitettyyn kylpytynnyriin...Tilaa on niin paljon että ovelle tullessaan laiskempi ihminen miettii että pitäisikö tilata taksi että pääsee kylppärin toiselle laidalle.Toki audio/video-laitteisto on piilotettu rakenteisiin että siinä suihkussa käydessään konttorissa istutun työpäivän jälkeen voi kuunnella rauhoittavaa musiikkia omassa kotikylpylässä tuoksukynttilöiden palaessa ja vaikka pulahtaa siihen poreammeeseen...

Ettei totuus unohtuisi niin kyllä nämä keittiöt ja kylppärit meillä on aikalailla talonpoikaismallia eikä lähelläkään luksusta.Eihän se että kalusteet on teetetty puusepällä tai tehty itse tarkoita sitä automaattisesti tulos on luksusta.Meillä on kylppärissä huonekorkeus 198 cm että siinä teille luksusta... :lol:
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

Oto Hascak kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Otolle pitäisi varmaan maksaa, että saisi joku muu tulla hänelle keittiön tekemään.
Mä maksan, jos joku pitää appiukon pois mun keittiötyömaalta! :lol: Ei vaan. Mutta haluan kyllä itse tehdä keittiön ja oikeastaan kaiken muunkin tai sitten olla vähintäänkin mukana tekemässä. :-D Tää on mun koti ja haluan olla kaikessa mukana. Eilen oli kauhun hetkiä, kun jouduin olemaan pari tuntia poissa työmaalta ja sinne jäi isäni sekä appiukko kahdestaan seinää levyttämään... :lol: Mutta ihan hyvin olivat pojat saaneet pari levyä seinälle. :cool:
Mulla on kans vähän samaa vikaa, ite pitää päästä tekeen että tulee oman näkönen. Tilanne on vähän siinä huono että kaikki sitten kestää kauan, menee ensinnäkin mieletön aika suunnittelussa varsinkin kun pitää jostain kumman syystä saada suunnitella jokainen työvaihekkin valmiiksi päässä. Loppujen lopuksi ne ei koskaan mene pilkulleen niin kun ne on ajatellut ja täydellistä ei saa tehtyä koskaan omasta mielestä. Tehdessä alkaa suunnitella lisää ja työaika venyy. Sitten tulee liian monta eri vaihtoehtoa tekemiselle ja tyylisuunnalle ja kohta on niin sekasin ettei tiedä mitä tekis, miten ja mistä sais apuja kun kaikkea ei voikkaan tehdä ihan yksin. Aaaaarrgh!
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Henkilönostin temppuilee ja ulkovuoraushommat tökkii... Noh, voipahan sitten pitää pitkän ruokkiksen ja surffailla. :oops:
Tomppa kirjoitti:
Oto Hascak kirjoitti:Eli tavallaan mut voi sulkea Pekan ja Tompan luksuskeittiöiden ja kylppäreiden ulkopuolelle. :-) Meidän projekti ei tule esiintymään sisustuslehtien palstoilla, koska siinä ei ole mitään esiteltävää.
Koska näistä keittiöistä ja kylppäreistä on luksusta tullut? :roll:
En mä sitä tolleen tarkoittanut... Lähinnä meinasin sitä, että lopputuloksen ollessa älyttömän siisti ja pitkän päälle mietitty, niin siitä huokuu silloin sellainen vimpan päälle viedyn luksuksen vivahde. :wink: Eli tarkoitin sen "luksuksen" kohteliaisuudeksi, teidän paikat on siinä kunnossa, että niitä voisi esitellä sisustuslehtien sivuilla. :-D Eli tässä tapauksessa hyvä maku ja hieno toteutus on luksusta. Mun linjani tulee olemaan huomattavasti arkisempi ja tavallisempi.
HillyMan kirjoitti:kun pitää jostain kumman syystä saada suunnitella jokainen työvaihekkin valmiiksi päässä. Loppujen lopuksi ne ei koskaan mene pilkulleen niin kun ne on ajatellut ja täydellistä ei saa tehtyä koskaan omasta mielestä.
Sama juttu... Jonkinlaiset suunnitelmat on aina kehiteltynä päässä, mutta työtä aloitettaessa tuleekin sitten aina niitä vieläkin "parempia" ideoita ja homma alkaa olemaan sitä, että sitä suunnittelee tehdessä ja tekee suunnitellessa... :lol:
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Oto Hascak kirjoitti:]Sama juttu... Jonkinlaiset suunnitelmat on aina kehiteltynä päässä, mutta työtä aloitettaessa tuleekin sitten aina niitä vieläkin "parempia" ideoita ja homma alkaa olemaan sitä, että sitä suunnittelee tehdessä ja tekee suunnitellessa... :lol:
Mullakin on täsmälleen sama juttu.Nytkin teen parhaillaan kuistia eikä mulla ole edes sitä kuuluisan tupakkiaskin kanteen piirrettyä piirrustusta...Tietynlainen hahmo on päässä mutta on mukava kun on vapaus muuttaa suunnitelmaa moneen kertaan. :lol:
väliaikainen
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja väliaikainen »

cahtty kirjoitti:
Oto Hascak kirjoitti: mutta ei voi oikein pahastikkaan sanoa, koska avusta olen kaikesta huolimatta erittäin kiitollinen ja kaikkea en vielä osaa itse tehdä.
:-D Kuulostaapa todella tutulta. Oma isäukko, vaikkei timpuri olekaan, kädentaidoiltaan lukuisissa projekteissa kuitenkin hyvin koulittu, kuuluu vähän samaan kastiin. Onneksi sentään täältä, korjauskortistosta ja Panulta saadun ymmärryksen avulla saapi pään kääntymään kun perustelut ovat riittävän vakuuttavat. Toki itse kuulun sikäli sukuuni, etten noita edellemainittuja lähteitä itsekään purematta niele, vaan kyllä pitää itse oikeasti ymmärtää miksi jokin asia tehdään tietyllä tavalla.

Toinen heimo on sitten satunnaiset projektilla vierailijat, joilla kaikilla tietysti omat näkemyksensä, mutta onneksi heistä ei tarvitse niin välittää kun eivät sentään osallistu toteuttamiseen...

-cahtty-
Nyt täytyy vähän kertoa toisenlaisesta appiukosta ja projektista; loin sitävarten väliaikaisen jolla ei sen kummempaa virkaa.

Siis rakennettiin appiukon kanssa talo; yhdessä, oman lapsen perheelle siihen naapuriin kuten joskus tapana on. Pikkuhiljaa ukko alkoi muuttua muuton lähestyessä ja muuttopäivänä oli kuin olisi mies vaihdettu. Oli uskotellu ettei enää vedä viinaa mutta "juhlisti" muuttoa parin viikon putkella. Sitten alkoi kaikenlainen riidanhaastaminen ja pyöritys jossa yritti saada kaikki riitoihin keskenään; alkoi yrittää lyödä kiilaa mun ja vaimon (tyttärensä) väliin, haastaa selän takana riitaa vieraiden (ja lasten kavereiden) kanssa.

Kaikissa oli jotain vikaa ja ei olis saanut käydä (siis meillä kylässä). Änkesi meille kännissä rähisemään kun olin töissä, häiriköi öisin/päivisin, uhkaili jne jne. Ja uusi vaimonsa mukana.

Alkoi pelätä salaliittoja, epäili että suunnitellaan hänen murhaamistaan kun ei suvaittu kännäämistä ja rähinöintiä: ilmoitti sitten ryhtyvänsä sotaan kun pistettiin kämppä myyntiin (siinä vaiheessa oltiin oltu muutamaan otteeseen evakossakin), häiriköi välittäjää ja uhkaili haastavansa meidät oikeuteen (ei vaan keksitä mistä kun ei ole edes parkkisakkoja). Samaan aikaan useampi sukulainen ja tuttava kertoi että ukko ja puolisonsa järjestelmällisesti levittävät tietoa että me myydään huumeita ja pahoinpidellään lapsia jne.

Nyt tulee välillä kymmenien tuhansien laskuja postissa ja uhkauksia, "tiedotuskampanja" jatkuu. Että tämmönen tapaus.

Oli aika hurjaa aikaa, lopussa ei päästetty edes lapsia pihalle kun äijä asui naapurissa.

Mulle "normaalin" tai "sietämättömän" toleranssit on nykyään vähän erilaiset vaikka kyllähän noita pökötyksiä tuppaa varsinkin vanhemmiten ihmisillä riittämään.

Tsemppiä niiden appien kanssa sinne työmaille ja viini kaikille fiksuille appivanhemmille!
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

^ikävä juttu kaiken kaikkiaan, meitä on (valitettavasti) moneen junaan. Mun, appiukon ja rouvani väleissä ei ole onneksi mitään vikaa ja nämä "erimielisyydet" ovat sellaisia rakennusteknisiä juttuja. :lol: Silti olen onnellinen siitä, että appi asustelee noin neljänkymmenen kilometrin päässä! :cool:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Jossain vaiheessa sitä tajuaa, että vastapuoli on astunut yli sen rajan, joka on hankalan persoonallisuuden ja sairauden välillä. Sairasta ei voi opettaa eikä hänestä millään oikeuden päätöksellä tervettä saa. Jos itsellä on rankasti ongelmia appivanhempien kanssa niin on tärkeää, ettei pura tätä painetta puolisoonsa: tämä nimittäin kärsii joka tapauksessa enemmän, sillä omat vanhemmat ovat aina läheisemmät kuin puolison vanhemmat.

Alkoholismin ja persoonallisuushäiriöiden yhdistelmä on oikeasti vaarallinen. Jos appiukkosi todella uskoo, että olet hänelle hengenvaarallinen, niin silloin todellisessa vaarassa olet sinä itse.
väliaikainen
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja väliaikainen »

Joo näin on.

Ei uskois miten pahasti hullu joku voi olla ja kuinka vaikeaksi tommonen kaveri saa kaikkien ihmisten elämän ympärillään. Puhuttiin lääkäreiden yms kanssa ja olivat varsin yksimielisiä vakavasta persoonallisuushäiriöstä. Ja virtaa riittää kun on toisten kiusaamisesta kyse, ja osaa näytellä sujuvasti useita rooleja. Siis mitään tekemistä rakentamisen kanssa raskaaksi se kyllä tekee puurtamisen, tavallisissa pökötyksissäkin on joskus kestämistä.

Tommosta ei vaan huomaa/tiedä jos ei siihen jotenkin joudu mukaan.

tsemmpiä, nyt halon tekoon!
Cardan
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cardan »

Ikävää tuo yllä oleva juttu. Monenlaista suharia täällä taapertaa...

Luksuksesta senverran, että itse yritän tehdä niin hyvää kuin saan ja harmittaa kun ei käsi taivu silmän tahtoon. Kun itse tekee tulee mitä sattuu tulemaan...
Minun mielestäni luksusta on se kun on tehty hyvännäköistä ja hyvällä maulla eli siis käytetty muutakin silmää kuin sitä minne ei päivä paista.
Ei se luksus ole välttämättä marmoria, kullattua hanaa ja poreammetta.
Vastaa Viestiin