Jukka68 kirjoitti:Muista Tuomo käyttää sitten primeriä eri tasoituskerrosten välissä, saattaapi korkata tasotekerrokset muuten irti. Kokemusta on...tana!
Juu.
Ei kai siitä ihan niin paha tullut, kuin aluksi vaikutti. Eiköhän siihen pysty jo vedeneristystä lätkimään päälle.
Pakussa lakkasi neliveto toimimasta eilen pimeällä. Yritin tänään valoisaan aikaan saada sitä kytkettyä päälle mutta ei - auto vain jäi pihalla kiinni hyiseen mutaan. Soittelin sitten traktori-isännille: nihkeetä, nihkeetä. Yksi sai lisäksi sivulauseessa henkäistyä että hän ei sitten muuten enää auraa täällä kenenkään pihateitä (aurannut mulle & lähihuitsinnevadalaisille 10 talvea). Että hyvä kun tuli sekin tiedoksi nyt eikä sitten kun maahan tulee kerralla 30 senttiä lunta. Saatanan saatana, se on aina tollasta pihdeillä ja pinseteillä ronkkimista tää tiedonsaanti noista traktoriäijistä täällä.
Vittu kaikki laitteet ja vehkeet pitäis olla itellä. Mä oon niin sellasta vastaan. Ostettiin ystävän kanssa samaan aikaan talomme, ja paljon on hankittu koneita ja laitteita kahteen pekkaan kun musta ei oo mitään järkeä ostaa, omistaa, säilöä ja huoltaa jokaisen "ikiomia" vehkeitä. Mutta kyllä vittu on noiden traktorien kanssa niin vaikeeta, niin vaikeeta että saatana olis pitänyt oma ostaa heti kun tänne muutti: koskaan ei sovi kyntää, koskaan ei sovi äestää, koskaan ei sovi jeesata polttopuita metsästä tai edes sen reunasta, koskaan ei sovi sitä ja tätä. Rahalla. Voi vitun vitun vittu. Saatana.
(Okei, on mullakin pyhiä asioita: mä en lainaa kirjojani kellekään, enkä suurinta osaa työkaluistani.)
pelkka kirjoitti:
Vittu kaikki laitteet ja vehkeet pitäis olla itellä. Mä oon niin sellasta vastaan. Ostettiin ystävän kanssa samaan aikaan talomme, ja paljon on hankittu koneita ja laitteita kahteen pekkaan kun musta ei oo mitään järkeä ostaa, omistaa, säilöä ja huoltaa jokaisen "ikiomia" vehkeitä. Mutta kyllä vittu on noiden traktorien kanssa niin vaikeeta, niin vaikeeta että saatana olis pitänyt oma ostaa heti kun tänne muutti: koskaan ei sovi kyntää, koskaan ei sovi äestää, koskaan ei sovi jeesata polttopuita metsästä tai edes sen reunasta, koskaan ei sovi sitä ja tätä. Rahalla. Voi vitun vitun vittu. Saatana.
(Okei, on mullakin pyhiä asioita: mä en lainaa kirjojani kellekään, enkä suurinta osaa työkaluistani.)
Vaan se on kyllä niin, että jos omistaisit traktorin ja joku vieras sinun palveluksiasi haluaisi ostaa siten että verotkin vielä voudin määräämästi maksaisit, niin äkkiä ymmärtäisitkin miksi halu ei niin suuri ole. Itsekin siis osin samassa tilanteessa, joskin appiukon traktori käytössä. Mutta ei ne traktorit mitään ilmaisia vehkeitä ole edes ylläpitää, jos niillä nyt muutaman kympin saa silloin tällöin.
Kyseinen ukko ei mitään tee kortilla vaikka pyytäisit. Eikä sen kohdalla puhuta joistakin kympeistä silloin tällöin, vaan tuhansista euroista joka talvi. Aurauksetkin kun olis saanu jo monta vuotta laittaa verotukseen muiden kt-menojen jatkeeksi niin ei, pimeesti on palkat saatava.
Ei kyse ole siitä että mä yrittäisin ilmaiseksi pummia joltain eläkeläisparalta sen traktoria, vaan rahalla ostaa sellaisen työikäisen ja -kykyisen (ja valitettavasti pimeän) yrittäjän palveluja, joka tekee traktorilla päivittäin töitä. Mutta kun hänen olisi saatava tehdä ne ihan itse silloin kun juuri hän itse sattuu haluamaan. Kynnöt saatana keväällä ja äestykset ehkä ensi vuonna. Mitä välii, se on tää asenne joka sieppaa. Ja vaihtoehtoja ei täällä syrjässä ole muita kuin hankkia oma traktori (talous ei enää anna myöten) tai olla ilman (talous sopeutuu tilanteeseen).
Jos mä kerron, että juolavehnällä on vararavinnot pienimillään n-lehtivaiheessa että nyt olisi aika äestää, niin ukon on vängättävä vastaan että eiku ö-lehtivaiheessa on juolavehnä heikoimmillaan ja kannattaa äestää. No sitten kun se on siinä saatanan ö-lehtivaiheessa niin ukko on jossain Lapissa metsästämässä eikä tietysti silloinkaan voi äestää. Tätä samaa vuodesta toiseen, vuodesta toiseen, vuodesta toiseen, kymmenen vuotta.
Toinen juttu on se, että traktoriäijät tulee töihin vain silloin kun niitä huvittaa. Jos mä kysyn että hei, tehdäänkö tää homma huomenna niinku sovittiin ja btw istutin muuten juuri 80 metriä pensasaitaa että tule sitten kello X jälkeen kun olen kotona, niin eikös tää löydy hetken kuluttua sieltä taimikosta. Sitten kun traktoriäijälle sanoo että sun pirssis on parkissa mun uuden aidan päällä niin se sanoo vaan että eihän oo, ei siellä mitään aitaa ole. Sama marjapensaiden ja muiden istutusten kanssa: yli vaan saatana.
Sitten kun on ostanu omalle tielle kallista sepeliä niin traktoriäijä raappaa sen heti ekana talvena ojaan. Kun sille sanoo ettei pintaa syvemmältä hinkkaus ole tarpeen, se sanoo ettei siellä mitään sepeliä ollu. Tee vittu tollasten kanssa yhteistyötä. Tukehtukoon essolla kahviinsa.
pelkka
p.s. tiedän ettei traktorin ylläpito ole ilmaista. Mutta ihmiselle jolla on metsää ja peltoa ja joka tarvitsisi säännöllisesti traktoria ei ole paljoakaan iloa traktoriäijistä, joille tärkeätä on olla vain oikeassa / kotona / essolla.
pelkka kirjoitti:Kyseinen ukko ei mitään tee kortilla vaikka pyytäisit. Eikä sen kohdalla puhuta joistakin kympeistä silloin tällöin
Jep, sori ei ollut tarkoitus tehdä oletuksia eikä moralisoida mitenkään. Itsekin ostajan asemassa vastaavissa hommissa ja vaikka hinnat kohdallaan ollut, niin kyllähän sitä tietää vähintään vähän tyhmä olevansa...
(joo, rauhaa vaan; 12 tunnin yöunet auttaa kummasti vaivaan kuin vaivaan)
muoks maanantaina: auto tuli kuntoon, eipä ota aivoon! Äkkii vaan pois lumentulon alta, kun ei oo sitä pihatien auraajaa... tarttee varmaan alkaa isännille soitteleen.
Jatkanpa vanhaa hyvää (?) ketjua, kesti hetken kaivella se esiin. Uusi entistä kehnompi tien auraaja on löytynyt, sellainen joka kolhii puut, jyrää pensaat ja katkoo oksat mennessään. Mutta ei kai pitäisi valittaa nyt kun kuitenkin pääsee täältä kulkemaan pois ja takaisin.
Vaan mihin? Mihinkään ei ole varaa mennä.
Pomon kanssa on ollut vaikeata jo puoli vuotta, me ei oikein sovita yhteen. Tällä kertaa on kyse töiden reilusta jakamisesta työntekijöiden kesken - uusi työvuorolista siis ilmestyi tänään. Sen sisältö ei oikein mahdu oikeustajuuni, ja tätä menoa asiaan tarvinnee pian sotkea joku ay-heppukin. Ei jaksaisi. On jotenkin pirun raskasta kun työpaikalla ei ole asiat hyvin, vaikka siellä sitten kävisikin vain sen päivän viikossa.
Rahat on loppu, ja on ikävää ettei sitä ole tulossa vielä helmikuussakaan. Pyöritä siinä sitten omakotitaloa ja autoa tulipalopakkasilla. Lainasin eilen kaverilta parikymppiä naftaan että pääsen huomenna töihin.
Alkaa empatiakin olla tilapäisesti loppu pomoa kohtaan, vaan minkäs köyhä teet. Lauhtuis edes noi pakkaset niin pääsis pihalle tekemään rakennushommia, tällaisena päivänä toi pakkanenkin vaan vituttaa. Jos käyttäisin alkoholia niin nyt vetäisin kohtuulliset kännit.
Sarjatyö... Rapsuttelin äsken maaleja irti peiliovesta. Kahden tunnin aherruksen jälkeen ei helpottanut yhtään, kun ajattelin jäljellä olevia 3.5 ovea. Hommaan menee 10 arki-iltaa, koska illassa ei viitsi rapsutella kuin yhden puolen ovesta. Sen jälkeen karmeille sama rumba. Sitten kittiä, hiontaa, pohjamaalia ja lisää kittiä. Yhden tekisi vielä mielellään, mutta sarjassa vääntäminen ei sovi mulle.
Noh, ketutuskäyrän saa pykälää komeammaksi, kun lähden nyt tarpomaan tuossa myrskyssä kolmen kilometrin matkan kämpille.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli http://www.suorakon.com
pelkka kirjoitti:
Sitten kun on ostanu omalle tielle kallista sepeliä niin traktoriäijä raappaa sen heti ekana talvena ojaan. Kun sille sanoo ettei pintaa syvemmältä hinkkaus ole tarpeen, se sanoo ettei siellä mitään sepeliä ollu. Tee vittu tollasten kanssa yhteistyötä. Tukehtukoon essolla kahviinsa.
pelkka
Neliveto, kättentaitoja + mahdollisesti lumiketjut ... hmmm.. mites jos vetäisit sopivasti vinosti köytettyä ja väkästeltyä "kakkosnelosta" aina lumisateen jälkeen, sais ainakin ajouran pidettyä puhtaana, tai teet tai hommaat keulille jousellisen puskulevyn tyyliin mönkijä, kai se nelivedolla+lumiketjuilla toimisi.
Auto alkaa sanomaan työsopparia irti (tai mun korjaustaidot ja -into loppumaan), pitäs jostain taikoa rahaa sellaseen menopeliin, jolla pystyy täällä jumalan selän takana kulkemaan ja pääsee myös naapurin tekemän kiusantekovallin yli..
vesahy kirjoitti:Propelli ei pyöri millään nopeudella, ei edes silloin kun painaa tuulilasin tuuletusnapin alas. Silloinhan sen pitäisi ottaa täydet kierrokset. Taitaa olla vika moottorissa ja kun nyt muistelen, niin se on pitänyt selalista hiljaista hurinaa, että olen ajatellut laakereiden olevan loppusuoralla. Kaippa se autosähköseppä ammattinsa osaa ja mittaa sukkelaan, mihin asti vrtaa tulee ja mikä osa sitten ei toimi säädetyllä tavalla.
Ei vastauksesi varsinaisesti aiheen ohi mennyt, ei otsikonkaan. Hiukan lievitti minun kenkutustani, pienetkin tiedonjyvät liennyttävät. Ja nyt ymmärrän miksi joka paikassa ensimmäiseskis kysyivät, ett "eiks se toimi millään nopeudella?".
Meikäläisen rellunpiuhkeesta puhallin lähtee käyntiin kun lyö nyrkillä LUJAA keskikonsoliin pelkääjän jalkatilan puolelta..... Joskus tarvii lyödä parikin kertaa että tokenee Korjata pitäis mutta ei oo jaksanut, leima loppuu joulukuussa eikä taida uutta enää tulla
Ensin kiitos tästä ketjusta, helpotta niin pirusti kun huomaa, ettei muillakaan mene aivan putkeen. Viikko sitten huitasin sorkkaraudalla sormen mustaksi, mutta onneksi kukaan ei nähnyt , kuuli kyllä varmaan koko kylä. Tuosta puhaltimen moottorista pari varoituksen sanaa, minullakkin lähti aikansa päälle, kun reilusti napautti koelautaan kerran tai kaksi, aina piti "kopauttaa" vähän lujemmin, no nyt on koelauta halki ja uusi puhaltimenmoottori
Polttelin vähän risuja poijes kun taas kertynyt, ja samalla sitten pumppaillu pyttyihin vettä ja kastellut pihaa nuotion ympäriltä. Uppopumppu lopetti pumppaamisen, laskin alemmas ja taas tulee vettä -> nuotio sammuksiin ja kaivon kimppuun kun ei enää kastelu/sammutusvettä tule kokoaikaa...
Kaivonkansi pois ja käsipumppu ylös, herr siunaa, parissa päivässä varmaan 3 renkaallista vesi vajonnut!
pumpusta rautaputki pari kolme metriä, sitten se pömpeli ja sitten muoviputki. Pumppailin käsipumpulla josko nostaa hyvinkin vettä.
Mikäs prkl lurina sieltä kaivosta nyt lako kuulumaan?!
No voi ny helevata, rautaputkesta suihkuaa vettä poijes, eli nyt sit selkis seki syy miks pumppu vetää välillä tyhjää kun pumppaa. ARGH
Pitää sit joku ehtoo nostaa koko pumppu ylös ja ettiä joku hitsari joka paikkais vuodon... :I
Tietsikasta ilmeisesti näytönohjain rikki, joten kotona ei pääse koneelle...
Kylläpä vaikeuttaa ihan normaali elämää, kun joutuu naapurista kaiken hoitaan,
no onneks on se hyvä naapuri.
Ja onneks toinen rintsikkalainen lainaa näytönohjainta,
näkee, onko vika oikeesti siinä vai onko koko kone sökö...