tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

tuuma kirjoitti:
jtbo kirjoitti:Jos 4kWh vie noin 1.5l ja litra maksaa noin 1.5€, niin tällöin pelkkä polttoaine noin 0.56€/kWh, mutta sitten pitää laskea koneen käyttöikä, huoltokustannukset yms. mukaan.

Tosin ilmoitetuista kulutuksista ja antotehoista laskettuna minä en ole päässyt noin halpaan hintaan, vaan jo se on ollut lähes 1€/kWh noin tonnin hintaluokan koneilla.

Mitä isompi ja kalliimpi kone, sitä halvemmalla se tekee tietty sähköä ja jos lämmön saa hyötykäyttöön niin aina parempi.
Liikenneverovapaa polttoöljy on kuitenkin vain 1€/l. Niin se on sitten 0,375€/kWh. Siitä lämpö talteen edes jotenkuten niin varsinkin sulla kun tuo sähkönhinta on mitättömän kulutuksen johdosta tosi korkea, niin voisi hyvinkin jo kannattaa?

Harmi kun ei ole suoraan kaupan sellaisia bolt-on ratkaisuja, joilla voisi auton jättää pihalle ruksuttamaan sähköä. Ai niin, tyhjäkäynti on kiellettyä :wink: Ei sekään ehkä olisi naapureista kivaa kun menisi saunaan ja auto kiljuisi ja noki pöllyisi pihalla löylynheiton tahdissa :lol:

Edelleen kuitenkin minusta kelpo idea olisi se että auton jäähdytykseen tarvitsema energia normiajossa kerättäisiin johonkin lämminvesivaraajaan, kotona odottavaa suihkukäyttöä varten, jonka Maanma aikoinaan ideoi.

Auto energianlähteenä olisi muutenkin kelpo, kun samalla saisi tuotua polttoaineet kotiin ja "varastoitua" laillisesti. Uusi auto voisikin olla järkevää huudattaa pihalla kun takuut päällä että kaiketi kilsojen mukaan laskevat eikä käyttötuntien mukaan kuten työkoneissa on asian laita. Kaksi löpötankkia pitäisi olla kaarassa ja joku erehtymätön venttiili, joka sulkee verottoman puolen kun auto lähtee kotipihasta, ilman sitä saattaisi jäädä "vahingossa" venttiili väärään asentoon...

Ruotsi luopui jo ajat sitten kevyemmin verotetusta lämmitysöljystä, siellähän ihmiset ajettiin pellettiin puoliväkisin.

Nyt halvan pelletin ajat ovat kai sielläkin ohi.

Musta tuntuu, että pelletistä tuli vähän suutari: se ei oikeasti ole halpa eikä helppo.

lämpöpumppu, joka nakuttaa 2-3 copilla, on niin paljon helpompi ratkaisu.

Sähkön tuntihinnoittelu saattaa tilannetta kyllä muuttaa.

Voipi olla, että ihan se liikennekäyttöön tarkoitettu nafta on vielä joskus järkevin tapa hoidella kamalimmat pakkashuiput. Siis sitten, kun kevyemmin verotettua ei enää ole tarjolla.

Veneethän joutuvat jo nyt verollisella ajelemaan. Niiden tankit näyttävät kyllä punaista merkkiainetta vielä vuosia, kuinka ihmeessä tulli tuotakin valvoo?
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Polttoaineen hinta tuskin tulee jäämään kovin paljoa alle 2€/l seuraavan 15 vuoden jaksolla.

edit: Villiä tämä vuosien vaihtelu. Mulla tuli liiterissä muuten jo pohja vastaan, sormet ristissä, että kelit pysyy samana kuin nyt ja ettei tulisi kovia pakkasjaksoja...

2010 1.1 :
Kuva

2014 2.1 :
Kuva
pvalila
Jäsen
Jäsen

Meille on Suomeen rakennettu aivan ylihintainen ydinvoimala. Jos sen ylihinta kaatuu suomalaisen tilaajan maksettavaksi niin ylihinta vyörytetään kyllä sähkönkäyttäjien maksettavaksi.

Suomi ei ole niin markkinatalousmaa, että ydinyhtiö menisi nurin ylihintaisen sähkönsä kanssa: meillä sähkön hintaa nostetaan sen verran, että rakennusajan munaukset saadaan sillä katettua. Kilpailijat eivät hinnankorotusta harmittele, sopiihan korkea hintataso niillekin.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

jtbo kirjoitti:Polttoaineen hinta tuskin tulee jäämään kovin paljoa alle 2€/l seuraavan 15 vuoden jaksolla.

edit: Villiä tämä vuosien vaihtelu. Mulla tuli liiterissä muuten jo pohja vastaan, sormet ristissä, että kelit pysyy samana kuin nyt ja ettei tulisi kovia pakkasjaksoja...
Onhan näissä säissä välillä vähän vaihtelua... :-D

15pvä Foreca ainakin pitäisi ilmat tämänkaltaisina. Accu ilmoittaa 30pvä tällaista mutta esim. 3. huhtikuuta :-D pitäisi tulla sitten lunta.

Noh, tuskin nyt mitään pitkää pakkasjaksoa enää ainakaan tulee tai mistä näitä tietää.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Meille on Suomeen rakennettu aivan ylihintainen ydinvoimala. Jos sen ylihinta kaatuu suomalaisen tilaajan maksettavaksi niin ylihinta vyörytetään kyllä sähkönkäyttäjien maksettavaksi.

Suomi ei ole niin markkinatalousmaa, että ydinyhtiö menisi nurin ylihintaisen sähkönsä kanssa: meillä sähkön hintaa nostetaan sen verran, että rakennusajan munaukset saadaan sillä katettua. Kilpailijat eivät hinnankorotusta harmittele, sopiihan korkea hintataso niillekin.
Ei kai se sentäs vielä ole valmis :shock: Hiljattain lueskelin että automaatiosuunnitelmat yhä menevät bumerangin lailla Saksan ja Suomen väliä ja luulen ettei tuonne tulevaa järjestelmää naputella ihan niin nopeasti kun mun autotalliautomaatiota, vaikka olisi valmiit suunnitelmatkin.

On siinä melkoinen työmaa! Muistelen että jotenkin tuli tarjottua sinne muutama työnantaja sitten valaistuksiin jotain :roll: kohta kai se tilausvahvistus sitten saapuu, osoitteeseen, jota ei tosin ole enää :lol:
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Meille on Suomeen rakennettu aivan ylihintainen ydinvoimala. Jos sen ylihinta kaatuu suomalaisen tilaajan maksettavaksi niin ylihinta vyörytetään kyllä sähkönkäyttäjien maksettavaksi.

Ei kai se sentäs vielä ole valmis :shock: Hiljattain lueskelin että automaatiosuunnitelmat yhä menevät bumerangin lailla Saksan ja Suomen väliä ja luulen ettei tuonne tulevaa järjestelmää naputella ihan niin nopeasti kun mun autotalliautomaatiota, vaikka olisi valmiit suunnitelmatkin.

On siinä melkoinen työmaa! Muistelen että jotenkin tuli tarjottua sinne muutama työnantaja sitten valaistuksiin jotain :roll: kohta kai se tilausvahvistus sitten saapuu, osoitteeseen, jota ei tosin ole enää :lol:
Ei, maksumieskiista on haudattu siihen asti, että voimala saadaan valmiiksi.

Kovasti olivat tyytyväisiä reaktorihallin ilmantiiviyteen.

En edes tiennyt, että sielläkin on kansainvälinen tomaatio-ongelma.

Julkisuudessa on ollut niin paljon enemmän juttu Helsinkin metron tomaatiosta.

Siihenkin sulla oli joskus ammatillinen linkki, silloin joskus kauan sitten.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Selvittelin kuinka tuo HSS (High Speed Sync) toimii.

Toimintaperiaate on juuri se, joka ensimmäisenä mieleen tulee: salama räpsyy yhden kunnon välähdyksen sijasta monta pientä räpsyä.

Sensoria valotetaan siis sitä mukaan, kun verhosulkimen juopa juoksee sensorin yli.

Tuolla tavalla voidaan käyttää lyhyitä valotusaikoja mutta kantama jää tietysti kovin lyhyeksi, salamahan joutuu välähtämään yhdellä latauksella useita kertoja.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Luulen, että salaman myyjä laittoi sen Smartpostiin jo sunnuntaina, ehkä se jo huomenna saapuu Koivukylän Cittariin?

Odotellessa olen lueskellut salaman käyttöohjetta, seuraavaksi pitäisi tavata läpi kameran käyttöohjeen salamointia käsittelevä luku.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Salama tulikin jo tänään.

Paimiosta Vantaalle alle kahdessa vuorokaudessa, aika nopeaa, salamahan postitettiin sunnuntaina!

Tuossahan on vain heijastus katon kautta (bounce), heijastaminen seinän kautta (swivel) ei onnistu paitsi jos ottaa salaman irti kamerasta.

Tuota langatonta toimintaa mun pitää vielä tutkia ja opetella.

Pienistä puutteista huolimatta, mulla on taas toimiva ja käyttökelpoinen salama! Siitä on tosi paljon aikaa, kun tilanne oli viimeksi tämä.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Sehän tuli salamana :-D

Mulle ei ole vielä tarvetta ollut lisäsalamalle mutta kaipa tuokin hetki koittaa, makroilussa auttaisi kummasti kun loittojen kanssa aikalailla joutui lisävalaistusta antamaan. Se sellainen rengassalama taitaisi olla siihen hommaan paras.

Minusta on aika kummaa että tänä päivänä vielä kamerassa on tuollaisia liikkuvia osia mutta kaipa niihin on perustellut syynsä.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:Sehän tuli salamana :-D

Mulle ei ole vielä tarvetta ollut lisäsalamalle mutta kaipa tuokin hetki koittaa, makroilussa auttaisi kummasti kun loittojen kanssa aikalailla joutui lisävalaistusta antamaan. Se sellainen rengassalama taitaisi olla siihen hommaan paras.

Minusta on aika kummaa että tänä päivänä vielä kamerassa on tuollaisia liikkuvia osia mutta kaipa niihin on perustellut syynsä.

Makroilu ei ole mun juttuni, eihän mulla ole edes siihen pystyvää kalustoa, mutta uskoakseni makrohommissa muutama jatkuvaa valoa antava valaisin olisi kova juttu: jatkuvan valon kanssa näkee etsimestä, miten varjot asettuvat ja millainen kuvasta tulee.

Jatkuva valo on avuksi myös tarkentamisessa, salaman välähdys on niin nopea, että vain Speedy Gonzales ehtii siinä tarkentaa.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:Sehän tuli salamana :-D

Pakkohan sen pään on kääntyä, harvoin kuvasta tulee hyvä, jos ihan vain laukaisee salaman suoraan päin näköä...Katon tms. kautta heijastaen salaman valo on valoa ihan siinä kuin jokin muukin valo.

Mutta on tuossa mun salamassani vähän arempaakin mekaniikkaa, kuin tuo käsin käännettävä pää: mun salamassani on zoom.

Eli kun meikä zoomailee objektiivilla, niin salaman sisältä kuuluu surinaa kun sähkömoottori säätää salaman valaisukulman samaksi kuin objektiivin kulma on.

Salaman polttovälialue on tosin vain 24 - 85 mm, mun superzoomini alue on 27 - 405 mm kun kinomilleistä puhutaan.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Lähinnä ajattelin kameroiden hienomekaniikkaa, vai että oma zoom salamassakin :shock: voi yhden kerran :-D

Sellainen rengassalama, joka törkätään objektiivin ympärille useimmiten tuottaakin jatkuvaa valoa tai välähtää, riippuen valitusta moodista.

Sun pitää seuraavaksi ostaa toinen, osaavatko yhdistyä toisiinsa tai siis samaan kameraan? Sitten sulla olisikin pian oma pikku valokuvaamo valmis... Joko voi varata ajan passikuvaa varten :mrgreen:
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Puuta nurin, puuta pinoon, välillä evästys ja nukkumattikin, eipä tässä muuta ehdi.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:Lähinnä ajattelin kameroiden hienomekaniikkaa, vai että oma zoom salamassakin :shock: voi yhden kerran :-D

Sellainen rengassalama, joka törkätään objektiivin ympärille useimmiten tuottaakin jatkuvaa valoa tai välähtää, riippuen valitusta moodista.

Sun pitää seuraavaksi ostaa toinen, osaavatko yhdistyä toisiinsa tai siis samaan kameraan? Sitten sulla olisikin pian oma pikku valokuvaamo valmis... Joko voi varata ajan passikuvaa varten :mrgreen:

Sain juuri otettua ekat savut salamasta Wireless-tilassa.

Näemmä tuo vaatii sen, että kameran sisäinen salama on pidettävä ylhäällä: langaton ohjaus tapahtuu ainakin osittain valon, ei radioaaltojen kautta.

Kokonaan radiosysteemi oli kyllä käytössä niissä Minolta kameroissa, joissa ei sisäistä salamaa ollut, ja tuo puhtaasti radiopohjainen systeemi löytyy kyllä ainakin joistakin sisäisellä salamalla varustetuista kameroista.

Tuo wireless-salaman ohjaus ei ole enää yhtä simppeliä kuin vanhaan aikaan, jolloin se etäsalama vain liipaistiin: nythän kamera myös määrää, milloin salaman pitää sammuttaa valo.

Pitää vielä varmistua, mutta mä luulen, että tuossa Wireless-tilassa myös HSS menee automaattisesti päälle.

Tuo salaman moottorizoomi on vähän tyhmä: se ei tajua, että mulla on kroppirunko. Eli kun mulla on objektiivissa vaikka 18 mm polttoväli käytössä niin salaman pitäisi jurruuttaa oma zoominsa asentoon 27 mm mutta tuo ei sitä tajua vaan varoittelee siitä, että osa kuvasta jää valaisematta, koska salaman laajin kulma on 24 mm. No, parempi tietenkin näin päin (nyt jää kantomatka hieman maksimia lyhemmäksi mutta toisin päin jos olisi niin jäisivät kuvan reuna-alueet pimeiksi).
Viimeksi muokannut pvalila, To Helmi 27, 2014 2:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin