tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
jtbo
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja jtbo »

pvalila kirjoitti:Aika kamala on tuo mun kulutuslukemani ja tiedän täällä ainakin yhden paikan, josta lämpöä suorastaan vyöryy ulos.

Kattoremppa tuon vuodon tukkisi, samalla kun muuttuisi keittiön päällä oleva tila lämpimäksi.
Eihän se tosiaan tarvitse kuin sen yhden paikan, josta vuotaa, äkkiä se lämpö katoaa.

Kuivumisestakaan en olisi aivan varma, jos kosteus menee siinä sivussa ja nopeasti se alkaa tippaisemaan, kun kohtaa kylmempää pintaa.

Yksi nopea keino säästää olisi tietysti eristää se keittiö muista tiloista ja pitää siellä matalempaa lämpötilaa, mulle ainakin tahtoo tulla hiki melkoisen helposti kokkaillessa ja joku +10C on ihan ok kokkailulämpötila :D
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

tuuma kirjoitti:
jtbo kirjoitti:Jos kaikki kuluttaisivat yhtä vähän, niin tämä maa olisi konkurssissa todella nopeasti...
Hsss. Ei kaikkia viisauksia kannata ääneen laukoa :-D

Jääkaappi ja pakastin pitäisikin automatisoida siten että ulkolämpötilan mukaan kääntyisi/siirtyisi. Kääntyvä olisi sikäli kätevä malli että voisi joku sen samalla täyttää...

Tietenkin pitäisi olla melkoiset suojaukset ettei vallan Herra/Rouva murtotyyppi kieputtaisi itseään sisään ruokavaraston täytön yhteydessä...

Kyllä meistä kaikista on sellaiset tilastot jo nyt minusta että aika turha enää yrittää rypistellä vastaan, näen jo itseni housut kintuissa aiheesta olenko joskus käynyt sivustoilla missä käsitellään vanhoja taloja, vaikka kuinka olen asian yrittänyt salata :lol:

Bonus, Plussa ja sun muista korteista luovuin pari vuotta sitten kun yksi rosmo varasti mun identiteetin ja osteli monen operaattorin laskuun kaikenlaista vimpainta, eikä mokoma käyttänyt edes plussa -korttia, siten olen rankannut hänet kaikista häikäilettömäksi rosmoksi!
Saatiinko identiteettivaras kiinni?
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Aika kamala on tuo mun kulutuslukemani ja tiedän täällä ainakin yhden paikan, josta lämpöä suorastaan vyöryy ulos.

Kattoremppa tuon vuodon tukkisi, samalla kun muuttuisi keittiön päällä oleva tila lämpimäksi.
Eihän se tosiaan tarvitse kuin sen yhden paikan, josta vuotaa, äkkiä se lämpö katoaa.

Kuivumisestakaan en olisi aivan varma, jos kosteus menee siinä sivussa ja nopeasti se alkaa tippaisemaan, kun kohtaa kylmempää pintaa.

Yksi nopea keino säästää olisi tietysti eristää se keittiö muista tiloista ja pitää siellä matalempaa lämpötilaa, mulle ainakin tahtoo tulla hiki melkoisen helposti kokkaillessa ja joku +10C on ihan ok kokkailulämpötila :D
Eipä onnistu eristäminen, tuon keittiön ja muun asunnon välissä ei ole edes seiniä, ovista puhumattakaan.

Plus että eihän me nyt perhana yhdellä keittiöllä toimeen tulla, jos toinen kylmäksi lasketaan... :lol: :lol: :lol:
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:Ei taida jtbo:n elämäntavoilla lisäeristäminen kannattaa.

Toisaalta kyse ei tietenkään ole vain energiankulutuksesta, onhan myös esim. talon jälleenmyyntiarvolla merkitystä.
Hmmm. Jälleenmyyntiarvolla näillä taloilla taitaa olla vain silloin merkitystä että osaa ajoittaa muuton helpompiin ratkaisuihin täsmälleen oikealla hetkellä, joka voisi olla vaikkapa ison tulivuorenpurkaus Suomessa :roll:

Jälleenmyyntiarvosta pitää huolehtia aina.

Nämä talot päätyvät todennäköisesti myyntiin odottamatta ja suunnittelematta.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:

Mutta, miten aiot asian hoitaa? Onko paukkuja tänä kesänä? Sulla on kuitenkin jo vermeet aika pikälti hankittuna.

Jos ajatellaan että säästät tonnin helposti talvessa, niin kuinka monta tonnia tuo vielä tarvitsee?
Satkuja nyt luultavammin, vaikea arvioida.

Kuten itse totesit, mun mökkini on aika iso eikä mun ole helppo päästä samoihin kulutuslukemiin kuin sinä yläpohjarempalla pääsit.

Sullahan on sen yläpohjan lisäksi rempattu seiniäkin hiukan, ainakin ilmavuotoja olet saanut poistettua.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

tuuma kirjoitti: 949kWh mennyt tähän asti tässä kuussa, viime vuosikin oli helmikuun osalta helppo mutta maaliskuu sitten hankalampi.
Mulla näyttää seuranta, että 64kWh mennyt tähän asti tässä kuussa, tosin alkukuusta oli kovempaa kulutusta, sen pitäisi tasoittua nyt, kun roudasin sen pakastimen talliin. Teoriassa sen pitäisi vaikuttaa jopa 0.9kWh/vrk, mutta epäilen hieman tuota, ehkei se mene ihan lineaarisesti ympäröivän lämpötilan mukaan.

Kuinkahan sen varaston purku oikein käytännössä järjestyy, aika iso operaatiohan sellainen on. Toisaalta ihan hyvää nikkarointitavaraa, miten sen nyt raatsii polttaa :shock:

Moottorisaha ja kasa halpoja teräketjuja olisi kai aika kätevä siinä purkamisessa, viipaloisi vaan sopiviin paloihin.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

pvalila kirjoitti: Saatiinko identiteettivaras kiinni?
Kyllä, melkoinen nippu tuli tutkintapapereita, kun oli muitakin identiteettejä hemmolla ollut. Sainko korvauksia? En. Tyyppi varaton... Joutuiko lusimaan, ei. Kuulemma katuu niin syvästi tekojaan ja aikoo parantua...
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:

Tuota voisi pitää jo viisautena!

Ihan alkoi pelottamaan se mitä tästä saisi tämän hetken kunnossa! :(
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
Mulla näyttää seuranta, että 64kWh mennyt tähän asti tässä kuussa, tosin alkukuusta oli kovempaa kulutusta, sen pitäisi tasoittua nyt, kun roudasin sen pakastimen talliin. Teoriassa sen pitäisi vaikuttaa jopa 0.9kWh/vrk, mutta epäilen hieman tuota, ehkei se mene ihan lineaarisesti ympäröivän lämpötilan mukaan.

Kuinkahan sen varaston purku oikein käytännössä järjestyy, aika iso operaatiohan sellainen on. Toisaalta ihan hyvää nikkarointitavaraa, miten sen nyt raatsii polttaa :shock:

Moottorisaha ja kasa halpoja teräketjuja olisi kai aika kätevä siinä purkamisessa, viipaloisi vaan sopiviin paloihin.
Energiankulutus taisi olla teoriassa suoraan verrannollinen ulkolämpötilaan, jos ei muita suureita huomioida kuten tuuli, kosteus, jne.

Tuo liiteri on tehty hukkapaloista jo muutenkin. Metrin-kahden pätkistä 70-luvun alussa. Mikä pahinta on se että se oli ainoa asia mistä löytyi täältä paperit kunnalta, joten se on pakko purkaa kun yksi tuollainen rakennelma per tontti sallitaan.

max. 4m2 leikkimökin saa tehdä jopa ilman toimenpideilmoa. Jos rakentaisikin sitten siitä kolme "leikkimökkiä" :twisted:
petej
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja petej »

Kait tuohon kulutukseen vaikuttaa hiukan myös ne lämpymät kuutiot.
Täällä tammikuu 840kwh sähköä ja sen lisäks lämmitykseen vajaa 8Mwh.
Viimevuosi noin 120kwh/m2 + käyttöveden kulutus kun sitä ei oikein helpolla saa mittailtua.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti: Saatiinko identiteettivaras kiinni?
Kyllä, melkoinen nippu tuli tutkintapapereita, kun oli muitakin identiteettejä hemmolla ollut. Sainko korvauksia? En. Tyyppi varaton... Joutuiko lusimaan, ei. Kuulemma katuu niin syvästi tekojaan ja aikoo parantua...
Multa vei nettihuijari aikoinaan vähän yli tonnin. Paransi minut hyväuskoisuudesta ja sai 2v 2 kk ehdotonta eli pääsi kiven sisään.

Kaveri ehti tosin tehtailla yli 200 samanlaista juttua eli aika vaikea sinne täysmajoitukseen on päästä.

Joensuussa asti oli kuulemma pari stadilaista kaveria ajanut, käyneet pojua hieman opettamassa.

Rahaa noilta ei kuulemma koskaan saa takaisin, kaikki menee heti, paljolti huumeisiin.

Kaverin nimeä ei kai saa julkisesti mainita, mutta entinen etunimi oli Jussa-Paavo.

Ihan hyvästä kodista oli kotoisin, juttelin hänen entisen opettajansa kanssa puhelimessa. Jotkut vain kasvat kieroon, ei sille mitään voi.

Puheesta kuuli, että hyvän kodin kasvatista oli kyse: siksi minäkin halpaan menin.

Vanhempia käy sääliksi, ei ole kiva, kun lapsi kasvaa kieroon vaikka parhaansa olisi tehnyt.

Jotkut ensimmäisistä uhreista olivat vaatineet korvauksia vanhemmilta, joku taisi heiltä jotain saadakin.

Nuorena tuo oli jo huijariksi ryhtynyt, keräilykorttihuijarina tuo uransa aloitti teini-iässä.

Kaveri oli niin ahkera, että hänen juttunsa oli oikein keskitetty yhdelle ja samalle poliisille.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:

Tuota voisi pitää jo viisautena!

Ihan alkoi pelottamaan se mitä tästä saisi tämän hetken kunnossa! :(
Aivan helkkaristi enemmän kuin hetki sitten... :roll:

Mieti, jos mökki olisi mennyt myyntiin sillä pahimmalla hetkellä kun kaikki oli kuin pommin jäljiltä!
pvalila
Jäsen
Jäsen

petej kirjoitti:Kait tuohon kulutukseen vaikuttaa hiukan myös ne lämpymät kuutiot.
Täällä tammikuu 840kwh sähköä ja sen lisäks lämmitykseen vajaa 8Mwh.
Viimevuosi noin 120kwh/m2 + käyttöveden kulutus kun sitä ei oikein helpolla saa mittailtua.
Meikä alkaa kai kohta vähän enemmän tiedostaa noita kulutusjuttuja, nyt kun on mittaustuloksiakin saatavilla.

Sähkösaunan ajattelin illalla lämmittää, vaikka hiihtolomaleskenä olenkin.

Tai jätettiinhän mulle hamsteri seuraksi; hänen nimensä on Ville Jääskeläinen.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Tuuma, kovasti, kovasti kiitoksia sinulle ja vaimollesi.

Hain paketin postista.

Uskomattoman nättejä, tuntuu aika pahalta laittaa tuollaisia palamaan.
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:
Aivan helkkaristi enemmän kuin hetki sitten... :roll:

Mieti, jos mökki olisi mennyt myyntiin sillä pahimmalla hetkellä kun kaikki oli kuin pommin jäljiltä!
Niin, no? En mä tiedä, ehkä ei enää ihan niin paha mutta paha on silti vielä, kovin paha :(

Yläkerran pinnat vaiheessa, sähkötyöt vaiheessa, julkkari saanut hieman pommin siruja että myös sokkelissa vaurioita. Kellarissa saunassa ei muuta hyvää ole kuin kiuas, pihalla purkukamaa kymmeniä kuutioita jne.

Minä olen sen verran melankolinen että näen täällä oikeastaan vain puutteita, vaikkakin paljonhan täällä on kai silti tapahtunut.
Vastaa Viestiin