Jälleenrakennuskauden mausoleumi Mikkelissä
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Re: Jälleenrakennuskauden mausoleumi Mikkelissä
Päivitin pitkästä aikaa blogia. Jösses, että on hidasta puuhaa tuo kuvien pienentäminen bloggeriin mahtuviksi. Luettavana tarina siitä, kuinka maapohjakellari aloitti metamorfoosin pyykkituvaksi.
http://laurakaisatalo.blogspot.com/2011 ... kuvin.html
Ja on siellä pikkupostaus siitäkin, miltä se uusi jääkaappi näyttää meidän kyökissä.
http://laurakaisatalo.blogspot.com/2011 ... kuvin.html
Ja on siellä pikkupostaus siitäkin, miltä se uusi jääkaappi näyttää meidän kyökissä.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
-
Laurakaisa
- Jäsen

Nyt on joku innokas bloggausilmavirta selvästi Savon suunnalla. Taas uusia päivityksiä.
Sanokaa nyt joku että mikä tuossa pihassa mättää. Miksi se näyttää minusta modernilta ökypihalta eikä rintamamiestalon pihalta? Koska se on uusi, ja asettuu kunhan vähän kulahtaa?
Kellariprojektin osalta haasteita aiheuttaa tällä hetkellä appiukko, jonka mielestä autotallin ja pyykkitupakellarin välinen seinä on ehdottomasti ensi tilassa jotenkin eristettävä koska muuten menee lattialämmitystä harakoille. Jotenkin ehkä edustaisin tässä Howerin koulukuntaa ja pohtisin koko TALON eli maanpäällisen osan harakoille vuotamaa lämpöä, jos tuo energiahukka kovasti huolettaa. Parin neliön kellarin seinä jonka toisella puolella on kuitenkin talvisinkin plussan puolella pysyvä autotalli ei liene eristystilanteeltaan se kaikkein onnettomin yksityiskohta tässäkään torpassa...
Sanokaa nyt joku että mikä tuossa pihassa mättää. Miksi se näyttää minusta modernilta ökypihalta eikä rintamamiestalon pihalta? Koska se on uusi, ja asettuu kunhan vähän kulahtaa?
Kellariprojektin osalta haasteita aiheuttaa tällä hetkellä appiukko, jonka mielestä autotallin ja pyykkitupakellarin välinen seinä on ehdottomasti ensi tilassa jotenkin eristettävä koska muuten menee lattialämmitystä harakoille. Jotenkin ehkä edustaisin tässä Howerin koulukuntaa ja pohtisin koko TALON eli maanpäällisen osan harakoille vuotamaa lämpöä, jos tuo energiahukka kovasti huolettaa. Parin neliön kellarin seinä jonka toisella puolella on kuitenkin talvisinkin plussan puolella pysyvä autotalli ei liene eristystilanteeltaan se kaikkein onnettomin yksityiskohta tässäkään torpassa...
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Kun uusi Suomela-lehti taas kolahtaa postilaatikkoon, voit olla varma että tuo näyttää jo ihan epäökypihalta...Laurakaisa kirjoitti: Sanokaa nyt joku että mikä tuossa pihassa mättää. Miksi se näyttää minusta modernilta ökypihalta eikä rintamamiestalon pihalta? Koska se on uusi, ja asettuu kunhan vähän kulahtaa?
En minäkään niitä reunakiviä laittaisi. Itse ajattelin heti kuvan nähtyäni ennen tekstin lukemista, että pieni sammaloituminen ja ratamoituminen korjaa kyllä asian. Liikenneväylät jäävät sitten näkyville juuri sinne minne ne luontojaan asettuvat. Itse voisin olla niinkin anarkisti että vähän heittelisin multaa laidoille. Vaikka meillä minä olen lopulta se joka putsaa ruohot sementtilaattojen väleistä. Kun ne alkavat kukkia keltaisina niin siinä menee minulla raja.
Tuo etukiveys näyttää minun tiukkapipon silmään liiankin sievältä, tai sitten kiveä pitäisi olla reilusti enemmän. Nyt se näyttää siltä että kiveä laitettiin niin paljon kuin sitä oli eikä niin paljon kuin sitä olisi alunperin haluttu, mikä taitaa pitää sinällään paikkansakin. Mutta sammal ja ruoho senkin aikanaan tasoittaa.
Juu, ei missään tapauksessa reunakiviä. Ne ainakin olisivat askel ökypihan suuntaan.
Minäkin luulen, että kun antaa nurmikon vähän valtautua, niin tilanne paranee huomattavasti. Tuossa portin kohdalla erityisesti tuntuu, että tuota päällystettä on turhan laajalti, jonka aika korjaa kun ei ala mitenkään hillitsemään nurmikon leviämistä. Muutenkin nuo pinnoitteet asettautuvat ajan kanssa nätimmäksi.
Minäkin luulen, että kun antaa nurmikon vähän valtautua, niin tilanne paranee huomattavasti. Tuossa portin kohdalla erityisesti tuntuu, että tuota päällystettä on turhan laajalti, jonka aika korjaa kun ei ala mitenkään hillitsemään nurmikon leviämistä. Muutenkin nuo pinnoitteet asettautuvat ajan kanssa nätimmäksi.
Kurjuuden maksimointi --> uudesta omakotitalosta täysrempattavaan rintamamiestaloon --> Mutta: omakotitaloalueen helvetistä haja-alueen autuuteen
Ökypiha mikä ökypiha ... ei siitä mihinkään pääse.
Yrität vaan totutella ja pukeutuakin sen mukaisesti.
Täytyy varmaan kaivaa jotain kuvia meidän sisääntulopihasta punaisen kivituhkan levityksesen ja tasaamisen ajoilta ja sitten nykytilanteesta. Oli kyllä ihanan porvarillinen ja yleisesti hyväksytyksi tullut olo kun pinta oli kuin asuntomessuilta. Joka ilta poimin roskatkin pois...
Nyt siinä kasvaa sammalta varmaankin n. 75% koko alasta.
Suosittelen kyllä mieluummin sen sammaleen kasvattamista nurtsin ja heinien sijaan.
Mulla on kivituhka rajattu pensasistutuksiin vanhoilla nupukivillä, sammalta kasvaa niidenkin raot.
Täytyy varmaan kaivaa jotain kuvia meidän sisääntulopihasta punaisen kivituhkan levityksesen ja tasaamisen ajoilta ja sitten nykytilanteesta. Oli kyllä ihanan porvarillinen ja yleisesti hyväksytyksi tullut olo kun pinta oli kuin asuntomessuilta. Joka ilta poimin roskatkin pois...
Nyt siinä kasvaa sammalta varmaankin n. 75% koko alasta.
Suosittelen kyllä mieluummin sen sammaleen kasvattamista nurtsin ja heinien sijaan.
Mulla on kivituhka rajattu pensasistutuksiin vanhoilla nupukivillä, sammalta kasvaa niidenkin raot.
-
Laurakaisa
- Jäsen

Ruokinko kivituhkaa piimällä, että saan sammalen äkkiä kasvamaan...? Etupihan nurtsi kyllä on sammaloitunut, että sikäli toivoa on.
Tuo portti on noin juuttaan leveä siksi, että tarkoitus on joku kaunis päivä rakentaa alapihan puolelle autotalli ja puuvaja. Alapiha taas on nimensä mukaisesti rinteen alla, eli sitä on pakko täyttää ja rinnettä tasoittaa että meidän perheessämme maailman loppuun asti säilyvä göteborgilaisen autoteollisuuden helmi, kartanovolvo vuosimallia -90 pääsee sade- ja talvikelillä pois tallistaan - se kun on takavetoinen. (Painokelvottomia sanoja.) Ja täyttö taas vaatii täyttömaata, ja sen saaminen tontille vaatii kuorma-autoa. Portista piti tehdä niin leveä siksi, että myös raskas liikenne mahtuu sisään... Tätä itse asiassa suositteli myös täällä foorumillakin jonkun verran vieraillut paikallinen porttiasiantuntija, joka sattuu asumaan meidän naapuritalossa. Kun ei koskaan voi tietää, milloin sitä raskasta liikennettä pihalle tarvitaan, meidänkin piha on tosiaan sellainen kapea suorakaide eli sitä jatkuu valtaosa vielä talon jälkeen.
Rapun edustan kiveys on noin pieni siksi, että ilmaisia kiviä ei ollut enempää
Tai oli, mutta ne olivat sitten ihan pientä silppua...
Eikä meille tule edes Suomela-lehteä kun postilaatikossa lukee isoilla kirjaimilla että ei mainoksia. Ei voi vertailla ökypihoja.
Yksi toinen naapuri vaahtosi jostain "rikkaiden asuinalueesta" kun meidän naapurustossa kävi pyörävarkaita. Siis että kaikenlainen roskaväki pyörii täällä rikkaiden asuinalueella. Höm. Jostain syystä ne eivät meidän röttelön pihalle tulleet... mutta apua, ehkä nyt iskevät varkaatkin kun on ökypiha!!!
Tuo portti on noin juuttaan leveä siksi, että tarkoitus on joku kaunis päivä rakentaa alapihan puolelle autotalli ja puuvaja. Alapiha taas on nimensä mukaisesti rinteen alla, eli sitä on pakko täyttää ja rinnettä tasoittaa että meidän perheessämme maailman loppuun asti säilyvä göteborgilaisen autoteollisuuden helmi, kartanovolvo vuosimallia -90 pääsee sade- ja talvikelillä pois tallistaan - se kun on takavetoinen. (Painokelvottomia sanoja.) Ja täyttö taas vaatii täyttömaata, ja sen saaminen tontille vaatii kuorma-autoa. Portista piti tehdä niin leveä siksi, että myös raskas liikenne mahtuu sisään... Tätä itse asiassa suositteli myös täällä foorumillakin jonkun verran vieraillut paikallinen porttiasiantuntija, joka sattuu asumaan meidän naapuritalossa. Kun ei koskaan voi tietää, milloin sitä raskasta liikennettä pihalle tarvitaan, meidänkin piha on tosiaan sellainen kapea suorakaide eli sitä jatkuu valtaosa vielä talon jälkeen.
Rapun edustan kiveys on noin pieni siksi, että ilmaisia kiviä ei ollut enempää
Eikä meille tule edes Suomela-lehteä kun postilaatikossa lukee isoilla kirjaimilla että ei mainoksia. Ei voi vertailla ökypihoja.
Yksi toinen naapuri vaahtosi jostain "rikkaiden asuinalueesta" kun meidän naapurustossa kävi pyörävarkaita. Siis että kaikenlainen roskaväki pyörii täällä rikkaiden asuinalueella. Höm. Jostain syystä ne eivät meidän röttelön pihalle tulleet... mutta apua, ehkä nyt iskevät varkaatkin kun on ökypiha!!!
Niinkuin kävin jo tuonne blogiin kommentoimassa: hieno se on, ja nimenomaan ilman reunakiviä! Uusi, tasainen pinta yhdistää ajatukset aina uusiin taloihin, mutta muutaman vuodenkierron jälkeen se on saanut joukkoonsa viherrystä niin, että sopii 50-luvun taloon täydellisesti! Rapunedustan laatoitusta hetken katselin, mutta loppujenlopuksi uskon senkin sopivan ilmeeseen, kun sammal ja rikkaruohot pääsevät vähän pehmentämään näkymää 
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Murske siinä näyttää liian uudelta. Pitäisi olla hiekkaa (ja sitten saunakukkaa ja ratamoa ja kituruohoa ja vähän sammaltaLaurakaisa kirjoitti:Sanokaa nyt joku että mikä tuossa pihassa mättää. Miksi se näyttää minusta modernilta ökypihalta eikä rintamamiestalon pihalta? Koska se on uusi, ja asettuu kunhan vähän kulahtaa?
Mulla oli hirmu homma etsiä oikeanlaista punertavaa hiekkaa meidän pihaan aikanaan. Kunnon hiekkaa ei löytynyt itkemälläkään, niin että siihen tuli aika punaista hienoa kivituhkaa. Kun se muutamia vuosia asettui ja painui naapurin salaojakaivantoon, niin piti ostaa lisää hiekkaa. Olisin taas halunnut edes murskattua luonnonsoraa jossa on edes vähän pyöreitä kivenpintoja näkyvissä, mutta täältä ei tahdo saada mitään muuta kuin jotain hiivatin kalliomursketta, jossa ei ole luonnonpintaa missään. Raivokkaan terävää ja ainakin alkuun luonnottoman näköistä ainetta. Sitä siihen sitten kumminkin tuli ja kyllä se sitten aikanaan on asettunut ja sammaloitunut. En enää sure, vaikka kivemmaltakin tuo meidän piha voisi näyttää.
Mutisevat ettei luonnonhiekka tiivisty. Ei sinne nyt mitään yyterin santaa tarvitse raijata, mutta Silloin Aikanaan pihat on katettu ihan tavallisella harjuhiekalla ja siitä tulee semmoinen sievästi vanheneva pinta.
Kyllä se siitä asettuu.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Asettuu se.
Itse olen pitänyt varsinaisen nurmikon ja perusmallisen heinäkasvuston pois saven päälle tasastusta kivituhkasta. Sen sijaan olen ilahtuneena ja ihmetellen seurannut joidenkin minulle tuntemattomien yksittäisten heinäkasvien ilmestymistä ja kasvamista paahteisessa kivituhkakerroksessa. Ne on saaneet jäädä aina sammaleen seuraksi. Pitäis hankkia joku kasviopas ja ruveta prässäämään niitä heiniä kasviokansioksi. Sitten laittais vielä papereihin latinankieliset nimet alle!
Sammaleesta mulle on tullut ihan perverssi harrastus: Kun en ole muuten kehdannut niin yön pimeinä tunteina (vaikkapa baarista tullessa) olen käynyt kaapimassa muovikassiin sopivan oloista urbaania sammalta milloin mistäkin ja istutellut sitä sinne sun tänne. Lähinnä sammalta on upotettu jostain (khöm) minulle joutuneiden vanhojen nupu/noppakivien väliin.
Itse olen pitänyt varsinaisen nurmikon ja perusmallisen heinäkasvuston pois saven päälle tasastusta kivituhkasta. Sen sijaan olen ilahtuneena ja ihmetellen seurannut joidenkin minulle tuntemattomien yksittäisten heinäkasvien ilmestymistä ja kasvamista paahteisessa kivituhkakerroksessa. Ne on saaneet jäädä aina sammaleen seuraksi. Pitäis hankkia joku kasviopas ja ruveta prässäämään niitä heiniä kasviokansioksi. Sitten laittais vielä papereihin latinankieliset nimet alle!
Sammaleesta mulle on tullut ihan perverssi harrastus: Kun en ole muuten kehdannut niin yön pimeinä tunteina (vaikkapa baarista tullessa) olen käynyt kaapimassa muovikassiin sopivan oloista urbaania sammalta milloin mistäkin ja istutellut sitä sinne sun tänne. Lähinnä sammalta on upotettu jostain (khöm) minulle joutuneiden vanhojen nupu/noppakivien väliin.
-
Laurakaisa
- Jäsen

Kiitokset lohdun sanoista.
Joo, täällä ei tosiaan tuota valikoimaa myöskään ollut liikaa. Tai siis valikoima oli joko se että tuovat sitä mitä suunnilleen sattuu olemaan tai 400 euron sijasta maksat 1400 euroa koska se haluamasi värinen ja kokoinen murske tai muu tavara pitää tuoda jostain Varsinais-Suomesta. Emme nähneet tätä järkeväksi...
Mutta hiekkatiehän tuossakin on tosiaan alunperin ollut. Siitä ei vaan ollut enää mitään jäljellä edes maakerrosten alla, sen sijaan siellä oli kyllä mm. kaikenkarvaista apulantasäkkiä, muovimatonpalasta ja muuta vastaavaa, jolla oli ilmeisesti pyritty voittamaan sota levittäytyviä pihasyreenin versoja vastaan.
No, oli miten oli. Piha on kyllä jo parissa viikossa osoittanut toimivuutensa noin käytännön kannalta, ja pieni vuosien tuoma pehmennys varmasti auttaa asiaa kun kerran niin sanotte. Minä tykkään kyllä tuosta rapuneduskiveyksestäkin, ehkä siinä on jotain sellaista symbolistakin merkitystä kun se on oman rakkaan puolison tekemä
Ainakin saunan suhteen uskoisin, että iso osa lämpimiä tunteita johtuu juuri tuosta, aina kun saunaan menee tulee sellainen olo voi että sentään, onpa mulla taitava ja osaava mies kun se teki näin hienon saunankin meille. (Vaikka ennen saunaan laskeutumista olisikin antanut sille kipakkaa palautetta mm. huolimattomasta tiskauksesta, väärien housujen pukemisesta lapselle, keittiön kaapin ovien auki jättämisestä, jääkaapin oven kahvan tahmatassuttamisesta jne jne jne.)
Minäkin haaveilen omasta kasvikokoelmasta... eikä tuo sammalen keruukaan niin oudolta kuulosta
Howerille suosittelisinkin siten lämpimästi teosta nimeltä Linnean luontokirja, olin sen lumoissa lapsena ja löysin ko. kirjan viime kesänä uudelleen. Se on ihan mahtava opus myös aikuiselle, ainakin jos on tarvetta edellä kuvatun kaltaisiin toimintoihin
Ei taida olla enää painosta jäljellä kirjakaupoissa, mutta divareista löytyy.
Joo, täällä ei tosiaan tuota valikoimaa myöskään ollut liikaa. Tai siis valikoima oli joko se että tuovat sitä mitä suunnilleen sattuu olemaan tai 400 euron sijasta maksat 1400 euroa koska se haluamasi värinen ja kokoinen murske tai muu tavara pitää tuoda jostain Varsinais-Suomesta. Emme nähneet tätä järkeväksi...
Mutta hiekkatiehän tuossakin on tosiaan alunperin ollut. Siitä ei vaan ollut enää mitään jäljellä edes maakerrosten alla, sen sijaan siellä oli kyllä mm. kaikenkarvaista apulantasäkkiä, muovimatonpalasta ja muuta vastaavaa, jolla oli ilmeisesti pyritty voittamaan sota levittäytyviä pihasyreenin versoja vastaan.
No, oli miten oli. Piha on kyllä jo parissa viikossa osoittanut toimivuutensa noin käytännön kannalta, ja pieni vuosien tuoma pehmennys varmasti auttaa asiaa kun kerran niin sanotte. Minä tykkään kyllä tuosta rapuneduskiveyksestäkin, ehkä siinä on jotain sellaista symbolistakin merkitystä kun se on oman rakkaan puolison tekemä
Minäkin haaveilen omasta kasvikokoelmasta... eikä tuo sammalen keruukaan niin oudolta kuulosta
Minun pohdintani tuosta rapuneduskivetyksestä liittyi vahvasti siihen, että olen käynyt Jaakobin painia samannäköisten kivien sopivuudesta meidän pihaan nurmikon poikki meneväksi saunapoluksi. Olemme tosin jo kertaalleen vaimon kanssa päättäneet, että tuollaiset kivet sopivat meidän pihaan, mutta pieni epäilys on silti jäänyt nakertamaan. Teillä tuo kiveys näyttää kyllä tosi hyvältä.
Ymmärtääkseni liuskekiviä tai vastaavia tasapintaisia kiviä on käytetty kovastikin 50-60-lukujen taitteessa, mikä on nykyajasta katsoen hyvin lähellä rintamamiestalojen rakentamisaikaa ja siten jopa ajanmukaista. Ja asiaa voi pohtia niinkin, että kun rintamamiestalon rakentaneen perheen elintaso on 50-luvun kuluessa noussut, niin sitten on 60-luvulle tultaessa voitu ehostaa pihaa muodikkailla kivilaatoilla
Meniköhän ajatus ja ajoitus pahasti pöpelikköön?
Ymmärtääkseni liuskekiviä tai vastaavia tasapintaisia kiviä on käytetty kovastikin 50-60-lukujen taitteessa, mikä on nykyajasta katsoen hyvin lähellä rintamamiestalojen rakentamisaikaa ja siten jopa ajanmukaista. Ja asiaa voi pohtia niinkin, että kun rintamamiestalon rakentaneen perheen elintaso on 50-luvun kuluessa noussut, niin sitten on 60-luvulle tultaessa voitu ehostaa pihaa muodikkailla kivilaatoilla
Meniköhän ajatus ja ajoitus pahasti pöpelikköön?
Viimeksi muokannut A13, To Loka 20, 2011 10:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Minusta se kiveys sopii aivan erinomaisesti ajallisesti, en tiedä miksi ei sopisi. Pienehköhän tuo on, mutta toisaalta olen meidän tontilla yrittänyt taistella sen puolesta että pelkkä kivetty polku tieltä portaanpieleen riittää, enkä mä halua koko rapunedustaa kivettäväksi, vaikka eriäviä toiveita ja vaatimuksia on esitetty
Noissa on paikallisia variaatioita. Usein tehtiin paikallisesta kivestä, mutta jonkun aikaa oli muotia käyttää tummanaharmaita Längelmäen ja Oriveden liuskeita, joilla sitten päällystettiin myös sokkeleita aika paljon.
Pekka
Noissa on paikallisia variaatioita. Usein tehtiin paikallisesta kivestä, mutta jonkun aikaa oli muotia käyttää tummanaharmaita Längelmäen ja Oriveden liuskeita, joilla sitten päällystettiin myös sokkeleita aika paljon.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
-
Laurakaisa
- Jäsen

Joo, kyllä minusta ne mustat liuskekivet varsinkin istuu rintamamiestalon pihaan kuin nenä päähän, niitä on tuolla kotopuolessa eli Etelä-Karjalassa käytetty aika paljonkin. Minä haluaisin niistä postilaatikkopolun ja alustan pihakalusteille, mutta varmaan laitetaan nekin tuosta samasta harmaasta graniitista kun sitä on jo yhdessä paikassa pihalla. Onhan tuolla mustalla liuskekivellä päällystetty 50-luvulla jopa takkoja. Puoliso ihastelee aina sellaisia taloja, joissa on oven yläpuolella joku avonainen katossysteemi tai avokuisti ja sitten mustalla liuskekivellä päällystetyt pylväät, ne kyllä istuu rapattuihin taloihin tosi komeasti. Nykyisin se musta liuskekivi vissiin roudataan tänne jostain Norjasta? Ehkä kotimaistakin saa.
Tuo meidän kivi tulee tuosta naapurista eli Ristiinasta, hautakiviveistämön ylijäämätuotetta, eli tosiaan ihan jälleenrakennuskauden mukainen materiaaliratkaisu - ilmainen ja läheltä. Ajatuksena siinä oli tosiaan se, että kun naapuri tuli sopivasti tarjoamaan ylijäämäkiviään niin muistin jostain nettikeskustelusta lukeneeni että tuollainen rapuneduskiveys estää murskeen kulkeutumista sisään ja sitä tuo idea sitten tuli.
Se pihatarinaa edeltävä blogijuttuni siitä meidän talon edellisten lasten kirjoittamasta kirjasta kertoo kyllä tosi hyvin tuosta elintason noususta. Heilläkin lapsilla on sen verran ikäeroa, ja toki tuo elintason nousukin siinä vaiheessa Suomessa melko kiivasta, että vanhimman ja nuorimman muistelot ovat ihan tyystin eri elämää - vaikka tapahtuvatkin samassa talossa.
Tuo meidän kivi tulee tuosta naapurista eli Ristiinasta, hautakiviveistämön ylijäämätuotetta, eli tosiaan ihan jälleenrakennuskauden mukainen materiaaliratkaisu - ilmainen ja läheltä. Ajatuksena siinä oli tosiaan se, että kun naapuri tuli sopivasti tarjoamaan ylijäämäkiviään niin muistin jostain nettikeskustelusta lukeneeni että tuollainen rapuneduskiveys estää murskeen kulkeutumista sisään ja sitä tuo idea sitten tuli.
Se pihatarinaa edeltävä blogijuttuni siitä meidän talon edellisten lasten kirjoittamasta kirjasta kertoo kyllä tosi hyvin tuosta elintason noususta. Heilläkin lapsilla on sen verran ikäeroa, ja toki tuo elintason nousukin siinä vaiheessa Suomessa melko kiivasta, että vanhimman ja nuorimman muistelot ovat ihan tyystin eri elämää - vaikka tapahtuvatkin samassa talossa.
-
Vadelmapensas
- Jäsen

Blogisi on aivan ihana!
Minä koitan kuumeisesti miettiä jotain "kottikärry ja lapio"-menetelmällä tehtävää pihatietä, mutta ei taida sellaista olla olemassakaan
Tai on, mutta ei se autolla ajoa kestä.
Minä koitan kuumeisesti miettiä jotain "kottikärry ja lapio"-menetelmällä tehtävää pihatietä, mutta ei taida sellaista olla olemassakaan
Keltaisen rintamamiestalon emäntä
-
Laurakaisa
- Jäsen

Kiitos vadelmapensaalle kauniista sanoista.
Tällä kertaa vähän vähemmän ihanaa uutisoitavaa, nimimerkillä perin kärttyinen perheenäiti joka kaipaa jo hetken melkein ulottuvilla olleita, nykyistä ratkaisevasti parempia pyykkäysfasiliteetteja ja on muutenkin sitä mieltä, että 60- ja 70-luvun rakenneratkaisut voisi vaikka pyyhkäistä kokonaan pois maailmankartalta.
http://laurakaisatalo.blogspot.com/2011 ... yksia.html
Tällä kertaa vähän vähemmän ihanaa uutisoitavaa, nimimerkillä perin kärttyinen perheenäiti joka kaipaa jo hetken melkein ulottuvilla olleita, nykyistä ratkaisevasti parempia pyykkäysfasiliteetteja ja on muutenkin sitä mieltä, että 60- ja 70-luvun rakenneratkaisut voisi vaikka pyyhkäistä kokonaan pois maailmankartalta.
http://laurakaisatalo.blogspot.com/2011 ... yksia.html