Mikäs sitä vedonsäädintä oikein vaivaa? Onko bi-metallikierukka jotenkin rikki, muuta vikaa en itse oikein keksi. Jos näin, niin varmaan joku kyläseppä tekee sopivan adapterin millä sais vaikka uudemmasta kattilasta istutettua vastaavan tilalle. Kannattaa koekäyttää sen kattilan varoventtiili, jos sellainen on. Edesauttaa ettei vahingossakaan poksahda.
Tuossa taitaa olla vähän vanhempi ratkaisu

Tuollainen salmiakin muotoinen putkihässäkkä (ilmeisesti vesi kiertää sisällä) jonka muodonmuutokset ohjaavat tankoa josta lähtee ketju vetoluukkuun. Mielestäni se toimii väärinpäin, eli avaa luukkua lisää kun lämpötila nousee.
Saattaisin tietää yhden noin samanikäisen Högforssin kattilan olinpaikan. Mulla on fotokin siitä olemassa. Harmikseni en mallinumeroa nyt muista. Ajattelin varaosien kannalta vain. Kokoa tällä on noin 150x50x150 (kxlxs). Metriset halot syövä tulipesä kuitenkin.
Oho! Mahtaako olla vielä käytössä? Mitat ovat samaa luokkaa, tuo on ehkä 80 cm leveä.
Olen muutaman päivän lämmitellyt puukattilalla, öisin öljyllä. Puukattilan kanssa on ollut hieman ongelmia vedon kanssa, eli luukkua ei kannata kuvitella avaavansa kesken kaiken puiden lisäämiseksi, muuten tulee pannuhuoneeseen aika lailla savua. Vetoluukun on oltava aika pienellä, muuten nuohousaukkojen kohdalta alkaa tupruta savua. Ja liian pieni veto tietysti pahentaa tilannetta kun nokea syntyy paljon.
Availin tänään kattilan nuohousluukkuja ja tutustuin sisuksiin. Palokaasut virtaavat 18 kanavaa pitkin (9 molemmin puolin) kattilan alle jossa hormiliitos. Kattilan alla oleva tila jonka kautta palokaasut kulkevat on ilmeisesti alta avoin, siis koko hökötys on vain nostettu tiilistä muuratulle alustalle. Reunoilla on paikoin 1cm rako, mikä selittänee huonoa vetoa. En ole varma onko se ollut alunperinkin vai onko välistä ruostunut jotain pois. Vaikuttaisi kuitenkin siltä että jotain tiivistämistoimenpiteitä kannattaisi tehdä, mutta mitähän siinä kannattaisi käyttää, laastia vaan reunojen ympäri? (ei kai tuo rako voi olla tarkoituksenmukainen?)
Kattilan yläosan nuohousluukut voisivat myös kaivata tiivistämistä. Niiden tiivisteet (varmaan asbestia?) paikoin falskaavat.
Voikohan tuota kuvitella nuohoavansa pölynimurin avulla? Ajattelin että jos saisi riittävän pitkän letkun vanhaan imuriin, voisi saada imurin ulkoilmaan ja pienhiukkaset eivät kaikki päätyisi keuhkoihin