Taidan tulla Poriin kahville...Tuulenhovi kirjoitti:tämä emäntä taitaa konttailla tänä iltana.Vai pitäiskö tuo jättää viikonlopulle?
tervapaperi - mikä se on?
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Viestit: 2338
- Liittynyt: La Huhti 08, 2006 15:26
- Paikkakunta: Pirkanmaa/Sastamala
- Kotisivu: www.suorakon.com
- Paikkakunta: Sastamala
- Viesti:
Re: tervapaperi - mikä se on?
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
http://www.suorakon.com
- Tuulenhovi
- Jäsen

- Viestit: 401
- Liittynyt: To Helmi 01, 2007 12:29
- Paikkakunta: Pori
Re: tervapaperi - mikä se on?
Nonni, unohtui konttailu eilen, kun oltiin niin myöhäseen vasta kotosalla (tiedoksi Otollekin, jos kävi kolkuttelemassa oven takana...
), mutta katotaan tänään uudestaan tai sitten viikonloppuna muutaman siiderin jälkeen (tällöin tutkimuksen tulokset eivät kyllä välttämättä ole 100% luotettavia). Palaillaan asiaan!
Jos et ole vielä myöhässä, ei ole vielä mikään kiire. Jos olet jo myöhässä, ei ole enää mikään kiire...
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Viestit: 2338
- Liittynyt: La Huhti 08, 2006 15:26
- Paikkakunta: Pirkanmaa/Sastamala
- Kotisivu: www.suorakon.com
- Paikkakunta: Sastamala
- Viesti:
Re: tervapaperi - mikä se on?
Mutta muutaman siiderin jälkeen tuo himo konttailua kohtaan kasvaa kummasti...Tuulenhovi kirjoitti:mutta katotaan tänään uudestaan tai sitten viikonloppuna muutaman siiderin jälkeen (tällöin tutkimuksen tulokset eivät kyllä välttämättä ole 100% luotettavia).
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
http://www.suorakon.com
-
Ketsuppitahra
- Jäsen

- Viestit: 331
- Liittynyt: La Joulu 09, 2006 18:29
- Paikkakunta: Turku
Re: tervapaperi - mikä se on?
Mullakin menee hermo noihin vesihöyrynläpäisylukuihin
Tiivis sisältä, ulospäin harveneva suhteessa 1:5 on se mantra jota hoen. Ois kuitenkin kiva ihan käytännössä saada tietää mitkä sisä- ja ulkopinnan materiaalit sitten yhdessä tätä toteuttavat. Meillä menee seinistä kaikki uusiksi eristeitä myöten. Sisäpuolelle on tulossa ihan maalattua kipsilevypintaa, eikös se maalikin ole jonkinlainen höyrynsulku jo itsessään?
Tiivis sisältä, ulospäin harveneva suhteessa 1:5 on se mantra jota hoen. Ois kuitenkin kiva ihan käytännössä saada tietää mitkä sisä- ja ulkopinnan materiaalit sitten yhdessä tätä toteuttavat. Meillä menee seinistä kaikki uusiksi eristeitä myöten. Sisäpuolelle on tulossa ihan maalattua kipsilevypintaa, eikös se maalikin ole jonkinlainen höyrynsulku jo itsessään?
- rautarunnari
- Jäsen

- Viestit: 831
- Liittynyt: La Loka 21, 2006 14:12
- Paikkakunta: Lahti
Re: tervapaperi - mikä se on?
On. eikös se silloin ole sisimmäinen materiaali seinässä ja myös tiivein ?eikös se maalikin ole jonkinlainen höyrynsulku jo itsessään?
H
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
-
Ketsuppitahra
- Jäsen

- Viestit: 331
- Liittynyt: La Joulu 09, 2006 18:29
- Paikkakunta: Turku
Re: tervapaperi - mikä se on?
Näin olen ymmärtänyt. Mutta mitenkäs sitten nämä ilman- ja höyrynsulut siitä sisäpinnasta ulospäin (kivivillan kanssa.. älkää ampukorautarunnari kirjoitti:On. eikös se silloin ole sisimmäinen materiaali seinässä ja myös tiivein ?eikös se maalikin ole jonkinlainen höyrynsulku jo itsessään?
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Viestit: 2338
- Liittynyt: La Huhti 08, 2006 15:26
- Paikkakunta: Pirkanmaa/Sastamala
- Kotisivu: www.suorakon.com
- Paikkakunta: Sastamala
- Viesti:
Re: tervapaperi - mikä se on?
Tavallinen tuulensuojalevy, ohuena tai paksuna.Ketsuppitahra kirjoitti:Entä millainen tuulensuoja tähän komboon pitäisi laittaa?
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
http://www.suorakon.com
Re: tervapaperi - mikä se on?
Tevapaperiahan ei oikeasti ole, se on bitumivuorauspaperia, joka valmistetaan uppokyllästämällä imukykyinen paperi 180asteisella bitumilla. Ja kyllä kaupoista saa tilaamalla bitumivuoraushuopaa, joka on 2xpaksuudeltaan paperiin verrattuna. (Esimerkiksi Arvo bitumivuoraushuopa)
-
Tinakenkäpoika
- Jäsen

- Viestit: 1032
- Liittynyt: Ke Joulu 05, 2007 19:19
- Paikkakunta: Muurame
- Paikkakunta: Muurame
Re: tervapaperi - mikä se on?
Kävisikös tuohon myös tuulensuojapaperi,eli se musta bitumipaperi.Oto Hascak kirjoitti:Tavallinen tuulensuojalevy, ohuena tai paksuna.Ketsuppitahra kirjoitti:Entä millainen tuulensuoja tähän komboon pitäisi laittaa?
-
punainen16
- Uusi jäsen
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ke Syys 07, 2011 7:48
- Paikkakunta: Espoo
Re: tervapaperi - mikä se on?
Vanhan ketjun nostoa kun aihe on meidän perheessä ajankohtainen. Eli rankasti peruskorjatun katon (esim. kaikki kattovasat uusiksi ja puolet yläkerrasta myös sisäpuolelta purkuun) ohessa täytyy seinään laittaa hieman lisää korkeutta pitkillä sivuilla ja päädyissä tehdä yläkolmion kohdalla vuorilaudoitus kokonaan uusiksi. Alunperin seinissä on ollut 10 cm purua, tervapaperi ja siinä suoraan vinolaudoitus.
Mieluiten laittaisin bitumipaperia uudistettaviin kohtiin seinässä, osaako joku kertoa että toimiiko tuo 1:5 vesihöyrynläpäisy seinien kohdalla kun kerrokset sisältä ulospäin (erilaisten puukuituisten pintamateriaalien jälkeen) ovat:
- X5 ilmansulkupaperi
- 300 mm puhalluselluvilla pitkillä sivuilla, päädyissä selluvillalevyjä
- Bitumipaperi
- Vuorilaudoitus*
Karri
* Vanha laudoitus on maalattu lateksilla, eli siinä on ongelma, mutta tarkoituksena olisi ensi kesänä aloittaa sekin urakka...
Mieluiten laittaisin bitumipaperia uudistettaviin kohtiin seinässä, osaako joku kertoa että toimiiko tuo 1:5 vesihöyrynläpäisy seinien kohdalla kun kerrokset sisältä ulospäin (erilaisten puukuituisten pintamateriaalien jälkeen) ovat:
- X5 ilmansulkupaperi
- 300 mm puhalluselluvilla pitkillä sivuilla, päädyissä selluvillalevyjä
- Bitumipaperi
- Vuorilaudoitus*
Karri
* Vanha laudoitus on maalattu lateksilla, eli siinä on ongelma, mutta tarkoituksena olisi ensi kesänä aloittaa sekin urakka...
Ketsuppitahra kirjoitti:Mullakin menee hermo noihin vesihöyrynläpäisylukuihin![]()
Tiivis sisältä, ulospäin harveneva suhteessa 1:5 on se mantra jota hoen. Ois kuitenkin kiva ihan käytännössä saada tietää mitkä sisä- ja ulkopinnan materiaalit sitten yhdessä tätä toteuttavat. Meillä menee seinistä kaikki uusiksi eristeitä myöten. Sisäpuolelle on tulossa ihan maalattua kipsilevypintaa, eikös se maalikin ole jonkinlainen höyrynsulku jo itsessään?