Taas Ultimaten pumpuista...

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
ahaikio
Jäsen
Jäsen
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Tammi 24, 2007 11:57
Paikkakunta: Akaa/Viiala
Viesti:

Re: Taas Ultimaten pumpuista...

Viesti Kirjoittaja ahaikio »

PETEBJ75 kirjoitti:
essal kirjoitti:Tossa nestekaasulämmityksessä on se huono puoli, että siitä tulee ihan sairaasti kosteutta.
Miten tama on mahdollista? Tuleeko lammitysilma jotenkin suoraan ulkoa?
Nestekaasu palaessaan tuottaa hiilidioksidia ja vettä, joten jos palokaasuja ei johdeta mihinkään, syntyy siitä sitten kosteutta lämmitettävään tilaan.
Avatar
Cardan
Jäsen
Jäsen
Viestit: 449
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 16:18
Paikkakunta: Turku/Masku
Viesti:

Re: Taas Ultimaten pumpuista...

Viesti Kirjoittaja Cardan »

peruskorjaaja kirjoitti:Mielenkiintoinen juttu.

Onko sulla Cardan mitään layouttia eli pohjakuvaa siitä rakennuksesta ja laitteistojen sijoittelusta? Lämmittää kyllä tosi hyvin perimmäistäkin huonetta. Tekisi mieli kans hakaista Porista tuollainen halpa pumppu ihan kokeilu- ja opiskelukäyttöön.

Tuo ihmetyttää tuo lämmön leviäminen taloon. Mulla on ollut sellainen kuva, täysin ilman mitään kokemusta koko asiasta, että tilassa, jossa on pumppu, ollaan pienessä huminassa ja tukka putkella ja perimmäisissä huoneissa sitten varpaat palelevat.


Kuva

Tässä nyt pikainen tekele. Punainen viiva on sisäyksikkö ja laatikko ulkoyksikkö. Siniset viivat ikkunoita.
Ovet pidetään huoneiden välissä avoimena niin paljon kuin mahdollista. Puhallin on suunnattu alas, jolloin ilmaa virtaa ovesta muihin huoneisiin edes jotenkin. Mitä enemmän laite pöhisee sitä tasaisempi on lämpö.
andyks
Jäsen
Jäsen
Viestit: 87
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 21:29
Paikkakunta: Salo (Halikko)

Re: Taas Ultimaten pumpuista...

Viesti Kirjoittaja andyks »

Sen verran pakko kommentoida, että itse en luottaisi noihin valmiiksi tyhjiöityihin malleihin.
"Tavallisen" tyhjiöimättömän saa Ultimatelta 100e halvemmalla ja pumppu maksaa 58e, eikä tyhjiöinti todellakaan ole mitään avaruustiedettä. Eli tavallisen hankintakustannukset tulee halvemmaksi, plus sitten se että pikaliittimissä on kuminen tiivisterengas ja itse en ainakaan ole vielä yhtään kumia löytänyt joka ei ajanmyötä haurastuisi ja alkaisi vuotaa. Eli pikaliitin malli ei varmasti ole ainakaan liitoksiltaan yhtä pitkäikäinen kuin tavallinen. Tosin siitä en tiedä, että kumpi kestää pidempään, itse pumppu vai nuo liitokset. Mutta se on varmaa, että jos järjestelmään tarvitaan vakiota 4metriä pidemmät putket, se ei pikaliitin mallilla onnistu. Tai jos joskus myöhemmin remontin tms. yhteydessä laitetta joudutaan siirtämään/irroittamaan, tai ihan muuten vaan täyttämään/tarkistamaan kylmäaineet jonkin kylmälaiteasentajan avustuksella, niin ongelmia tulee kun liitokset eivät ole peruskauraa..
rmt-60
Jäsen
Jäsen
Viestit: 312
Liittynyt: Pe Elo 18, 2006 9:35
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Taas Ultimaten pumpuista...

Viesti Kirjoittaja rmt-60 »

PETEBJ75 kirjoitti:
essal kirjoitti:Tossa nestekaasulämmityksessä on se huono puoli, että siitä tulee ihan sairaasti kosteutta.
Miten tama on mahdollista? Tuleeko lammitysilma jotenkin suoraan ulkoa?
Palamisen tuloksena syntyy lähinnä hiilidioksidia ja vettä.
Avatar
tareone
Jäsen
Jäsen
Viestit: 177
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 21:48
Paikkakunta: Järvenpää
Järvenpää
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Taas Ultimaten pumpuista...

Viesti Kirjoittaja tareone »

Tänään pitäis tulla toimitus eli Ultimate Pro Basic 13, Ultin isoin peruspumppu. Asennetaan itse se tuonne kellariin. Hintaa pumpulla oli ns. "kanta-asiakastarjouksena" 398 euroa (+ tyhjiöpumppu 58 euroa) kaikilla varusteilla. Hintansa tuo haukkuu takaisin arviolta kahdessa vuodessa ja tietysti lisää kellarin käyttömukavuutta.

Yläkertaa lämmittää LG:n invertteri-ILP ja keskikerroksessa on pönttöuuni. Haaveissa olis auringon valjastaminen veden lämmistykseen.
Avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3354
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa

Re: Taas Ultimaten pumpuista...

Viesti Kirjoittaja vesahy »

rmt-60 kirjoitti:
PETEBJ75 kirjoitti:
essal kirjoitti:Tossa nestekaasulämmityksessä on se huono puoli, että siitä tulee ihan sairaasti kosteutta.
Miten tama on mahdollista? Tuleeko lammitysilma jotenkin suoraan ulkoa?
Palamisen tuloksena syntyy lähinnä hiilidioksidia ja vettä.
Samoista atomeista saisi vissiin aikaiseksi myös etyylialkoholia, vai kuinka? Siinä vasta olisi lämmitin kesän kylmien iltojen puutarhakutsuille, lämmittäisi sekä ulkoa että sisältä.
peruskorjaaja
Jäsen
Jäsen
Viestit: 112
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 21:30
Paikkakunta: Lappeenranta
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Taas Ultimaten pumpuista...

Viesti Kirjoittaja peruskorjaaja »

Hintaa pumpulla oli ns. "kanta-asiakastarjouksena" 398 euroa (+ tyhjiöpumppu 58 euroa) kaikilla varusteilla.
Määki ilmoittauduin äsken Ultimaten "kanta-asiakkaaksi", jos ne suvaitsisivat lähettää mullekkin jonkun "lyömättömän" tarjouksen. Odottelen mielenkiinnolla, tyhjiöpumppukin olisi jo valmiina kaverilla. Vaatii muuten melkoisen selauksen Ultimaten sivustoilla, jotta löytää sieltä eri tarjoustyypeistä edullisimman. On 'parasta tarjousta', 'inventaariopoistoa', 'lyömätöntä tarjousta', 'kampanjaa', 'juhlavuoden tarjousta', 'jättipakettia', 'kanta-asiakastarjousta',...
PETEBJ75
Jäsen
Jäsen
Viestit: 691
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 10:44
Paikkakunta: Metsä

Re: Taas Ultimaten pumpuista...

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

rmt-60 kirjoitti:
PETEBJ75 kirjoitti:
essal kirjoitti:Tossa nestekaasulämmityksessä on se huono puoli, että siitä tulee ihan sairaasti kosteutta.
Miten tama on mahdollista? Tuleeko lammitysilma jotenkin suoraan ulkoa?
Palamisen tuloksena syntyy lähinnä hiilidioksidia ja vettä.
Pointtini tassa olikin etta tuleeko se kosteus siita kaasusta vai palamiseen kaytetysta ilmasta?
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
Avatar
tareone
Jäsen
Jäsen
Viestit: 177
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 21:48
Paikkakunta: Järvenpää
Järvenpää
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Taas Ultimaten pumpuista...

Viesti Kirjoittaja tareone »

peruskorjaaja kirjoitti:
Hintaa pumpulla oli ns. "kanta-asiakastarjouksena" 398 euroa (+ tyhjiöpumppu 58 euroa) kaikilla varusteilla.
Määki ilmoittauduin äsken Ultimaten "kanta-asiakkaaksi", jos ne suvaitsisivat lähettää mullekkin jonkun "lyömättömän" tarjouksen. Odottelen mielenkiinnolla, tyhjiöpumppukin olisi jo valmiina kaverilla. Vaatii muuten melkoisen selauksen Ultimaten sivustoilla, jotta löytää sieltä eri tarjoustyypeistä edullisimman. On 'parasta tarjousta', 'inventaariopoistoa', 'lyömätöntä tarjousta', 'kampanjaa', 'juhlavuoden tarjousta', 'jättipakettia', 'kanta-asiakastarjousta',...
Sekavat on sivut joo ja osittain myös muu toiminta. Kerkesin jo tilata Pro Basic 8:n tuohon samaan 398€ hintaan, mutta siitä ei koskaan kuulunut laskua ja sitten postiluukusta tupsahti kanta-asiakastarjoukset, jossa oli Pro Basic 13 samaan hintaan. Peruin aiemman tilauksen ja uusi tilaus onnistui paremmin, kun lähetin suoraan sähköpostia.

Tuollahan tuo nyt odottaa asennusta. Oli pakko avata ulkoyksikön kuoret ja tsekata kompuran valmistaja. Näytti olevan Sanyon kompura tässä mallissa.
Avatar
tareone
Jäsen
Jäsen
Viestit: 177
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 21:48
Paikkakunta: Järvenpää
Järvenpää
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Taas Ultimaten pumpuista...

Viesti Kirjoittaja tareone »

Pumppu asennettu ja puhkuu lämmintä kellariin. Tyhjiöinti oli se aikaavievin homma, kun tuntui, että Ultimaten tyhjiöpumpun letkuliitokset falskasivat ja ei kun uudestaan.
rmt-60
Jäsen
Jäsen
Viestit: 312
Liittynyt: Pe Elo 18, 2006 9:35
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Taas Ultimaten pumpuista...

Viesti Kirjoittaja rmt-60 »

PETEBJ75 kirjoitti:
rmt-60 kirjoitti:
PETEBJ75 kirjoitti:
essal kirjoitti:Tossa nestekaasulämmityksessä on se huono puoli, että siitä tulee ihan sairaasti kosteutta.
Miten tama on mahdollista? Tuleeko lammitysilma jotenkin suoraan ulkoa?
Palamisen tuloksena syntyy lähinnä hiilidioksidia ja vettä.
Pointtini tassa olikin etta tuleeko se kosteus siita kaasusta vai palamiseen kaytetysta ilmasta?
Molemmista: nestekaasu on suurimmaksi osaksi hiiltä ja vetyä. Palaessaan ne yhtyvät ilmassa olevan hapen kanssa ja tuloksena CO2 ja H2O.
ahaikio
Jäsen
Jäsen
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Tammi 24, 2007 11:57
Paikkakunta: Akaa/Viiala
Viesti:

Re: Taas Ultimaten pumpuista...

Viesti Kirjoittaja ahaikio »

PETEBJ75 kirjoitti:
rmt-60 kirjoitti:
PETEBJ75 kirjoitti:
essal kirjoitti:Tossa nestekaasulämmityksessä on se huono puoli, että siitä tulee ihan sairaasti kosteutta.
Miten tama on mahdollista? Tuleeko lammitysilma jotenkin suoraan ulkoa?
Palamisen tuloksena syntyy lähinnä hiilidioksidia ja vettä.
Pointtini tassa olikin etta tuleeko se kosteus siita kaasusta vai palamiseen kaytetysta ilmasta?
No kun propaani palaa eli hapettuu, propaanimolekyyli (c3h8) muodostaa ilman hapen (o2) kanssa kolme hiilidioksidimolekyyliä (co2) ja neljä vesimolekyyliä (h2o). Propaanikilon poltosta saadaan 12,8 kWh lämpöenergiaa ja vesihöyryä muodostuu noin 400 grammaa.

Palamiseen tarvittavan ilman aiheuttama vesihöyryn kuormitus riippuu siitä, mistä ilma tulee jne. Onko tällaisella 400gramman kuormituksella jotain väliä onkin sitten asia erikseen, varsinkin kun poltossa syntyvä energia määrä on suhteellisen korkea.
koulukoti
Jäsen
Jäsen
Viestit: 193
Liittynyt: La Tammi 26, 2008 20:15
Paikkakunta: halikko

Ultimaten pumpuista...

Viesti Kirjoittaja koulukoti »

...pyysin tarjouksia eri pumppufirmoilta...pumpuista asennuksineen ja erikseen pumpuista jne...jo kaksi asennusliikettä kieltäytyi asentamasta Ultimatea, koska eivät halua "ongelmia", vaan asentavat vain "kunnon pumppuja" eli nk. "merkki-pumppuja", ja tavallisin tarjous asennuksineen 1500...Hm. Aika hämmentäviä ovat nämä ilmalämpöpumppumarkkinat - ja eikä ainakaan hämmennystä helpota tuo varsinainen pumppufoorumi! Onkos kotimaisen kuuloinen "Jämä" ilppi jo tuttu ja koettu?
http://www.kaukora.fi/fi/

Koulukoti
Avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17209
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: Taas Ultimaten pumpuista...

Viesti Kirjoittaja tuuma »

koulukoti kirjoitti:Aika hämmentäviä ovat nämä ilmalämpöpumppumarkkinat
Olen aivan samaa mieltä. Juju on mun mielestä siinä että niillä menee tällä hetkellä niin hyvin että on varaa olla kuluttajien yläpuolella ja määrätä. Onneksi aika jota eletään saa tuohon mun mielestä STOP:in. He ovat myös TUKES:in suojeluksessa kun ei niitä saa asentaa kuin jonkun kurssin käyneet vaikka ei siinä kurssissa kaiketi opeteta itse asennusta ja syvällisempää tekniikkaa. No annettakoon kaikille leipänsä. Alalla on terveitäkin yrityksiä, jotka aikovat elää vielä tämän buumin jälkeenkin, niinkuin rakennusalallakin. Niiden löytäminen onkin sitten toinen juttu.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Avatar
tareone
Jäsen
Jäsen
Viestit: 177
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 21:48
Paikkakunta: Järvenpää
Järvenpää
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ultimaten pumpuista...

Viesti Kirjoittaja tareone »

koulukoti kirjoitti:Onkos kotimaisen kuuloinen "Jämä" ilppi jo tuttu ja koettu?
http://www.kaukora.fi/fi/

Koulukoti
Jämä = Ultimate = Gree :wink:

Näin se menee. Hinta saattaa olla ja varmaan onkin ihan eri, kuin Ultimaten pumpuilla.
Vastaa Viestiin