Sen varsinaisesti lämmön varastoivan materiaalin ei tietenkään tarvitse välttämättä olla nestettä.Slyyda kirjoitti:Jokaisessa omat nesteet. Pönttö jätetään vajaaksi ja jonkinlainen henkireikä ilmatilasta auki.koeffte kirjoitti: mut miten se paineeton järjestelmä toimii? avopaisaril vai?
D.I.Y. energiavaraaja?
Re: D.I.Y. energiavaraaja?
Paineettomasta systeemistä varmaan siis haihtuu nestettä? Kuinka paljon?
Veikkaisin, että ei merkittävästi.Jami kirjoitti:Paineettomasta systeemistä varmaan siis haihtuu nestettä? Kuinka paljon?
Jos se ilmareikä on vaikkapa normaali kupariputken pätkä, niin voisi kuvitella että osa kondensoituu ja valuu takasin astiaan. Ei taida tuommoisen ohkasen kupariputken kautta ilma päästä kiertämään vapaasti (lämmin höyry ulos ja kylmä ilma sisään)? Joten lämpötilavaihtelun kautta tapahtuisi ainoa vesihöyryn ulostulo. Senkin voisi ohjata suljettuun jätesäkkiin. Vaikkapa tälleen (#=säiliö, O=pussi):
Koodi: Valitse kaikki
+----------------+
| |
##### O
#####
#####
No tota, mitäs ainesta olisit ajatellut tilalle? hieno hiekka voisi varmaan olla sopiva noin jälkityhjennystä ajatellen, mutta millaiset mahtaa olla hiekan lämmönsiirto ominaisuudet ja hiekkaanhan jää kuitenkin pinenpieniä ilmataskuja. ja ilmahan on tunnetusti kohtuu hyvä lämpöeriste.? eli pitäskö tehä semmonen vesi+hiekka mössö?pvalila kirjoitti:
Sen varsinaisesti lämmön varastoivan materiaalin ei tietenkään tarvitse välttämättä olla nestettä.
sementti tai betoni olis kans, mut sit saa heittää hyvästit pöntön myöhemmälle käytölle saatika kierukan vaihdolle, joku saviliejukin kenties kävisi, mutta mahtaneeko senkin myöhempi poistaminen olla kovin helppoa?
Itse ainakin olen noista vaihtoehdoista ihan veden ja hiekan seoksen kannalla, ellei pelkkä vesi passaa...
Hmm... Luulisi että jos olisi hiekkaa ja vettä niin jonkun ajan kuluttua siellä olisi vain hiekkaa kun lämpö haihduttaisi veden pois. Itse olen ajatellut tuota öljysäiliötä ja siellä olevaa öljyä. Polttoöljyn kiehumispiste on jotain +175°C niin ei olisi kiehumisvaaraa ihan helpolla mutta kuten toisaalta ajattelee höyrystyneen bensan voimaa niin taitaa olla pomminvarma juttu että talo jossain vaiheessa lentäisi universiumiin?
Vai mitä mieltä olette? Olisihan se sitten myös esilämmitettyä polttimelle. Voisihan siihenkin jonkun viritelmän laittaa, joka estäisi räjähdys mahdollisuuden.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
-
?keskellä kämmentä
- Jäsen

Öljysäiliön lämmittämisestä arvelisin tulevan epämiellyttävän paljon hajua.
Meillä "tuoksuu" pihassa maanalaisen öljysäiliön "hengitysputken" lähistöllä ihan tarpeeksi
,
vaikka säiliö on tosiaan maan alla, talon ulkopuolella ja näin ollen melko viileää...
Meillä "tuoksuu" pihassa maanalaisen öljysäiliön "hengitysputken" lähistöllä ihan tarpeeksi
vaikka säiliö on tosiaan maan alla, talon ulkopuolella ja näin ollen melko viileää...
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)
Ei tarvitse varaajaa pelletti, ja ennakkoluuloista pääse tutustumalla syvällisemmin aiheeseen.koeffte kirjoitti:joo harkittu ollaan,mutta jostain syystä ainakin pellettiin mulla on pieniä ennakkoluuloja(?) eikai sekään ihan vaivattomin oo..ja eikös siinäkin käytetä varaajaa?pvalila kirjoitti:Klapien heitto takkaan on ihan kivaa, mutta ajatus keskuskattilan renkinä olemisesta ei oikein ole tätä päivää. Oletko harkinnut stokkeria, pellettiä tms. kehittyneenpää versiota puulämmityksestä?
-
Putkimiess
Ei riitä. Jos maaperässä oleva vesi pääsee jäähdyttämään varaajaa (ts vesi pääsee styroksin ohi varaajan pinnalle) niin kattilaa saa paahtaa jatkuvalla syötöllä eikä silti lämpö pysy varaajassa.Zener kirjoitti:No ei siellä säiliösä tietenkään paskaa tarvitse olla. Ihan vettä vaan.tuuma kirjoitti:Zener kirjoitti: Meinaat siis, että energiavaraajana voisi toimia vaikkapa 5000 litran paskasäiliö, joka on kaivettu maahan talon viereen ja ympäriltä riittävästi lämpöeristetty?
Muistaakseni nuo umpinaiset muoviset paskasäiliöt ei mitään älyttömän hintaisia ole. Miten sitten kestävät lämpöä? Kaivaisi montun maahan. Pohjaan ja reunoille paksu kerros styroksia. Säiliö monttuun ja Loput aukot täyteen leca-soraa ja styroksia päälle. Säiliöön lämmönvaihdinkierukka ja siitä eristetyt putket pannuhuoneeseen.
Itse asiassa tuli vielä villimpi idea mieleen. Meillä on talon nurkalla juuri pannuhuoneen vieressä (2 m) vanha rengaskaivo, joka 3-4 metriä syvä. Nykyään tarpeeton, kun kunnallistekniikka. Voisikohan tuollaisesta rakentaa energiavaajan eristämällä kaivon ympäriltä ja pohjalta. Varmaan pitäisi myös asentaa pussi sisälle, että kannettu vesi pysyy kaivossa.
Onko riskinä maan liika lämpeneminen talon kulmalta?
oiskos kellään mitään ohjetta tuollasen kierukan tekoon?
Meinaan että kyllähän sen jostain kupari tai rst putkesta toki vääntelee, mutta mikä olis se halkasijan suhde putken pituuteen?
Itse kun tuppaan yleensä yli mitoittamaan vähän turhankin paljon noita tekeleitäni...
...mutta ovat ne kyllä kestäneetkin
eli ajattelin muuttaa tuollasen ex-sähkövaraajan n.300L energiavaraajaksi ulkosaunalle. lattialämmöt tulee suntilla suoraan pöntön vedestä ja käyttövesi pitäisi saada kierukalla. ja pönttöhän tulee lämpiämään osin diy-aurinko keräimellä ja vesipadalla, sekä hamassa tulevaisuudessa pirtistä tulevalla lämmöllä mikä on tuotettu aineella xxx?.
käyttäjinä normaalisti toimivat 2a+2l.
patalämmön ajattelin toteuttaa siten että pataan upotetaan tuleva putki noin keskikorkeudelle etureunalle ja lähtevä takaosaan hieman ylemmäksi. noista sit pumpulla kierukkaan ja sieltä takas pataan. Tälläin siksi jotta säästän itseni yhden kierukan teolta ja säästytään suurimmilta paineen vaihteluilta kun pata itsessään toimii paisuntana ja jää lisäksi sit vielä optio tuolle pirttilämmölle...
vinkkejä siis tohon aurinkokierukan kokoon sekä käyttövesikierukan kokoon , että patalatauskierukan kokoon
muukin ideointi on toki sallittua.
Meinaan että kyllähän sen jostain kupari tai rst putkesta toki vääntelee, mutta mikä olis se halkasijan suhde putken pituuteen?
Itse kun tuppaan yleensä yli mitoittamaan vähän turhankin paljon noita tekeleitäni...
eli ajattelin muuttaa tuollasen ex-sähkövaraajan n.300L energiavaraajaksi ulkosaunalle. lattialämmöt tulee suntilla suoraan pöntön vedestä ja käyttövesi pitäisi saada kierukalla. ja pönttöhän tulee lämpiämään osin diy-aurinko keräimellä ja vesipadalla, sekä hamassa tulevaisuudessa pirtistä tulevalla lämmöllä mikä on tuotettu aineella xxx?.
käyttäjinä normaalisti toimivat 2a+2l.
patalämmön ajattelin toteuttaa siten että pataan upotetaan tuleva putki noin keskikorkeudelle etureunalle ja lähtevä takaosaan hieman ylemmäksi. noista sit pumpulla kierukkaan ja sieltä takas pataan. Tälläin siksi jotta säästän itseni yhden kierukan teolta ja säästytään suurimmilta paineen vaihteluilta kun pata itsessään toimii paisuntana ja jää lisäksi sit vielä optio tuolle pirttilämmölle...
vinkkejä siis tohon aurinkokierukan kokoon sekä käyttövesikierukan kokoon , että patalatauskierukan kokoon
muukin ideointi on toki sallittua.
-
Putkimiess
Nuo kierukat ovat ns kampakierukka eli niitten pinta ei ole sileä vaan haitarimainen. Näin saadaan lämmönsiirtopinta huomattavasti suuremmaksi.
- maanma
- Moderaattori

Polttoöljyn höyrystymislämpö on sen verran alhainen ettei sitä voi käyttää varaajana.
Olen nähnyt itse tehdyn toimivan lämmönvaihtimen. Se oli yksinkertaisesti n. 20m kuparia hieman venytettynä kieppinä. Ulkonäkö oli samankaltainen kuin rautakaupan 2m kiepeissä. Tuo oli ollut 4m3 yösähkövaraajassa. Lämmin vesi ei loppunut koskaan.
Tosin yösähkön vastusteho oli käsittämätön 32kW, mikä ei liity asiaan mutta on muuten hämmästyttävä.
Olen nähnyt itse tehdyn toimivan lämmönvaihtimen. Se oli yksinkertaisesti n. 20m kuparia hieman venytettynä kieppinä. Ulkonäkö oli samankaltainen kuin rautakaupan 2m kiepeissä. Tuo oli ollut 4m3 yösähkövaraajassa. Lämmin vesi ei loppunut koskaan.
Tosin yösähkön vastusteho oli käsittämätön 32kW, mikä ei liity asiaan mutta on muuten hämmästyttävä.
Damn. Hävisin. Meillä ei ole kuin vaivaiset 27 kW...maanma kirjoitti:Tosin yösähkön vastusteho oli käsittämätön 32kW, mikä ei liity asiaan mutta on muuten hämmästyttävä.
Maanantaiaamut ovat kauheimpia.