ikkunoiden kunnostuksen teettäminen
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Re: ikkunoiden kunnostuksen teettäminen
Mulla on alkuperäiset ikkunat vuodelta 1940-luvulta (6 kpl kolmi/kaksijakoisia), jotka eivät vedä ja aukeavat ja sulkeutuvat nätisti, yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Kaipaavat kumminki huoltomaalausta. Joka ikinen tuttava joka käy kylässä, kysyy: laitatko ikkunat uusiksi?
Minä kysyn "miksi?" Jos ikkunat eivät vedä, niin säästääkö uusiin ikkunoihin vaihtaminen jollain muulla logiikalla tonnikaupalla rahaa, että uusiin vaihto kannattaa?
Minä kysyn "miksi?" Jos ikkunat eivät vedä, niin säästääkö uusiin ikkunoihin vaihtaminen jollain muulla logiikalla tonnikaupalla rahaa, että uusiin vaihto kannattaa?
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Eikös niistä vanhoista ikkunoista joku 20% lämmityseuroista karkaa? Ja arvataan että uusilla ikkunoilla se olisi 10%. Eli jos sulla menee lämmitykseen kymppitonni vuodessa, niin sitten kannattaa laittaa uudet ikkunat, säästät tonnin vuodessa.PetteriKivimäki kirjoitti:
Ai eikö?
- PetteriKivimäki
- Jäsen

^ Kymppitonni vuodessa, miten ihmeessä?! Hyvä jos kolme tonnia..
Suomen kansalle vauraus on niin uusi juttu, että kaikki millä voi osoittaa pärjäävänsä on tavoiteltavaa. Epävarmuutta täytyy torjua ostelemalla kaikkea turhaa. Esimerkiksi uusia ikkunoita.
Siksi enemmistö ei vain tajua vanhan korjaamista.
Siksi enemmistö ei vain tajua vanhan korjaamista.
- Kaikki uusi on paskaa -
-
nummentie 434
- Jäsen

Itselleni kunnostetettu vanhoja kolmiruutuisia kaksilasisia akkunoita pikkuhiljaa viimeisen puolentoista vuoden aikana.fh0886 kirjoitti:Onko kellään kokemusta, paljonko maksaa alkuperäisten 40-luvun ikkunoiden kunnostus jos sen teettää ulkopuolisella? Ja jos on niin sisältyikö karmien kunnostus urakkaan?
Hinta täällä pääkaupunkiseudulla minun ikkunoillani on ollut 215e. per ikkuna,(eli 4x215) ja karmit n. 200e. Vuorilaudat ei kuulu, ne on tehtävä itse. Mutta nämäkin on kaikki sovittavissa, karmit toki voi rapsutella ja maalata itse, tai vuorilaudatkin teettää.
Eli kuten joku tuolla aiemmin arveli, tonnin paikkeilla per reikä. Ikkunamaakari hakee pokat verstaalleen, ja tuo valmiit takaisin ynnä asentaa paikoilleen, Minulla tämä on kuulunut hintaan.
Sen verran vielä tuosta hinnoittelusta, että muistelen korjaajan laskeneen ikkunalle (siis tuolle yhdelle kolmiruutuiselle) työaikaa 5 tuntia, siihen matskut päälle, jaa siitä muodostuu tuo hinta.
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
Eipäs nyt sotketa todellisuutta hyvään laskelmaan.PetteriKivimäki kirjoitti:^ Kymppitonni vuodessa, miten ihmeessä?! Hyvä jos kolme tonnia..
Miten olette kunnostaneet noita ikkunapokia, oletteko hioneet ne koneella ihan puhtaalle puupinnalle kaikkialta ensin, ja sitten öljymaalia päälle?
Entä oletteko säilyttäneet vanhat saranat ja lukitussysteemit?
Saakohan vanhoihin ikkunoihin jotain suht helposti upotettavia lukitusysteemeitä, sillä meillä osa ikkunoista on pituudeltaan jotain 2m (+ tuuletusikkunat) eikä niissä ole kuin kaksi saranaa toisessa päässä, ja kaksi lukkolaitetta toisessa. Vaatisivat vähintäänkin ylimääräiset lukkolaitteet ylä-ja alapokan keskikohtiin.
Pitäisi siis asentaa lämpölasielementit sisäpokiin, onkos sen lasilistan pakko olla siellä karmin sisässa lasia vasten, vai voisikos ajatella laittavansa sen vaan pokan sisäpinnan päälle/ikkunalasin reunan päälle? Siis jos lasin kiinnittäisi pokaan liimaamalla jollain tarkoituksen sopivalla Sikaflexillä tms?
Meillä nuo pokat on sellaiset viistot lasia vasten, ja niitä pitäisi ajaa yläjyrsimellä aika paljon syvemmiksi, jos meinaisi laittaa listat oikeaoppisesti sinne pokan sisäpuolelle. Syvyys riittäisi aika tarkasti lämpölasille niin että se tulisi nyt tasan pokan sisäpinnan kanssa.
Onkohan ihan typerä ajatus toteuttaa lasien kiinnitys noin, vai pitääkö suosiolla hakea rautakaupasta yläjyrsin ja alkaa työstämään sisäpokien lasiuraa syvemmäksi?
Entä oletteko säilyttäneet vanhat saranat ja lukitussysteemit?
Saakohan vanhoihin ikkunoihin jotain suht helposti upotettavia lukitusysteemeitä, sillä meillä osa ikkunoista on pituudeltaan jotain 2m (+ tuuletusikkunat) eikä niissä ole kuin kaksi saranaa toisessa päässä, ja kaksi lukkolaitetta toisessa. Vaatisivat vähintäänkin ylimääräiset lukkolaitteet ylä-ja alapokan keskikohtiin.
Pitäisi siis asentaa lämpölasielementit sisäpokiin, onkos sen lasilistan pakko olla siellä karmin sisässa lasia vasten, vai voisikos ajatella laittavansa sen vaan pokan sisäpinnan päälle/ikkunalasin reunan päälle? Siis jos lasin kiinnittäisi pokaan liimaamalla jollain tarkoituksen sopivalla Sikaflexillä tms?
Meillä nuo pokat on sellaiset viistot lasia vasten, ja niitä pitäisi ajaa yläjyrsimellä aika paljon syvemmiksi, jos meinaisi laittaa listat oikeaoppisesti sinne pokan sisäpuolelle. Syvyys riittäisi aika tarkasti lämpölasille niin että se tulisi nyt tasan pokan sisäpinnan kanssa.
Onkohan ihan typerä ajatus toteuttaa lasien kiinnitys noin, vai pitääkö suosiolla hakea rautakaupasta yläjyrsin ja alkaa työstämään sisäpokien lasiuraa syvemmäksi?
Mulle paikallinen lasiliike myi tohon lämpölasielementin asennukseen lasituslistaa joka tulee pokan sisäpintaan kiinni, ja siinä on vielä pieni kynte. tommosta listaa
ulkomitat 25x10 mm, kynte 5x13 mm, valkoista muovia. Ei tarvinu jyrsiä pokaa.
ulkomitat 25x10 mm, kynte 5x13 mm, valkoista muovia. Ei tarvinu jyrsiä pokaa.
-
Labyrint64
- Jäsen

Moni tuttu kun on rempatessa todennut "uutta vaan" niin oon kysyny miks? Ekana esim. ikkunoissa on tullut selitykseksi lämpötalous. Kun blokkaan sen laskelmilla ja investoinnin kuoletusajalla niin seuraavaksi vedotaan "nokun uus on aina uus, kivemman näkönen". Heti perään on joutunut kysymään et miks sitten ostitte käytetyn talon?
Mistä ootte saaneet karmipuuta. Muutamasta ikkunasta täytyisi uusia osa ja puu saisi olla tiheäsyistä kovaa puuta. Entä miten laitatte ulommaisen ikkunan lasin alareunan? Kitillä vai jollain muovilistalla? Vai jopa puulistalla? Väliin silikonia vai jotain muuta?
Mistä ootte saaneet karmipuuta. Muutamasta ikkunasta täytyisi uusia osa ja puu saisi olla tiheäsyistä kovaa puuta. Entä miten laitatte ulommaisen ikkunan lasin alareunan? Kitillä vai jollain muovilistalla? Vai jopa puulistalla? Väliin silikonia vai jotain muuta?
Mäntsälän sahalla oli ainakin puiteprofiilia, myös alapuitetta. Profiili ei ole ihan samaa kuin vanhemmissa ikkunoissa. Siellä vois olla myös karmipuutaLabyrint64 kirjoitti:Mistä ootte saaneet karmipuuta. Muutamasta ikkunasta täytyisi uusia osa ja puu saisi olla tiheäsyistä kovaa puuta. Entä miten laitatte ulommaisen ikkunan lasin alareunan? Kitillä vai jollain muovilistalla? Vai jopa puulistalla? Väliin silikonia vai jotain muuta?
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Jos on lähistöllä sahureita tai puuseppiä niin niiltä voipi kysellä kanssa. Niillä on asiaa ymmärtävinä usein jemmassa jotain muuta kun tavan kakkosnelosta. Mulla oli tosiaan vanhan kattovuodon seurauksena yhden ikkunan yläkarmi aivan laho, vinolaudoitusta pitkin oli vesi valunut. Otin tarkkaan mitat ja marssin tutulle puumiehelle ja tiedustelin "vanhaan taloon karmipuuksi sopivaa". Ymmärsi yskän ja kävi hakemassa varaston pohjilta ihan hirveetä jööttiä ja sahas mittojen mukaan.

Mulla on kaapissa lyijypigmenttiä kolme kiloa, kittaan huolella ja maalaan vielä huolemmin, niin eiköhän toi kestä kauemmin kuin minä..

Mulla on kaapissa lyijypigmenttiä kolme kiloa, kittaan huolella ja maalaan vielä huolemmin, niin eiköhän toi kestä kauemmin kuin minä..
Domus Classican verkkokaupasta saa myös puuosia pokiin ja karmeihin. Hinta-laatusuhteesta ei tosin ole mitään tietoa, mutta ainakin voi vertailla jos kysäisee vaikka puusepältä myös. Itse tilasin tuolta viime kesänä tippalistaa, kun sattui olemaan juuri oikea profiili ja koko meidän ikkunoihin. Ei se kyllä yhtä tiheäsyistä ollut kuin 30-luvun puitteissa, mutta 50-luvun puitteisiin verraten suht samaa kaliiberia (meillä on muutama 50-luvun ikkuna laajennuksessa).
Uloimman ikkunan laittaisin ehdottamasti (pellavaöljy)kitillä enkä lasituslistoilla. Meillä noissa 50-luvun ikkunoissa on sisemmät tehty lasituslistoilla alunperin, mutta uloimmat kitillä. 30-lukuiset on kaikki kitillä. Yhden ulkoikkunan lasi on joskus vaihdettu ja kiinnitetty muovisilla listoilla, joiden välistä pilkistää hapertuneita silikoniriekaleita. Kyseinen poka on läpimätä ja pehmeä, on teetettävä tilalle kokonaan uusi. Sen alapuolella olevan kitatun, täysin samoissa olosuhteissa olleen pokan saa korjattua kittaukset ja maalipinnan - korkeintaan tippalistan uusimalla, muuten puu ei ole mennyt miksikään vaikka huollot on laiminlyöty.
Itse olen korjannut ikkunat perinteisin menetelmin. Meillä pokat on joskus saaneet pintaansa lateksia ja maalipinta on muutenkin tosi surkeassa kunnossa, joten skrabaan ne puupuhtaaksi ja hion lopuksi käsipelillä, korjaan puuosien mahdolliset vauriot, lasitan tarvittaessa uudelleen pellavaöljykitillä tai vain paikkaan vaurioituneet kittaukset ja pellavaöljymaali pintaan. Ohjeita löytyy hyvin netistä ja kirjastosta olen lukaissut Ikkunakirja-nimisen opuksen (Mikkola, Böök), jossa käydään todella seikkaperäisesti läpi perinteisen puuikkunan kunnostus.
Kohta saakin taas kevään ekan setin ikkunoita kunnostuksen alle
Uloimman ikkunan laittaisin ehdottamasti (pellavaöljy)kitillä enkä lasituslistoilla. Meillä noissa 50-luvun ikkunoissa on sisemmät tehty lasituslistoilla alunperin, mutta uloimmat kitillä. 30-lukuiset on kaikki kitillä. Yhden ulkoikkunan lasi on joskus vaihdettu ja kiinnitetty muovisilla listoilla, joiden välistä pilkistää hapertuneita silikoniriekaleita. Kyseinen poka on läpimätä ja pehmeä, on teetettävä tilalle kokonaan uusi. Sen alapuolella olevan kitatun, täysin samoissa olosuhteissa olleen pokan saa korjattua kittaukset ja maalipinnan - korkeintaan tippalistan uusimalla, muuten puu ei ole mennyt miksikään vaikka huollot on laiminlyöty.
Itse olen korjannut ikkunat perinteisin menetelmin. Meillä pokat on joskus saaneet pintaansa lateksia ja maalipinta on muutenkin tosi surkeassa kunnossa, joten skrabaan ne puupuhtaaksi ja hion lopuksi käsipelillä, korjaan puuosien mahdolliset vauriot, lasitan tarvittaessa uudelleen pellavaöljykitillä tai vain paikkaan vaurioituneet kittaukset ja pellavaöljymaali pintaan. Ohjeita löytyy hyvin netistä ja kirjastosta olen lukaissut Ikkunakirja-nimisen opuksen (Mikkola, Böök), jossa käydään todella seikkaperäisesti läpi perinteisen puuikkunan kunnostus.
Kohta saakin taas kevään ekan setin ikkunoita kunnostuksen alle
-
Labyrint64
- Jäsen

tuleeko pellavaöljymaalin alle taruntapohjamaali?
Eikö ulkopokiin ole kehitetty mitään nykyaikaisempaa kittiä kuin pellavaöljysellainen? Ei jaksaisi alkaa odottelemaan kitin kuivumista kovin kauaa. Pokan ajattelin maalata nopeasti kuivuvalla vesiohenteisela maalilla (suosituksia?)
Eikö jokin synteettinen kitti pysyisi elastisena paremmin ja kauemmin?
Vai millä lasien helinän saisi eliminoitua, pitäisikö ensin liimata lasi pokaan esim akryylimassalla, ja laittaa sitä massaa pellavaöljykitin alle, niin ei haittaisi vaikka pellavaöljykitti koppuroituisi ja halkeilisi?
Edit: onko tästä aineesta kokemuksia?:
http://tds.bostik.se/BostikTDS/FI/P0042_FI_TDS.pdf
Eikö jokin synteettinen kitti pysyisi elastisena paremmin ja kauemmin?
Vai millä lasien helinän saisi eliminoitua, pitäisikö ensin liimata lasi pokaan esim akryylimassalla, ja laittaa sitä massaa pellavaöljykitin alle, niin ei haittaisi vaikka pellavaöljykitti koppuroituisi ja halkeilisi?
Edit: onko tästä aineesta kokemuksia?:
http://tds.bostik.se/BostikTDS/FI/P0042_FI_TDS.pdf
Pellavaöljykitin kovettumista ei tarvitse odotella. Itse olen maalannut noin viikon kuluttua kittauksesta, nopeamminkin voi varmaan. Pitää vaan varoa käpistelemästä maalattua kittiä ikkunoita paikalleen laitettaessa.
Missään vanhassa kunnostamassani pokassa ei kyllä ole lasit helisseet. Satavuotiaskin kitti on usein ikkunan yläreunassa pehmeää. Hauskaa kun kaikenmaailman humpuukimassoja markkinoidaan pehmeänä pysyvinä, niistähän on peräti usean vuoden kokemuksia.
Valmiit karmipuut tapaavat olla aika pienelle karmisyvyydelle. Muutenkin on epätodennäköistä, että valmis karmipuu sattuu olemaan samoilla mitoilla kuin vanha karmi. Itse olen tehnyt karmipuun kyntteet sirkkelillä, hyvä terä tekee melkein höylän veroista pintaa. Sopivaa aihiomateriaalia voi kysellä pieniltä sahoilta. Fiskarsin laatupuusta löytyy myös tuppeensahattua 2.5" lankkua, jos talo on vanhempi.
Missään vanhassa kunnostamassani pokassa ei kyllä ole lasit helisseet. Satavuotiaskin kitti on usein ikkunan yläreunassa pehmeää. Hauskaa kun kaikenmaailman humpuukimassoja markkinoidaan pehmeänä pysyvinä, niistähän on peräti usean vuoden kokemuksia.
Valmiit karmipuut tapaavat olla aika pienelle karmisyvyydelle. Muutenkin on epätodennäköistä, että valmis karmipuu sattuu olemaan samoilla mitoilla kuin vanha karmi. Itse olen tehnyt karmipuun kyntteet sirkkelillä, hyvä terä tekee melkein höylän veroista pintaa. Sopivaa aihiomateriaalia voi kysellä pieniltä sahoilta. Fiskarsin laatupuusta löytyy myös tuppeensahattua 2.5" lankkua, jos talo on vanhempi.
- Kaikki uusi on paskaa -