Johdoton valonohjaus

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Re: Johdoton valonohjaus

Viesti Kirjoittaja Labyrint64 »

Tottumiskysymyksiä. Itse alkuun karsastin kytkintä jossa ei ole vastetta, eli kuin seinää tökkis ja pikku naksaus vaan kertoo että painat oikeeta kohtaa. Ärsytti myös valojen pienen pieni viive. Mut nyt kun on rämpytellyt tuollaista katkasijaa vuoden päivät niin ihan sujuvasti tuo sujuu. Ja varsinkin himmenninvalaisimen syttyminen pehmeästi on oikeastaan aika miellyttävä ominaisuus. Ärsyttävää on sen sijaan himmentimen toiminta painonapilla; yläreunasta saa valon viimeksi asetettuun kirkkauteen mutta jos haluaa himmentää, täytyy painaa yläreunaa uudelleen jolloin valo alkaa pumppaamaan täysille, pimeäksi, täysille, pimeäksi ja oikeessa kohdassa pitää kirkkaus lukita taas yläreunan painalluksella. Ja aina kun laitat valot päälle et voi muistaa/tietää mikä olikaan viimeeksi asetettu himmennys joten valot voi lävähtää täysillekin. Makuuhuoneessa olis kiva jos nukkuva osapuoli ei heräis vaan vois laittaa himmeät kulkuvalot. Nykyään lävähtää helposti valot täysille. Mut plussaa on että voi ohjelmoida x määrän katkaisijoita yhteen valaisimeen. Joten ovenpielessä voi olla yksi ja sängyn yöpöydällä toinen katkaisija. Miellyttävää kun/jos lähtee yöllä liikenteeseen. Ja poistuessaan huoneesta voi valot sammuttaa ovensuukytkimestä.

Niille langaton-mokkuloille kannattaa jo rakentaessa varata rasiat. Siis kojerasiat. Jakorasiat on tarkoitettu johtojen haaroituksiin.
TrRmT
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TrRmT »

tomba kirjoitti:
Onko teillä, jotka ovat näitä laittaneet tahi joilla on näistä jonkinlaista kokemusta, nämä toimineet? Syttyvätkö valot viiveellä? Näissä ilmeisesti katkaisija pysyy "suorassa" ja palautuu aina samaan asentoon kun valo on laitettu päälle/pois päältä?
Meillä sähkäri laittoi näitä johdottomia kysymättä mitään yläkertaan. Oisin halunnu tavalliset, mutta järkeväähän se oli, kun piti olla kolme katkaisijaa yhdelle lampulle jne.
Eniten mietityttää pattereiden vaihto. Mistä tietää onko lamppu palanut vai patteri lopussa? Ja saako noita pattereita sitten ihan joka puljusta? Pitääkö patterit vaihtaa kaikkiin vehkeisiin kerralla vai vain siihen josta se on loppu (ilmeisesti vain siihen).
sloisa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sloisa »

Patteri kestää vuosia sillä sitä käytetään vain kun kytkintä painetaan. Ja patteri on yleinen CR2032 ( 3 mm paksu nappiparisto) joita mm. tietokoneiden emolevyt käyttää. Patteri vaihdetaan siihen kytkimeen josta se on lopussa. Rele-lootassahan ei ole patteria, se saa mehunsa talon sähköistä.

Lampun palamisen tietää siitä että lampussa rele naksahtaa mutta valo ei syty.
TrRmT
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TrRmT »

Kiitos infosta!
opel2004
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja opel2004 »

Itsellä nuo johdoton järjestelmän tuottee olleet muutaman vuoden käytössä ja ihan tyytyväinen hankintaan olen.

Nyt noita ohjaamassa myös tellstick duo lähetin/vastaan otin,jolloin myös esim, voi ajastaa toimintoja,esim swich king ohjelmalla.

tässä pari linkkiä noihin tellstick tuotteesen liittyen,tulla duo.lla voi myös vastaan ottaa tietoja esim,joistain langattomista lämpömittareista.
http://www.3g-antennit.fi/product/193/t ... sb-vaylaan
http://www.switchking.se/
tuokki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuokki »

Muutama kommentti.

a) Sähköasentajat eivät näistä laitteista tykkää, koska vähentävät usein heidän työtään
b) Ongelma näissä on, että ovat valmistaja kohtaisia standardeja / toteutuksia, jos valmistaja "häviää", niin asiakkaalle jää käteen laitteita joissa ei ole takuuta, mutta ei varsinkaan enää laajennus mahdollisuuksia
c) Varsinkin taajuus 433,92MHz on aika "kansoitettu". Siis häiriöitä / toimimattomuutta voi ilmetä.
d) Ei mahdollisuutta tehdä laajempia skenaarioita (ohjelmia) tai ohjata kokonaisuutta älypuhelimen tai www- selaimen kautta.

Samalla taajuudella / tekniikalla toimivia laitteita saa lähes joka marketistä ja halpahallista. Näistä ehkä enemmän "mainetta" on saanut Ruotsalainen Nexa http://www.nexa.se/, jonka tuotteita löytyy mm. Ohlssonilta http://www.clasohlson.fi/Product/StartPageProducts.aspx.

Itse kuitenkin olen sitä mieltä, että kannattaa käyttää jotain yleistä standardia käytävää kalustetta. Tällöin jatkuvuus, takuu, laajennettavuus on kunnossa. Tällaisia standardeja on mm. KNX http://www.knx.fi ja Z-wave http://www.z-wave.com, johon EU- käyttöön tarvittavia kalusteita myy mm. http://smarthome.fi/fi/. KNX on laajemmin käytössä Euroopassa, mutta on suhteellisen kallis ja sopii mielestän paremmin uuteen taloon. Sitävastoin vaikkapa Z-Wave on edullisempi ja sopii paremmin tavanomaiseen käyttöön kiinteistöön, jossa ei ole mahdollista (=helppoa) asentaa KXN:n vaatimaa tiedonsiirtoväylää. Z-Wave on langaton ja toimii vähemmän ruuhkaisella 868.42MHz taajuudella. Z-Waven ohjaukseen voidaan myös ottaa käyttää silta (=gw- laite), jolla liitetään kokonaisuuteen uusia laitteita (=kalusteita), tehdä skenaarioita (=vaikka liiketunnistin sytyttää valot), yhdistetään laite Internettiin ja ohjataan Z-Wave laitteita älypuhelimen kautta. Tässä yksi vaihtoehto Z-wave ohjaimeksi http://smarthome.fi/fi/kontrollers/102- ... era-3.html ja enemmän http://micasaverde.com/

Harkitsin Tellstick toteutusta, mutta se oli liian rajoittunut. KXN oli 4-5 kertaa kalliimpi kun Z-Wavella tehty toteutus. Laitan jossain vaiheessa enemmän tietoja toteutuksesta.

T: Tuokki
Markku&Rintsikka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Markku&Rintsikka »

Täällä on eteisessä johdoton kattovalo. Katkaisijat on kiinitetty tarralla karmien pintaan. Eli ulkoa tullessa kun avaat oven on katkaisia heti näkyvillä. Ei tarvitse hapuilla pimeässä katkaisiaa jostan pimeältä seinältä. Nexa on merkki ja tyytyväinen olen ollut. Lisääkin tulee varmasti kun remppa etenee.......
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.
En minä mikään utelias ole .... een
jrr
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jrr »

Itse olen sitä mieltä sähköasentajana että langalliset jutut on aina toimintavarmempia kuin langattomat systeemit. Että jos haluaa toimintavarman systeemin niin kannattaa aina vetää kaapeli jos
se suinkin on mahdollista. Ja yleensä onkin. Itse sähköurakoitsijana en pelkää sitä että työt loppuisivat langattomien kytkimien takia, töitä on tekevälle, vaan mietin sellaisia asioita kuin takuu ja asiakkaan ketutus ja "huonon sähkömiehen maineen levittäminen".
tuokki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuokki »

jrr kirjoitti:Itse olen sitä mieltä sähköasentajana että langalliset jutut on aina toimintavarmempia kuin langattomat systeemit. Että jos haluaa toimintavarman systeemin niin kannattaa aina vetää kaapeli jos
se suinkin on mahdollista. Ja yleensä onkin. Itse sähköurakoitsijana en pelkää sitä että työt loppuisivat langattomien kytkimien takia, töitä on tekevälle, vaan mietin sellaisia asioita kuin takuu ja asiakkaan ketutus ja "huonon sähkömiehen maineen levittäminen".
Varmasti langallinen perinteinen ratkaisu on varmatoimisempi. Aina kun tulee automaatiota mukaan (=lue tietotekniikkaa), niin toimintavarmuus laskee "manuaaliseen" verrattuna. Toisaalta KNX on useimmiten toteuttu väylä (=lanka) pohjaisena jossa käskyt kulkevat omassa ohjaus kaapelissa kalusteilla. Tuon ongelma on vain väylä ulottaminen kaikkiin paikkoihin joissa käytetään / tullaan käyttämään automaatiota. Esimerkiksi Z-wavella toteutetty "äly" on suhteellisen varmatoimista. a) Yhteydet on langattomassa verkossa salattu b) Kaikki kalusteet ovat sekä lähettimiä, että vastaanottimia (välittäen viestit verkon ääripäistä > vaikka itse hallinta laiteen signaali ei ulottuisikaan ääripäiden välille).

On vain tosiasia, että automatiikka tulee. Olen vakuuttunut, että 5-10 vuoden sisällä se ei ole edes mikaan luksus ominaisuus. Vaan kuuluu uusissa ja peruskorjautissa taloissa vakio kalustukseen. Edut siitä, että yhdistetään a) Valojen ohjaus b) lukitukset c) murtosuojaus d) lämmititys/ilmastointi jne.. yhden järjestelmän alle ovat kiistattomat verrattuna siihen, että joka tarpeesee räpelletään tarvekohtainen ratkaisu. Älyä ei myöskään tarvitse rakentaa kerralla. Itse alotin juuri portaikon ja parin huoneen langattomasta katkaisimesta (jos olisin ottanut halpahallin katkaisimet laajennettavuus jäisi tähän). Tästä käyttö on kuitenkin laajentunut hiljallee. Samaan kokonaisuuteen saa liitettyä aina uusia laitteita. Plussana on etäkäyttö www- selaimen kautta (=myös muualta, kun kotoa) sekä käyttö älypuhelimen sovelluksen kautta.

Z-waven kanssa alkuunpääsy oli sen 100€ kalliinpaa (versus xy china valmistajan sarja), koska tarvitaan se isäntä laite, joka ottaa sitten "kalusteet" hallintaa. Plussana onkin sitten, kun kaikki tulevat laitteet liitetään hallintaa isännän kautta. Kokonaisus pysyy hallinnassa, kun on yksi paikka josta näkee kokonaisuuden tilan ja voi tehdä skenaariota missä eri Z-wave- laitteet (=kalusteet) toimivat ketjussa reagoiden muuttuneisiin tilatietohin (esim lämpötila).

Hallintalaite: http://www.zwave4u.com/products/en/Z-Wa ... ERA-2.html

T: Tuokki

Ps. Tuossa on yksi fima joka näyttää ajavan myös innokkaasti kotiautomaatio. http://alysahko.fi/
tomba
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tomba »

Mitenkäs nämä toimii, jos yksi katkaisija menee normisti johdon kautta ja lisään sinne rasiaan sen vastaanottimen ja yhden johdottoman katkaisijan. Niin toimiiko valaisin silloin sekä johdollisesta sekä johdottomasta katkaisijasta?
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Maatilallinen »

Toimiihan se jos siinä vastaanottimessa on vaihtorele, ja muutat johdollisen katkaisijan 6-kytkimeksi, jos vaihtorelettä ei ole vastaanottimessa niin pitää käyttää erillistä välirelettä. Saa senkin kojerasiaan tungettua, noita teollisuusreleitä löytyy pienikokoisiakin, mutta relekantaa sinne ei kyllä saa tungettua, täytyy tinata johdot kiinni ja suojata kutistesukalla.

Jos kytkee nuo vaan rinnan, niin johdollisella katkaisijalla sytytetty valo ei sammu johdottomasta eikä johdottomasta sytytetty sammu johdollisesta.
kokki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kokki »

tuokki kirjoitti:Muutama kommentti.
d) Ei mahdollisuutta tehdä laajempia skenaarioita (ohjelmia) tai ohjata kokonaisuutta älypuhelimen tai www- selaimen kautta.
Tää on ainaki höpöhöpöä, tellstick duo:n kanssa voi tehä mitä ikinä keksiikää. Mulla on tellstikki iha laitteena ja sieltä voi lukea mitä koodeja ilmassa lentää ja sitten niitä voi lennättää eteenpäin, eikä ota kantaa millä vehkeellä niitä takoo, komentoriviltä vai selaimesta, ihan miten vaan haluaa.

Toi vaihtorelejuttu oliki oikeestaa maatilalliselta harkitsemisen arvoinen juttu kun on hieman ollu ongelmana tuo just, että kun on rinnan niin sitten se on siinä.
---
Vuoden 1959 Siporex-talo
lapanen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lapanen »

Itse olen niin vanhakantainen ihminen, etten laittaisi yhtään ylimääräistä elektronista osaa talon perusjärjestelmiin eli sähköihin, valaistukseen, veden saantiin, lämmitykseen ym. Jossain vaiheessa ne hajoavat, paristo on loppu, salama tuhosi, kaukosäädin hukassa tai muuta ylimääräistä vaivaa ilmenee.

Jos perusjärjestelmät ovat kunnossa, niin niiden lisäksi voisin ajatella laittavani jotain kivoja leluja :mrgreen:
opel2004
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja opel2004 »

Kyll tuo johdoton ja tellstick duo on ollut ihan järkevän oloinen yhdistelmä ja saa ohjattu myös selaimen ja puhelimen kautta
Itsellä ainakin nuo olleet esim remontin aikana erinomaisia ns.väliaikais valon ja ym ohjaus tarpeisiin.
Ja ovathan nuo ihan kohtuu hintaisia ja ei ainakaan itsellä 4v aikana ole ongelmia ollu ja valmistajakin
vastannut kysymyksiin sähköpostin kautta suht nopeesti.

Kokki käytätkö mitä ohjelmia tuo tellstickin kanssa?
markokoo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja markokoo »

Varmatoimisuutta voi tarkastella niin monella tapaa. Se että se toimii asennuksen jälkeen muutaman vuoden pahemmin aiheuttamatta vikatilanteita lienee minimitaso että tuollaista edes auttaa kaupata. Mutta kun kyseessä on talo, niin aikajänne jolla asioita pitäisi kyetä arvioimaan pitäisi olla enempi kuin 5 tai 10 vuotta. Kymmenen vuoden aikajänteelläkin on minusta tuollaisissa härveleissä aika optimistista kuvitella että varaosia tai yhteensopivia uusia vehkeitä olisi saatavilla (viitaten esim tuohon Z-wave:een). Itse en ole valmis ottamaan sitä riskiä että jonkun vuoden päästä joku sähkäri tulee valojen välkkyessä ihmettelemään että mitäs virityksiä nää on, ei tuommoisia oo enää vuosikausiin ollut, nyt on uudet systeemit ja vaihdetaan kaikki niihin niin saadaan homma toimimaan. Tähän kun ottaa vertailukohdaksi perinteisen katkaisijan niin vuosikymmenten jälkeenkin tuollainen on vielä toimiva vaikka olisi vähän löystynytkin.

Toki tämä ei jossain yksittäisessä valokatkaisijan asennuksessa ole mikään kriittinen juttu (helppo korvata uudella vastaavalla) mutta jos nyt tuupataan koko sähköistys tuollaisten härvelien perään niin itseä pelottaisi.

Voin toki olla liian pessimistinen tuon suhteen, mutta tietotekniikan ja automaation puolella tullut asioita seurattua työssä ja usein joudutaan
laajoihinkin uusintainvestointeihin pelkästään sen takia että tuki jollekin asialle häipyy. Itse en omassa kodissani halua että perustoiminnot, jotka helposti on tehtävissä perinteisestikin olisivat noin (turhan) monimutkaisesti toteutettu.

Mutta kukin tavallaan; ja olisihan minullakin varmaan eri ääni kellossa jos noita työkseni vaikka myisin ;)

Pannaan nyt selvennykseksi vielä vaikka linkkivinkki että mitä tarkoitan tuolla ajan kululla ja miksei välttämättä noihin löydy ketään kuka tietää jotain; olkoonkin vain kuinka nykyhetken standardeja: http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutise ... aa/a805676 - vähän tuolla nyt piikittelen näitä taloautomatiikan "standardeja", tuokin noudatti silloista standardia ja silloiselle työpaikalleni tuollainen vehje hommattiinkin ja polteltiin varmuuskopioita "talteen". Tuolla vinttikamarissa vieläkin hehkulamppu syttyy kun vääntää reilut 60-vuotta vanhasta katkaisijasta.

Ps. Ehkä osaltaan sekin osoittaa hankaluutta vanhojen asioiden selvittelyyn, että tuo tivin referointikin sisälsi pahoja virheitä.
Vastaa Viestiin