Pirhanan lasikuitutapetti
Minäkään en lähtisi lasikuitutapetin päälle laittamaan yhtään mitään. Meilläkin sitä vihulaista on kahdessa huoneessa ja vakaa aikomus on jossain vaiheessa poistaa tapetti tavalla tai toisella ja laittaa uudet pinnat seiniin. Takkahuoneen remontin yhteydessä revittiin seinistä noin viisi kerrosta erilaisia tapetteja vaihtelevalla menestyksellä irti ja se on kohtuullisen rasittavaa puuhaa. Joku sen lasikuitutapetinkin joskus joutuu sieltä seinistä kynsimään irti.
Tasoitustapetti on lasikuitua. Lasi ei tietääkseni hengitä mutta sitä en tiedä paljonko se läpäisee ilmaa. Tuskin kovin paljoa jos pohjka tai pinta maalataan. Kallista se ainakin on mutta ei sen laittamisessa mitään ongelmia mielestäni ole ollut. Ainoa vaan että pohjan pitää olla suora ja elämätön eli käytännössä kipsi. Jos sen lastunpäälle vetää niin kuuluu sarjaan viritykset.
Helpoin tapa lasikuitutapetin kanssa on kuin hyväksyy sen ja antaa olla. Maali päälle tehostelistaa sinne ja tänne,paneelia tms. perään. Uutta väriä ja uudet rojut seinälle koristeeksi niin kyllä siinä jo uutta ilmnettä tulee. Jos lasikuitutapetti on liimattu kuten pitäisi liimalla se on vaikea irrottaa. Jos se on vedetty liisterillä niin aika helppoa.
Ylitasoitusta en ole tehnyt mutta veikkaisin kanssa että ainetta menee ja sen lisäksi työtä melkoisesti hiomimiseen.
Sanoisin jos tasainen pinta pitää saada niin ainoa kunnonllinen on levyttää päälle.
Helpoin tapa lasikuitutapetin kanssa on kuin hyväksyy sen ja antaa olla. Maali päälle tehostelistaa sinne ja tänne,paneelia tms. perään. Uutta väriä ja uudet rojut seinälle koristeeksi niin kyllä siinä jo uutta ilmnettä tulee. Jos lasikuitutapetti on liimattu kuten pitäisi liimalla se on vaikea irrottaa. Jos se on vedetty liisterillä niin aika helppoa.
Ylitasoitusta en ole tehnyt mutta veikkaisin kanssa että ainetta menee ja sen lisäksi työtä melkoisesti hiomimiseen.
Sanoisin jos tasainen pinta pitää saada niin ainoa kunnonllinen on levyttää päälle.
shit happens
Mitäs jos vetäisi siihen lasikuitutapetin päälle pinkopahvin ja siihen sitten maalaus/tapetointi tai ihan mitä vaan? Oma kokemus pinkopahvista on että tosi nopeasti ja vähällä vaivalla saa sileätä pintaa, ilman isompia pohjatöitä tai tasoitteiden kanssa läträämisiä. Ja on vielä perinteistä, hengittävää ja kaikkea muuta hyvää. Jos ei niitä lasikuituja halua jättää sinne pahvin taakse, niin nehän voi repiä sieltä väkisin pois, ei haittaa vaikka seinä jää ruvelle koska pahvi peitää sen nätisti.
Jonkin verran ensimmäisestä viestistäni olen tätä asiaa tutkinut ;) Ja mulla on tosiaan eteisen kanssa menossa kokeiluerä ja keittiöön laitoin tuota lasikuitua sisältävää tasoitetapettia. Kaiketi levy pohjalla on joka huoneessa kipsilevyä. Lasikuitutapetti on laitettu ihan oikein eli liimattu ja veikkaanpa kyllä, että päällä olevan maalin kanssa ei hengitä ja mikäli olisi omat ratkaisut kyseessä niin lasikuitutapetti ei olisi meillä.
Tasoitetapetista on uudempi vaihtoehto missä ei ole lasikuitua. Meidän rautakaupassa näytti maksavan 89€ rulla mistä tulee peittoa 26m2. Lasikuitua sisältävä maksoi bauhausissa 40€ rulla ja tais olla 20m ja leveämpää se on. Ilmeisesti tämä lasikuiduton tapetti ainakin kestää tapettien repimisen ja uudelleenkäsittelyn.
Helpoin tapa ei tietenkään mulle käy
Tosiaan tuo Tunto oli uusi niksi ja tosiaan jos joku haluaa pienikuvioisen päälle kokeilla niin voipi toimia, MUTTA jos siitä haluaa eroon niin tasoitettava se on sekin.
Uudelleen levyttämisessä on kova homma ja ylemmältä taholta olen kuullut, että sitä ei tehdä. Ja nimenomaan jos levyttämään lähtisin niin levyttäisin sitten mieluiten kunnolla eli niin, että poistaa koko lasikuitutapetin.
Olen muutamaa remppamiestä
haastatellut ja sanoivat mulle, että piilottavat lasikuitutapetin aina tasoittamalla. Harmittaa vaan kun en kysynyt tarkalleen, että millä aineella. Tajuan kyllä oikein hyvin, että tasoittamisessa ja hiomisessa on kova homma, mutta olen hyväksynyt sen kun itselle tekee ja pystyn työn yksin tekemään eikä tarvitse tuota "ylempää tahoa" vaivata vaan voi sitten keskittyä omiin hommiinsa.
Kun nyt otetaan a) lasikuitutapetin on joku sinne seinälle saanut ja b) sen aion tässä vaiheessa piilottaa. Mietin tuossa tasoittamisessa myös sitä, että jos haluan vaikka laittaa tapetit ens viikolla ja seuraavalla repiä pois ja maalata etten ole pulassa. Monasti kun näitä hommia tekee miettii vaan sitä mikä tuntuu nyt hyvältä ja sitten ketuttaa myöhemmin kun pitäis tehdä muutoksia.
Tasoitetapetista on uudempi vaihtoehto missä ei ole lasikuitua. Meidän rautakaupassa näytti maksavan 89€ rulla mistä tulee peittoa 26m2. Lasikuitua sisältävä maksoi bauhausissa 40€ rulla ja tais olla 20m ja leveämpää se on. Ilmeisesti tämä lasikuiduton tapetti ainakin kestää tapettien repimisen ja uudelleenkäsittelyn.
Helpoin tapa ei tietenkään mulle käy
Tosiaan tuo Tunto oli uusi niksi ja tosiaan jos joku haluaa pienikuvioisen päälle kokeilla niin voipi toimia, MUTTA jos siitä haluaa eroon niin tasoitettava se on sekin.
Uudelleen levyttämisessä on kova homma ja ylemmältä taholta olen kuullut, että sitä ei tehdä. Ja nimenomaan jos levyttämään lähtisin niin levyttäisin sitten mieluiten kunnolla eli niin, että poistaa koko lasikuitutapetin.
Olen muutamaa remppamiestä
Kun nyt otetaan a) lasikuitutapetin on joku sinne seinälle saanut ja b) sen aion tässä vaiheessa piilottaa. Mietin tuossa tasoittamisessa myös sitä, että jos haluan vaikka laittaa tapetit ens viikolla ja seuraavalla repiä pois ja maalata etten ole pulassa. Monasti kun näitä hommia tekee miettii vaan sitä mikä tuntuu nyt hyvältä ja sitten ketuttaa myöhemmin kun pitäis tehdä muutoksia.
Mua vieläkin epäilyttää toi väkisin repiminen. Onkohan kukaan tuota käytännössä kokeillut? Millä se lähtee... Kokeilin jo sormin reunoja, mutta sitten kyllä aivan turhaan.mich kirjoitti:Jos ei niitä lasikuituja halua jättää sinne pahvin taakse, niin nehän voi repiä sieltä väkisin pois, ei haittaa vaikka seinä jää ruvelle koska pahvi peitää sen nätisti.
Kerronpa nyt tähän lopputuloksen meidän remontista, josko vaikka joku muukin tarttis eli haettiin vielä toinen purkki valmiiksi sekoitettua tasotetta ja en tiedä miksi sellasta kamaa meille ensimmäisellä kerralla myytiin, mutta tällä toiselle työ sujui kuin tanssi ja oli tosi helppoa hioa ja nyt meillä on tasaiset seinät eteisessä :)
meillä kämpässä oli jälkeenpäintehty vessa heti eteisessä. "Kaunis" lasikuitutapetti oli pinnassa. Vedettiin siihen rolleri- nimistä tasoitustapettia. Liimasin seinään jollain lattialiimalla, jota naapurin ukolta sain. Puskusaumat ja maalia päälle. Nurkat vaikeita, tuota tapettia saanut lainkaan taiteltua, joten laitettiin sitten siihen lista. Helppo oli tehdä ja lasikuitutapetista vain muisto mielessä. Hinnasta ei muuta muistikuvaa, kuin että halpaa se ei ollut. Mutta rullalla selvisin koko operaatiosta. (ai niin, k-rauta oli se kauppa, josta tapetin hain)