Honkasten-rmt

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Re: Honkasten-rmt

Viesti Kirjoittaja tuuma »

honkanen kirjoitti:Käykääs katsomassa: Nyt näkyy miltä lattia näyttää, kun laudat ja purut on poistettu kellariholvin päältä.
Eikö olekin mukava nähdä päivä päivältä kun hommat etenee ihan silmissä ja ihan kuin itsestään :-)

En huomannut olitko johonkin laittanut budjettia moiseen. Näin vain sen että se on kolminkertaistunut. Olisi ihan mukava tietää kun täälläkin päässä saattaa tilanne mennä apuvoimien käyttöön suunnilleen samanlaisessa operaatiossa.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
kukkis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kukkis »

Toltahan se omakin vessa/kylppärisydeemi näytti vajaa pari vuotta sitten.. Itte sitä tuhersin ja täytyy myöntää et tossa kohtaa hieman pelotti. Ikinä ennen tollastakaan hommaa ollu tehny. Loppumetreillä piti ottaa sitten ammatimies( :evil: ) apuun ku muutto pukkas päälle ja muutakin remppaa oli. No muuten hyvä, mut lattiavalu meni hieman päin peetä.
Tääl Lohjalla ei tarvinnu mitään lupaa moiseen. Ennen remontin alkua pyysin rakennustarkastajaa käymään torpalla ja selitin mitä kaikkea aioin talossa tehdä. Ja kysyin mahdollisten lupien perään. Hän totes, et kun ittelles teet ni teet varmaan hyvin.. Ja rahaa en saanu palaan varmaan ku joku 3 tonnia tohon vessaan. Ja tilan leveys about 1400mm ja pituus n. 3000mm. Löyty sopivasti tarjouskaakelit jne.
Vinkkinä voisin kertoa, et jos siihen tulee suihkun lisäks viel pesukoneelle paikka, ni tee koneen kohdille oma lattiakaivo. Jos valut vituralleen niin voi suihkulle tehä oman "suihkualtaan" ja mahdollisen pesukoneen vuotamisen myötä niille vesille on oma kaivonsa. Itse tekisin nyt näin..
Ja hyvä siitä tulee!!
Ite kun tekee, niin tulee mitä sattuu...
honkanen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja honkanen »

Mittarin pitäisi pysähtyä 12000 euroon sisältäen työt ja palttiarallaa 98,9-prosenttisesti kotimaiset materiaalit ja kalusteet.

Alun perin laskin jossain takaraivossani, että oviaukon puhkaiseminen olkkariin ja nykyisen wc-kopin laajentaminen sellaiseksi että sinne menee suihkukaappi, pitäisi onnistua jollain neljällä tonnilla.

Mutta päädyttiin sitten sellaiseen ratkaisuun, minkä pitäisi toimia 30 vuoden päästäkin.

Vaikka suihkutila on rajattu omaan osastoonsa liukuovien taakse, koko alue vesieristetään ja lattiakaivo löytyy myös sieltä wc:n puolelta. Pesukoneita ei onneksi tarvitse mahduttaa tuonne. :-D

Timpurin työn osuus on reilut neljä tonnia, aikaa on budjetoitu hälle 100 tuntia eli toivon mukaan hiljaa tulee hyvääkin. Jos aikaa säästyy parikin päivää, niin hetihän se tuossa laskelmassa tuntuu.

Tuosta voin suoraan miettiä et miten monelle kuukaudelle jakaantuu se väli, mistä mä löytäisin tuon ajan: Aamulla 6.30 kohti Sörkkaa, 16.30-17 aikoihin takaisin kotona. Sen jälkeen mä katson hyvin mielelläni kun poika ottaa niitä ensimmäisiä askelia ja tuherran noiden keskeneräisten remonttihommien kanssa :-D .

Alunperin aikomuksena oli tehdä itse ajan kanssa. Sitten yhtenä sunnuntaina tuli mitta vastaan pikkulapsen takamusta nykyisessä kopissa pestessä ja huomasin, että ei ole mitään jakoa alkaa odottamaan sitä et mulla olisi aikaa tähän projektiin - etenkin kun meillä ei ole toista vessaa.

Putkityöt, LVI-kamat ja kylppärikalusteet tekee noin 4500 euroa. Käyttövesiputket uusitaan mittarilta asti ja ton tilan yläpuolelle vedetään valmiiksi varaus yläkerran veskille.

Ja kyllä, on ollut todella mukava mennä illalla kotio, kun aina löytyy jotain uutta tehtyä ja homma on toistaiseksi sekä edennyt että muuten toiminut hemmetin hyvin. Perhe on tämän ajan evakossa ja joulun vietossa anoppilassa, vessaa kun ei ole 15.12.-5.1...aamulla on aina pirunmoinen kiire töihin. :?
honkanen
Jäsen
Jäsen

On tää vain mukavaa...lvi-hommat on sitten tehty tuolla kylppiksen lattian alla ja mun osuudeksi jäi ottaa kuvia kotiin tultuani...kahdeksalta. Ois jäänyt putket vetämättä, sano.

Tänpäiväiset vähän vapaammalla otteella otetut fotot löytyvät nyt tuolta blogista.

Jotenkin näin tän täytyy välillä mennäkin - saa harrastaa jotain muutakin täällä talossa vaikka remppa on täysin vaiheessa!

http://honkasten-rmt.blogspot.com/
tuuma
Jäsen
Jäsen

honkanen kirjoitti:Jotenkin näin tän täytyy välillä mennäkin - saa harrastaa jotain muutakin täällä talossa vaikka remppa on täysin vaiheessa!
Tiedän fiiliksen, se on mahtava! Tosin tuota fiilistä mä makselen edelleen :wink: Mä seuraan todella tiiviisti tuota sun projektia ja toivon että jakselet tosiaan kuvia otella ja kirjoitella kuulumisia. En ole varmaan ainoa, jolla on WC -probleema näissä taloissa.
honkanen
Jäsen
Jäsen

Mulla on sellainen fiilis että tää mitä meillä tehdään on toistettavissa aikalailla samanlaisena monessa rintamamiestalossa. kunhan vain tollanen sopiva paikka löytyy.

Meillä sen paikan löytyminen otti tosiaan sen kaksi vuotta, mutta niinpä pitää edelleen se paikkansa, että jos suinkin on mahdollista niin kannattaa se ensimmäinen vuosi miettiä mitä tehdään. Vaihtoehdot oli kuitenkin että tehdään sivuvintille rakennettavan lipan alle, tuohon eteiseen pariinkin paikkaan tai sitten tehdään kellari lämpöseksi ja buduaarit sinne.

Tää taitaa loppuviimeks olla kaikkein harmittomin ja edullisin vaihtoehto.
honkanen
Jäsen
Jäsen

Aijaijai ja jai! Nyt vintissä kylppärin yläpuolella sijaitsevassa kaapissa on uutta viemäriputkea ja vesiletkut vedetty seinälle nippuun odottamaan Tulevaisuuden Hyyskää.

Ja kylppärissä on lattia: Vanhat purut on kipattu vanhaan monttuun, lattialautojen paikalla on raakalaudoitus ja niiden päällä EK-kipsilevy. Olen päässyt jo mallailemaan miten suihkuun mahtuu: Hyvin mahtuu, kiitoksia.

Lisätietoa löytyy jo tutusta paikasta, minne meikäläinen on innostunut pukkaamaan matskua kun muu perhe on matkoilla. Voipi olla, että kun Otso (huomenna 11kk) palaa kotiin, niin bloggaamiset voi jäädä vähän vähemmälle.

Hain Pukkilan laatat tänään: 147mm kanttiinsa leveää Harmony-sarjaa sekä matalakuosista lasikuitutapettia veskin puolelle. Oveksi tulee massiivimäntyinen 7x21 peiliovi.

Ai niin, sitä minä vielä mietin että tänään tuli pohdittua lyhyelti tätä itse tekemisen ja ulkoistamisen suhdetta. Mulle on ehkä tän fooruminkin vaikutuksen alaisena kehkeytynyt näiden kahden vuoden aikana aikamoinen hinku todellakin TSI, ja ennen kaikkea siihen ajaa se, kun itse tekemisen on oppinut olevan niin pirun palkitsevaa.

Mut mä olen nyt oppinut taas jotain: luovuttamaan töitä muille. Mä voin hyvin kuvitella miltä vaimosta on tässä matkan varrella tuntunut, kun mä yhtäältä manaan kun asiat on päin helevettiä (ei ne oikeasti ole, mutta siis manatessa on), mutta en itse ehdi / just silloin saa aikaiseksi / muu syy / tehdä sille päin helevettiä olevalle asialle mitään.

Ja kaikkein viimeiseksi suostun ajattelemaan että jospa joku toinen tekisi sen. En mä tiedä miksi. Saituuttani? Tuskin. Sen takia että talo täytyy tehdä hartiapankilla ja rintamamiestalo remontoida itse? Että mä saisin sanoa, että mä olen muuten näillä kahdella kädellä tehnyt tän kaiken? Välissä käytin sirkkeliä apuna joo, mutta muuten ihan käsipelillä kyl-lä.

Pätevien ja luotettavien ammattilaisten löytäminen on kaiken A ja O. Mä en edelleenkään ottaisi jotain turbotahtista kerrostalosaneeraajaporukkaa edes tuohon portaille seisomaan, saatika tekemään täällä sisällä mitään. Mut nyt: siis homma etenee, työn jälki on hyvää ja tekemisen tapa konstailematon. Kukaan ei ole päissään työmaalla (kai :-D ) - siis ei ole, jäljet on siivottuna ennenkuin timpuri lähtee ja kaikesta mikä täällä tapahtuu huokuu sellainen vanhan hyvän ajan ja vanhan liiton ja vanhan hyvän ajan liiton ammattitaidon meininki. Sen keskelle on aika kiva tulla kun on kahdeksan tuntia ratkaissut asioita eikä todellakaan halua ratkaista illalla mitään muuta, kuin että haetaanko chilikanaa vai kanaa mustapapukastikkeessa. Ja että leikkiikö pojan kanssa pallolla vai palikoilla.

Paitsi että perhe on evakossa, mutta saanpa syödä itse kokonaan sen take away -kiinalaissafkan. :-D

Nyt kellarisuihkuun ja miettimään, että ollapa vessa.
honkanen
Jäsen
Jäsen

Maisteltiin tuossa naapurin isännän kanssa tämän kesän omenaviinisatoa lasilliset ja tultiin siihen tulokseen (naapuri esitti että asia olisi näin, myönsin) että tekemättä olisi jäänyt - ainakin samalla laadulla kuin mikä tuolla meidän eteisessä on tänäänkin aktualisoitunut.

Sitä tuli tänään ajateltua, että jos tuo kylppäri nyt kestää sen kolmisenkymmentä vuotta, niin mä alan olemaan eläkeukko kun aletaan seuraavan kerran vaihtamaan vesiputkia ja posliineita. Tai, no, 60 vuotta, mutta saahan sitä toivoa :-) . Mutta ajatus kertoo paljon siitä elinkaaresta millä näitä taloja remontoidaan. Mikä on Älvsbyhusin kylpyhuoneen elinaika?

Hyvää joulua, väki. Jätän tiiviin bloggaamisen joulutauolle. Äimistellään taas sunnuntaina 28. päivä, mitä täällä on tapahtunut.

http://honkasten-rmt.blogspot.com/
tuuma
Jäsen
Jäsen

Juu, jouluja. Hyvä onpi vauhti siellä.
honkanen
Jäsen
Jäsen

Putkimiehet ovat talossa laittamassa pönttöä ja kalusteita kiinni. Jos hyvin menee, ehtinevät vetämään uudet vesijohdot mittarilta kylppärin alapuolelle kellarin alapuolelle sijoitettavaan jakotukkiin.

Jätin digijärkkärin laturin joululomapaikkaan, mutta eiköhän sitä jotain kuvia pitäisi saada viikonlopuksi.

Hyvältä kyllä näyttää. Less is more, voisin sanoa. Eli rehdin harmaa muovimatto ja maalarinvalkoinen matalaprofiilinen lasikuitutapetti toimivat hyvin, kun niiden rinnalla on 15x15 cm Juuri Oikean Väristä laattaa ja katossa patinoituneen männyn väriin Osmolla vahattua sisar/valesaumapaneelia.

Näyttää siltä että tän kokonaisulkoistetun projektin henkinen tsemppi on niin voimallinen, että proggis jatkuu omana työnä kevään aikana ympäröiviin huoneisiin. Eteinen saadaan vuoden vaihe-vaiheelta puuhastelun jälkeen kondikseen ehkä piankin, ja olohuoneessahan on nyt yksi risainen seinä mistä on hyvä jatkaa...
jussi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jussi »

...onkos laturi jo löytynyt? Sun blogi on ollut stabiilitilassa jo hetken... ;)

Jussi
honkanen
Jäsen
Jäsen

Perhe palasi evakosta, siihen jäi kuvaamiset! Laturi on jossain keittiössä ja kamera makaa villakoira vieressään.

Murheellistahan se on jättää tarinaa tällaiseen cliffhanger-tilanteeseen, joten lupaan nyt saman tien saattaa projektin päätökseen! :-D

Tuu Jussi kattomaan paikan päälle tuossa jonain ehtoona!
jussi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jussi »

...joo, sulla oli niin hyvä draivi ton blogittamisen suhteen projektin alkupäässä, että sitä oikein innostui odottelemaan aina uutta päivitystä.

No mutta, siirryn virtuaalitarkkailusta reaalitarkkailuun ja pistäydyn joku ilta tarkastuskäynnille!

Jussi
honkanen
Jäsen
Jäsen

Mä toivoin itse että se draivi kestäisi komeasti loppuun saakka, mutta ei...ehkä syynä on se, että kun aloin klo 21 ottamaan kuvia, blogi oli päivitetty joskus 23 jälkeen...
honkanen
Jäsen
Jäsen

Takaisin virtuaalitarkkailemaan jussi ja muut, hop!

http://honkasten-rmt.blogspot.com
Vastaa Viestiin