Uusi puukattila, VILP vai sähkölämmitys?
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
Re: Uusi puukattila, VILP vai sähkölämmitys?
Halpenee halpenee. Kaivon syvyys kun 5k maksaa? Ja paljonko putkitusta tuohon hintaan?
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Maapiirihän saa jäätyä eikä sitä tartte sulatella kuten kaivoa, jäätymistilassa tulee vielä sellainen viimeinen aika iso paukku energiaa ja sitä kutsutaan faasiksi. Mitä se on atomitasolla en minä tiedä mutta minun maakentän jäähtyminen stoppaa siihen nollan pintaan lopputalvesta eikä se ole siitä enempää jäähtynyt.
Kentän neliöt lienee luokkaa hehtaari, sen verran sitä on missäsattuu kallioiden ja kaivurikuskin (ite) päähänpistojen takia..
Kentän neliöt lienee luokkaa hehtaari, sen verran sitä on missäsattuu kallioiden ja kaivurikuskin (ite) päähänpistojen takia..
Joskus kun harkitsin vaakakeruuputkistoa, ja varoiteltiin ettei liian syvälle pidä kaivaa (jottei tee ikijäätä), ni pähkäilin sulatusautomatiikan kesän ajaksi.
Aurinkopaneelilla käyvä kiertovesipumppu, joku syylari (auton, ilpin tms) ja flekti. Nuilla pakkaseste siirtää kesän aikana lämmön maan korpeen ja on taas talvella mistä ottaa.
-Topi
Aurinkopaneelilla käyvä kiertovesipumppu, joku syylari (auton, ilpin tms) ja flekti. Nuilla pakkaseste siirtää kesän aikana lämmön maan korpeen ja on taas talvella mistä ottaa.
-Topi
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
Tuon auringon lämmön lataaminen maalämpökaivoon on siis varsin tehotonta. Varmaan sama maapiirissä. Kyllä se maan sulattaa aikaisemmin mutta sen jälkeen lämpö karkaa muualle.
Itse suunnittelin joskus että maassa olisi 3 kuution vesisäiliö ns aurinkopuskurina jolla saisi muutaman viikon lisälämpöä talviauringosta...
Mutta taitaa investoinnit ylittää hyödyt siinäkin.
Itse suunnittelin joskus että maassa olisi 3 kuution vesisäiliö ns aurinkopuskurina jolla saisi muutaman viikon lisälämpöä talviauringosta...
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Joskus tuli laskettua että noin 60m2 keräimiä katolla ja olikohan kellarillinen vettä riittäisi koko vuoden tarpeiksi mutta loput lämmöt pitäisi niistää MLP:llä pois normitalveksi, ennen auringon jälleen saapumista. Kallis mutta jos ei kellaria tarvisi ja jos tekisi uudistalon niin miksei samalla teksi lisämaakellarin suunnilleen samalla rahalla? NASA:n sivuilla on ihan hauskoja normisäteilymääriä monelta vuodelta. Joskus ei aina paista näin paljoa...lmfmis kirjoitti:Tuon auringon lämmön lataaminen maalämpökaivoon on siis varsin tehotonta. Varmaan sama maapiirissä. Kyllä se maan sulattaa aikaisemmin mutta sen jälkeen lämpö karkaa muualle.
Tuli joskus Pvalilan kanssa ajateltua sellaista MLP/Jääpalakonetta, jäät pitäisi vain saada silloin tällöin hallitusti ravisteltua pois, kun se on melko hyvä eriste muuten. Jopa kunnan veden jäädyttäminen jääpaloiksi tuon ominaislämpökapasiteettinsa johdosta näytti kannattavalta mutta jääpaloja olisi tullut talven aikana aika paljon...
Maapiiri lämpenee auringonvalolla, porakaivot saavat energian maapallon ytimen lämmöstä.
Nämä ovat niin vaikeita asioita että jos olisi joku ylivoimainen ratkaisu niin se melkeimpä olisi jo otettu käyttöön.
VILP on helppo ja halpa, MLP on kalliimpi mutta varmempi. Tämä vähän sellainen ainainen puheenaihe.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Vanhasta öljysäiliöstä saa 3 kuution pönikän lähes ilmaiseksi.lmfmis kirjoitti:Tuon auringon lämmön lataaminen maalämpökaivoon on siis varsin tehotonta. Varmaan sama maapiirissä. Kyllä se maan sulattaa aikaisemmin mutta sen jälkeen lämpö karkaa muualle.
Eikä nuo kuution kemikaalikontit paljoa maksa nekään.