Lehtikuusiterassin kannen kiinnitys

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
nupa
Jäsen
Jäsen

Re: Lehtikuusiterassin kannen kiinnitys

Viesti Kirjoittaja nupa »

Mulla on kanssa oman talon portaat ja saunan terassi tehty lehtikuusesta. En ole myös huomannut liukkautta. En tiedä vaikuttaako siihen se, että öljyän ne parin kolmen vuoden välein. Olen itse sekoittanut laimeaa tervaöljyä mihin lirautan hiukan sinkkinaftenaattia joukkoon, millä vedän ne. Terassit on tehty höylätystä 28 millisestä laudasta ja portaat kahden tuuman leveästä lankusta. Paitsi talon pääoven kaksi alinta, mitkä tein "massiivipuusta". Ovat siis umpipuuta. Tutulle sahurille oli jäänyt käsiin ylijäreä lehtikuusityvitukki. Halkaisimme sen moottorisahalla ja tein sitten siitä kaksi 280*450*1400 porrasta.
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

nupa kirjoitti:Olen itse sekoittanut laimeaa tervaöljyä mihin lirautan hiukan sinkkinaftenaattia joukkoon, millä vedän ne.
Tää on vähän hassua, kun yksi lehtikuusen käytön pääidea painekyllästetyn asemasta on, ettei se tarvitsisi myrkkyä luontoon päästellä.

...mutta jos sen joutuu noin käsittelemään....
kkk
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kkk »

Minulla on n.4 V vanhat ulkoportaat lehtikuusesta, ei mitään ongelmaa, ei mitään käsittelyä eikä tule, harmaantunut kova pinta. Tämän lähellä ei ole korkeita puita, ja aurinko paistaa osan päivää tähän. Yhden rst-ruuvin korvasin hieman järeämmällä, kun oli mennyt poikki.

Sitten on pari vuotta vanha puutarhapöytä ja pari pitkää penkkiä lehtikuusesta, ei mitään käsittelyä eikä tule. Pöydällä ja osin penkeillä pinnassa hieman harsomaista irronnutta ohutta harmaata 'höttöä',syiden muotoisia, jotain 0,2 mm paksua, joka lähtee hanskalla pyyhkäisemällä, tästä tosin puuttuu kengän hierova vaikutus kuten portaissa.

Kumassakaan ei (vielä?) mitään liukasta levää/kasvustoa. Toistaiseksi tyytyväinen näihin. :-)
Ves_ku
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ves_ku »

Alkoihan se ruuvaaminenkin lopulta luonnistuun kun poraili kunnon alku reijät. Siltikään en kyllä seuraavassa rst ruuvia käyttäisi. Uskomattoman hapuroita ne on.

En myöskään ajatellut mitään käsittelyä laittaa. Kunnon pesu silloin tällöin sopivilla aineilla varmasti pitää pinnan hyvänä.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
ascomm74
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ascomm74 »

Tein ite kans lehtikuusesta terassin ja en havainnut kyllä mitään ongelmia ruuvauksen kanssa. Toki, porasin jo lähtökohtaisesti reiät ruuveille ennen yhtäkään ruuvausta (kuten myös painekyllästetyillä laudoilla). En ole käsitellyt lehtikuusilautoja millään vaan ovat sään armoilla käsittelemättöminä (katto on päällä mutta ei seiniä). Ovat pysyneet ihan hyvinä jo monta vuotta.
Hevosmies
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hevosmies »

Lehtikuusesta tehdessä esiporaus on hyvä ajatus. Porattu reikä täytyy olla millin pari suurempi kuin ruuvi, jolloin se kierteetön ruuvinosa jää siihen hollille. Eli kierteet eivät saa osua lainkaan kiinnitettävään lautaan,ainoastaan pohjapuuhun. Ruuvin kannan täytyy silloin olla kookas, ei kapea helposti puuhun uppooava.

Itse en käyttäisi alle 6 mm paksuja ruuveja.

Ruuvien laadussa on myös suuria eroja. Halvimmat (esim Bilteman) ruostumattomat ruuvit ovat niin huonoja, että menevät heti mutkalle kun on kovempaa puuta. Lämpötilojen aiheuttamalle puun elämiselle -> ruuvien katkeaminen myöhemmin - ei paljoa mahda. Ainoa keino on se esiporaus isommalla terällä, mikä tuo ruuville hieman liikkumavaraa.
Vastaa Viestiin