Yksityisteistä kokemusta kenelläkään?
Re: Yksityisteistä kokemusta kenelläkään?
Tämä nyt on tällaista periaatteellista pohdintaa ja sinänsä pikkuasia minun kohdallani. Ei vaan kiinnostaisi maksaa tyhjästä.
Juttelin tuossa erään naapurin kanssa, joka viime vuonna tänne muutti. Heiltä velotaan rekka-autosta, joka käy kerran pari kk:ssa saman verran kuin toiselta naapurilta joka huristelee tietä tukkirekalla päivittäin. Eivät olleet myöskään saaneet mitään perusteluja laskulleen kun olivat kyselleet että miten tää juttu on pisteytetty.
Juttelin tuossa erään naapurin kanssa, joka viime vuonna tänne muutti. Heiltä velotaan rekka-autosta, joka käy kerran pari kk:ssa saman verran kuin toiselta naapurilta joka huristelee tietä tukkirekalla päivittäin. Eivät olleet myöskään saaneet mitään perusteluja laskulleen kun olivat kyselleet että miten tää juttu on pisteytetty.
- Rosvolinna
- Jäsen

Minä toimin meidän yksityistien sihteerinä. Meillä on joka vuosi kokous, jossa käydään läpi tiemaksut jokaiselle osakkaalle. Kulut määräytyvät todellisen käytön mukaan yksityistien lakitekstien puitteissa. Osakkaat voivat osallistua kokoukseen tai tuoda asiansa kokoukseen käsiteltäväksi. Tiemaksut hyväksytään äänestyksellä.
Meillä on perusmaksu 5eur ja se käytetään hallintokuluihin ja pienin veloitettava maksu on 10eur. Tämä kymppi + 5eur peritään esim. mökkeilijältä ja viljeljältä, jotka käyttävät tietä melko harvoin. Vakiasukkaat maksavat kilometrien ja käytössä olevien autojen mukaan.
Minulle itselleni on lisätty henkilöauton lisäksi yksi matkailukäytössä oleva linja-auto. Linja-auton tienkulutus arvioitiin kokouksessa ja kympin lisämaksu tuli tilallemme.
Meillä homma toimii oikeudenmukaisesti ja tien osakkaat ovat tyytyväisiä niin tien kuntoon kuin maksuihinkin. Tie ei tuota voittoa, mutta kassassa on pieni vararahasto yllätyskuluja varten. Lähinnä mennään kädestä suuhun periaatteella.
Aurauskepit laitetaan talkoilla, mutta muuten tiehoito ostetaan ulkopuoliselta yrittäjältä. Vaikka tien varrellla asuu useita traktoriukkoja. Sopu ja laatu säilyvät parhaiten tällä menettelyllä.
Meillä on perusmaksu 5eur ja se käytetään hallintokuluihin ja pienin veloitettava maksu on 10eur. Tämä kymppi + 5eur peritään esim. mökkeilijältä ja viljeljältä, jotka käyttävät tietä melko harvoin. Vakiasukkaat maksavat kilometrien ja käytössä olevien autojen mukaan.
Minulle itselleni on lisätty henkilöauton lisäksi yksi matkailukäytössä oleva linja-auto. Linja-auton tienkulutus arvioitiin kokouksessa ja kympin lisämaksu tuli tilallemme.
Meillä homma toimii oikeudenmukaisesti ja tien osakkaat ovat tyytyväisiä niin tien kuntoon kuin maksuihinkin. Tie ei tuota voittoa, mutta kassassa on pieni vararahasto yllätyskuluja varten. Lähinnä mennään kädestä suuhun periaatteella.
Aurauskepit laitetaan talkoilla, mutta muuten tiehoito ostetaan ulkopuoliselta yrittäjältä. Vaikka tien varrellla asuu useita traktoriukkoja. Sopu ja laatu säilyvät parhaiten tällä menettelyllä.
Casa La Utoja
Tuohan on juurikin niin hienosti hoidettu, kuin se pitääkin hoitaa.
Yleensä olen sitä mieltä, että asioissa voi ja pitääkin soveltaa eikä nyt lain kirjaimen kanssakaan niin tarkkaa ole, mutta tällä kohtaa missä ihmisiltä velotaan rahaa, mahdollisesti sihteerin henk.koht. päätösten mukaan ja ilman perusteluja, mennään liian pitkälle.
Yleensä olen sitä mieltä, että asioissa voi ja pitääkin soveltaa eikä nyt lain kirjaimen kanssakaan niin tarkkaa ole, mutta tällä kohtaa missä ihmisiltä velotaan rahaa, mahdollisesti sihteerin henk.koht. päätösten mukaan ja ilman perusteluja, mennään liian pitkälle.
En ole ottamassa kantaa mihinkään suuntaan, mutta vanha suomalainen sanonta kuuluu että jossei mistään muusta riitaa saa niin tiestä se ainakin onnistuu.
Näitä tiehommia usein tehdään siten että jonkun tienvarrella asuvan niskaan kaadetaan se byrokratian pyörittäminen. Siinä voi helposti leipääntyä kun sitten joku tulee kyselemään. Minusta sinun (ja muiden tieosakkaiden) olisi tässä nyt paras kysyä että koska seuraava tiekokous on ja mennä sinne juttelemaan asiasta rauhanomaisesti, se on se virallinen paikka tehdä tuo. Usein vanha mahdollisesti vuosia hommia pyörittänyt mielelläänkin luovuttaa valtikan eteenpäin uudelle innokkaalle asianhoitajalle...
Edit: Jos tuo tiekokouksen järjestämiskysymyksestä menee tikkuja kynnenalle tiemiehelle, niin silloin kannattaa jo vähän hälytyskellojen soida ja voisikin jo piipahtaa juttelemassa kunnan teknisessä virastossa että onko byrokratia siihen suuntaan kunnossa.
Näitä tiehommia usein tehdään siten että jonkun tienvarrella asuvan niskaan kaadetaan se byrokratian pyörittäminen. Siinä voi helposti leipääntyä kun sitten joku tulee kyselemään. Minusta sinun (ja muiden tieosakkaiden) olisi tässä nyt paras kysyä että koska seuraava tiekokous on ja mennä sinne juttelemaan asiasta rauhanomaisesti, se on se virallinen paikka tehdä tuo. Usein vanha mahdollisesti vuosia hommia pyörittänyt mielelläänkin luovuttaa valtikan eteenpäin uudelle innokkaalle asianhoitajalle...
Edit: Jos tuo tiekokouksen järjestämiskysymyksestä menee tikkuja kynnenalle tiemiehelle, niin silloin kannattaa jo vähän hälytyskellojen soida ja voisikin jo piipahtaa juttelemassa kunnan teknisessä virastossa että onko byrokratia siihen suuntaan kunnossa.
Miten olisi ihka oma liittymä suoraan maantielle?
Minulla oli vastaavan suuntainen tapaus ja sain satasen liittymäluvalla ja parilla murskekuormalla keploteltua itseni irti tiekunnasta ja parannettua "pihainfraa" siinä samalla.
No, meillä on tulossa isommat tiejärjestylyt tässä pian, minkä jälkeen ei mun ei tarvi tuon yksityistien asioita enää murehtia.Gondie kirjoitti:Miten olisi ihka oma liittymä suoraan maantielle?Minulla oli vastaavan suuntainen tapaus ja sain satasen liittymäluvalla ja parilla murskekuormalla keploteltua itseni irti tiekunnasta ja parannettua "pihainfraa" siinä samalla.
Asiaa voi vaikeuttaa myös se, että nykyään on aika vaikeaa saada valtion tiehen uutta liittymää, varsinkin jos yhteys on virallisesti "näin hyvin hoidossa", eihän ne siellä katso tälläistä ongelmaa ollenkaan ongelmana.Gondie kirjoitti:Miten olisi ihka oma liittymä suoraan maantielle?Minulla oli vastaavan suuntainen tapaus ja sain satasen liittymäluvalla ja parilla murskekuormalla keploteltua itseni irti tiekunnasta ja parannettua "pihainfraa" siinä samalla.
Näinpä just, liittymiä päinvastoin koitetaan vähentää.
Siksipä tämänkin talon oma liittymä on aikoinaan muutettu nykyiselleen. Mutta täällä tosiaan tieninfra tulee muuttumaan sen verran että saisi halutessaan palautettua.Jukka68 kirjoitti:Näinpä just, liittymiä päinvastoin koitetaan vähentää.
Virallisesti yksityistie alkaa yleisen tien rajalta. vaikea sanoa missä se tuossa kohtaa on. Voisi kuvitella, että oja tien varressa kuuluu vielä siihen. yleiset tiet on rajattu esim betonipyykeillä, putkipyykeillä tai muovisilla punaisilla paaluilla. Jos tonttisi rajoittuu yleiseen tiehen, pyykit ovat yleisen tien rajalla.
Jos koet että yksityistien maksut ovat epäreilut, eikä ne kokouksessa muutu mielestäsi oikeanlaisiksi, voit pyytää oman kuntasi tielautakuntaa käsittelemään asiaa.
Jos koet että yksityistien maksut ovat epäreilut, eikä ne kokouksessa muutu mielestäsi oikeanlaisiksi, voit pyytää oman kuntasi tielautakuntaa käsittelemään asiaa.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Saatanpa vaan maksaa sen viisikymppisen ja alan käyttämään tietä koko rahan edestä. Mennen tullen pitkän kautta oieti. Ainakin kesällä kun oikein pölisee ;)packiderm kirjoitti:Virallisesti yksityistie alkaa yleisen tien rajalta. vaikea sanoa missä se tuossa kohtaa on. Voisi kuvitella, että oja tien varressa kuuluu vielä siihen. yleiset tiet on rajattu esim betonipyykeillä, putkipyykeillä tai muovisilla punaisilla paaluilla. Jos tonttisi rajoittuu yleiseen tiehen, pyykit ovat yleisen tien rajalla.
Tässä tosiaan kun tulee muutoksia, niin uusi tielinjaus katkaisee tämän yksityistien 10m mun postilaatikon takaa. Sitten tuosta ei enää pääse minnekään muualle kuin meille.